ZAČINI

FokusZacini

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 140, juL 2016 )

BEZ NJIH NEMA JELA!

Najveći količinski udeo u prodaji kategorije začina beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 49%. Kroz kanal velikih radnji proda se 29% količina začina, za njima slede male radnje sa 22%, pokazuju podaci agencije Nielsen.

Nielsen analiza tržišta

Maša Sretenović, Junior Account Executive:

Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period april 2015 – mart 2016. godine. Prema tim podacima, u posmatranom periodu u Vojvodini je prodato 35% kategorije začina, u Beogradu 21%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 21%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 23%. Najveći količinski udeo u prodaji kategorije začina beleže hipermarketi i supermarketi – u posmatranom periodu taj udeo iznosi 49%. Kroz kanal velikih radnji proda se 29% količina začina, za njima slede male radnje sa 22%. Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Aleva, Nestlé, Podravka, Universal Brands (Polimark) i proizvođači privatnih robnih marki zbirno. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Aleva, Bionačin, Vegeta, Začin C i privatne robne marke zbirno.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Junior Research Consultant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta dodataka jelima u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od septembra 2015. do aprila 2016. godine. Kategorijom dodataka jelima u ovoj analizi obuhvaćeni su klasični-univerzalni dodaci jelima, kao i dodaci specijalno namenjeni određenoj vrsti jela (na primer, dodaci za piletinu i druge vrste mesa, dodaci za sarmu, gulaš itd). Univerzalni dodaci, posmatrano količinski, ‘zauzimaju’ oko 94% kategorije dodataka jelima, dok samo 6% čine specijalni dodaci. Međutim, vrednosno učešće specijalnih dodataka u kategoriji je znatno veće nego količinsko učešće, s obzirom na to da je i prosečna cena specijalnih dodataka po jedinici mere znatno veća. Ukupna konzumacija dodataka jelima u domaćinstvima u Srbiji u analiziranom periodu je opala u odnosu na isti period prethodne godine. Pritom, broj domaćinstava koja su makar jednom u tom periodu kupila neki proizvod iz kategorije blago se povećao na skoro 86% od ukupnog broja domaćinstava u zemlji. Na domaćem tržištu prisutno je pedesetak kompanija koje u svojoj ponudi imaju proizvode iz kategorije dodataka jelima. Među tim kompanijama, pet vodećih pokriva preko 70% ukupnih količina dodataka jelima koje završe u domaćinstvima. Vodeće kompanije u ovoj oblasti su, abecednim redosledom: Aleva, Nestlé, Podravka, Universal Brands (Polimark) i Yumis. Dodaci jelima se najviše kupuju u tradicionalnim prodavnicama i minimarketima – količinsko učešće svakog od ovih prodajnih formata u kategoriji dodataka jelima iznosi 32%. Nešto slabije su zastupljeni supermarketi, sa 26% količinskog učešća, dok oko 9% ukupnih količina domaćinstva kupuju u velikim formatima – hipermarketima i cash&carry objektima. Trgovačke marke su dobro pozicionirane u kategoriji dodataka jelima, sa oko 10% količinskog učešća, što je znatno više od prosečnog učešća trgovačkih marki u kupovini robe široke potrošnje. Promocije, kao i u većini drugih kategorija, dobijaju na značaju i prilikom kupovine dodataka jelima, i u posmatranom periodu oko 18% svih količina kategorije kupljeno je kroz neki vid promocije ili akcije.

Aleva

Zorana Kepčija Popović, direktor marketinga:

Sa 70 godina dugom tradicijom u preradi mlevene začinske paprike, Aleva je sinonim za ovu kategoriju začina, ali i brend u koji potrošači imaju puno poverenja kada je reč o svim ostalim kategorijama proizvoda. Posebno bismo istakli kategoriju tradicionalnih fi kseva, kao što su Dodatak za riblju čorbu i Dodatak za goveđi gulaš. Poslednjih nekoliko godina, Aleva je proširila svoj portfolio proizvodima koji idu u korak sa savremenim načinom ishrane i navikama potrošača – začinskim mešavinama, odnosno miksevima (kategorija koja će, verujemo, u narednim godinama na pravi način zaživeti kod naših potrošača), zatim različitim vrstama monokomponentnih začina, u okviru naše Galerije začina, u veličinama pakovanja koja su prilagođena zahtevima i potrebama potrošača. Posebno smo ponosni na proizvode u okviru linije Aleva Natur, gde spadaju univerzalni začin Kulinat i miksevi, koji nemaju aditive, veštačke boje i pojačivače ukusa. Poslednjih 10 godina naša prodaja konstantno raste, i vrednosno i količinski, uprkos brojnim izazovima: padu tržišta u celini, opadanju kupovne moći potrošača, negativnim trendovima u pojedinim kategorijama i padu prometa sa jednim brojem kupaca. Najveći rast beležimo u kategoriji fikseva, monozačinima poput cimeta, origana, kao i slatke začinske paprike. Tržište se veoma brzo menja, stasavaju neki novi potrošači, a postojeći menjaju navike i idu ukorak sa modernim trendovima u ishrani, stoga je razvoj novih proizvoda, kao i unapređenje izgleda i funkcionalnosti pakovanja jedan od uslova za dobro poslovanje. U planu su proširenje kategorije fi kseva, Galerije začina, posebna pakovanja začina u limitiranim serijama, kao i posebni formati pakovanja. Naravno, zadržaćemo ono po čemu nas prepoznaju: vrhunski kvalitet po povoljnoj ceni. Konkurencija je jaka i zbog toga težimo da budemo bolji, kreativniji, smeliji, ali i da sačuvamo ono po čemu nas potrošači decenijama prepoznaju. Naročitu pažnju poklanjamo marketing aktivnostima, usmerenim pre svega prema našim kupcima, ali i krajnjim potrošačima. Razvoj novih proizvoda, permanentna kontrola kvaliteta i stalno praćenje svih troškova u kompaniji omogućavaju da do naših kupaca dolaze veoma kvalitetni proizvodi po prihvatljivim i tržištu prilagođenim cenama. To su principi na kojima je građena i na kojima će i ubuduće biti zasnovana poslovna strategija Aleve.

Nestlé

Gordana Čelebić, Senior Brand Manager - Culinary:

Kulinarski asortiman kompanije Nestlé za svakodnevne potrebe potrošača nudi široku paletu začinskih proizvoda, kao što su raznovrsni C monozačini i C univerzalni začini, tradicionalni i sa ukusom piletine. Kada u prehrambenoj industriji imate kategoriju sa vrstom proizvoda koji ima penetraciju od 95%¹ i najvećim procentom redovnih korisnika, jasna je motivacija za učešćem proizvođača u segmentu univerzalnih začina. Danas na lokalnom tržištu postoji 30 različitih proizvođača univerzalnih začina, međutim istaživanja pokazuju da se potrošači u najčešćoj meri odlučuju između prvih pet robnih marki koje zajedno čine 85% tržišta². Začin C je neprikosnoveni lider visokog kvaliteta, kako volumenski, tako i vrednosno, sa 41% vrednosnog tržišnog učešća³, koji pruža jedinstven ukus jelima i čini neizostavni deo domova u Srbiji, sada već preko 40 godina. Pored konstantnog ulaganja u kvalitet ovog proizvoda, rast tržišnog učešća osiguravamo i kroz besprekornu distribuciju, kao i kroz aktivnosti usmerene ka našim potrošačima, uvek obraćajući posebnu pažnju na njihove potrebe. Zahvaljujući stalnim istraživanjima koja sprovodimo i koja predstavljaju osnov za razvoj naše strategije, uspeli smo da održimo dugogodišnje poverenje korisnika. Posebno smo ponosni na podatke koji pokazuju da imamo 61% lojalnih potrošača , kao i na činjenicu da se njihov broj povećava iz godine u godinu. U ovoj godini, Začin C je šesti put zaredom prepoznat od strane potrošača u Srbiji kao omiljeni domaći proizvod u kategoriji ‘Supe, brašno i dodaci jelima’, o čemu govori dobijeno priznanje ‘Moj izbor 2016’, Udruženja Moja Srbija i Privredne komore Beograd. U Srbiji se sa Začinom C napravi skoro milijardu obroka godišnje, što za nas predstavlja najvrednije priznanje i podstrek da nastavimo da posvećeno osiguravamo kvalitet ove jedinstvene mešavine začina i sušenog povrća. ¹Nestlé istraživanje, Omnibus – opšta populacija 15+ ²Istraživanje Nielsen FM16, MAT TY 16 ³Istraživanje Nielsen FM16 – period FM 16, Value Share 41,0% 4BHT – Brand Health Tracker 2016, Category users 18-65

Podravka

Suzana Pavlović, brend menadžer kompanije Podravka Srbija:

Zahvaljujući kvalitetu i inovacijama, kao i praćenju najnovijih nutricionističkih trendova, brend Vegeta je prepoznatljiv širom sveta, na pet kontinenata. Podravka pod brendom Vegeta na tržištu nastupa sa više jedinstvenih i kvalitetnih proizvoda. Najpoznatiji univerzalni Vegeta začin ima tradiciju dužu od pedeset godina. Tu su i Vegeta kocke i Vegeta marinade u više različitih ukusa. Marinade omogućavaju najbržu pripremu mariniranih jela, i to bez dodatnih pojačivača ukusa i aroma, dok Vegeta kocke predstavljaju izvrstan dodatak najrazličitijim specijalitetima od mesa, ribe i povrća. Pod brendom Podravka nalaze se i monozačini, mlevena slatka i ljuta paprika i biber. Vegetin univerzalni začin prodaje se u različitim pakovanjima od 125g do 2kg, dok se ostali proizvodi nalaze u univerzalnim pakovanjima. Univerzalni začin Vegeta prepoznatljiv je artikal već decenijama i odlično prihvaćen kod velikog broja potrošača širom sveta. Pakovanje od 250g ispostavilo se kao omiljeno kupcima. Kada je reč o formatima, naše proizvode karakteriše podjednaka zastupljenost kako u modernim, tako i u tradicionalnim formatima trgovine. Što se tiče segmenta trgovine vezanog za kulinarstvo i kulinarske proizvode, zabeležen je blagi rast u prva dva kvartala tekuće godine. Trudićemo se da zadržimo ovako dobar trend i nadalje. Krajem prošle godine, kupci su imali priliku da se upoznaju sa novim, osveženim, modernijim dizajnom Vegeta ambalaže. Takođe, preusmerili smo samu komunikaciju ka potrošačima sa novim sloganom ‘Slobodno kuvaj’, kojim smo želeli da komuniciramo da kuvanje može biti zabavno i kreativno i da podstaknemo inovativne načine kuvanja i kulinarsku kreativnost. Do kraja ove godine planiramo još nekoliko novina, ali još uvek je rano da otkrivamo o čemu je reč. Kada se radi o načinima unapređenja prodaje, pre svega se trudimo da proaktivno osluškujemo i reagujemo na potrebe kako kupaca, tako i krajnjih potrošača. Pored toga, osim primarnom pozicioniranju, pažnju posvećujemo i sekundarnom pozicioniranju naših proizvoda. Takođe, aktivno sprovodimo redovne i vanredne aktivnosti u okviru trejd marketinga, ulažemo dosta u potrošački marketing i razne tailor made aktivnosti.

Universal Brands

Tamara Kovačević, Sauces, Dressing & Spreads Department Manager:

Već više od 20 godina, brend Polimark je pouzdan saveznik u kuhinji svake domaćice. Svaki od proizvoda iz bogatog asortimana proizveden je uz pažljivu selekciju sastojaka, kao i uz poštovanje najviših standarda kvaliteta. Primena IFS i BRC standarda, mikrobiološke i hemijske kontrole proizvoda u svim fazama proizvodnje garantuju visok kvalitet i svežinu svih proizvoda Polimark brenda. Polimark Bionačin, univerzalni dodatak jelima sa povrćem, sadrži sedam vrsta visokokvalitetnog sušenog povrća i predstavlja obavezni sastojak svakog kuvanog jela i neizostavan začin u kuhinji svake domaćice. Idealan odnos šargarepe, peršuna, paštrnka, paprike, crnog i belog luka i celera Polimark Bionačina poboljšava ukus supama i čorbama, sosovima, kao i jelima od mesa i povrća. Sa širokom paletom pakovanja, od 125g, 250g, 500g i 1000g, Polimark Bionačin lako zadovoljava potrebe svih kupaca. Sa preko 45% učešća u ukupnoj prodaji, pakovanje od 250g se izdvaja iz našeg portfolija. Ponosni smo što je Polimark Bionačin, na svim teritorijama jugoistočne Evrope na kojima je prisutan, prepoznat kao brend sa najboljim odnosom cene i kvaliteta. Prema poslednjem Nielsen izveštaju, Polimark Bionačin se nalazi u top 5 najprodavanjih univerzalnih začina u Srbiji, a u top 3 najprodavanija univerzalna začina u Crnoj Gori. Navedeni obračuni baziraju se na Nielsenovim podacima za kumulativni period DJ16 – AM16. Polimark Bionačin naišao je i na dobar odziv i prihvaćenost od strane kupaca na teritoriji Rumunije. Sa dva proizvoda u svom portfoliju – Polimark Legume, klasičnog ukusa, i Polimark Gaina, ukusa piletine, Polimark je i na ovoj teritoriji opravdao svoj kvalitet. Motiv koji nas pokreće je zadovoljstvo svih naših kupaca, korisnika i konzumenata, ali i praćenje svetskih trendova u kondimentima, zato konstantno radimo na unapređenju postojećih i razvoju novih proizvoda.