VAFL

18102019-fokusVafl

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 172, oktobar 2019)

 

DVOCIFRENI RAST KONZUMACIJE U DOMAĆINSTVIMA U SRBIJI

Prema podacima GfK, kategorija vafla beleži dvocifreni rast konzumacije u domaćinstvima u Srbiji između dva posmatrana perioda. Na ovaj rast je uticao kako razvoj baze kupaca, tako i povećanje učestalosti kupovine vafla. Penetracija ove kategorije je za posmatranih deset meseci dostigla 87% od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji.

 

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta vafla odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava u Srbiji za period od septembra 2018. do juna 2019. godine.
Kategorija vafla beleži dvocifreni rast konzumacije u domaćinstvima u Srbiji između dva posmatrana perioda. Na ovaj rast je uticao kako razvoj baze kupaca, tako i povećanje učestalosti kupovine vafla. Penetracija ove kategorije je za posmatranih deset meseci dostigla 87% od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji.
Preliveni vafli su zabeležili rast u odnosu na prethodni period i njihovo učešće je dostiglo 36% kategorije. Čokoladni fil je omiljeni, sa 31% učešća, a za njim sledi lešnik fil sa 19%.
Vafl se najviše kupuje u minimarketima – ovaj maloprodajni kanal ‘zauzima’ 32% vrednosnog tržišnog učešća u kategoriji, praćen supermarketima koji imaju učešće od 27% i tradicionalnim prodavnicama sa 24%. Hipermarketi učestvuju sa 10% ukupne vrednosti kategorije.
Kroz Panel domaćinstava je na domaćem tržištu evidentirano blizu 100 brendova. Ali, i pored tako velike ponude, tri vodeća proizvođača ‘pokrivaju’ čak 63% kategorije. To su (abecednim redosledom): Bambi, Jaffa i Štark.
Među domaćinstvima koja su bar jednom kupila vafl u posmatranom periodu, najviše je onih koja su kupila neki od Jaffa proizvoda (62%), dok relativna penetracija Bambi proizvoda iznosi 52%, a Štark 48%. Kupci nisu previše vezani za proizvođača, što potvrđuje lojalnost koja kod vodećih proizvođača iznosi između 24% i 33%.
Iako se povećao broj domaćinstava koja su bar jednom kupila vafl na promociji, njihovo učešće u ukupnim kupovinama nije zabeležilo značajno povećanje i u posmatranom periodu je iznosilo 29%.
Pojavljivanje Lidl trgovačkih marki na tržištu vafla uticalo je na povećanje prodaje i drugih trgovačkih marki. I pored ovog porasta značaja trgovačkih marki, njihovo učešće u ukupnoj vrednosti kategorije je nešto ispod 5%.

 

Jaffa

Slavica Lalović, Senior Brand Manager:
Kompanija Jaffa, najpoznatija po čuvenom Jafa Cakes biskvitu, u kategoriji napolitanki zauzima važno mesto sa brendom Jaffa napolitanke. Jaffa napolitanke su prvi brend u kategoriji vafla u Srbiji koji je tržištu ponudio napolitanku sa 80% fila. Bio je to iskorak u odnosu na konkurenciju a, kao i sve dobre odluke, dolazi od poznavanja potrošača i njegovih želja i potreba. Kategorija klasičnih ili neprelivenih napolitanki ovim unapređenjem beleži rast, a Jaffa napolitanke, kao nosilac tih promena, doživljavaju svoj najveći uspon.
Pored bogatog fila, tržištu su ponuđeni različiti ukusi napolitanki, recepture koje su svakim danom sticale sve više ljubitelja Jaffa napolitanki. Naročito se izdvajaju Jaffa Creme, Jaffa Šlag i Čokolada napolitanke, kao i posna napolitanka od lešnika u čijem sastavu je lešnik pasta od sveže pečenih lešnika. Sve neprelivene napolitanke su upakovane u tzv. flopack pakovanje od 187g, fino utegnute i odlično izdizajnirane. Jaffa napolitanke se podjednako dobro prodaju u svim kanalima prodaje, a prodaja je od momenta lansiranja napolitanki sa 80% fila vrtoglavo rasla.
Jaffa napolitanke nude tržištu jedinstvene ukuse u kategoriji prelivenih napolitanki. U želji da se diferenciramo od konkurencije i potrošaču ponudimo više senzacije u ukusu razvili smo belu napolitanku sa bogatim filom višnje za čiju recepturu smo inspiraciju našli u Švarcvald torti. Izdvajamo i Jaffa napolitanke White Creme, prve bele dekorisane napolitanke, neodoljivog creme ukusa.
Inovacija je Jaffa napolitanku dovela u sam vrh u kategoriji napolitanki. Cilj je bio ponuditi tržištu ‘više od napolitanke’, u atraktivnom pakovanju, po pravoj ceni. I dalje se bavimo unapređenjem proizvoda kroz što bolje poznavanje potrošačkih potreba, ali i svetskih trendova u ovoj industriji.
Od 2015, prodaja Jaffa napolitanki raste dvocifrenim postotkom rasta, svaka naredna godina donosila je rekordnu prodaju. Najzaslužniji za rezultat su kvalitet proizvoda, pogođen ukus za srpskog potrošača, ali i neprestani rad na razvoju novih proizvoda i primamljivih promotivnih aktivnosti.

 

Štark

Jelena Ljubomirović, Senior Brand Developer:
Kompanija Soko Štark jedna je od najpoznatijih u Srbiji, ali i šire, upravo zahvaljujući kvalitetu svih proizvoda i brendova, kojeg se beskompromisno drži.
Štark Napolitanke su jedne od vodećih na tržištu, sa tradicijom dužom od pet decenija. Prepoznatljivo ‘ljubičasto’ pakovanje, koje je obeležilo mnoge generacije, kao i jedinstven ukus hrskavog vafla u kombinaciji sa bogatim filom i najfinijim kakao prelivom, učinili su da Štarkove Napolitanke budu prva asocijacija za prelivene vafel proizvode na tržištu.
Raznolikost ukusa je nešto na šta su naši potrošači naviknuti, a mi se trudimo da stalno nalazimo nove načine da ih obradujemo. Krajem prošle godine smo potrošačima predstavili još jednu jedinstvenu kombinaciju u neprelivenom vaflu – Napolitanku sa ukusom Najlepše želje čokolade. Ove godine smo se potrudili da odemo korak dalje…
Od nedavno, porodica Štark Napolitanki je bogatija za jedan nesvakidašnji i potpuno nov koncept – Napolitanke inspirisane Macarons kolačićima. Ove napolitanke jedinstvene su na tržištu, kako po svom izgledu, tako i po asortimanu ukusa – tu su pistaći, jagoda, borovnica i limun. Kao i poznati kolačići, ove napolitanke čitavim svojim izgledom (vaflom u boji) oslikavaju bogat ukus koji donose. Svaki ukus je atraktivan za sebe, ali su još lepši kada se posluže zajedno i omogućavaju potrošačima da oboje svoj svet novim uživanjima.
Soko Štark je deo Atlantic Grupe, multinacionalne kompanije koja u svom poslovanju objedinjuje proizvodnju, razvoj, prodaju i distribuciju robe široke potrošnje, uz prisutnost na tržištima više od 30 zemalja širom sveta.