GLAVNI ‘ZAČIN’ ZA KOLAČE
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.5, septembar 2004.)
Na tržištu margarina vodi Vitalov Stani margarin, a u stopu ga slede Dijamantovi margarini. Strani proizvodači daleko su iza domaćih.
Poneko ne može da zamisli doručak bez margarina na hrskavom toplom dvopeku i nekog napitka. Moramo priznati da nam tu poruku uglavnom šalju glumci iz filmova ili televizijskih reklama. Kod nas se margarin retko doručkuje u tom obliku, ali se zato koristi za pripremanje različitih kolača ili testa. Tako stručnjaci kažu da postoje tri vrste margarina. Industrijski margarini koji se koriste u pekarskoj i konditorskoj industriji i kao takvi nisu namenjeni za konzumiranje i ne nalaze se u maloprodajnim objektima bilo koje vrste. Slede soft margarini – konzumni za mazanje, ambalažirani u plastičnoj ambalaži, sa različitim učešćem biljnih ulja, mleka ili vode. Ova grupa je najbrojnija i zastupljena kod svih proizvođača. I na kraju nezaobilazni margarini za kolače, a namenjeni su za spravljanje kolača, filova, kremova i to u kućnoj varijanti, mada se mogu i konzumirati, a ambalažirani su prvenstveno u alu-foliji. Uostalom svaka i malo bolja domaćica zna da bez dobrog margarina nema ni čvrstog fila za tortu niti dobrih kolača. A da ne pričamo da dobra lisnata testa ne mogu ni da se zamisle bez margarina.
Vital
To je verovatno i razlog da je Vitalov Stoni margarin prema istraživanju agencije GfK iz Beograda na prvom mestu. U Vitalu kažu da su prisutni na celokupnom tržištu Srbije i Crne Gore, a njihova tržišna zastupljenost kada su margarini u pitanju je 44,6%. U ovoj firmi ističu da je evidentan konstantan i stabilan rast na tržištu i to kako u količinskom tako i u finansijskom smislu. “Vodeći brendovi su Vital Stoni margarin, Rastimo i Prijatno – namazni margarin, a od nedavno značajan prodor na tržište ostvaruje Laki – niskokalorični margarinski namaz. Inače, potrošači preferiraju namazne margarine Prijatno, Rastimo i Laki u čašicama od 250 grama, a stoni margarin u foliji od 250 grama”, kaže Stojan Drašković, direktor marketinga ove firme.
U Vitalu kažu da su im najozbiljniji, direktni konkurenti domaći proizvođači Dijamant i Sunce. Strani proizvođači su, prema mišljenju Draškovića, u relativno malom obimu zastupljeni na našem tržištu, tako da za sada nisu od značaja za upoređivanje. Vital oko 15% svoje proizvodnje izvozi. “Orijentacija su nam tržišta bivših jugoslovenskih republika, pretežno Bosne i Hercegovine i Makedonije, u manjoj meri izvozimo u Albaniju i to uglavnom Stoni margarin. Izvoz na tržišta Slovenije i Hrvatske je mali, ali uz ulaganje određenih napora, nadamo se da ćemo u budućnosti biti više prisutni i na ovim tržištima”, ističe Drašković. U poslovnoj koncepciji od nedavno je kako kažu u Vitalu, akcenat na ‘funkcionalnoj hrani’, odnosno hrani namenjenoj poboljšanju zdravlja. Poruka stručnjaka-nutricionista je da je jedan od načina borbe protiv loše ishranjenosti stanovništva uvođenje niskoenergetskih i niskomasnih proizvoda na tržište. To je bio razlog da se uvede niskomasni margarinski namaz Laki, koji sadrži samo 25% visokokvalitetnih biljnih masti. “U narednim mesecima postojeća linija margarina biće bogatija za novi margarin Softi. Reč je o redizajnu dosadašnjeg Super softa, koji, osim promene naziva, podrazumeva i izmenjen tehnološki sastav-smanjenje masne faze sa 80% na 60%, sve u prilog priči o favorizovanju ‘funkcionalne hrane’, naglašava Drašković.
Dijamant
U Dijamantu kažu da na osnovu podataka Poslovne zajednice za industrijsko bilje u Novom Sadu, učešće Dijamantovih margarina na tržištu za prvih šest meseci ove godine 49%, dok je za 2003. godinu ukupno iznosio 50%. Za prvih šest meseci 2004. godine, plasman svih margarina iznosio je 5.621t, što je za 6% više nego za isti period prošle godine. U drugom kvartalu, ističu u Dijamantu, beleže rast plasmana margarina za 3 indeksna poena, dok je plan za 2004. godinu rast plasmana margarina od deset posto. Napoznatiji Dijamant margarini su Dobro jutro i Dijet. Dobro jutro je inače prvi soft margarin na prostorima bivše Jugoslavije, prisutan na tržištu više od 20 godina, pa je samim tim i najjači brend. “I pored pojave novih soft margarina Rama i Laki, naši soft margarini i dalje zauzimaju mnogo veće tržišno učešće u odnosu na njih”, kažu u Dijamantu. Međutim, da bi se takva situacija i dalje održala, firma planira da preduzme određene marketinške aktivnosti radi postizanja tog cilja. Dijet krem margarin takođe zauzima značajno tržišno učešće. Najpopularnija su ambalažna pakovanja Dobro jutro i Dijet soft margarina od 250 i 500 grama. U Dijamantu planiraju da u drugom delu godine tržištu ponude nov soft margarin sa malim procentom sadržaja masnoće. U Dijamantu ističu da im je jedini pravi konkurent na domaćem tržištu za sada Vital iz Vrbasa. Očekujemo da i Unilever uloži značajnija sredstva radi unapređenja plasmana Rama margarina. Dijamantovi margarini se uglavnom izvoze u BiH, Makedoniju, a za prvih šest meseci ove godine izvezeno je oko 15% od ukupne realizacije. Grupu margarina u okviru proizvodnog programa Dijamant u ovom momentu sačinjavaju: industrijski margarin 13 i ll, zatim mlečni soft margarin Dobro Jutro od 250 i 500 grama, Dijet krem margarin od 250 i 500 grama, a zatim Dijamant i Dijavit margarini za kolače od 250 grama.