Balzami za kosu

Photoxpress_1760552

ZA SJAJNIJU I MEKŠU KOSU

tekst objavljen u Progressive magazinu br.14, jul 2005.)

Tržišni lider među proizvođačima je Luxol, a slede: Albus, Unilever, BDF, Stančić Bor, P&G i Hemik.

Nekada je moglo i bez njih, ali većina žena, pa i neki muškarci, danas verovatno ne bi mogli da zamisle pranje kose bez korišćenja određenog balzama, regeneratora ili pakovanja. Nečega što će kosu učiniti sjajnijom, mekšom i lakšom za češljanje. Jedan od razloga je svakako i taj što ljudi u velikoj meri koriste razne preparate koji oštećuju kosu, pa je neophodno da se ona stalno obnavlja i neguje raznim balzamima. Da bi izbegli efekat sasušene, iskrzane, zapuštene kose, ljudi pribegavaju korišćenju ovih sredstava, koja svakako utiču na njen lepši izgled, u šta se verovatno većina vas i sama uveri la koristeći neki od njih. Na tržištu postoje različite varijante ovog proizvoda u zavisnosti od toga da li je reč o normalnoj, oštećenoj, farbanoj ili izbeljenoj kosi.

Luxol
Prema istraživanju agencije GfK, lider na tržištu balzama za kosu je domaći proizvođač, hemijska industrija Luxol iz Zrenjanina. Njihov brend Top balsam drži 16,9 odsto tržišta. “Svi najveći trgovinski lanci u Srbiji i Crnoj Gori, kao i veliki broj manjih trgovina ima sa nama sklopljen ugovor o kupoprodaji, a prva smo domaća kuća iz oblasti hemije koja se posle dužeg perioda pojavila na tržištu Kosova i Metohije”, ističe Dragiša Banjanin, direktor marketinga i prodaje Luxola. Prema njegovim rečima, u periodu od januara 2004. godine do maja 2005. godine njihov finansijski i fizički udeo na tržištu je povećan za deset odsto, u odnosu na prethodni period. Luxol trenutno izvozi gotove proizvode u BiH, Makedoniju i Hrvatsku, a sirovine i poluproizvode u Italiju, Nemačku, Francusku i Švajcarsku. “Svesni smo da samo povećanjem izvoza možemo značajnije da povećamo plasman naših proizvoda, jer smo se na domaćem tržištu uglavnom pozicionirali”, ističe Banjanin.
“Top balsam je jedinstveni brend koji proizvodimo i promovišemo kao balzam za kosu”, navodi Banjanin i dodaje da se on proizvodi u pakovanjima od 15, 60, 150 i 360ml. Kako ističe, najprodavanije su ambalaže od 150 i 360ml, a u letnjoj sezoni kesice od 15ml. “Stalno inoviramo proizvodnju, pratimo svetske tokove i trudimo se da uvek izbacimo neki novi proizvod. Nedavno smo redizajnirali logo i znak Luxola i time označavamo početak novog marketinškog i poslovnog pristupa osvajanju tržišta”, ističe Banjanin. Prema njegovoj oceni, na srpskom tržištu ne postoji industrijska branša koja ima veću konkurenciju, gde prvenstveno ubraja strane proizvođače. “Ulaskom stranih brendova i njihovom agresivnom marketinškom kampanjom, u svakom proizvodnom programu imamo više desetina konkurenata. Na žalost, ako izuzmemo Henkel Merimu, koja više i nije domaća firma, od domaćih proizvođača hemije nemamo ozbiljnu konkurenciju”, naglašava Banjanin.

Albus
Na drugom mestu, sa 10,9 odsto količinskog tržišnog učešća, nalazi se proizvođač Albus, sa svojim brendom Tri želje. “Već više od tri decenije kompanija Albus iz Novog Sada u svom proizvodnom asortimanu ima regenerator za kosu Tri želje, koji je za to vreme postigao izuzetan uspeh na tržištu i postao jedan od lidera u segmentu regeneratora i balzama za kosu. Pažljivo odabrana kombinacija aktivnih materija u potpunosti uklanja statički elektricitet sa oprane kose tako da se kosa lakše raščešljava i dobija na volumenu. Izuzetno pogodna za farbanu kosu, blaga formulacija ne iritira kožu glave i ne izaziva perut”, ističe Jovan Miljković, direktor marketinga Albusa. Balzam se prodaje u pakovanju od 250ml, ali kako dodaje Miljković, Albus u ponudi ima i pakovanje od 15ml za jednokratnu upotrebu, koje se pokazalo kao izuzetno praktično za putovanja pogotovu sada, u sezoni godišnjih odmora. Miljković najavljuje da bi sredinom jeseni u prodaji trebalo da se nađe novi regenerator, poboljšanih svojstava. “Istraživačkorazvojni tim Albusa je pred osvajanjem nove unapređene formule regeneratora koja će, pored do sada potvrđenih svojstava, kombinacijom vitamina i proteina hraniti i regenerisati vlasi od korena do vrha i u potpunosti štititi kosu od atmosferskih uticaja”, naglašava direktor marketinga Albusa.

Unilever
Kompanija Unilever zauzima treće mesto, sa 7,7 odsto količinskog učešća, iako se nijedan od njenih brendova (Dove i Sunsilk) pojedinačno ne nalazi na listi najtraženijih. Prema rečima Borisa Ivkovića, iz Unilevera, i ove, kao i sve ostale proizvode te kompanije moguće je pronaći širom Srbije i Crne Gore, kako u velikim trgovinskim lancima, tako i u radnjama sa manjim obimom prodaje. “U ovoj kategoriji proizvoda zastupljeni smo sa dva naša brenda, Dove i Sunsilk. Sa ponosom možemo reći da se njihov udeo na našem tržištu iz godine u godinu povećava, što pokazuje da ovi proizvodi zaista uspevaju da ostvare ono što im je ujedno i namena, odnosno da svakom potrošaču pruže odgovor na njihove potrebe. Najpopularnija pakovanja su najveća pakovanja od 200ml, kako za Dove tako i za Sunsilk balzam. Ivković najavljuje da su mnogobrojne akcije vezane za ova dva proizvoda, koje će im, kako ističe, pomoći da još više poprave poziciju na tržištu, ali nije želeo da precizira o kakvim se aktivnostima konkretno radi. Kao najveće konkurente na tržištu Ivković navodi proizvode kompanija BDF i P&G, ali dodaje da ne treba zaboraviti ni domaće proizvođače kao što su Luxoi, Albus ili Hemik.

Beiersdorf (Nivea)
Četvrto mesto pripada kompaniji BDF, sa učešćem od 7,3 odsto njenog brenda Nivea, u različitim varijantama. U pitanju su Nivea Hair Care Balsami za kosu, dostupni kao balzami za farbanu kosu, zatim za kovrdžavu kosu, za suvu i oštećenu kosu, za normalnu kosu, kao i vitalizirajući balzami. Prema rečima Marjane Davidović, brend menadžera kompanije BDF, na tržištu postoje i pakovanja za kosu iz kolekcije Nivea, a dva nova proizvoda su tečna pakovanja, koja se ne ispiraju.

Stančić Bor
Na petom mestu liste top sedam proizvođača balzama za kosu nalazi se kompanija Stančić Bor sa količinskim tržišnim učešćem od 6,7 odsto, koje je prema rečima Dragana Stančića, direktora, u stalnom porastu i to naročito od drugog kvartala. “Najpoznatiji proizvodi iz ove grupe su Fani Prestiž i Fani Nutritive Vitality”, navodi Stančić i dodaje da su najpopularnija pakovanja za Fani Prestiž od 800ml i 500ml, a za Fani Nutritive Vitality od 400ml. Stančić najavljuje da su u planu neki noviteti za ovu godinu, ali za poslednji kvartal, tako da detalji nisu razrađeni. Kao glavnu konkurenciju Stančić navodi uglavnom strane proizvođače, i to pre svega Schwarzkopf&Henkel, Nivea, L’oreal, Cliven. Svoje proizvode kompanija izvozi na Bliski Istok (pretežno Irak), zatim u Italiju, Rusiju i Republiku Srpsku. “Količine koje se izvoze su promenljive, u proseku dve do tri tone mesečno, ukupno za sva gore navedena tržišta i to u raznim pakovanjima: 10ml kesice, flašice od 250ml i 400ml, pod robnom markom Fani Nutritive Vitality”, ističe Stančić.

Hemik kikinda
Kompanija Hemik zauzima 5,5 odsto domaćeg tržišta balzama za kosu. Prema rečima Dobrile Stojanović, iz marketinga te kompanije, oni proizvode široku paletu toaletno-kozmetičkih preparata za negu i pranje kose, a u okviru kozmetike za negu kose, pored boja, dominantno mesto zauzimaju Larisa i LaSeta balzami. “Hemik je, inače, prepoznatljiv po robnim markama: LaSeta, DeLorre i Larisa, koje se mogu naći na celokupnom tržištu Srbije i Crne Gore, a značajniji izvoz ostvaruje se u BiH”, navodi Stojanovićeva i dodaje da Hemik spada među značajnije proizvođače na domaćem tržištu balzama za kosu, a kao glavne konkurente navodi Luxol i Albus, od domaćih, a Unilever i P&G, od stranih proizvođača. “Hemik više ulaže u kvalitet proizvoda, nego u marketinške akcije, i ‘popularnim’ cenama, želi da ih učini pristupačnijim našim kupcima”, ističe Stojanovićeva.
Larisa regenerator namenjen je za negu svih tipova kose, koja posle njegove upotrebe postaje mekša, lepršava, nije naelektrisana, lakše se raščešljava, olakšano fenira i oblikuje, ističe Stojanovićeva, i dodaje da se oni proizvode u pakovanju od 20ml, 200ml i 500ml. “Najbolje se prodaje stari, isprobani, vernim kupcima odavno poznati, Larisa regenerator od 200ml”, naglašava Stojanovićeva. Prema njenim rečima, tehnolozi Hemika su takođe, prateći zahteve probirljivih kupaca sa stanovišta efikasnosti i kvaliteta balzama, razvili novi brend – LaSeta, koji se u zavisnosti od tipa kose, proizvodi u pakovanju od 340g, i to kao balzam za normalnu kosu i za bojenu i onduliranu kosu. “LaSeta balzam sa dodatkom AHA fruit complexa neguje normalnu i zdravu kosu i upotrebom ovog balsama postiže se lakše raščešljavanje kose posle pranja, olakšano feniranje, lako oblikovanje frizure, izuzetno visok sjaj, vitalnost i punoća kose, dok LaSeta balzam sa dodatkom Aloe Vera štiti i neguje kosu posle svakog pranja, a naročito posle bojenja, beljenja i ondulacije kose. Njegovom upotrebom postiže se zaštita vrhova kose u toku ondulacije, nega bojene i beljene kose, lakše raščešljavanje kose posle pranja i olakšano feniranje”, navodi Stojanovićeva.

Pripremila: Ana Filipović