Voćni jogurti

fruit-yogurt

UKUSNO I ZDRAVO ZA STOMAK

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.35,april 2007.)

U Srbiji su skoro podjednako zastupljeni i čvrsti i tečni voćni jogurti, dok u Crnoj Gori i Makedoniji dominiraju voćni jogurti koji se jedu kašičicom, to jest čvrsti. U ukupno ostvarenoj prodaji voćnih jogurta u najvećoj meri učestvuju supermarketi.

Voćni jogurt je nastao 1933. u Pragu, u mlekari Radlicka. Marmelada od voća je dodata u jogurt kako bi se produžio njegov rok trajanja. Danas, to nije samo piće koje se koristi kao dodatak u ishrani. Nastankom voćnog jogurta, jogurta sa žitaricama, vitaminima, pa čak i čokoladom, dobili smo – savršenu poslasticu.

Silbo/Škorpion (Campina):
U planu povećanje prodaje

Firma Silbo d.o.o. Beograd, koja se bavi uvozom i distribucijom hrane i ima četiri distributivna centra (Beograd, Niš, Kragujevac i Senta) zastupa veliki broj renomiranih evropskih proizvođača hrane, među kojima je svakako najznačajnija Campina, koja je i prvi principal ove firme. “Campina, kao jedan od globalnih svetskih lidera u proizvodnji mleka i mlečih proizvoda, kontinuirano jača svoj uticaj u regionu i šire. U Srbiji se može reći da je Campina apsolutni lider ako govorimo o segmentu uvoznih programa, ali i ako govorimo o domaćim proizvođačima, tu smo rame uz rame sa Imlekom i Somboledom. Prošle godine Campina je prodala više od 2.000 tona raznih proizvoda, a ove godine plan je oko 2.500 tona. Najveći deo odnosi se na kategoriju voćni jogurt, više od 70 odsto, a ostalo su deserti”, kaže Goran Tadić, sales&marketing manager firme Silbo. Agresivnija promocija u narednom periodu Za Campinin asortiman je specifično da nema kategoriju tečni voćni jogurt – 99 odsto su čvrsti voćni jogurti, a ostatak čine voćni napici kao Yazoo i Optiwell drink. Campina na tržištu Srbije prodaje Campinu Fruttis, Campinu Optiwell i Mix it. Po Tadićevim rečima, Campina Fruttis je stari, dobro poznati brend koji je i lider u segmentu čvrstih voćnih jogurta. U Fruttis portfoliu nalaze se Fruttis Light sa 0,1 odsto mlečne masti, zatim Fruttis (klasični) sa 1,2 odsto i Fruttis Creamy sa 4,5 odsto mlečne masti. Apsolutni lider svakako je Fruttis Light sa 0,1 odsto mlečne masti, ali prisutan je konstantan trend rasta učešća u prodaji Fruttis Creamyja sa 4,5 odsto mlečne masti. Campina Optiwell je nov brend na nemačkom tržištu i srpsko tržište je jedino, pored nemačkog, na kome se Optiwell prodaje. Optiwell je segment ‘low fat’ proizvoda sa nula odsto mlečne masti, sa smanjenom količinom zaslađivača i niskom kalorijskom vrednošću (sadržaj kalorija je niži nego kod običnog natur jogurta). To su artikli koji su tek predstavljeni tržištu, na čijoj promociji će se, kako kažu iz Silboa, raditi agresivnije u narednom periodu. Iz ove firme dodaju da je Mix it brend koji su predstavili tržištu krajem 2005. godine i koji ima izuzetan trend rasta u drugoj polovini 2006 godine, a da se taj trend nastavlja i u 2007. godini. Po rečima Predraga Dangubića, vlasnika firme Škorpion, koja je zastupnik Campininih proizvoda za Crnu Goru, finansijski pokazatelji prošle godine, u odnosu na prethodnu, su u povećanju od 78 odsto, a taj trend se nastavlja i ove godine. “Delom je to i zbog jake TV kampanje za Fruttis brend, koji je sigurno najpoznatiji i lider u svom segmentu”, kaže Predrag Dangubić. Najpopularnija pakovanja na crnogorskom tržištu su 4x125g, zatim čaše od 200g i 400g. Konkurencija Campini u Crnoj Gori, u ovom segmentu, je Zott, sa Jogobella brendom.

Danone:
U skladu sa potrebama tržišta

“Danone Adriatic d.o.o. je deo Danone grupe, vodeće svetske kompanije u segmentu svežih mlečnih proizvoda prisutne u više od 120 zemalja u svetu. Da bi zadovoljio potrebu za ukusnom i zdravom hranom, Danone nudi širok asortiman svežih mlečnih prizvoda iz nekoliko zemalja EU, proizvedenih po najvišim evropskim standardima i neprestano prilagođava, poboljšava i povećava svoju ponudu u skladu sa potrebama lokalnog tržišta“, kaže Ines Došen, marketing menadžer Danone Adriatica. Došen dodaje da je Activia, najbrže rastući brend kompanije Danone, kako u svetu tako i u Srbiji, funkcionalni jogurt koji sadrži jedinstveni mlečni ferment Bifidus Essensis sa pozitivnim efektom na usporen tok varenja. Danone Activia je, po njenim rečima, savršen spoj funkcionalnog jogurta i neodoljivih ukusa voća, često u kombinaciji muslija i pšeničnih pahuljica. Od voćnih ukusa Danone Activia u ponudi ima tečni jogurt sa tri voćna ukusa: jagoda-kivi, suva šljiva i suva kajsija, i sve to u kvalitetnom i funkcionalnom PET pakovanju. Takođe, postoji i Activia musli u čašici sa dodatkom jagode ili breskve. “U relativno kratkom periodu, Danone jogurti, a posebno Activia, su svojim kvalitetom i jedinstvenom ponudom pronašli put do kupaca i beleže konstantan rast prodaje”, kaže marketing menadžer Danone Adriatica. Osim unutar asortimana pod Activia brendom, Danone u svojoj ponudi na tržištu Srbije nudi i Danone Fantasia voćni jogurt. Fantasia je ukusan kremasti jogurt sa odvojenim voćnim delom u vrlo orginalnom i praktičnom pakovanju koje omogućava da se voće i jogurt konzumiraju ili zajedno ili odvojeno, po želji. Trenutno u Srbiji Fantasia postoji u dva različita ukusa: jagoda i višnja.

Imlek:
Novi dizajn ambalaže i ukus

“Imlek je prvi na tržištu uveo masovnu proizvodnju voćnih jogurta i na taj način postavio standarde kvaliteta i inicirao razvoj tržišta koje je u stalnom porastu”, kažu iz ove kompanije. Prvi Imlekov voćni jogurt i zvao se upravo – ‘voćni jogurt’. Tako je ostalo sve do 2005. godine, kada u skladu s mnogobrojnim istraživanjima i kao odgovor na želje potrošača, Imlek odlučuje da svojim voćnim jogurtima da novi imidž. Kategorija voćnih jogurta se unapređuje i u proizvodnom i u vizuelnom smislu. Uz podršku stručnjaka kreira se nova ambalaža, a istovremeno se osmišljava i novi naziv – Jogood. Na tržište se plasiraju i novi proizvodi: Jogood musli, najpre u samo dva ukusa – sa ukusom jabuke i sa ukusom šljive. Dobra reakcija kupaca navela je Imlek da vrlo brzo izbaci na tržište i Jogood musli kupinu, višnju i
jabuku sa mrvljenim biskvitom. “Imlek je lider u ovoj kategoriji i njegov finansijski i fizički udeo na tržištu je u stalnom porastu. Imlekovi Jogood voćni jogurti i Jogood sa žitaricama zauzimaju svoje visoko kotirano mesto kod potrošača u celoj regiji”, kaže Nevena Veselinović, PR Imleka. Veselinović posebno izdvaja novi ukus Jogooda – malinu, koja je, po njenim rečima, za vrlo kratko vreme na tržištu postala veoma popularana. Ona dodaje da je potrošačima veoma zanimljiv i nekonvencionalni, ali veoma praktičan tip pakovanja Imlekovih voćnih jogurta, koji apsolutno odgovara funkciji samog proizvoda – kartonsko pakovanje sa širokim otvorom i aplikovanom kašičicom za instant – on the go – potrošnju, koja na prvom mestu odgovara mladim i dinamičnim ljudima u pokretu, ali i deci koja Imlekov Jogood mogu iskoristiti za hranljivu i zdravu užinu. “Veoma atraktivan, po oceni potrošača je i dizajn ambalaže novog Jogooda, a posebno ‘voćkice’ koje podržavaju kampanju”, kaže Nevena Veselinović. Na tržištu se upravo može videti novi dizajn ambalaže za Jogood, kao i novi ukus od maline sa velikim komadima odabranog voća, komuniciran novim sloganom ‘Dobro voće ide u raj, a najbolje u Jogood’. Emituje se i nova TV reklama koja je posle nepunih deset dana emitovanja svrstana u prve tri najpopularnije reklame prema slobodnom glasanju potrošača u emisiji ‘Brendomanija’. U toku su i promocije na mestu prodaje, praćene kostimiranim voćkicama iz reklame. Imlek izvozi svoje voćne jogurte u sve zemlje bivše Jugoslavije, a planovi za dalji izvoz su ambiciozni.
Najbrojniji potrošači od 15 do 40 godina
U Imleku kažu da se kod njih ništa ne dešava stihijski. Svemu prethodi sistematski pristup praćen sistematskom realizacijom. Po rečima Nevene Veselinović, u skladu sa stalnim istraživanjima i direktnim kanalima komunikacije sa potrošačima, ideje u Imleku opravdano doživljavaju realizaciju. Standard kvaliteta, stalno praćenje svetskih trendova i uvođenje autentičnih inovacija na domaće tržište su Imlekovi imperativi poslovanja. Imlekovi voćni jogurti mogu da se podele na tečne (koji se piju), guste (koji se jedu kašičicom), jogurte s voćnim ukusom ili jogurte s komadićima voća. Osim toga, na tržištu su zastupljeni i probiotski voćni jogurti, kao i voćni jogurti s dodatkom žitarica. Jogood je Imlekov voćni jogurt, koji se na tržište plasira kroz dva osnovna varijeteta u više različitih ukusa: Jogood voćni jogurt i Jogood musli (sa žitaricama). Voćni jogurt Jogood se na tržištu može naći u pakovanjima od 330g i pravi se se u ukusima kajsije, višnje, jagode, šumskog voća, a sada i maline. “Voćni jogurti Jogood sa velikim komadima pažljivo odabranog voća su potpuno prirodni, bez konzervansa. Jogood je i prirodan izvor kalcijuma, a sadrži sve vitamine, mineralne materije i ugljene hidrate iz dodatog voća i jogurta, i ima visoku nutritivnu vrednost. Za proizvodnju voćnih jogurta Imlek koristi se najkvalitetnije mleko, prema evropskim standardima makrobiološke ispravnosti. Imlekove voćne jogurte karakteriše i to što nisu termički obrađeni, dakle pripadaju kategoriji svežih voćnih jogurta. Istraživanja pokazuju da su najbrojniji potrošači voćnog jogurta Jogood uzrasta od 15 do 40 godina, i da je to uglavnom urbana populacija oba pola”, kaže PR Imleka. Na 73. međunarodnom poljoprivrednom sajmu, Imlekov Jogood jabuka sa žitaricama i mrvljenim biskvitom nagrađen je u kategoriji voćnih jogurta.

Somboled:
Prateći svetske trendove

Iz kompanije Somboled kažu da kategorija voćnih jogurta u Srbiji predstavlja i dalje veoma mali tržišni segment koji, međutim, ima izuzetno veliki potencijal. Po rečima Milice Šetke, marketing menadžera Somboleda, na ključnim proizvođačima je da u narednom periodu ovaj segment razvijaju i našem tržištu ponude proizvode koji se već uveliko nalaze na policama trgovina u svim zemljama regiona i u svetu. “Prema poslednjim istraživanjima, tržišno učešće Somboled jogurta sa voćnim ukusima u stalnom je porastu. U kategoriji tečnih voćnih jogurta, količinsko učešće Somboleda iznosi 54 odsto, a ako se posmatra vrednosno – 50 odsto, po poslednjem MEMRB-ovom panelu”, kaže Šetka i dodaje da je učešće Somboleda značajno povećano tokom prošle godine, od trenutka lansiranja linije voćnih jogurta Frutisima. U asortimanu kompanije za sada se nalaze samo voćni jogurti u tečnom stanju. Glavni konkurent Somboleda u ovoj kategoriji je Imlek. Iz Somboleda kažu da prateći svetske trendove, potrošačima nude nekoliko linija jogurta sa pažljivo odabranim voćnim ukusima – u pitanju su sveži kiselo-mlečni proizvodi, čiju svežinu čuva kvalitetno i praktično pakovanje – 330g PET boca sa čepom. Najprodavaniji su Frutisima jagoda, zatim Frutisima kajsija i malina. Od funkcionalnih jogurta sa voćnim ukusom, najprodavaniji su AB Kultura jagoda i BioAktiv trešnja.
Za svakog ponešto
„Počev od jula 2005. godine, Somboled proizvodi i plasira na teritoriji Srbije sada već regionalno jake i izuzetno uspešne robne marke, među kojima su: BioAktiv, AB Kultura, Yogsi i Frutisima. Frutisima je klasičan voćni jogurt napravljen od najfinijeg Somboled jogurta, a bogat kalcijumom i mlečnim proteinima, zbog čega se preporučuje potrošačima svih generacija kao zdrav i ukusan međuobrok. Na tržištu je u ponudi Frutisima sa ukusom mirisne jagode, maline i kajsije. Jogurti pod robnom markom Yogsi predstavljaju kompletan mali obrok u boci pošto sadrže vlakna, poreklom od žitarica, mlečne proteine, lako probavljive ugljene hidrate i vitamine, a dolaze u dva neodoljiva voćna izdanja: mešano voće sa žitaricama i jagoda-banana sa žitaricama. BioAktiv i AB Kultura predstavljaju linije funkcionalnih jogurta, tako da se ne pozicioniraju kao klasični voćni jogurti, već potrošačima nude neke posebne benefite. Kao ekstenzije običnih mlečnih ukusa BioAktiva i AB Kulture u ponudi su i voćni ukusi ovih izuzetnih mlečnih napitaka: BioAktiv sa ukusom trešnje i AB Kultura sa ukusima jagode, šumskog voća i breskve. BioAktiv sadrži probiotsku bakteriju LGG, aktivno učestvujući u jačanju prirodnog imuniteta organizma. Proizvodi pod brendom AB Kultura predstavljaju savršeno izbalansirane mlečne napitke, namenjene onima koji vode računa o vitalnosti, vitkom izgledu i prirodnoj lepoti koja dolazi ’iznutra’. U pitanju je najlaganiji jogurt na našem tržištu, pritom obogaćen kalcijumom, vitaminima B grupe i ’dobrim’ bakterijama Lactobacillus acidophilus i Bifidobacterium longum. Somboled jogurti proizvode se u najsavremenije opremljenom pogonu u Somboru. Naši potrošači prepoznali su konstantan kvalitet Somboled proizvoda, koji pre svega potiče od pažljivo odabrane sirovine, tehnologije i potpuno higijenskih uslova proizvodnje, koji obezbeđuju svežim proizvodima trajnost čak do 30 dana“, kaže Milica Šetka.

Fruterra (Zott):
Prisutan na više od 55 tržišta

Zott je sa svojim brendovima prisutan u više od 55 zemalja, a u Evropi na svim tržištima, sem Norveške i Islanda. Po rečima Milana Timotića, vlasnika i Slobodana Paunovića, direktora Fruterre, zastupnika Zottovih proizvoda na našem tržištu, Zott će u bliskoj budućnosti, pre svega kvalitetom koji je široku paletu svežih voćnih jogurta Jogobella učinio ‘bestsellerom’ u centralnoj i istočnoj Evropi, ali i neminovnim smanjenjem uvoznih dažbina, učvrstiti svoj položaj jednog od lidera na srpskom tržištu. Oni dodaju i da doprinos tome daju bitni sastojci ovog voćnog jogurta, u vidu ekstra velikih komada (kontinentalnog) voća, koje je dobrim delom srpskog porekla. “Ako uzmemo u obzir naše učešće od 28 odsto u prvom kvartalu 2006. u kategoriji gustih voćnih jogurta, dosadašnje uvećanje prodaje od 22 odsto i mogućnost globalnog proširenja tržišta možemo, u najmanju ruku, računati sa istim udelom u segmentu gustih voćnih jogurta i danas. U raspodeli tržišnog kolača, moramo računati i na uspešan nastup voćnog jogurta Adut, krajem 2006, u vlasništvu Delta M”, kaže vlasnik Fruterre. Timotić dodaje da se, analizom trenda rasta koji nakon samo 20 nedelja od pojavljivanja na tržištu beleži ‘private label’ našeg vodećeg trgovinskog lanca, može u ovoj godini sa velikom sigurnošću računati s njegovim učešćem među prva tri gusta voćna jogurta u Srbiji. Iz Fruterre kažu da sve učesnike na tržištu smatraju konkurentima vrednim pažnje, ali komparativnu prednost Zottovog proizvodnog programa u segmentu gustih voćnih jogurta nalaze u podjednakoj konkurentnosti programa UHT i svežih, a u bliskoj budućnosti i tečnih voćnih jogurta.
Od sada i drinkovi
Früchtegut voćni UHT jogurt je više od decenije prisutan na srpskom tržištu i po rečima Paunovića, svojim prepoznatljivim kvalitetom, dugim rokom trajanja, lišenim konzervansa i želatina, i najširom paletom pakovanja, učinio je okosnicu proboja na srpskom tržištu voćnih jogurta čiji značajan udeo i danas zauzima. “Računamo da će pojednostavljenjem uvozne procedure inostrani brendovi svežih voćnih jogurta, uz domaće, preuzimati sve veći deo tržišta. Jogobella, pored proverenog kvaliteta, najvišim standardima higijenske ispravnosti u proizvodnom programu svežih voćnih jogurta pruža dug rok trajanja ovom proizvodu, što četvorogodišnjim kontinuiranim plasmanom na našem tržištu i opravdava. Svojim širokim asortimanom (Classic, Corn, Light i Müsli), lako osvaja potrošače i nameće se u svim prodajnim objektima pod direktnom kontrolom naših sales developera, kao Zottov vodeći brend”, kaže Timotić. Dodaje i da Zott, kao izvozno orijentisan proizvođač, pomno prati trendove u svetu, pa se i kod nas upravo pojavio u segmentu tekućih svežih voćnih jogurta sa Jogobella drinkom u praktičnom pakovanju od 330g i potrošačima omiljenim ukusima jagode, breskve, višnje-banane i tropicu.

Pripremila: Marija F. Šmit