Univerzalni začini

ZACINa-1

U SVAKO JELO

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.14, jul 2005.)

Vode domaći začini: Začin C, Bio Način, Kulinat i Bag. Jedini strani proizvod Vegeta je na petom mestu.

Kao dodaci jelima koji bitno poboljšavaju ukus hrane, začini su neizbežni u svakoj kuhinji. Može i bez njih da se pripremi lep obrok, ali mnogo je ukusnije sa njima. Pitanje koji ćete začin da odaberete, u prilično bogatoj ponudi, stvar je ličnog afiniteta, ali i kućnog budžeta. Kako god, potrošačima se nudi široka lepeza ovih proizvoda, različitog sastava i cena – za svačije potrebe i džep. U poslednje vreme proizvođači sve više pažnje poklanjaju i reklamiranju ovih proizvoda, kako bi uprkos jakoj konkurenciji ubedili potrošače da je njihov začin neophodan u spremanju jela. Neki se u reklamnim kampanjama trude da istaknu nacionalno obeležje i domaći ukus, a drugi da iskoriste tradicionalnost i prepoznatljivost. ‘Ukus domaćeg’ i ‘Original koji Vam je dostupan’, samo su neki od prepoznatljivih slogana tih kampanja.

Centroproizvod
Prema istraživanju agencije GfK, lider na domaćem tržištu začina, sa količinskim učešćem od 37,9 odsto je Začin C, kompanije Centro proizvod iz Surčina. Kako ističe Stefan Ivanović, direktor marketinga, Začin C je jedan od najpoznatijih dodataka jelima, sa tradicijom dugom preko 30 godina. “Plasiran je na tržište u redizajniranoj i praktičnoj zip ambalaži, koja omogućava lakše otvaranje i zatvaranje i dugotrajno čuvanje svežine i kvaliteta”, naglašava Ivanović. On dodaje da je njihov začin zastupljen na oko 30 odsto tržišta Srbije i Crne Gore i da je taj udeo u stalnom porastu. Najpopularnija pakovanja, odnosno ona koja potrošači najčešće kupuju, su upravo pomenuta redizajnirana pakovanja u zip ambalaži, od 250 i 500g. “Svoje proizvode izvozimo na tržište susednih zemalja, kao i na specifično američko tržište”, navodi Ivanović i dodaje da sigurnu obaveštenost kupaca o njihovom proizvodu garantuje intezivna medijska podrška na televiziji. “Najbolja potvrda za kvalitet su prestižne na grade koje je Centro proizvod dobio na ovogodišnjem 72. međunarodnom poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu”, naglašava Ivanović.

Agroekonomik
Drugo mesto sa 24,7 odsto pripada kompaniji Agroekonomik i njenom začinu Bio Način. “Agroekonomik je jedan od najvećih sistema za preradu voća i povrća u našoj zemlji, a brend Moć Prirode, ove kompanije, je potrošačima poznat po kvalitetu svojih proizvoda. Pored sokova, slatkog programa i programa od paradajza, pod robnom markom Moć Prirode proizvodimo i jedan od najpopularnijih začina na našem tržištu – Bio Način”, ističu iz kompanije. Kako dodaju, Bio Način je dodatak jelima od specijalne mešavine sušenog i mlevenog povrća. “Popularnost Bio Načina na domaćem tržištu, pored dobrog ukusa, opravdava i činjenica da ovaj dodatak jelima ima smanjenu količinu glutaminata i soli, a povećanu količinu povrća (šargarepa, peršun, paštrnak, crni luk, celer, beli luk)”, navode iz Agroekonomika. Iz kompanije dodaju da povećana količina povrća doprinosi boljem ukusu začina i prezervaciji ukusa samih jela koja se pripremaju, a zbog smanjene količine glutaminata i soli, mogu da ga koriste i potrošači sa povećanim krvnim pritiskom. “Bio Način se na domaćem tržištu pojavio početkom 90-ih i od tada je njegovo učešće u stalnom porastu”, naglašavaju iz kompanije Agroekonomik. Kulinat dominantan u Vojvodini Na trećem mestu sa 11,2 odsto je kompanija Aleva, sa začinom Kulinat. Kako navodi Vladimir Čukurov, direktor komercijalnog sektora fabrike, njihovi proizvodi se prodaju na celom tržištu Srbije i Crne Gore, pri čemu prodaja apsolutno dominira u Vojvodini, zatim dolaze Beograd i istočna Srbija i tek potom južna i jugozapadna Srbija, dok se u Crnoj Gori prodaja obavlja u manjoj meri. “Posebno je velika prodaja naših proizvoda u pograničnim delovima uz reku Drinu i na jugu Srbije uz Kosovo. Sa ovih područja se roba jednim delom prebacuje na susedne teritorije”, ističe Čukurov. On dodaje da je, prema podacima kojima raspolaže kompanija, prodaja začina u prvih pet meseci ove godine porasla za 26,01 odsto na domaćem tržištu. “Ovakav rast je praćen i finansijskim rastom prometa od 28,41 odsto u poređenju sa istim periodom prethodne godine”, kaže Čukurov i dodaje da su ovi pokazatelji odraz promena na domaćem tržištu koje su se desile od prošle godine.
“Naš brend je začin Kulinat koji postoji više od 30 godina i danas je vodeći proizvod u celom društvu. Radimo ga po sopstvenoj recepturi i najvećim delom u njega ugrađujemo sirovine koje sami proizvodimo, što mu garantuje kvalitet. Naš novi adut na tržištu je začin Kulinat + koji je isto urađen po recepturi naših tehnologa. On je potpuno jedinstven na tržištu kao jedini začin bez aditiva po čemu se uklapa u nove trendove u proizvodnji i potrošnji hrane. Sa ovim proizvodom planiramo da upoznamo najširi krug potrošača preko stručnih časopisa koji pokrivaju ovu oblast. Pored ovoga, za Kulinat + pravimo koncepciju nastupa na stranim tržištima koja preferiraju ovakve proizvode”, ističe Čukurov. Prema njegovim rečima, 42 odsto u strukturi prodaje čine pakovanja Kulinata u kesicama od 250g. Kesica od 500g ima učešće od 35 odsto, a od 1kg 18 odsto. Pakovanje od 70g i limenka učestvuju sa pet odsto u ukupnoj prodaji. Čukurov kao glavne konkurente na tržištu navodi Centroproizvod, Bag i Podravku. “Oko 50 odsto naših začina se prodaje na stranom tržištu. Najviše robe se plasira na Kosovu i Metohiji, zatim u Republici Srpskoj, a manjim delom u Hrvatskoj, Sloveniji i još nekim zemljama”, navodi Čukurov.

Bag&Deko
Četvrto mesto na tržištu začina u Srbiji, prema istraživanju agencije GfK, pripada preduzeću Bag&Deko iz Bačkog Gradišta. Prema rečima Georgija Bogdanovića, direktora komercijalnog sektora ovog poslovnog sistema, oni sa proizvodnim programom sušenog povrća pokrivaju oko 80 odsto tržišta u Srbiji i Crnoj Gori, dok su sa dodacima jelima zastupljeni pretežno u Vojvodini, a manje na teritoriji uže Srbije i Crne Gore. “Fizički i finansijski udeo na ovim tržištima je u porastu tako da je obim proizvodnje i prodaje Bag dodatka jelima u 2004. godini za deset odsto veći nego godinu dana ranije, a kada se posmatra period od poslednjih pet godina, ukupan rast je oko 90 odsto”, naglašava Bogdanović. On ističe da je konkurencija na tržištu začina i začinskih smeša velika, a kao glavne konkurente navodi Centroproizvod iz Surčina, Alevu iz Novog Kneževca i Agroekonomik iz Beograda. Oko 40 odsto ukupnog plasmana Bag&Deko ostvaruje na tržištima bivše Jugoslavije, a kako kaže Bogdanović, u pregovorima su i za izvoz u neke evropske zemlje.
“Bag dodatak jelima je najpoznatiji proizvod koji plasiramo na tržištu SCG i dostupan je u pakovanjima od 100, 250 i 500g”, kaže Bogdanović i dodaje da su najprodavanija pakovanja od 250g. Prema njegovim rečima, sve je veća potražnja kupaca i za sušenim povrćem (šargarepa, celer, peršun, paštrnak, crni luk, kombinacija sušenog povrća za čorbe i salate), u komercijalnom pakovanju od 100g. “Ovi proizvodi su bez konzervansa, sa rokom trajanja do dve godine i veoma su pogodni za lagerovanje, a priprema za konzumiranje je vrlo jednostavna i brza”, ističe Bogdanović. Kako dodaje, za naredni period Bag&Deko priprema dopunu proizvodnog asortimana programima supa, preliva i drugih proizvoda na bazi sušenog povrća. Prema rečima direktora komercijalnog sektora, u planu je i uvođenje sitnih komercijalnih pakovanja određenih proizvoda za porodične potrebe.

Podravka
Na petom mestu je jedini proizvođač koji nije domaći, Podravka, sa svojom Vegetom, kojoj pripada 5,3 odsto količinskog učešća. Kako kaže Dalibor Kezele, direktor marketinga Podravke d.o.o. Beograd, prema panelu trgovine koji oni koriste njihov tržišni udeo u Srbiji kreće se između pet i sedam odsto, dok je u Crnoj Gori to učešće nešto veće, od 10 do 12 odsto. On dodaje da su finansijski i fizički udeo na tržištu u laganom porastu. “Vegeta je naš najpoznatiji brend, koji je na širem području jugoistočne Evrope postao sinonim za celu kategoriju dodataka jelima – začina”, naglašava Kezele i dodaje da je Podravka, osim sa Vegetom, na tržištu prisutna i sa specijalnim dodacima jelima Vegeta Twist i sa Fant začinskim mešavinama. Prema njegovim rečima, najpopularnije pakovanje Vegete, odnosno ono koje potrošači najčešće kupuju je vrećica od 250g. Kao najveći novitet za ovu godinu Kezele najavljuje redizajn Vegete, koji je već učinjen na nekim tržištima u okruženju. “Osim redizajna ovog proizvoda promenićemo i pakovanje Vegete Twist”, kaže Kezele. Najveće konkurente na srpskom tržištu Kezele vidi uZačinu C, Kulinatu, Bio Načinu i Bag&Deko začinu. “Vegeta se izvozi u sve krajeve sveta, i to u vrlo značajnim količinama koje variraju od tržišta do tržišta. Najznačajnija tržišta su tržišta centralne i jugoistočne Evrope”, naglašava Kezele.

Pripremila: Ana Filipović