DA LI SU VAŠI ZUBI ZDRAVI?
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.6, oktobar 2004.)
Domaći proizvodači pasti za zube lani su držali primat, dok su u 2004. godini najprodavanije bile pasta za zube firmi P&G, Henkel Merima, Colgate Palmolive i Nevene iz Leskovca.
“Da li su vaši zubi zdravi? Da li dozvoljavate stomatologu da vam na licu mesta proveri zdravlje vaših zuba?”, kaže jedna popularna reklama. I dok na prvo pitanje mnogi mogu da odgovore sa da, kada se stomatolog približi više i nisu tako sigurni da li je tako. Kako navode stručnjaci P&G-a, firme koja proizvodi Blend-a-med, najprodavaniju pastu za zube na ovim prostorima, potrošači ne traže samo zaštitu od karijesa, nego žele nešto više, bele zube i svež dah. Domaći proizvođači, Henkel Merima koji prodaje najviše zubnih pasti na ovim prostorima i Nevena iz Leskovca su sigurni da domaćim potrošačima puno znače oprobane paste pristupačnih cena. Deci je, naravno, najvažnije da imaju jake i zdrave zube kao dabar, lik iz popularne reklame.
Procter& Gamble
U proizvodnji pasti za zube Procter& Gamble je razvio u svetu jednu od najpoznatijih linija -Blend-a-Med. Iako u kompaniji nisu bili voljni da daju bilo kakve podatke o poslovanju na ovom tržištu, prema ispitivanjima do kojih je došao naš magazin, najprodavanija pasta ove robne marke je Mint Action i to u pakovanju od 100ml, sledi Complete Herbal i Complete Fluor, takođe u pakovanju od 100ml. U zvaničnom saopštenju ove firme stoji da se P&G oduvek trudio da predvidi najzahtevnija očekivanja koja potrošači imaju od zubnih pasti. “Otkrili smo da potrošači od zubne paste zahtevaju više od zaštite protiv karijesa. Potrošači žele bele, zdrave zube i svež dah. S naporom da zadovoljimo ove potrebe, 1955. godine smo proizveli prvu zubnu pastu sa fluorom, 1985. prvu zubnu pastu koja sadrži pirofosfat, klinički dokazan u borbi protiv kamenca, a kasnije 1990. lansirali smo zubnu pastu koja sadrži elemente protiv zubnih bakterija”, stoji u zvaničnom saopštenju P&G-a.
Henkel-Merima
Paste za zube Henkel-Merime iz domaćeg proizvodnog programa se ne izvoze, ali se mogu naći u gotovo svim prodavnicama u Srbiji, a prisutne su i na tržištu Crne Gore. Iako u ovoj firmi ne raspolažu tačnim podacima o tržišnom učešću, u kompaniji ipak tvrde da njihov fizički i finansijski udeo na tržištu beleži pozitivan razvoj. Ovakav podatak i ne treba da čudi, jer je HenkelMerima na listi top pet najprodavanijih pasta za zube ima čak dve robne marke. Azulin je jedna od najstarijih robnih marki pasti za zube u zemlji, koja i dalje drži tradicionalno visoko mesto na listi najprodavanijih, dok je Denta Fresh u 2003. bila na petom mestu. Osim ove dve domaće, domaćim potrošačima najpoznatije robne marke pasti za zube, u Henkel-Merimi ističu da od jula 2003. uvoze iz Henkelovih pogona u Sloveniji i kolekciju Vademecum pasti za zube, koje su dostupne u nekoliko različitih varijanti: Whitening, Pure+Eucaliptus, Perfection3, Ultra Fresh. Najpopularnija pakovanja svih pasti su od 75ml. “Pored spomenutih, u ovoj kolekciji je razvijen i dečiji program pasti u dve varijante, jabuka i jagoda u pakovanjima od po 50ml, a konstantno se radi na unapređenju kvaliteta proizvoda. Uskoro se očekuju novine koje će se odnositi na modernizaciju postojećih proizvoda, poboljšanje formula, kao i uvođenje novih proizvoda”, saznajemo od Ivane Minčić iz brend menadžmenta kompanije. Od stranih firmi, kao glavne konkurente u Henkel-Merimi vide Colgate, P&G i Unilever, a od domaćih tu su Nevena Leskovac i Bones group.
Colgate
Colgate paste za zube nalaze se na tržištu Srbije i Crne Gore već duže vreme, a tržišno učešće ove firme je stabilno sa blagim trendom rasta. “Colgate Palmolive je poznata kao firma sa konstantnim proizvodnim inovacijama i promocijama putem gratisnih pakovanja pa dolazi i do primetnog rasta tržišnog učešća. Prema podacima kojima raspolažemo, Colgate-Palmolive je, sa svoja dva brenda Colgate i Kolynos, tržišni lider u ovoj oblasti”, izjavljuju stručnjaci iz AWT-a, zvaničnog distributera Colgatea za Srbiju.
Nevena Leskovac
“Tradicija proizvodnje zubnih pasti u Neveni traje već 45 godina. Iako je Nevena dugi niz godina bila lider na domaćem tržištu u kategoriji pasti za zube, pre svega zahvaljujući dobroj pro izvodnji i distribuciji Kolynosa, licencne marke koju su proizvodili decenijama i plasirali na brojna inostrana tržišta, a koju su sredinom prošle godine izgubili od sadašnjeg vlasnika licencne Colgate Palmolive kompanije, zbog započetog procesa privatizacije”, ističe Milena Jovanović, rukovodilac Biroa propagande i istraživanja tržišta. Ipak, Nevena i dalje zauzima visoko mesto na domaćem tržištu i to sa robnom markom Greendent. “Ovu pastu za zube smo stvorili koristeći pozitivna iskustva dugogodišnje proizvođačke prakse, potvrđene od strane brojnih potrošača, naučna dostignuća i inovacije u oblasti proizvodnje i pre svega poštujući specifične želje i potrebe potrošača”, naglašava Jovanović. Najprodavanije greendent zubne paste su u pakovanjima od 75 grama, različitog ukusa: Anticaries, Extra White Refreshing, Greendent sa biljnim ekstraktima i fluorom i Dečija zubna pasta sa fluorom. U kompaniji ističu da je trenutni tržišni udeo Nevene stabilan i kreće se na nivou od oko deset posto, a svoje proizvode plasiraju i na tržišta BiH i Makedonije. “Svesni smo da naše zubne paste zavređuju mnogo bolju poziciniranost na tržištu, koje se osvaja animiranjem potrošača dobro usmerenim, svrsishodnim, sveukupnim i kontinuiranim marketinškim aktivnostima. Međutim, Nevena danas, zbog raznoraznih okolnosti, nema finansijski potencijal da se aktivno uključi u tržišnu utakmicu”, objašnjava Milena jovanović, uz napomenu da u ovoj firmi očekuju da će doći do određenih promena, povećanja plasmana nakon uspešne privatizacije Nevene.
Bones
Domaća firma koja je sa radom počela 1993.godine, uvodeći na tržište svoj prvi brend, upravo pastu za zube, Bonident, našla se na listi prvih pet proizvođača za 2003. godinu. “Kvalitetnom ambalažom, originalnim recepturama i konkurentnim cenama Bones Group se još od samog osnivanja nametnuo kao ozbiljan takmac na tržištu kozmetičkih proizvoda. Osim kolekcije Bonident (Fresh i Biljni), u trgovinama može da se nađe i robna marka Kaladont i to u opcijama Plus, Herbal i junior”, ističe Sonja Banjac, menadžer prodaje Bones Groupa. Kaladont je, kao ističu u ovoj firmi, za relativno kratko vreme postigao bolju pozicioniranost od Bonidenta, tako da je sada najprodavanija zubna pasta Kaladont plus i to u pakovanju od 75g, a zatim sledi ista pasta za zube, ali u ambalaži od 110 grama. “Dobro organizovanom komercijalno distributivnom mrežom, pokrivamo celokupnu teritoriju Srbije, dok preko naše filijale u Skoplju pokrivamo tržište Makedonije. Pokrivenost Crne Gore, Kosova kao i BiH (Republika Srpska) obezbeđena je pomoću zvaničnih distributera. Uprkos borbi za tržište sa svetski renomiranim brendovima kao što su Colgate, Blend-a-med, Signal, uspevamo ne samo da se održimo, već i da zabeležimo rast kako u fizičkom, tako i u finansijskom obimu prodaje”, naglašava Sonja Banjac.
Priredio: Ivan Filipović