Šamponi za kosu

Samponi1

ZA ZDRAVU I SJAJNU KOSU

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.4, avgust 2004.)

Naitraženiji su šamponi domaćeg proizvodača Henkel Merima, sledi Procter&Gamble, dok je treći Colgate Palmolive, a ne zaostaju ni Hemik i Biser Kumane.

Na pojedine marketinške spotove poznatih marki šampona prosto ne možete da ostanete imuni, a ako već odolite kupovini, u sećanju vam neizbežno ostaju atraktivne TV reklame. Jedna od poslednjih je toliko upečatljiva da ne možete da je ne primetite. “Do sada si me zadovoljavao, ali sada sam našla drugog, prema kojem je priroda bila darežljivija i prema kojem osećam uzbuđenje u svakoj vlasi”, priča privlačna devojka, a sve je propraćeno njenim uzdasima oduševljenja novim šamponom za kosu i nesrećnim izrazom lica njenog mladića, jer je on pomislio ko zna šta. Ipak, istraživanja GfK Beograd, centra za istraživanje u marketingu pokazuju da, ukoliko se neko od potrošača i odluči da proba neki od sjajno reklamiranih šampona za kosu ne ostaje im uvek veran, nego se često vraća starim, dobro isprobanim i jeftinijim sredstvima za negu kose. Naravno, kako kažu u P&G-u, ljudi će uvek želeti da imaju zdravu i lepo oblikovanu kosu, a u budućnosti će srpski potrošači, kao i potrošači u inostranstvu, biti zainteresovani za proizvode koji se razvijaju sa stanovišta i kvaliteta i efikasnosti.

Henkel Merima
Domaći proizvođač Henkel Merima je prema količinskom tržišnom učešću vodeći na ovim prostorima. U Merimi kažu da ne raspolažu podacima o tržišnom učešću, ali interno beleže pozitivan razvoj. Proizvodi su široko distribuirani na teritoriji Srbije, uključujući i Kosovo i Metohiju, a prisutni su i na teritoriji Crne Gore. Pored dobro poznatih Meriminih univerzalnih biljnih šampona Breza, Jabuka, Kamilica, Aloe Vera, Herba i Cvetni, Henkel Merima u ponudi ima i specijalne šampone: Biogenol i Glamur. Glamur se proizvodi u četiri varijante: Šampon protiv peruti, Multivitaminski, 2 u l, Proteinski. “Zahvaljujući njihovom kvalitetu i pristupačnim cenama, univerzalni šamponi Henkel Merime imaju veliki broj vernih potrošača. Kod litarskih šampona se beleži najveća prodaja, a slede polulitarski. Glamur, šampon veoma dobrog kvaliteta, u pakovanju od 250ml, takođe ima stabilno učešće na tržištu. Posebno je popularan Glamur šampon protiv peruti”, rekla je Daliborka Miljušević, brend menadžer u ovoj firmi.
U svom asortimanu Henkel Merima ima i uvozne šampone. Pre svega tu je Schwarzkopfov brend Schauma, sa raznovrsnim varijantama regeneratora i šampona za normalnu, masnu, suvu, bojenu kosu i protiv peruti. Schauma je porodični, “value for money” brend. U okviru brenda postoji linija dečjih šampona, Schauma Kids. Za naredni period Henkel Merima planira brojne novitete. U okviru Schauma Kids, priprema se nova varijanta – Schauma malina, pored preostale tri Schauma dinja, jagoda i kajsija. “Aktivno se radi, kako na inostranim, tako i na domaćim brendovima, na sadržaju i izgledu proizvoda, sa namerom da se učine još kvalitetnijim i prijemčivijim za naše potrošače”, ističe Daliborka Miljušević.

P&G
Na srpskom tržištu Procter&Gamble prodaje četiri robne marke šampona: Pantene Pro-V, Head&Shoulders, Herbal Essences i Wash&Go. Svaki od ovih šampona ima bar još šest do sedam različitih formula. “Verujemo da se srpsko tržište značajno razvilo u poslednjih nekoliko godina, posebno ako se uzme u obzir da je to inicijalno bilo tržište domaćih robnih marki. Sada, izbor proizvoda među kojima potrošači mogu da biraju, značajno se poboljšao kako ulaskom internacionalnih brendova, tako i novim domaćim brendovima, koji su, po našem mišljenju, veoma dobri. Danas je tržište šampona veoma konkurentno i ima sjajne mogućnosti za razvoj u budućnosti”, ističe Aleksandra Vukmanović, asistent marketinga ove kuće i dodaje: “Možemo reći da će potrošači ‘izazvati’ proizvođače da izađu sa sofisticiranijim i sve kvalitetnijim proizvodima. Ovo je tip izazova kome Procter&Gamble rado izlazi u susret”’.

Colgate-Palmolive
AWT kao distributer Colgate Palmolive šampona pokriva celo tržište Srbije direktno, kako moderne, tako i tradicionalne kanale trgovine. Tržište Crne Gore pokriva drugi distributer Expo iz Kotora. Kako su Palmolive šamponi prisutni već duže vreme na domaćem tržištu, tržišno učešće je stabilno sa blagim trendom rasta, s tim da se kod pojedinih proizvoda beleži i rast prometa. “Svi šamponi su na našem tržištu poznati pod jednim brendom Palmolive Naturals. Pored toga, od početka godine ponuda je obogaćena šamponima iz kolekcije Aroma Therapy, čime je dopunjena kolekcija koja je ostvarila izuzetno dobar uspeh na našem tržištu i naišla na izuzetno dobar prijem kod potrošača”, ističu stručnjaci u AWT-u. Kako dodaju, Palmolive je svoje mesto na tržištu obezbedio pakovanjima od 400ml, čime se postiže izuzetno dobar odnos kvaliteta, količine i cene koju potrošač dobija. Najmanje dva puta godišnje Palmolive ima promociju 400+100ml gratis. Noviteti do kraja godine su dva nova proizvoda koji će zaokružiti paletu i obogatiti asortiman. Reč je o šamponima Milk&Honey, za normalnu i suvu kosu i Green Apple za sve tipove kose. “Obzirom da su ove dve varijante doživele uspeh na zapadnoevropskim tržištima, očekujemo da budu među najbolje prodavanim šamponima”, naglašavaju u AWT.

Hemik
Hemik ima dugogodišnju tradiciju proizvodnje šampona za pranje i negu kose. Svojim proizvodima pokrivaju celokupno tržište Srbije i Crne Gore, ali u poslednje vreme ne beleže porast fizičkog i finansijskog udela na tržištu, što najviše pripisuju prisustvu uvoznih šampona na domaćem tržištu. Najpoznatije su četiri robne marke: Delore, Larisa, LaSeta, i Bub junior. Delore cream šamponi su najbolje prodavani šamponi u šest mirisnih nota, u pakovanju od 15g, 350g, 500g, 1.100g. Larisa šamponi su u pakovanju 500g, 1.100g, U četiri mirisne note, a LaSeta šamponi sa regeneratorom za sve tipove kose, proizvode se u pakovanju od 350g, 520g, 950g, u pet mirisnih voćnih nota. Bub junior dečiji šamponi su u pakovanju od 310ml, u tri mirisne voćne note. “Najbolje se prodaju Delore šamponi, a u okviru njih mirisna nota purple moon i orange moon. Najpopularnija pakovanja naših šampona su od 1.100g. U prodaji šampona zauzimamo značajno mesto na domaćem tržištu. Naše proizvode izvozimo u Makedoniju i BiH, u vrednosti od 2,5 odsto od ukupne prodaje”, ističe Dobrila Stojanović iz Hemik Kikinde.

Biser Kumane
Iako ima dvadesetogodišnje iskustvo iza sebe i pokriva celo tržište u Srbiji i Crnoj Gori, finansijski i fizički udeo Bisera AD na tržištu je u padu. Najpoznatiji brend su šamponi za sve tipove kose Grin i Breza, a najpopularnija pakovanja su šamponi od jednog litra. Pored ovog pakovanja tu je ambalaža od od 0,51, 250ml, 150ml i 100ml. Bez obzira na teškoće, Biser sprema novu kolekciju šampona za kosu sa lekovitim biljem Nova generacija, koja je već pripremljena. “Glavni konkurenti su nam domaće fabrike nastale u poslednjih par godina – mala i srednja preduzeća. Biser AD izvozi 10% proizvoda u Makedoniju i Republiku Srpsku. Najvažnije je da isporučujemo robu u roku od 24 sata i to po popularnim cenama”,ističu Marija Curčić,pomoćnik direktora i Duško Maksić, komercijalni direktor Bisera Kumane.