Simon Gosling, HAPPY FINISH

IntervjuSimonGosling

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 140, jul 2016)

VIRTUELNA REALNOST JE VEĆ OVDE I TAKO ĆE I OSTATI!

“Snaga virtuelne realnosti je u tome da uključuje ljude na načine koje nikada do sada nismo videli. Ljudi pamte ovu vrstu iskustva i zato što su uključeni – razumeju ga. Upravo zato vidim veliki potencijal za oglašavanje u VR-u”, kaže Simon Gosling.

Simon Gosling je ‘kreativni jevanđelista’ u kompaniji Happi Finish, londonskoj fi rmi kreativnh usluga koja nudi one-stop-shop 360 VR uslugu. Na ovoj radnoj poziciji posvećen je zagovaranju virtuelne realnosti (VR), pomažući da ljudi (i klijenti) prepoznaju moć koju virtuelna stvarnost ima u pripovedanju. U novembru, on dolazi na konferenciju medijskih trendova SEMPL koja će biti održana u Portorožu, u Sloveniji (24-25.11), gde ć e kroz sjajne primere pokazati kako brendovi koriste virtuelnu realnost da se povežu sa svojim javnostima.

Naziv vašeg posla je ‘kreativni jevanđelista’. Kakvo jevanđelje propovedate?

Pre oko tri godine, mladi 19-godišnjak po imenu Palmer Luckey pokrenuo je posao u garaži svojih roditelja u Kaliforniji. Njegov san je bio da se stvori najbolji audiovizuelni aparat za virtuelnu stvarnost koja će pružiti do sada neviđeno iskustvo. Napravio je Oculus Rift, aparat koji prati pokrete vaše glave i prikazuje slike visoke defi nicije. Odjednom, po prvi put, virtuelna realnost je mogla da vas odvede na mesta gde nikada pre toga niste bili. Palmer Luckey je sada veoma poznat, jer je prodao svoj posao Facebooku za dve milijarde dolara, a imao je samo 22 godine! On sada želi da bude siguran da ljudi shvataju virtuelnu realnost ozbiljno. Palmer Luckey ima mnogo pratilaca na Twitteru koji, kao i ja, edukuju publiku o neverovatnoj moći virtuelne realnosti i obraćaju im se kao ‘jevanđelista VR’. Dakle, nisam jedini ‘kreativni jevanđelista’, zapravo to je naziv radnog mesta u Silikonskoj dolini koji nose ljudi koji prepoznaju potencijal virtuelne realnosti. S jedne strane, dolazim na SEMPL u nadi da ćemo razviti nove poslovne veze, ali sa druge strane ja ć u biti tu da publici objasnim kako virtuelna realnost može da promeni način na koji se priče šire i kako utiče na povećanje prodaje.

Tvrdite da će virtuelna realnost transformisati reklamnu industriju, kao što je pronalazak televizije uradio u eri Mad Men. Zašto mislite da će ona imati takav uticaj na oglašavanje?

Što se tiče uticaja virtuelne realnosti na oglašavanje, ona je tu da ostane: ova tehnologija će se dogoditi. Jedna od stvari koje volim u vezi sa erom Mad Men, je to kako su u prvoj sezoni heroji agencije bili kreativci koji su pravili radio reklame i plakate, dok su u drugoj i treć oj sezoni to bili ljudi koji su stvorili TV reklame. Današnji vodeći kreativci su oni koji čine integrisani digitalni sadržaj, a virtuelna stvarnost biće važan deo toga. VR projekat Njujork Tajmsa pod nazivom ‘Raseljeni’ (video: www.youtube.com/watch?v=ecavbpCuvkI) osvojio je skoro Grand Pri u Kanu (case study možete pogledati na: www.youtube.com/watch?v=V3lh4iI1cZY). Njujork Tajms je poklonio 1,5 miliona Google kartonskih naočara svojim pretplatnicima, novembra prošle godine, i još 300.000 nedavno najaktivnijim korisnicima virtuelne realnosti. Google Cardboard su jednostavane, jeftine kartonske naočare, sa dva plastična sočiva, koje postaju VR naočare kada jednostavno ubacite svoj pametni telefon unutra. Pre 2.100 godina Konfučije je kazao: “Reci mi, i ja ću zaboraviti. Pokaži mi, i možda se setim. Uključi me, i ja ću razumeti”. Snaga virtuelne realnosti je u tome što uključuje ljude na način koji nikada nismo videli ranije. Oni ć e zapamtiti ovo iskustvo i zato što su uključeni – razumeće ga. Iz tog razloga vidim veliki potencijal za oglašavanje u virtuelnoj realnosti.

Virtuelna realnost u oglašavanju je – bar za sada – nešto sa čime brendovi tek počinju da eksperimentišu i možemo samo zamisliti sve moguć nosti koje ova tehnologija pruža. Možete li nam dati neke primere uspešnih VR kampanja?

Sve više se ulaže u kreiranje iskustva virtuelne realnosti i brendovi prepoznaju da 360 VR funkcioniše i donosi veliki ROI. U saradnji sa kreativnom agencijom Space out iz Londona, Happi Finish je nedavno stvorio VR vodič jedne destilerije za Glenfi ddich viski (video: www.youtube.com/watch?v=5e_PpxHH68E). Film je sjajan, korisnici su odvedeni na putovanje koje počinje uzdizanjem iznad škotskog sela. Odatle su odvedeni u destileriju, gde otkrivaju priču o tome kako se viski destiluje i sazreva u buradima. Materijal je snimljen u seoskom okruženju i 360 Green Screen studiju. Korišćena je vrhunska tehnika i produkcija, pa film ima sve vrednosti karakteristične za TV reklame, osim što se radi u 360. Glenfi ddich kroz iskustvo virtuelne realnosti nudi učesnicima niz degustacija u vodeć im barovima, kao i putovanje po maloprodajnim mestima širom sveta, poput slobodnih carinskih prodavnica na aerodromima. To iskustvo je zaista divno, odlična priča koju ću pokazati i publici na SEMPL-u.

Šta ć ete poručiti publici na SEMPL konferenciji?

Na kraju dana sve ove stvari o kojima sam govorio su samo alat. Ne bi trebalo da ih upotrebljavate samo reda radi, već onda kada vam omogućavaju da unapredite način na koji delite svoje priče sa korisnicima. Kreiranje priča je uvek na prvom mestu, a alat kojim ćete se poslužiti na drugom.