DOBRIVOJE MILOVANOVIĆ, UNILEVER

Dobrivoje-Milovanovic,-direktor-Unilever-Beograd

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 159, jun 2018)

 

VELIKE ŠANSE ZA RAST

 

Naša ambicija za svaku godinu je dvocifren rast u procentima i ove godine nam je rezultat dosta bolji, tako da ćemo to i postići. Razlika za nas je uvek u boljoj pripremi portfolija.
Razgovarala: Marija F. Šmit

Unilever posluje na tržištu Srbije od 1997. godine, kada je počeo aktivnu distribuciju sopstvenih proizvoda, tada koristeći domaće distributere, kao i uvoznike. Kao lokalna kompanija počinje da posluje od 2003. godine, od kada se trudi da na najbolji mogući način zadovolji potrebe kupaca iz kategorija lične higijene, kućne hemije i hrane, na isti način kao što to ova kompanija radi u celom svetu. Trenutno, Unilever trgovinama u Srbiji isporučuje oko 350 proizvoda, što je značajno manje nego u drugim zemljama Evrope, ili čak i u nekim zemljama u našem okruženju. Unileverova prodaja po glavi stanovnika u našoj zemlji je još uvek dosta manja nego na drugim tržištima, što predstavlja šansu za veliki rast.
Kompanija u Srbiji ima 10 zaposlenih, zbog modela poslovanja koji se potpuno oslanja na distributere za operacije na tržištu. Rastom prodaje i kategorija, međutim, neminovno će doći i do upošljavanja većeg broja ljudi.
O situaciji na srpskom tržištu, rezultatima i planovima, razgovarali smo sa Dobrivojem Milovanovićem, menadžerom operacija za Srbiju i Crnu Goru.

Kako biste opisali trenutnu situaciju na srpskom tržištu, kakvi su uslovi za poslovanje, a kakvi trendovi potrošnje kada je reč o kategorijama sredstava za ličnu higijenu i negu i za održavanje domaćinstva, a kakvi u prehrambenom sektoru?

Nema velikih tajni o srpskom tržištu za one koji na njemu posluju. Moj najveći utisak je raslojavanje. Od potrošača, pa nadalje. Mali deo kupaca zahteva sve više premijum proizvode, najveći deo zahteva sve bolju cenu da bi mogli da zadrže volumene koji su im potrebni. Slično važi i za kompanije. Ako su u dobrom delu ciklusa i pripremljene onda pobeđuju ili čak uništavaju konkurenciju. Nema mesta za rast svih. Možda je najveće raslojavanje u kvalitetu kadrova. Upoznali smo neke fantastične mlade ljude koje bismo preporučili svakoj našoj kompaniji u svetu, dok je dobrom delu potrebna velika dodatna obuka, a najviše promena načina razmišljanja.

Kakve proizvode srpski kupci biraju i na osnovu čega donose odluke o kupovini, po vašim saznanjima, šta je danas presudno?

Navike naših potrošača ili bar aspiracije se u dobrom delu menjaju u skladu sa navikama potrošača u svetu. Razlog su megatrendovi koji oblikuju celu planetu i koji su na delu i kod nas, kao starenje stanovništva, zagađenje okoline, nove tehnologije. Potrošači će vam uvek reći da žele prirodnije proizvode u čiji kvalitet su sigurni, da im neko reši probleme sa nedostatkom vremena i olakša život kroz pametnija rešenja u kupovini i svim drugim aspektima modernog života. Onda se kompanije sudare sa kupovnom moći koja često ne dozvoljava veliki pomak, i spremnošću da se sve to žrtvuje zbog uklapanja u budžet koji porodice imaju. Ko reši tu jednačinu može da očekuje ogroman napredak.

Kakve rezultate ste postigli u 2017. godini i da li ste njima zadovoljni? Kakve su za sada brojke kada je reč o ovoj godini?

U poslednje tri godine vidimo značajno bolje rezultate nego ranije, u prodaji i u tržišnom udelu. U 2017. smo imali jednocifren rast i očekivali smo više. Naša ambicija za svaku godinu je dvocifren rast u procentima i ove godine nam je rezultat dosta bolji, tako da ćemo to i postići. Razlika za nas je uvek u boljoj pripremi portfolija. Ne možemo na ovakvom tržištu očekivati veliki vetar u leđa ako ne napadamo mikro segmente koji napreduju.

Kakve pozicije, po podacima kojima raspolažete, vaši brendovi zauzimaju na tržištu, u kategorijama u kojima ste prisutni? Koji proizvodi su vaši apsolutni best selleri na srpskom tržištu?

Najuspešniji brendovi su nam Domestos, Cif i Dove. Sva tri imaju veliki tržišni udeo i u nekim segmentima su apsolutni lideri i sinonimi za kategoriju. Sigurno ćemo i dalje nastaviti da ulažemo u njih i da razvijamo ponudu u drugim segmentima. Masterbrand je najbolja strategija za tržišta ove veličine.

U kojim kategorijama, po vašem mišljenju, ima prostora za dalji rast?

Trend je ‘natural’. Pitanje je, da li na vreme da ulažete ili čekate da tržišni segment poraste dovoljno da bude isplativ? Da li ćete na vreme ući u utakmicu?

Da li su PL proizvodi postali ozbiljan takmac brendovima?

PL će uvek biti ozbiljan takmac. Neverovatna je brzina kojom neki retaileri u Evropi reaguju na promene i plasiraju nove proizvode, ponekad i za dva meseca od ideje do police. Moje mišljenje je da brendovi uvek moraju da imaju razlog da ih potrošači cene. Ukoliko nema razvoja kategorije i zadovoljavanja novih potreba, kupci će se okrenuti PL-u.

Da li mislite da će ulazak Lidla ‘na scenu’ značajno promeniti trenutnu situaciju i na koji način?

Ulazak Lidla je promenio prilike u svakoj zemlji zbog njihove velike snage u PL-u i to će se dogoditi i ovde, ali ne očekujem drastične razlike. Lidl će svakako naći svoje mesto na tržištu Srbije zato što naši potrošači vole male kupovine. Najveći će pritisak trpeti tradicionalne prodavnice na mikro sredinama, i kao posledica toga proizvođači hrane, ako su im te prodavnice glavni izvor prihoda. Proizvođačima impulsnih kategorija i neprehrane će biti lakše, mada će i tu Lidl imati dobru ponudu najviše u cenama, zbog odlične logistike i malih ukupnih troškova. Pravi izazov za sve i dalje ostaje podizanje kategorija kroz rast kupovne moći, kada bi čak i nešto smanjeni tržišni udeli donosili iste ili veće prihode.

Na koji način danas jedna kompanija može dospeti među lidere na tržištu i opstati među njima?

Kada bih znao siguran način za uspeh na tržištu od nule odmah bih napravio svoju kompaniju :). Svi preduzetnici znaju kako je teško početi. Čak i velike kompanije imaju probleme da rastu, možda je najznačajnije prepoznati gde će biti ‘džepovi’ rasta u budućnosti. Dosta pomaže i start-up logika, ako postoji problem ljudi će verovatno platiti da im ga neko otkloni.

Koliko je danas važna prisutnost na internetu i društvenim mrežama?

Skoro da ne poznajem nikoga ko ne koristi internet, i to ne samo za zabavu nego i u svakodnevnom poslu. Internet još uvek nije isplativ za sve, ali moguće je da će naredne dve godine biti presudne za rani ulazak u taj voz. Nakon toga će se karte opet promešati i formiraće se sloj kompanija koje će prosperirati u narednih deset godina.

Kakve novitete srpski trgovci i kupci mogu da očekuju od Unilevera u narednom periodu?

Unilever će prvo pokušati da radi još bolje ono što je radio do sada. Naša trenutna ponuda može i dalje da se unapređuje u kategorijama u kojima smo već prisutni. Uvodićemo i portfolio i kategorije sa kojima u Srbiji nismo prisutni, ali tek kasnije.

Unilever je poznat po društveno-odgovornim akcijama i kampanjama, kakve aktivnosti ste u poslednje vreme imali na tom polju i da li planirate nove?

Održivi razvoj je svrha postojanja naše kompanije, i želimo da bude u centru svih naših aktivnosti. Najviše radimo na usavršavanju proizvoda, od sirovinske baze kroz ceo lanac proizvodnje pa do načina na koji se koristi i reciklira. To je često neprimetan proces za korisnike, ali donosi najbolje rezultate ako brinete i za sebe i za svet oko sebe.
Drugi segment je socijalna delatnost, gde snagu naših brendova koristimo za rešavanje nekih društvenih problema. Akcija ‘Cif čisti Srbiju’ već petu godinu pomaže u vraćanju sjaja spomenicima kulture, i očišćeno je i sačuvano više od 20 spomenika koji su među značajnijim u zemlji. Od ove godine se fokusiramo na javne površine koje koristi veliki broj ljudi, i već smo pomogli u sređivanju trga u Pančevu i amfiteatra pored reke Nišave u centru Niša.
Brend Domestos će ove godine donirati proizvode za održavanje higijene prostora svim osnovnim školama u Srbiji (oko 1.200 škola). Domestos je pomogao i Srednjoj zanatskoj školi u Rakovici, koja se bavi obrazovanjem dece sa posebnim potrebama da renovira mokre čvorove i omogući bolje uslove za rad svojim učenicima. Pokušavaćemo i dalje da razvijamo i biznis modele koje će dugoročnije rešavati neke uporne probleme. Ukoliko budemo uspešni u dokazivanju da takvi modeli mogu da funkcionišu sigurno će biti prihvatani i od ostalih kompanija na tržištu.

Da li razmatrate mogućnost da u budućnosti u Srbiji imate i proizvodnju, kao što su to učinile neke druge strane kompanije?

Srbija je veoma dobro područje za razvoj proizvodnih kapaciteta za ovaj deo Evrope. Beograd je gravitaciono središte Balkana koji će svoj pravi potencijal dobiti tek padom svih barijera i najviše u regionu bi profitirao od toga. Pokušaćemo da nađemo partnere u ovom poslu kroz razne modalitete, od kupovine proizvodnih kapaciteta, zajedničkih ulaganja do onoga što rade veliki trgovački lanci, pronalaženjem interesantnih kompanija koje mogu da proizvode za Unilever. Kao kompanija koja je prisutna u skoro svim državama sveta, mislim da možemo dosta da doprinesemo u plasmanu i razvoju proizvoda. Naročito nas interesuju kategorije i potrebe koje su tek u nastajanju i koje će za nekoliko godina imati veliki rast.