TEČNOST ZA ISPIRANJE USTA

FokusTecnotZaIspiranjeUsta159

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 159, jun 2018)

 

SVE ŠIRI IZBOR

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja tečnosti za ispiranje usta najveća je u regionu Beograd (46,8%), u Vojvodini iznosi 26,6%, u centralno-zapadnoj Srbiji 13,4%, dok je najmanja u jugoistočnoj Srbiji (13,2%).

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retail Services Executive:
Pomisao na zubarsku stolicu teško pada čak i hrabrim ljudima koji imaju dobre i zdrave zube. A onima koji jednostavno imaju osetljive i krhke zube saveznik u borbi protiv straha od zubara može biti njeno veličanstvo oralna higijena – četkica, pasta, dentalni konac, tečnost za ispiranje usta i redovna stomatološka kontrola.
Kako se koristi osnovno oruđe protiv karijesa i zubobolje – četkica i pasta – naučimo već kao deca. Konac i tečnost za ispiranje usta ulaze u taj arsenal tek mnogo kasnije, nažalost, tek kada se pojavi neki problem sa desnima – koji danas ima gotovo 95% odrasle populacije. Problem, naravno, prave bakterije koje žive u usnoj duplji kao predvorju digestivnog trakta. Zato je dobro znati ponešto o važnom borcu protiv upravo pomenutih bakterija – a to je tečnost za ispiranje usta.
Iako deluje kao relativno nov proizvod, tečnost za ispiranje usta datira iz 19. veka, ali u to vreme korišćena je pre svega kao antiseptik tokom operacija, a tek sedamdesetih godina 20. veka postaje sredstvo protiv neprijatnog zadaha. S razvojem stomatologije, farmakologije i kozmetologije razvijale su se i tečnosti za ispiranje usta koje doprinose zdravlju zuba i desni, ali samo ako se koriste na pravilan način.
Ima ljudi koji često upotrebljavaju ova sredstva iako ne znaju osnovne informacije o njima, dok ih, s druge strane, jedan broj ljudi nikad ne uvrsti u svoju svakodnevnu rutinu održavanja oralne higijene. Zbog toga je važno znati osnovne informacije o tečnosti za ispiranje usta.
Prvo, upotreba tečnosti za ispiranje usta ne može da zameni pranje zuba – ona je samo pomoćno sredstvo. Pranje zuba četkicom i pastom mehanički uklanja najveći deo mekih naslaga i bakterija sa zuba i desni; upotreba međuzubne (interdentalne) četkice čisti nepristupačne delove između zuba, a tečnost za ispiranje usta smanjuje broj bakterija u ustima nakon pranja zuba, te tako i mogućnost za formiranje novih naslaga (plaka). Svakako, tečnost može biti zamena za pranje zuba kada čovek nije u situaciji da obavi temeljnu higijenu.
Drugo, tečnost ne uklanja loš zadah već ga samo maskira i privremeno eliminiše loš ukus u ustima. Treće, nisu sva sredstva za ispiranje usta ista – postoje kozmetička i terapeutska, koja prepisuju stomatolozi, a služe za lečenje nekog određenog stanja ili problema. Njih ne bi trebalo uzimati na svoju ruku, a najbolje je pridržavati se uputstva proizvođača – istraživanja su pokazala da je oko 30 sekundi laganog mućkanja u ustima najefektivnije. Četvrto, savetuje se upotreba sredstava za ispiranje usta po potrebi, a ukoliko ne postoji dijagnoza nije neophodno koristiti ih svakodnevno ili više puta na dan. Sredstva su pogodna za ljude koji imaju više plombi ili pak krunica i mostova, jer se njihovom upotrebom smanjuje broj bakterija na delovima zuba nedostupnim četkici i koncu.
Budući da poslednje decenije obiluju raznim inovacijama u stomatologiji i higijeni usta, i svest o prevenciji potencijalnih oralnih problema je na sve većem nivou. A proizvođači, osluškujući nove navike potrošača, kreiraju inovativne medicinske i kozmetičke proizvode za jače i zdravije zube – tako danas gotovo svi proizvođači četkica i pasta za zube kao dopunu i tačku na ‘i’ imaju tečnost za ispiranje usta. A i u našim prodavnicama njihov izbor je kontinuirano sve veći.

Prodaja po regionima i kanalima

Zbog svega pomenutog važno je videti i kakva je prodaja tečnosti za ispiranje usta u Srbiji iz godine u godinu, a upravo o tome govore podaci o prodaji robe široke potrošnje agencije Nielsen. Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od marta 2017. do februara 2018. godine, u Srbiji je uočljiv pad prodaje ovih proizvoda u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma: vrednosno -2,4%, količinski -6,8% i komadno -6,8%.
Značajno je pomenuti i da je u vezi sa kanalima preko kojih tečnosti za ispiranje usta stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih i malih prodavnica i drogerija, zabeležen pad prodaje u hiper/super marketima i najviše u velikim/srednjim prodavnicama (vrednosno -17,3%, količinski -21,5% i komadno -24,5%), dok je veća prodaja zabeležena u malim prodavnicama i posebno u drogerijama – vrednosno za 7,7% i količinski za 7,3%.
Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja tečnosti za ispiranje usta najveća je u regionu Beograd (46,8%), u Vojvodini iznosi 26,6%, u centralno-zapadnoj Srbiji 13,4%, dok je najmanja u jugoistočnoj Srbiji (13,2%).
Ukoliko pogledamo trend količinske prodaje tečnosti za ispiranje usta, i po tom kriterijumu prednjači region Beograd sa 43,2%, na drugom mestu je Vojvodina sa 27,6%, potom jugoistočna Srbija sa 15,2%, dok je na poslednjem mestu centralno-zapadna Srbija sa 14,1%.
U vezi sa komadnom prodajom po regionimaa Srbije situacija izgleda ovako: Beograd 44,2%, Vojvodina 27,3%, jugozapadna Srbija 14,5%, centralno-zapadna Srbija 13,9%.
Ako posmatramo kanale preko kojih ovi proizvodi stižu do potrošača, a to su hiper/super marketi, velike/srednje prodavnice, male prodavnice i drogerije, ubedljivo najviše tečnosti za ispiranje usta prodato je u drogerijama po sva tri prodajna kriterijuma (vrednosno 63,4%, količinski 57,1% i komadno 59,1%), slede objekti hiper/super marketa, dok je najmanje ovih proizvoda prodato u malim prodavnicama (vrednosno 1%, količinski 1,6% i komadno 1,3%).

Vodeći igrači

Kada govorimo o najvećim proizvođačima tečnosti za ispiranje usta, najzastupljeniji na srpskom tržištu su sledeći proizvođači (po abecednom redu): Colgate Palmolive, Curaden, Fairness, Johnson&Johnson i Procter&Gamble. Ovih pet proizvođača ‘zauzima’ gotovo 80% vrednosnog i skoro 70% količinskog udela u ukupnoj prodaji tečnosti za ispiranje usta na srpskom tržištu.

Ciljni korisnik

Za analizu prodaje tečnosti za ispiranje usta važna je takođe i njihova podela prema ciljnom korisniku na: odrasle (adult), juniore (junior) i decu (kids). Najveću prodaju beleži tečnost za ispiranje usta namenjena odraslima, te na njih ‘otpada’ 98,8% vrednosnog i 98,4% količinskog udela u ukupnoj prodaji ovih proizvoda.

Veličina pakovanja

Važna za analizu prodaje ovih proizvoda jeste i njihova podela po veličini pakovanja. Najviše tečnosti za ispiranje usta prodato je u pakovanju od 500ml – vrednosno 44,9% i količinski 64,4%, te onih u pakovanju od 250ml (36% i 26%). Sva ostala pakovanja, manja i veća, imaju znatno manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji ovih proizvoda na srpskom tržištu.

 

Listerine® Antiseptic

Još davne 1879. godine Dr. Joseph Lawrence i farmaceut Jordan Lambert razvili su antiseptičnu formulu na bazi esencijalnih ulja koja se pokazala efikasnom i za delikatno tkivo usne duplje. Formula je u čast Dr. Josepha Listera, oca moderne antisepse, nazvana Listerin. Antimikrobnu supstancu Listerina čine četiri esencijalna ulja u fiksnoj kombinaciji: eukaliptol, metil salicilat, timol i mentol. Listerin se u slobodnoj prodaji nalazi od 1914. godine i njegova primena tokom vremena je bila raznovrsna. Danas se koristi kao sredstvo za prevenciju zubnog plaka i gingivitisa.Listerin antiseptik je najviše izučavana i najrasprostranjenije korišćena tečnost za ispiranje usta koja dokazano ima širok spektar antimikrobnog dejstva, efikasno prodire u biofilm plaka radi efikasnijeg uništavanja bakterija i prevencije gingivitisa. Siguran je i bezbedan za svakodnevno dugoročno korišćenje bez nuspojava u vidu prebojavanja zuba i jezika i iritacije oralne mukoze.
Masovna upotreba Listerin tečnosti za ispiranje usne duplje na svetskom nivou, pored njenih višestrukih blagotvornih efekata, posledica je izuzetno lake upotrebe i prilagođenosti različitim potrebama potrošača.
Svi tipovi Listerina korišćenjem dva puta dnevno imaju jednako snažno dejstvo i mogu imati intenzivan ili blag ukus: Coolmint – pruža 24 časa zaštitu od plaka i osvežava dah, ima ukus sveže mente; Freshburst – pruža 24 časa zaštitu od plaka i osvežava dah, ima ukus zelene mente; Teeth & Gum Defense – pruža zaštitu za zdravije zube i desni i tri puta trajniji osećaj čistoće nego samo pranje zuba; Total Care – čisti i štiti zube uz 6 prednosti za zdravlje celih usta; Advanced White – uklanja i sprečava pojavu upornih mrlja na zubima; Total Care Zero – blaga, bezalkoholna tečnost za ispiranje usta, čisti i štiti zube uz 6 prednosti za zdravlje celih usta; Green Tea – inspirisan prirodom, korišćenjem dva puta dnevno Listerin Green Tea tečnost za ispiranje usta, sa dodatim fluoridom, esencijalnim uljima i ekstraktom zelenog čaja dokazano ojačava zubnu gleđ čak i na teško dostupnim mestima, pomažući u sprečavanju nastanka karijesa, uklanja bakterije preostale nakon pranja zuba i sprečava nastanak plaka, glavnog uzročnika bolesti desni, osvežava dah i ima prirodan ukus zelenog čaja.
Iz svega gore navedenog, Listerin predstavlja odličan dodatak svakodnevnom režimu oralne higijene.

Miloš Blesić, BDM/CAT support for Serbia and MNE, Johnson & Johnson SEE