Tvrde bombone

Photoxpress_5250197

OMILJENE KOD NAJMLAĐIH

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.39, avgust 2007.)

Tvrde bombone se mogu naći u 97 odsto od ukupnog broja maloprodajnih objekata u kojima se prodaju prehrambeni proizvodi. Više od polovine tvrdih bombona se proda u centralnoj Srbiji.

Bombone uglavnom nastaju rastvaranjem šećera u vodi i zagrevanjem tako dobijenog rastvora. Na različitim temperaturama zagrevanja nastaju različiti tipovi bombona: na visokoj temperaturi dobijaju se tvrde bombone, dok slabije zagrevanje daje mekše bombone. Početkom 19. veka neki proizvođači su koristili hrom, bakar i arsenik kako bi bombonama dali boju, sve dok se 1850. godine nije otkrilo koliko je to opasno po zdravlje. Dijabetes, gojaznost, kao i stalna potreba za zdravijom ishranom dovela je do pojave bombona koje umesto šećera sadrže njegovu zamenu.

Bambi-Banat:
Novi letnji ukusi i nova pakovanja

Koncern Bambi-Banat je ove godine, u kojoj slavi 40. rođendan, pripremio mnoštvo iznenađenja i aktivnosti za svoje potrošače, kao i novih proizvoda. Jedan od takvih su dobro poznate bombone -Boni Fazoni, ali sada u novom, atraktivnom pakovanju. Od ovog proleća, u svom proizvodnom asortimanu, Bambi ima sedam ukusa bombona Boni Fazoni: jagoda, narandža, borovnica, malina, višnja, kajsija i pepermint. Pravi voćni ukusi i atraktivno pakovanje doveli su, kažu iz Bambi-Banata, do sjajnog odziva potrošača, kako dece tako i odraslih. Zbog toga, odlučeno je da se potrošačima predstave novi, letnji ukusi kroz Boni Fazoni Mixeve. Od devetog jula u prodavnicama se mogu naći četiri Boni Fazoni Mixa sa egzotičnim i osvežavajućim ukusima: Citrus Mix, Osvežavajući Mix, Egzotik Mix i Šumski Mix. Svaka kesica sadrži po tri vrste bombona različitih ukusa: Citrus Mix (limun, grejpfrut, narandža), Osvežavajući Mix (lubenica, dinja, višnja), Egzotik Mix (mango, ananas, kivi) i Šumski Mix (jagoda, borovnica, malina). “Egzotični ukusi kao što su grejpfrut, lubenica, dinja, mango, kivi i ananas, su pravo iznenađenje i osveženje, jer proizvođača ovakvih ukusa nema na našem tržištu”, kažu iz Bambi-Banata.
Nove bombone podržaće promo aktivnosti
Pored atraktivnog TV spota koji je počeo da se emituje početkom jula, nove bombone iz Bambija podržaće veliki broj promo aktivnosti. Promocije Boni Fazoni Mix bombona u velikim prodajnim objektima kreću početkom septembra, a ostale promotivne aktivnosti biće aktuelne u toku septembra i oktobra. Lansiranje Boni Fazoni Mixeva biće propraćeno i Boni Fazoni nagradnim konkursom u okviru nagradne igre ‘Kuća nagrada vruća’ koju je organizovao Bambi-Banat. Boni Fazoni nagradni konkurs na temu ‘Najduhovitija izjava’ trajaće u periodu od 20. avgusta do 13. oktobra, a sve učesnike očekuje čak 40 izvanrednih nagrada: tri putovanja u London, 10 Sony Playstationa III i 27 puta po 500 evra. Pored ovih vrednih nagrada, svi učesnici imaće priliku i da osvoje kuću u Beogradu. Pored Boni Fazoni Mix bombona, Bambi-Banat najavljuje proširenje portfolija ovog brenda sa još mnogo iznenađenja do kraja godine.

Evropa Skoplje/Inter-Gorex:
Zlatna medalja za kvalitet

Najpoznatiji brendovi Evrope Skoplje na našem tržištu, kada su u pitanju tvrde bombone, su bela menta i zelena menta, a najpopularnije je pakovanje od 100g. “Bombona bela menta od 100g osvojila je na ovogodišnjem Novosadskom sajmu zlatnu medalju za kvalitet”, kaže Željko Petronijević, direktor i vlasnik preduzeća Inter-gorex, koje pokriva 90 odsto uvoza i distribucije Evropinih proizvoda za tržište Srbije. Petronijević dodaje da su osim u Srbiji, tvrde bombone Evrope Skoplje prisutne i u drugim državama regiona. Pored zelene i bele mente, u kategoriji drops bombona potrošačima su dostupne i bombone Herba. Od voćnih ukusa tu su Colorado bombone u pakovanju od 100g: jagoda, pomorandža, višnja, ribizla i mix. Mix je dostupan i u pakovanjima od 284g, 400g i 850g. Kao najveće konkurente u ovoj kategoriji Petronijević navodi Pionir, Paraćinku, Swisslion, i Bambi-Banat.

Paraćinka:
Tradicija duga 80 godina

“Proizvodnja i prodaja bombonskih proizvoda cele konditorske industrije Srbije nekoliko godina unazad (podaci za period 2004-2006. godine), prema Republičkom zavodu za statistiku i informatiku, iznosila je oko 8.000 tona, na godišnjem nivou. U navedenoj količini, poslovni sistem Paraćinka učestvovao je sa oko 15 odsto, odnosno sa 1.200 tona bombonskih proizvoda na godišnjem nivou. Znajući ove podatke, kada govorimo o drops bombonama, Paraćinka ne može da se označi kao tržišni lider, ali je svakako, imajući u vidu konkurenciju na tržištu, kako domaću tako i stranu, poštovanja vredan ‘igrač’. Jedan od razloga za to je sigurno i tradicija u proizvodnji bombonskih proizvoda duga više od 80 godina”, kaže Branko Petković, Marketing Manager Paraćinke. Najpoznatiji proizvod koji Paraćinka nudi u kategoriji tvrdih bombona jesu Boke, klasične tvrde bombone koje se tržištu nude u više prepoznatljivih ukusa i to: sa ukusom mentola, sa ukusom bele mente, sa ukusom jagode i sa ukusom extra minta.
Prve bombone bez šećera kod nas
Kada je o pakovanju reč, sve bombone se nude u uobičajenom pakovanju za ovu vrstu proizvoda – kesici od 100g, kao osnovnom pakovanju. Transportno pakovanje ima 72 kesice ili 7,2kg. Postoji i tzv. rinfuz pakovanje u kesama od pet kilograma, koje je namenjeno kupovini bombona na meru – pri čemu transportno pakovanje ovde iznosi 10kg. Osim Boka, Paraćinka u svojoj ponudi ima i tvrde bombone bez šećera – Maltine, koje se nude u savremenoj ambalaži, kutijicama od 30g. Komercijalno pakovanje Maltina ima 14 kutijica ili 420g, dok transportno pakovanje ima 84 kutijice ili 2,52kg. Maltine se izrađuju u tri varijante i to: narandža, herba i pepermint. Maltine se prave od izomalta, koji je prirodna zamena za sećer i u sebi ne sadrže veštačke zaslađivače koji su toliko česti kod drugih proizvođača. “Paraćinka je prvi domaći proizvođač koji je počeo proizvodnju bombona bez šećera, a neko vreme je bila i jedini”, kaže Marketing Manager Paraćinke. Ova kompanija izvozi svoje proizvode najviše u okolne zemlje – Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Crnu Goru, Hrvatsku i Bugarsku, i taj izvoz se kreće imeđu 15 i 20 odsto od ukupne prodaje. Među proizvodima koji se izvoze su i tvrde bombone koje su, kao i ostatak asortimana, naišle na dobar prijem kod potrošača na stranim tržištima. Iz Paraćinke kažu da, što se konkurencije tiče, ona je veoma velika, kako od domaćih tako i od stranih proizvođača, ali se po imenu i obimu plasmana na našem tržištu najviše izdvajaju Pionir od domaćih, i Evropa Skoplje od stranih.

Perfetti/Delta DMD:
Prisutan u celoj Srbiji i Crnoj Gori

Perfetti Van Melle spada među tri najveća svetska proizvođača šećerne konfekcije sa svetski poznatim brendovima Mentos, Mentos žvake, Alpenliebe, Golia, Happydent, Daygum, Fruitella i drugima. Na tržištu Srbije i Crne Gore, preko generalnog uvoznika i distributera Delta DMD, Perfetti Van Melle prisutan je i u kategoriji tvrdih bombona sa brendovima Alpenliebe i Golia. Perfetti Van Melle program distribuiran je na celoj teritoriji Srbije i Crne Gore, preko Delta DMD distibutivne mreže iz četiri distributivna centra u Srbiji i posebne firme DMD Delta u Crnoj Gori. Alpenliebe su visokokvalitetne krem bombone, na našem tržištu prisutne u ukusima Jagoda krem i Karamela krem, pakovane u rolnicama od 41g. Prateći dijetetske trendove, najprodavaniji ukus Jagoda krem od kraja 2006. godine postoji i u varijanti bez šećera, pakovan u flip top box pakovanje od 30g, kao i novi ukus Cofitos Espresso sa ukusom kafe.
Dva nova ukusa
Iz Delte DMD kažu da iskustva sa promocija pokazuju da su Alpenliebe bombone, posebno Jagoda krem, omiljene, pre svega, kod pripadnica nežnijeg pola, dok Cofitos Espresso nailazi na odlične reakcije kod svih ljubitelja kafe. Pored Alpenliebe tvrdih bombona, Perfetti Van Melle prisutan je i sa brendom Golia koji spada u kategoriju funkcionalnih bombona. Golia bombone sadrže mentol, eukaliptol i vitamin C, sastojke poznate po svom osvežavajućem i blagotvornom dejstvu na grlo, disajne organe i poboljšanje imuniteta ljudskog organizma. Na tržištu Srbije i Crne Gore, Golia bombone su prisutne u tri ukusa: Euca Mint, Extra Strong i Cherry Mint, pakovane u rolnicama od 41g. Iz Delte DMD najavljuju da će novitet za ovu godinu biti širenje Golia asortimana sa dva potpuno nova ukusa – sa ekstraktima lekovite biljke Echinacea i vitaminom C.

Pionir:
Povodom jubileja – ‘limited edition’

“Pionir ove godine slavi veliki jubilej – 90 godina svog rada i postojanja i ponosan je na svoj zasluženi uspeh. Naša snaga i mladost jesu generacije lojalnih potrošača koje su nas svojom inspiracijom i istančanim ukusom bodrile da idemo dalje i više. Detinjstvo svakog deteta prate slatkiši. Svako od nas pamti svoj omiljeni bombon koji je delio sa svojim drugarima. Pionirove bombone su unele radost u detinjstva mnogih generacija”, kaže Slavica Kunji Jovanović, Marketing Manager Pionira. Marketing Manager Pionira dodaje da su u 2007. godini, posebno važnoj za kompaniju, spremili specijalno, ograničeno izdanje – ‘limited edition’ svojih vodećih brendova. Negro i Menthol tvrde bombone su dostupne i u ekskluzivnoj limenoj ambalaži, pa će svi sladokusci, samo tokom 2007. godine, biti u mogućnosti da odaberu svoju omiljenu limenku. “Sa svojim visokokvalitetnim bombonama Pionir je danas apsolutni lider na tržištu Srbije. Učešće Pionira u proizvodnji bombona u Srbiji i Crnoj Gori iznosi 57 odsto, što dovoljno govori o snazi i veličini naših brendova. U proizvodnom programu bombona postoje oni koji se sa pravom mogu nazvati liderima i koji su zaslužili laskavu titulu brenda. To su proizvodi koje svi naši potrošači dobro poznaju i rado kupuju danas, kao i pre trideset godina. Uprkos promenjenim uslovima na tržištu i željama potrošača, brendovi su opstali, a neki od njih opstaju već više od sedam decenija. Najbolji primer za to je neprikosnoveni Negro bombon koji je postao i zaštitni znak Pionira”, kaže Slavica Kunji Jovanović. Pionir se trudi da širokom paletom bombona zadovolji ukuse i potrebe i najzahtevnijih potrošača i plasira se kako na tržišta bivše Jugoslavije (BiH, Makedonija, Crna Gora, Hrvatska, Slovenija), tako i na tržišta EU, Amerike, Australije i drugih zemalja. Izvoz čini 50 odsto od ukupne prodaje bombona u ovoj kompaniji.
Tajna je u specifičnom ukusu
“Negro – danas najpoznatija robna marka bombona kod nas, počeo da se proizvodi još davne 1928. godine u maloj privatnoj fabrici Braća Ruf. Tradicionalna receptura za njegovu proizvodnju sačuvana je i uspešno se primenjuje i danas. Tajna Negra leži u specifičnom ukusu, koji mu delom daje ekstrakt biljke lakric, dok svežinu pruža menta. Koliko je zaista ovaj proizvod pronašao put do naših potrošača govori činjenica da svako treće domaćinstvo u našoj zemlji kupuje Negro, ili podatak da se svake dve sekunde proda po jedna kesica Negro bombona”, kaže Marketing Manager Pionira. Priču o tvrdim bombonama, Slavica Kunji Jovanović nastavlja sa Menthol drops bombonama, osvežavajućim bombonama sa ukusom peperminta, čija tehnologija izrade datira iz 30-tih godina prošlog veka: “Receptura je tradicionalna, a redizajnom ambalaže koji vršimo povremeno pratimo kretanja u primeni novih ambalažnih materijala i unapređujemo vizuelni identitet proizvoda”. Pre nekoliko godina na tržište su uvedene i Menthol strong bombone, za one koji vole intenzivnije i jače ukuse mentola, a svakako ne treba zaboraviti ni voćne punjene bombone sa ukusima narandže, jagode, limuna, višnje i zelene jabuke, namenjene najmlađima. Osluškujući zahteve potrošača, Pionir je pre tri godine lansirao na tržište i tvrde mini bombone bez šećera sa kombinacijom mentol i voćnih ukusa, u flip top – praktičnom pakovanju. “Koristili smo tradiciju i iskustvo, kao lider u proizvodnji bombona, u kombinaciji sa savremenim trendovima. Proizvodi su pogodni za ishranu dijabetičara, svih onih koji vode računa o unosu kalorija i zdravlju svojih zuba, uz upotrebu prirodne zamene za šećer-isomalta”, kažu iz ove kompanije. Iz Pionira najavljuju da će u narednoj godini svoje potrošače prijatno iznenaditi novitetima iz grupe bombona.

Wrigley:
Poslednja inovacija – Orbit Professional Mints

“Wrigley je drugi proizvođač u Srbiji, sa udelom u kategoriji bombona od 14,4 odsto, prema poslednjim podacima MEMRB-a (AM07)”, kažu iz marketinga Wrigleyja. Iz ove kompanije dodaju da su najpoznatiji brendovi Wrigley bombona Orbit Drops bombone koje su bile lansirane kao nadogradnja najuspešnije prehrambene marke guma za žvakanje u Srbiji, Winterfresh Mints koje omogućavaju dugotrajan svež dah i Airwaves Drops bombone koji su takođe proširenje Airwaves linije žvakaćih guma. Najveća inovacija ove godine na teritoriji Srbije i Crne Gore u kategoriju tvrdih bombona će biti Orbit Professional Mints bombone s mikrogranulama. Ove bombone održavaju zdravim i čistim ne samo zube, već je njihova posebnost izražena i u jedinstvenoj nazubljenoj (nabranoj) površini, koja omogućava svakodnevnu brigu i o jeziku. “S obzirom da najnovija istraživanja pokazuju da dentalna higijena ne znači samo brigu o zubima već i o celoj usnoj šupljini, što podrazumeva i brigu o jeziku, ove bombone su baš to što potrošač danas traži“, kažu iz marketinga Wrigleyja. Orbit Drops Professional Mints bombone postoje u dva ukusa: Classic (plavi) i Orange (narandžasti).

Pripremila: Marija F. Šmit