SLATKA ČAROLIJA
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.6, oktobar 2004.)
Domaća čokolada Nailepše želje u stopu prati naprodavaniju Milku, iza njih je Simka, dok nešto nižu prodaju imaju Pionir i Swisslion Takovo.
Čokolada je neizbežan proizvod u svakom domaćinstvu, svakoj prodavnici, u svakoj zemlji sveta. Čokolada je neiscrpan izvor blaženstva i mistične opijenosti. Retki su ljudi koji mogu da se odupru njenim čarobnim svojstvima. Samim tim ona je proizvod koji se uvek i svuda dobro prodaje. Ciljna grupa ovog proizvoda su svi. Zato je tržišna trka u ovoj kategoriji posebno interesantna.
Kraft Foods
lako je odnos u količini prodatih čokolada 2:1 U korist domaćih proizvođača, prvo mesto na listi zauzima strani brend Milka. Milka je i bez marketinga, još na pijaci devedesetih godina uspela da zauzme dobru poziciju na tržištu. Ukidanjem sankcija, legalni ulazak na tržište i zadobijanje statusa ‘najprodavanije čokolade’ je, čini se, bio samo rutinski posao. Kada se uzme u obzir dobra marketinška podrška sa originalnim reklamnim spotovima sa mrmotima i ljubičastim kravama u glavnim ulogama, ne čudi što Kraft naizgled vrlo lako drži prvo mesto. Iako u Kraft Foodsu, vlasniku ove robne marke, iz poslovno-političkih razloga nisu bili voljni da razgovaraju o svojoj pozicioniranosti na srpskom tržištu čokolada, iz marketinških istraživanja smo uspeli da saznamo da Milka već duže vreme zauzima prvu poziciju na domaćem tržištu čokolada i da je njihov udeo u proteklih godinu dana bio u porastu. Najprodavanije Milka čokolade su: alpska mlečna, sa lešnikom i noisette, sve u pakovanjima od po 100 grama. Kraft Foods je nedavno na tržište izbacio i celu kolekciju mini čokolada pod nazivom M-joy.
Štark
Prema istraživanjima koje smo dobili iz Štarka, proizvodi ove kompanije pokrivaju oko 20 posto tržišta Srbije i Crne Gore, koliko iznosi i njihovo učešće u prodaji. Ponovno osvajanje tržišta se, prema rečima Milorada Manojlovića, komercijalnog direktora Štarka, odvija uspešno, tako da Štark beleži konstantni porast finansijskog i fizičkog udela na tržištu. Pri reorganizaciji i osavremenjavanju poslovanja, Štark je zadržao samo jedan brend mlečne čokolade – Najlepše želje. “Konstantno se radi na usavršavanju i razvoju ove robne marke”, ističe Manojlović. Od čokolada za kuvanje, Štark proizvodi marku Menaž, koja se jedina iz ove kategorije našla u prvih šest najprodavanijih čokolada u 2003. godini. “Najprodavanije Najlepše želje su nam klasična mlečna, mlečna sa lešnikom, tuti-fruti, i jagoda-jogurt, sve od 100 grama, a odličnu prodaju isti ovi ukusi beleže i u pakovanjima od 300 grama. Prateći svetske tokove, u maju smo kao novitet izbacili čokoladu Betis, koja ispunjava potrebe potrošača koji traže proizvode iz kategorije ‘zdrava hrana”‘, naglašava Manojlović. “Izvoz na strana tržišta se, za sada, odvija u simboličnim količinama, ali osim u zemlje bivše SFRJ, određeni deo proizvodnje plasiramo i u neke zemlje EU, SAD i Kanadu i nadamo se da ćemo u neko dogledno vreme biti u prilici da se borimo i za bolju poziciju na tim, razvijenim tržištima.”, ističe Mihajlović.
Dunja Beograd
Domaći brend Simka koji se proizvodi u Vranju, u vlasništvu Dunje iz Beograda, uz vrlo dobru tržišnu pokrivenost i solidan marketinški program, zauzima treće mesto u 2003. godini. Prema istraživanjima, finansijski i fizički udeo ove robne marke je u stalnom porastu zahvaljujući “vrhunskom kvalitetu i profesionalnom radu na razvijanju robne marke Simka”, kako nam je navela Branka Stanković, generalni direktor kompanije Dunja. Simka čokolade mogu da se nađu u velikom broju ukusa, a najprodavanije su u pakovanjima od 100 grama. “Stalno se radi na izradi novih ukusa, pri čemu se uvek trudimo da koristimo najkvalitetnije sirovine, a na taj način našim proizvodima obezbeđujemo standard kvaliteta. Što se samog kvaliteta tiče, mi smatramo da na domaćem tržištu nemamo konkurenciju “, izjavila je Branka Stanković.
Pionir Subotica
Pionir, preduzeće za proizvodnju konditorskih proizvoda je jedan od vodećih proizvođača na domaćem tržištu. Od 1998. godine kada je izvršena vlasnička transformacija preduzeća, Pionir beleži pozitivan trend rasta proizvodnje. “U prvih osam meseci ove godine u odnosu na isti period prošle, indeks rasta proizvodnje iznosi 12 posto, što je više od indeksa rasta industrijske proizvodnje u SCG. Pionir poseduje veoma jake i dobro pozicionirane brendove koji su zaštićeni na domaćem tržištu, zemljama bivše Jugoslavije kao i u nekoliko zemalja EU, a najpoznatiji su Kidy čokoladni deserti, Mony Rice, Mnogo lepih želja, Galeb čokolada …”, izjavila je Slavica Jovanović Kunji, direktor marketinga. Najprodavaniji Pionirov brend je Mony rice u pakovanju od 100 i 150 grama. “Brendovi moraju da budu inventivni i dinamični kao ajkule – kreću se ili umiru. Mony rice brend je lansiran na tržište 2000. godine i životni ciklus mu je u fazi rasta, a već je među prvih pet naprodavanijih Pionirovih brendova. Za osam meseci ove godine lansirano je na tržište 4.000.000 jedinica Mony Ricea”, naglasila je gospođa Kunji. Zahvaljujući uspehu na tržištu i trendu rasta, Pionir se odlučio da tržištu ponudi i artikal od 75 grama, koji će se uskoro pojaviti u prodaji. Od noviteta, Pionir je početkom ove godine lansirao na tržište još i diet mlečnu čokoladu. “Tržište čokolade je veoma osetljivo, sa veoma zahtevnom ciljnom grupom koja više preferira ino brendove, iza kojih veoma često ne stoji kvalitet. Stoga se pred domaće proizvođače postavlja veoma težak i složen posao zadovoljenja zahteva kupaca i potrošača”, zakljulila je Kunji. Pionir dobar deo svoje proizvodnje bazira na izvozu, a učešće izvoza u ukupnoj prodaji je 40% sa trendom rasta u poslednje tri godine.
Priredio: Ivan Filipović