(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 159, jun 2018)
VREDNOSNI RAST U HIPER/SUPERMARKETIMA
Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja toaletnih blokova najveća je u regionu Beograd (32,8%), u Vojvodini iznosi 29,1%, u centralno-zapadnoj Srbiji 19,7%, a najmanja je u jugoistočnoj Srbiji (18,4%).
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Zadatak toaletnih blokova ili osveživača za WC šolju jeste da boravak u kupatilu učine prijatnijim kada je reč o čulu mirisa. No, kako se kategorija ovih proizvoda razvijala, oni su dobijali i dodatne funkcije i počeli da uništavaju bakterije i skidaju kamenac, a danas im je pridodata i osobina diskretnosti – koja ih čini skoro nevidljivim.
Razvoj toaleta prati razvoj ljudske civilizacije, a prvi dokaz za toalet sa sistemom ispiranja datira iz vremena 4.000 p.n.e. u Knososu, dok je WC šolja kineske dinastije Han iz 2. veka p.n.e. imala naslone za ruke, tekuću vodu i kameno postolje za sedenje. Evropa u periodu renesanse počinje da dobija sve više toaleta, a WC šolja kakvu danas poznajemo nastala je u Engleskoj u 18. veku. Kako su toaletne šolje polako postajale deo svakog domaćinstva, tako se javljala i potreba za higijenskim sredstvima koja bi sprečila širenje bakterija. Tek tridesetih godina 20. veka u Americi se pojavila četka za čišćenje i dezinfekciju WC šolje uz pomoć tečnosti na bazi hlora i sode bikarbone.
Kako je rasla svest o važnosti sanitarne higijene, povremeno čišćenje toaleta hemijskim sredstvima bilo je nedovoljno – zato je tražen način za svakodnevno održavanje higijene i svežine WC šolje. Krajem sedamdesetih godina 20. veka počinju da se koriste naprave u obliku korpice na koju je zakačeno sredstvo za čišćenje a koja se podešava na rub WC šolje, pa je sa svakim ispiranjem toaleta mlaz vode rastvara i nanosi sredstvo za čišćenje po WC šolji – te korpe se zovu rimblok (eng. rim – rub, block – prvobitna sredstva bila su u obliku čvrstog sapuna). Ubrzo se pojavljuju i sredstva u obliku gela koji izlazi iz posebne komore, kao i sredstva u tečnom stanju.
Od tada proizvođači osveživača za WC šolje ne miruju – devedesetih se pojavljuju tablete koje se ubacuju u kazan vodokotlića i koje se postepeno rastvaraju u vodi kojom se WC šolja ispira. Poslednjih nekoliko godina fokus je na tome da toaletni blokovi budu što manje primetni, pa su zato nastali osveživači u obliku samolepljivog gela i oni u obliku samolepljive trake koji se apliciraju unutar WC šolje, pa kuglice koje se pozicioniraju ispod ruba WC šolje, a koje stvaraju mnogo više pene, imaju jači miris, te i sadržaj hlora za dodatnu belinu i higijensku čistoću WC šolje, potom osveživači za jednokratnu upotrebu, proizvodi koji se mogu dopunjavati, kombinovana pakovanja…
Prodaja po regionima i kanalima
Zbog svega pomenutog važno je videti i kakva je prodaja toaletnih blokova u Srbiji iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije Nielsen. Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od marta 2017. do februara 2018. godine, u Srbiji je uočljiv pad prodaje toaletnih blokova u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma: vrednosno -1,4%, količinski -15,4% i komadno -7,7%.
Značajno je pomenuti da je u vezi sa kanalima preko kojih toaletni blokovi stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih i malih prodavnica i drogerija, u svim objektima zabaležen pad vrednosne, količinske i komadne prodaje. Izuzev toga, u hiper/super marketima vrednosna prodaja je povećana za 2,5%.
Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja toaletnih blokova najveća je u regionu Beograd (32,8%), u Vojvodini iznosi 29,1%, u centralno-zapadnoj Srbiji 19,7%, a najmanja je u jugoistočnoj Srbiji (18,4%).
Ako posmatramo kanale preko kojih toaletni blokovi stižu do potrošača, a to su hiper/super marketi, velike prodavnice, male prodavnice i drogerije, najviše ovih proizvoda prodato je u hiper/super marketima po sva tri prodajna kriterijuma (vrednosno 59,4%, količinski 61,9% i komadno 56%), slede velike prodavnice (vrednosno 19,9%, količinski 18,6% i komadno 21,3%), potom drogerije, dok je najmanje ovih proizvoda prodato u malim prodavnicama (vrednosno 7,9%, količinski 8,7% i komadno 9,7%).
Vodeći igrači
Kada govorimo o najvećim proizvođačima toaletnih blokova, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći proizvođači (po abecednom redu): Henkel, Lomax Company, SC Johnson, Star Chem i Unilever. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ 92% vrednosnog i 74% količinskog udela u ukupnoj prodaji toaletnih blokova na srpskom tržištu.
Forma proizvoda
Za analizu prodaje toaletnih blokova važna je takođe njihova podela po formi proizvoda na: čvrste (solid), tečne (liquid), gel, trake (strips), tečno čvrste (liquid solid), gel čvrste (gel solid). Najveći udeo u prodaji ovih proizvoda imaju čvrsti toaletni blokovi, na koje ‘otpada’ 74,2% vrednosnog i isto toliko količinskog udela. Tečni toaletni blokovi učestvuju sa 19,2% vrednosnog i 14,9% količinskog udela, dok su na trećem mestu toaletni blokovi u gelu – sa 6,3% vrednosnog i 10,8% količinskog udela u ukupnoj prodaji ovih proizvoda.
Tip pakovanja
U analizu prodaje ovih proizvoda uključena je i podela po tipu pakovanja na: školjku/blister (clamshell/blister pack), kutije (boxes), okrenutu bocu (upside down bottle), vrećice (bags), boce (bottles), omotače/trake (wrapped), fiksiran na držaču (fixed on holder), cevastu kanticu (tub). U Srbiji je u analiziranom periodu prodato najviše toaletnih blokova upakovanih u školjku ili blister, a na njih u ukupnoj prodaji ‘otpada’ 91,5% vrednosnog i 72% količinskog udela. Na drugom i trećem mestu, i po vrednosnoj i po količinskoj prodaji, jesu WC osveživači u kutijama i okrenutim bocama.
Veličina pakovanja
Na kraju, takođe važna za analizu prodaje toaletnih blokova jeste i njihova podela po veličini pakovanja. Najviše ovih proizvoda prodato je u pakovanju od 100g/ml (vrednosno 34,4% i količinski 27,4%), 50g/ml (vrednosno 22,1% i količinski 12,8%) i 150g/ml (vrednosno 14,7% i količinski 13,2%). Sva ostala pakovanja, veća i manja, imaju znatno manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji toaletnih blokova.
GfK analiza tržišta
Jelena Milutinović, Junior Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta WC blokova u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od februara do novembra 2017. godine.
Vrednost tržišta WC blokova je u odnosu na isti period prethodne godine opala za 9%. Uzrok ovog pada je smanjenje broja domaćinstava koja su bar jednom u posmatranom periodu kupila neki od osveživača za WC šolje na 49%, što predstavlja smanjenje od 6%. Pored ovog smanjenja baze kupaca, preostala domaćinstva su nešto ređe odlazila u kupovinu WC blokova.
Od svih kupaca osveživača za WC, njih 78% je bar jednom kupilo proizvod u čvrstom obliku, dok je 44% odabralo tečni osveživač. Domaćinstva retko menjaju svoju odluku o tipu osveživača što potvrđuje visoka lojalnost i jednom i drugom tipu osveživača koja je u porastu. Učešće čvrstih osveživača u ukupnoj vrednosti je poraslo na 68%.
Na tržištu WC blokova u Srbiji nalazi se oko nešto više od 30 brendova, ali i pored toga se domaćinstva pri odabiru proizvoda najčešće odlučuju za neki od vodećih pet koji ‘pokrivaju’ čak 90% ukupne vrednosti kategorije. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: Bref, Deft, Domestos, Duck i KiM Fresh. Čak 77% kupaca WC blokova je bar jednom u posmatranom periodu kupilo Bref, a slede ga Duck sa 11%, KiM Fresh i Domestos sa 9% i Deft sa 8%. Ne samo da Bref ima veliku bazu kupaca, ovaj brend ostvaruje i najveću lojalnost. Kupci Brefa su 85% novca namenjenog za kategoriju potrošili na ovaj brend. Preostala četiri vodeća brenda imaju približno jednaku lojalnost kupaca: Duck ima 32%, Domestos 31%, KiM Fresh 30% a Deft 28%. Trgovačke marke i dalje imaju veoma malu bazu kupaca, pa je njihovo vrednosno učešće tek blizu 2%.
Ušteda je i te kako bitna pri kupovini ove kategorije što nam govori rastuće učešće promocija, koje je u posmatranom periodu činilo čak 29% vrednosti kategorije.
Minimarketi su ostvarili rast učešća u poređenju sa istim periodom prethodne godine što im je omogućilo da budu vodeći format za kupovinu WC blokova. Nakon minimarketa koji su ostvarili učešće od 32%, slede supermarketi sa 29% i tradicionalne prodavnice sa 18%. Hipermarketi su i dalje bitan format kad se govori o kupovini osveživača za WC jer ‘pokrivaju’ 10% vrednosti. U drogerijama, kao i na pijacama, kupljeno je po 5% od ukupne vrednosti kategorije.
Henkel Srbija
Marketing tim, Sektor deterdženata i kućne hemije:
Kompanija Henkel prisutna je sa brendom Bref, već dugi niz godina, u kategoriji WC osveživača. U svojoj širokoj paleti proizvoda Bref poseduje različite segmente, pa su tako u asortimanu prisutni WC osveživači koji su u tečnom stanju, WC osveživači u formi gela, kao i WC osveživači u čvrstom stanju. Bref WC osveživači u čvrstom stanju, u formi kuglica, predstavljaju naš vodeći segment. Na tržištu su prisutni u velikom broju mirisnih nota, pa tako potrošači mogu birati između jakih mirisa poput borovine, do osvežavajućih poput limuna ili umirujućih poput lavande ili okeana.
Potrošači takođe mogu birati i između različitih veličina pakovanja. Zahvaljujući stalnim ulaganjima u kvalitet Bref je već dugi niz godina izbor potrošača i zauzima lidersku poziciju u ovoj kategoriji*. Trudimo se da svake godine donesemo nešto novo na tržište, novu mirisnu notu, novu veličinu pakovanja, a često i potpuno novi koncept.
Bref Blue Aktiv predstavlja jedini WC osveživač na tržištu sa dodatnom funkcijom aktivnog delovanja, čak i između ispiranja. Kako njegova aktivna formula deluje? Prilikom svakog povlačenja vode njegove plave korpice sakupljaju vodu, obogaćuju je aktivnim sastojcima i oslobađaju je između ispiranja. Na taj način Bref obezbeđuje higijensku čistoću i svežinu, čak i između ispiranja. Na tržište je lansiran 2014. godine, ali je od tada njegov asortiman obogaćen novim veličinama pakovanja kao i mirisnim notama. Nove boje su dodate asortimanu – Bref Turquoise Aktiv koji boji vodu u tirkizno plavu i Bref Purple Aktiv koji vodu ostavlja ljubičastom.
* Bref je rangiran kao prvi brend po prodaji u kategoriji WC osveživača, po količinskom i vrednosnom učešću na tržištu Srbije u periodu ND ’16 – SO ’17, prema podacima Nielsen maloprodajnog indeksa.
KM Srbija
Katarina Simeunović, direktor proizvodnje:
Na srpskom tržištu, u kategoriji WC osveživača, prisutni smo devet godina sa brendovima KiM Fresh, u formi tečnog osveživača, Fresh stick kao gela, Fresh space takođe u formi gela, koji se koristi kao osveživač prostorija. U zavisnosti od potreba potrošača, KiM Fresh se radi u četiri mirisne note: pine, ocean, lemon, lavander.
Fresh stick kao WC osveživač u gelu koji se stavlja u obliku cvetića na ivicu WC šolje radi se u dve mirisne note: pine i ocean. Njegova formula obezbeđuje dugotrajan miris i posle puštanja vode ostavlja bogatu penu. Sam proizvod je zaštićen kod Zavoda za intelektualnu svojinu i kod Međunarodne agencije World Intellectual Property Organization. Čvrsti WC osveživač pod brendom Blist je novi proizvod koji se pojavio na tržištu početkom godine. Potrošači mogu da biraju između tri mirisne kompozicije: pine, ocean i lemon. Svi osveživači prilikom puštanja vode obezbeđuju čistoću WC šolje, sprečavaju nastajanje kamenca i šire prijatan i osvežavajući miris po prostoriji.
Najbolju prodaju beležimo u prodaji KiM Fresha koji je urađen i cenom prilagođen širokom krugu potrošača.
Od početka proizvodnje pa do danas proizvodnja se duplirala, kako na zadovoljstvo naših kupaca, tako i na naše lično zadovoljstvo. Zahvaljujući širokoj distributivnoj mreži, naši proizvodi su prisutni u trgovinskim formatima kako u Srbiji, tako i u Sloveniji, Hrvatskoj, BiH, Makedoniji, Crnoj Gori i Češkoj Republici.
Kao isključivo domaća kompanija koja svoje proizvode proizvodi u Srbiji, zahvalni smo potrošačima koji su nas izabrali i samim tim postavili među vodeće kompanije u ovoj kategoriji proizvoda.
Lomax company
Marketing tim Lomax company:
U kategoriji WC blokova, na domaćem tržištu prisutni smo sa brendom Deft. Potrošačima nudimo nekoliko različitih formata koji pružaju efikasno čišćenje, dezinfekciju i dugotrajnu svežinu: Deft tečne korpice, tvrde korpice i tablete za vodokotlić.
Deft tečne korpice u komercijalnom pakovanju od 55ml, kao i Deft tvrde korpice u pakovanju od 40g dostupne su u tri mirisne note: Ocean, Pine i Lavender. Prilikom svakog puštanja vode, čiste i osvežavaju WC šolju ispuštajući aktivnu penu i prijatan miris, pri čemu sprečavaju nastanak kamenca.
Deft tablete za vodokotlić svojim sastavom omogućavaju efikasno čišćenje i sprečavaju nastajanje kamenca u vodokotliću i WC šolji. Obojena i penušava voda prijatnog je mirisa i dugotrajno održava svežinu. Komercijalno pakovanje iznosi 40g. Tablete su dostupne u dve mirisne note: Ocean i Pine.
Deft osveživači imaju odličan odnos cene i kvaliteta, prisutni su u svim trgovinskim formatima.
Naši proizvodi se izvoze u zemlje u okruženju: Crnu Goru, BIH i Makedoniju.
SC Johnson
Predstavništvo SC Johnson Beograd:
Kada je reč o WC blokovima, kompanija SC Johnson na srpskom tržištu prisutna je sa brendom Duck. U svom portfoliju, potrošačima nudi nekoliko različitih formata iz ove kategorije: Duck tvrde korpice, Fresh diskove i Fresh stikere. Najprodavaniji format su Duck tvrde korpice i Duck Fresh diskovi.
Duck Fresh Disk je prvi osveživač WC šolje bez korpice na našem tržištu. Na praktičan, jednostavan i higijenski način čisti i osvežava WC šolju. Zahvaljujući svom jedinstvenom patentiranom dizajnu nanosi se bez neposrednog kontakta sa WC šoljom. Prilikom svakog puštanja vode, čisti i osvežava WC šolju ispuštajući aktivnu penu i prijatan miris. Visoka postojanost garantuje 8 nedelja svežine u toaletu. Prisutan je u 5 raznovrsnih mirisnih nota i to u formatu baze (aplikator sa jednom dopunom) i pakovanju duple dopune.
Zadovoljstvo nam je da ovom prilikom predstavimo i novu Duck Active Clean tvrdu korpicu koja je upravo lansirana. Zahvaljujući novoj formuli, Duck Active Clean pruža četiri puta više pene prilikom ispiranja, u odnosu na prethodni format Duck 5u1 tvrde korpice. Osim toga, nova korpica osigurava dubinski čistu WC šolju i pruža dugotrajnu svežinu toaletu uz atraktivne mirisne note: Marine, Pine, Petals i Tropical Sunhine.
Konstantnim inovacijama u asortimanu kroz unapređenje formula, ambalaže i kvaliteta trudimo se da odgovorimo zahtevima tržišta. Najbolju prodaju beležimo u Key Account objektima, mada su proizvodi iz ove kategorije prisutni i u ostalim prodajnim formatima.
Unilever
Biljana Ljubojević, Customer Marketing Manager:
U segmentu WC osveživača, Unilever je na tržištu Srbije prisutan sa Domestos brendom. U prodaji su tri varijante pakovanja, mono, duo i trio.
Domestos Power 5 WC osveživači traju i do 300 ispiranja, što nam je komparativna prednost u odnosu na naše konkurente.
Najprodavanije mirisne note su lime i ocean. Što se formata tiče, najprodavanija su mono pakovanja, iako nam i duo pakovanja sve brže rastu jer imaju cenovnu prednost u odnosu na mono pakovanja. Beležimo rast svake godine, što dolazi iz velikih prodajnih lanaca, kao i tradicionalnih radnji.
Kada je reč o novitetima, trudimo se da svake godine imamo inovacije i nove mirisne note u ovom segmentu, i to će se nastaviti i u budućnosti.
Podržavamo WC osveživače i kroz marketing kampanje, kao i putem promocija na mestu prodaje.
Lomax company
Marketing tim Lomax company:
U kategoriji WC blokova, na domaćem tržištu prisutni smo sa brendom Deft. Potrošačima nudimo nekoliko različitih formata koji pružaju efikasno čišćenje, dezinfekciju i dugotrajnu svežinu: Deft tečne korpice, tvrde korpice i tablete za vodokotlić.Deft tečne korpice u komercijalnom pakovanju od 55ml, kao i Deft tvrde korpice u pakovanju od 40g dostupne su u tri mirisne note: Ocean, Pine i Lavender. Prilikom svakog puštanja vode, čiste i osvežavaju WC šolju ispuštajući aktivnu penu i prijatan miris, pri čemu sprečavaju nastanak kamenca.Deft tablete za vodokotlić svojim sastavom omogućavaju efikasno čišćenje i sprečavaju nastajanje kamenca u vodokotliću i WC šolji. Obojena i penušava voda prijatnog je mirisa i dugotrajno održava svežinu. Komercijalno pakovanje iznosi 40g. Tablete su dostupne u dve mirisne note: Ocean i Pine.Deft osveživači imaju odličan odnos cene i kvaliteta, prisutni su u svim trgovinskim formatima.Naši proizvodi se izvoze u zemlje u okruženju: Crnu Goru, BIH i Makedoniju.