Vino

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 192, novembar 2021)

 

Najvažniji kanal prodaje kod vina je kanal srednjih i velikih radnji (od 40 do 300m²), najveći udeo vrednosne i količinske prodaje dolazi iz Beograda.

 

Retail Zoom istraživanje

Nakon velikog pada kategorije vina u 2020. godini, pogođene COVID-19 krizom, tržište u Srbiji se polako oporavlja, a isto se očekuje i u zemljama EU. Ovome je prvenstveno doprineo pad u HoReCa formatu, ali patio je i klasičan retail kanal (off-trade). Prema globalnim studijama, potpuni oporavak cele kategorije (svih segmenata) na globalnom nivou se očekuje do 2024. po kompozicionoj godišnjoj stopi rasta (CARG) za volumen od 1,8% i vrednost od 2,4%.

Rast prodaje premijum segmenta

Podaci kompanije Retail Zoom se odnose na količinsko učešće vina na maloprodajnom tržištu Srbije, od oktobra 2020. do septembra 2021. godine. Cela kategorija vina je u ovom periodu zabeležila pad volumena od 6%, dok u vrednosti kategorija raste 1%, usled rasta cena od 7% po pojedinačnom artiklu u proseku, kao i rasta prodaje premijum segmenta vina.

Po regionima

U toku posmatranog perioda, količine prodate u regionu Beograd su 30% (i 38% vrednosti), u regionu Sever i Istok po 27% količina, a region Zapad generiše 16% prodajnih količina.

Po kanalima

Najviše vina je u ovom periodu prodato kroz kanal srednjih i velikih radnji (44% količinski, 41% vrednosno), sledi kanal malih radnji sa 29% količinski i 22% vrednosno, dok je kroz supermarkete i hipermarkete prodato 27% količinski, a 36% vina vrednosno.

Po vrsti

Čak 50% prodatih količina, a isto toliko i vrednosne prodaje čine crvena vina, belo vino učestvuje sa 35% u prodatim količinama, a 37% u prodajnoj vrednosti, rose nosi 15% količinske prodaje, a 13% vrednosno posmatrano.

Vodeći igrači

Vodeći proizvođači po vrednosnoj prodaju (po abecednom redu) su: 13. jul plantaže, Rubin, Tikveš, Vinarija Čoka i Vinarija Kovačević.