Univerzalna sredstva za čišćenje

Reagovanje:
Iz Unilevera Beograd upozoreni smo da podnaslov našeg teksta u ‘U borbi protiv nečistoće’ u rubrici ‘U fokusu – Univerzalna sredstva za čišćenje’, objavljenom u broju 5, na strani 21 – ne odgovara istini. U Unileveru su, naime, raspolagali istraživanjima druge agencije, koja su pokazivala da je njihovo ovdašnje tržišno učešće 21 posto i to su dostavili našem časopisu, a ne svoje viđenje pozicije na tržištu. Koristimo ovu priliku da još jednom upozorimo čitaoce da u rubrici ‘U fokusu’ nastojimo da što kompleksnije istražimo najbolje prodavane brendove/proizvođače u pojedinim kategorijama. Zato koristimo marketinška istraživanja više agencija, koje se služe različitim metodologijama, što znači da su mogući i različiti rezultati. Kao što se dogodilo i u spomenutom tekstu, prema agenciji GfK ( koja istražuje učestalost kupovine proizvoda na uzorku od 1.000 domaćinstava), Unilever je tržišni lider sa proizvodom Domestos, jer ga GfK-ovi ispitanici najviše kupuju. U spomenutom podnaslovu nismo imali nameru niti da suprostavimo jednu agenciju drugoj, niti da umanjimo Unileverova sopstvena saznanja o stvarnoj prodaji njegovih proizvoda na srpskom tržištu.

U BORBI PROTIV NEČISTOĆE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.5, septembar 2004.)

Po rezultatima GfK Panela domaćinstava, Domestos ubedljivo prvi na ovom tržištu, dok iz Unilevera lidersku poziciju, prema istraživanjima koje oni poseduju, prepuštaju Henkel Merimi. Ostali proizvodači P&G, Hemik i Panonija su daleko iza prva dva.

Na tržištu univerzalnih sredstava za čišćenja vlada pravi mali rat. Proizvođači se utrkuju kako bi domaćicama ponudili najefikasnije sredstvo za čišćenje u domaćinstvu. Najnoviji je izum da se i jačoj polovini nudi mogućnost da na vrlo brz i jednostavan način očiste i najtvrdokorniju prljavštinu, a zatim da imaju dovoljno vremena da izmasiraju i umorna ramena svoje lepše polovine. Predpostavljamo da je san svake žene da lako očisti kuću, ali su se proizvođači ovih sredstava potrudili i ponudili im još lepši san – da to urade njihovi muževi. Istraživanje agencije GfK je pokazalo ko su lideri na domaćem tržištu kada su sredstva za čišćenje u pitanju. Ostao je na žalost nezabeležen podatak, kakav su uticaj najnovije reklame imale kod muškaraca.

Unilever
“Udeo Unileverovih proizvoda koji spadaju u kategoriju univerzalnih sredstava za čišćenje, a to su Cif i Domestos, iznosi ukupno oko 21% domaćeg tržišta i nalazimo se na drugom mestu odmah iza Henkel Merime, koju ujedno smatramo i našim najvećim konkurentom u ovoj kategoriji”, ocenjuju stručnjaci u ovoj firmi. Od ostalih glavnih konkurenata za najveće, smatraju, SC Johnson, P&G, ali i domaće, kao što su Panonija i Hemik. “Kada su u pitanju brendovi koji nam konkurišu, tu postoji velika razlika između količinskog i vrednosnog tržišnog udela, gde su nam po količinskom tržišnom udelu najveći takmaci sledeći proizvodi: Mer, koji je ujedno i market leader, Mr.Proper, Duel, Pompa, Bref. U ovoj kategoriji Domestos i Cif zauzimaju drugo i treće mesto”, ističu u Unileveru. Situacija u vrednosnom tržišnom udelu je sledeća: Mer, Bref, Mr.Proper, Anitra i Pompa. U ovoj kategoriji, po oceni stručnjaka u Unileveru, Domestos i Cif zauzimaju treće i četvrto mesto.
Njihova istraživanja pokazuju da je penetracija njihovih proizvoda oko 80 % od ukupnog broja svih prodajnih objekata ovih roba i u stalnom je porastu što svakako pomaže da se i sama prodaja kreće takođe uzlaznom putanjom. Uglavnom su najviše zastupljena najveća pakovanja od 750 ml, za Domestos, odnosno od 500 ml za Cif proizvode. “Iako može da se učini da je kategorija proizvoda kućne hemije zastupljena sa manjim brojem noviteta od nekih drugih kategorija, ipak nam se čini da je u proteklom periodu bilo dosta noviteta kako naših, tako i naše konkurencije. Planiramo da tako bude i ubuduće. Nažalost, u ovom trenutku vam ne možemo otkriti o kakvim se novitetima radi usled poverljivosti ovakve informacije”, naglašava Boris Živković, marketing menadžer u Unileveru.

Henkel Merima
U Henkel Merimi kažu da prema pokazeteljima instituta GfK ova firma pokriva 15 posto tržišta univerzalnim sredstvima za čišćenje. Mer sredstva za čišćenje su prisutna na domaćem tržištu dugi niz godina. O kvalitetu ovog sredstva, kako kažu u Henkelu, govori i činjenica da je njihovo tržišno učešće u konstantnom porastu i ističu da su njihovi najpoznatiji brendovi na ovom tržištu u okviru kolekcije sredstava za čišćenje Mer: Mer Glass, Mer Sanit, Mer Cevol, Mer San za tepihe, Mer Abraziv. Najpopularnije pakovanje je od 750ml. “U cilju zadovoljenja potreba potrošača, u aprilu 2004. godine, na tržište smo plasirali Mer Sanit Jabuku, kao novinu u okviru brenda Mer Sanit. Od septembra 2004. u prodaji će se naći Mer Glass sa novom unapređenom formulom kao i novi proizvod Mer Glass Floral. Novi Mer Glass i Mer Glass Floral sadrže nano čestice koje na površini stvaraju nevidljiv zaštitni sloj i štite površine od brzog prijanja nakon čišćenja”, kaže Markus Raunig, marketing menadžer u Henkelu. Glavni konkurent na domaćem tržištu je, po oceni stručnjaka iz Henkela – Unilever. Henkelovi proizvodi se izvoze u Makedoniju i Bosnu i Hercegovinu.

Hemik
Hemik proizvodi široku paletu praškastih, tečnih i sredstava za čišćenje u obliku paste, kojima pokriva celokupno tržište Srbije i Crne Gore. “Međutim i mi, kao i većina domaćih proizvođača, sve teže odolevamo konkurenciji koju agresivnim marketinškim nastupom primenjuju svetske kompanije. Zbog velike ponude uvoznih sredstava za čišćenje, stagnira porast i fizičkog i finansijskog udela na tržištu”, objašnjava Dobrila Stojanović, iz marketinga u Hemiku. U okviru tečnih sredstava za čišćenje, dominantno mesto zauzima Te. El., abrazivno sredstvo za ribanje, pranje i poliranje, koje ima široku primenu za čišćenje u kuhinji i kupatilu. Godinama spada u vodeće proizvode i jedan je od najprodavanijih u grupi sredstava za čišćenje, a u 2001. realizovan je projekat inovacije dizajna, osavremenjivanjem ambalaže i idejnog rešenja etikete. Postojeća marka Te.El. Clasica obogaćena je i varijantom Te.El. Active, tečnog abrazivnog sredstva sa dezificijensom i amonijakom, namenjen za temeljno uklanjanje tvrdokornih prljavština. Te.El. (Classic i Active) proizvode se u pakovanju od 380g i 750g. Kako kažu u Hemiku, kod potrošača popularnije je veće pakovanje. Najbolje se prodaje Te.EI Classic 750g. Po saznanju stručnjaka u Hemiku, glavni konkurenti pri prodaji ovih proizvoda na domaćem tržištu, svakako su: Unilever, P&G, Henkel Merima… “Takođe, Saponija pokušava da, posle trinaest godina, povrati poziciju koju je imala na tržištu Srbije i Crne Gore. Te.El. je u ranijem periodu pokrivao tržište bivše Jugoslavije. Danas se izvozi u Makedoniju i BiH (u Republiku Srpsku) ostvarujući blizu 10% od njegove ukupne prodaje”, ističe Stojanović.

Panonija
U Panoniji kažu da se njihova sredstva za čišćenje dobro pozicioniraju na tržištu, te da ih odlikuje visok kvalitet i pristupačne cene. Razgranata mreža Panoniji omogućava prisustvo na svim delovima tržišta Srbije i Crne Gore. Dobru pokrivenost tržišta im obezbeđuju i tri magacina. Pored centralnog magacina u fabrici u Pančevu, Panonija poseduje i magacine u Nišu i Kraljevu, kao i deo preduzeća u Podgorici. Poslednjih meseci u ovoj firmi su zabeležili blagi porast i u finansijskom i tržišnom udelu na tržištu. Taj porast se istina ne može smatrati naročito značajnim, ali su u Panoniji zadovoljni pozicijom na tržištu. Najpoznatiji brend je Panol pasta. Tu su Hipp, WC saniper, Fino per, Euro sanit, Pan polish i drugi proizvodi. Naravno, najpopularnija su litarska pakovanja. “Panonija svake godine proširuje asortiman novim proizvodima. Od nedavno se u našem asortimanu nalazi i novi proizvod Rer grill sa pumpicom. Trenutno se radi na razvoju novih proizvoda, odnosno palete ugušćenih sredstava za pranje i čišćenje namenjenih održavanju higijene kompletnog domaćinstva”, ističe Slavica Stanić iz marketinga. Glavni konkurenti Panonije na domaćem tržištu, po oceni Vere Bitević iz komercijale, su Merima Henkel, Albus, Beohemija, Hemik, a posebno strani proizvođači čijim je proizvodima tržište SiCG preplavljeno i koji su procentualno prisutni sa oko 70%. Panonija izvozi svoje proizvode, mada ne u dovoljnoj meri. Glavni razlog za to je nesigurnost naplate potraživanja, mada na tržištima bivših jugoslovenskih republika postoji veliko interesovanje za neke od Panonijinih proizvoda, ističu u ovoj firmi. Trenutno se proizvodi izvoze u Makedoniju i Bosnu i Hercegovinu.

Priredila: Tatjana Ostojić