(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 162, oktobar 2018)
NAJVIŠE SE KUPUJU U SUPERMARKETIMA
Kada posmatramo trgovačke lance, u kategoriji trajnih kobasica izdvaja se pet vodećih lanaca, u kojima se kupi ukupno oko 32% svih trajnih kobasica namenjenih potrošnji unutar domaćinstva. Ovi trgovci su, abecednim redosledom: Dis, Idea, Maxi, Roda i Tempo.
Gfk analiza tržišta
Dalibor Minić, Senior Research Consultant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta trajnih kobasica odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava u Srbiji za period od februara do avgusta 2018. godine.
Kategorijom su obuhvaćene prerađevine od mesa kao što su čajna kobasica, kulen, budimska, milano, ungherese, zimska, levačka, pikant, kraljevska, planinska, sudžuk itd.
U posmatranom sedmomesečnom periodu proizvode iz ove kategorije kupilo je bar jednom nešto više od 77% domaćinstava u Srbiji. Prosečna učestalost kupovine za ovaj period iznosi nešto manje od 8, što znači da kupci trajnih kobasica u proseku jednom mesečno kupe ovaj proizvod, trošeći pritom prosečno oko 260 dinara na kategoriju po jednoj kupovini. Najzastupljeniji tip trajnih kobasica svakako su čajne kobasice, dok je na drugom mestu kulen, a na trećem budimska kobasica.
Trajne kobasice se najviše kupuju u supermarketima, koji generišu čak 30% ukupne vrednosti ovog proizvoda u domaćinstvima u Srbiji. Slede minimarketi sa učešćem od 19%. U tradicionalnim prodavnicama se kupi oko 15% kategorije, dok učešće hipermarketa iznosi oko 12%. 25% vrednosti dolazi iz ostalih maloprodajnih kanala, od kojih su svakako najvažnije specijalizovane prodavnice – mesare.
Kada posmatramo trgovačke lance, u kategoriji trajnih kobasica izdvaja se pet vodećih lanaca, u kojima se kupi ukupno oko 32% svih trajnih kobasica namenjenih potrošnji unutar domaćinstva. Ovi trgovci su, abecednim redosledom: Dis, Idea, Maxi, Roda i Tempo.
Više od 90% ukupne vrednosti trajnih kobasica u domaćinstvima na domaćem tržištu kupljeno je ‘na meru’, odnosno kao rinfuzna roba, dok je preostalih desetak procenata kupljeno upakovano u originalnu ambalažu. Među nekoliko desetina brendova trajnih kobasica u Srbiji, kao vodeći se izdvajaju (po abecednom redosledu): Carnex, Matijević, Neoplanta, Topola, Yuhor i Zlatiborac.
Neoplanta
Sektor marketinga i razvoja:
Neoplanta Delikates jedan je od najuspešnijih Neoplantinih brendova. Među potrošačima najpoznatiji i omiljeni su čajna, kulen, Budimska, Fruštuk i Slavska kobasica. Specifičnost i uspeh brenda leži u pažljivo biranim i kvalitetnim sastojcima koji su pripremljeni po originalnoj recepturi, natenane, uz postepeno sušenje. Proizvodi iz ovog asortimana nastaju kao rezultat Neoplantine posvećenosti i istrajnosti da potrošačima ponudi vrhunski proizvod. To je i razlog zašto potrošači, kada je reč o trajnim kobasicama, decenijama ukazuju poverenje baš Neoplanti.
U proizvodnji delikatesnih proizvoda prate se evropski trendovi kako bi se potrošačima ponudile različite vrste gramaža i inovativnih pakovanja. Ovaj brend prati i funkcionalno, moderno flowpack pakovanje specifično po tome što čuva svežinu, aromu i izvorni ukus proizvoda, produžava njegovu trajnost i u potpunosti ga štiti od spoljnih uticaja.
Neoplanta Delikates sa paletom svojih proizvoda prisutan je kako u velikim trgovinskim lancima, tako i u malim radnjama. Po prihodu od distribucije, brend raste dvocifreno već poslednje četiri godine. Najveća prodaja beleži se u hiper/super formatima, ali uspeh beleže i manje radnje.
Pored garancije kvaliteta, stalno se prate očekivanja potrošača i motivi prilikom kupovine. Prema istraživanju koje je sprovela GfK kompanija za istraživanje tržišta¹, u direktnom poređenju sa glavnim konkurentima na tržištu Neoplanta Delikates je, drugi put zaredom, ocenjena kao brend čajnih kobasica sa najdopadljivijim ukusom koji su korisnici najspremniji da kupe. Imajući u vidu celokupno mišljenje o proizvodu (ukus, miris i izgled) ova marka je bolje ocenjena od konkurenata.
Istraživanje je ove godine sprovedeno i u Makedoniji – tu je Neoplanta Delikates čajna kobasica prema rezultatima istraživanja Segments Research kompanije² ocenjena od strane potrošača kao najbolja u svojoj kategoriji i na ovom tržištu. U direktnom poređenju sa glavnim konkurentima, pokazala se kao najpreferiraniji i najbolje rangiran prozvod u svojoj kategoriji.
Istovremeno i Neoplanta kulen ove godine beleži uspeh i ponosno nosi titulu ‘najbolje ocenjen kulen’. Rezultati blind test analize glavnih proizvođača na tržištu³ koju je sprovela agencija Deep Dive pokazuju da je Neoplanta Delikates kulen bolji u poređenju sa ključnim konkurentima po izgledu, ukusu, kao i sveopštem dopadanju. Neoplanta kulen najčešće je rangiran kao prvi pri poređenju sa konkurentima. Rezultati ove analize pokazali su i da je najveći procenat ispitanika upravo iskazao nameru o kupovini ovog kulena među konkurentnim.
Vrhunski kvalitet proizvoda uz prepoznatljiv i originalan ukus ostaje prioritet u daljem radu Neoplante. I u narednom periodu ova mesna industrija će pripremati delikatesne proizvode koji su omiljeni među potrošačima, autentični i jedinstveni po kvalitetu, ukusu, teksturi i pakovanju. U planu su i brojne inovacije kako bi se zadovoljile potrebe i želje potrošača. Jer, u okviru liderske pozicije koju Neoplanta ima među brendovima na tržištu mesnih prerađevina4, ne očekuje se ništa manje od ponude novih, originalnih ukusa, još kvalitetnijih i boljih proizvoda uz inovativniju i funkcionalniju ambalažu.
¹Istraživanje ‘Blind test čajne kobasice’ je sprovela GfK kompanija za istraživanje tržišta u julu 2017. u Beogradu na 150 konzumenata čajnih kobasica različitih proizvođača, starosti 25-50 godina.
²Istraživanje ‘Blind test survey’ je sprovela Segments Research d.o.o.e.i. kompanija za istraživanje tržišta u Skoplju, u julu 2018. na 100 konzumenata čajnih kobasica, starosti 18 do 55 godina.
³Istraživanje ‘Slepi test kulena’ je sprovela agencija za istraživanje tržišta i javnog mnjenja Deep Dive iz Beograda u avgustu 2018. u Beogradu na 200 konzumenata kulena starosti 25 do 65 godina.
4Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji, izveštavano količinsko učešće za proizvođača Neoplanta d.o.o. u Srbiji u kategoriji Mesnih prerađevina u periodu MAT_JJ18 jeste 13,1%. Izveštavano vrednosno učešće u istom periodu jeste 12,4%. Prema ostvarenom količinskom i vrednosnom tržišnom učešću na tržištu Srbije u poslednjih šest dvomesečnih perioda, proizvođač Neoplanta d.o.o. je rangiran kao drugi. Prema ukupnom kumulativnom učešću svih privatnih robnih marki – Private Label na tržištu Srbije u poslednjih godinu dana (avgust 2017-jul 2018) je rangiran kao prvi. Učešće PL-a u Nielsen podacima predstavljeno je kao kumulativno učešće privatnih robnih marki praćenih u okviru Nielsen panela maloprodaje. Navedeni obračuni baziraju se na Nielsen podacima, za period AS17-JJ18 (2017/2018).
Yuhor
Yuhor je na domaćem tržištu prepoznatljiv kao proizvođač mesnih prerađevina sa najdužom tradicijom, koja datira još od 1902. godine. To nas obavezuje da kao ključne imperative u svom poslovanju garantujemo proizvodnju kvalitetnih, zdravstveno bezbednih i nutritivno vrednih proizvoda.
Yuhor fermentisani proizvodi u sebi na najbolji način spajaju najkvalitetnije meso, prirodne začine i tradicionalne recepture. Asortiman obuhvata čajnu, budimsku i levačku kobasicu kao i kulen, u rinfuz i egalizovanim pakovanjima od 300g kao i slajs pakovanjima od 100g.
Yuhor levačka kobasica je jedinstven proizvod na našem tržištu, specijalitet koji je odraz vrhunskog majstorstva. Usavršavajući lokalnu recepturu, tehnološki način proizvodnje i tradicionalni način dimljenja, stvorena je prava formula za izuzetan kvalitet i finoću ukusa. Levačka kobasica se proizvodi od najkvalitetnijeg svinjskog i goveđeg mesa uz dodatak začina i predstavlja kvalitetan proizvod prefinjene arome i specifičnog ukusa.
Osim tradicionalnih proizvoda karakterističnih za ovo podneblje, u našem asortimanu poseban segment čine fermentisane kobasice sa začinskim omotačem. Specifične ukuse ovim proizvodima daju začini koji se nalaze oko proizvoda, bilo da je to bosiljak ili ljuta paprika kod Pikant kobasice ili slačica, origano, ruzmarin i beli luk kod Rustik kobasice.
Celokupan asortiman Yuhor proizvoda dostupan je na tržištu Srbije u svim kanalima prodaje, od hipermarketa i supermarketa do tradicionalnih komšijskih radnji. Prodaja fermentisanih kobasica beleži kontinuiran rast u prethodnom periodu.
Naredne godine poseban akcenat biće na razvoju novih proizvoda i modifikaciji asortimana prema aktuelnim tržišnim trendovima i potrebama potrošača. Razvoj novih segmenta i konkretnih proizvoda baziramo na analizi potreba potrošača, načina korišćenja i konzumacije, kreta-
njima na tržištu, kao i globalnim trendovima, kako bismo naš asortiman približili ukusima i navikama potrošača.
U mesnoj industriji, Yuhor je sinonim za tradiciju, sigurnost, kvalitet, inovaciju i kreativnost i to su postulati koje ćemo slediti i u narednom periodu.
Zlatiborac
Sektor marketinga i razvoja, Služba istraživanja i razvoja:
Kompanija Zlatiborac, prepoznatljiva po svojoj tradiciji proizvodnje i recepturama, nastala u jedinstvenom prirodnom okruženju, autentična u svom sazrevanju od porodične manufakture do primene inovativnih tehnologija, u svojim proizvodima suptilno ostvaruje harmoniju kvaliteta i ukusa starih vremena, predstavljajući svojim zahtevnim potrošačima nepresušnu inspiraciju i izazov.
Dugogodišnji napori, posvećenost stalnom razvoju i osluškivanje potreba savremenog tržišta, pozicionirali su kompaniju među vodeće proizvođače u industriji mesnih prerađevina. U kategoriji trajnih suvomesnatih proizvoda, Zlatiborac je rangiran kao prvi sa vrednosnim tržišnim učešćem od 27,5%¹. Širok asortiman Zlatiborac suvomesnatih proizvoda trajne kategorije obuhvata kobasice i salame, pršute i pečenice, tanku slaninu, čvarke i mast. U aprilu 2016. godine, portfolio proizvoda kompanije je proširen na kategoriju polutrajnih suvomesnatih proizvoda, u kojoj kompanija beleži odlične rezultate.
Izvrsnost kvaliteta trajnih suvomesnatih proizvoda potkrepljuje i činjenica da je kompanija Zlatiborac ponosni nosilac vodeće pozicije u potkategoriji fermentisanih suvih kobasica, sa vrednosnim tržišnim učešćem od 28,7%². U prilog tome govore i brojne zlatne medalje za kvalitet koje je kompaniji dodelilo Nemačko poljoprivredno društvo (DLG). Naime, u 2017. i 2018. godini, ova krovna evropska organizacija za nezavisno testiranje i ocenjivanje kvaliteta proizvoda, zlatnim medaljama za kvalitet je odlikovala Zlatiborac čajnu kobasicu, domaću salamu i planinski kulen. U periodu od 2009. do 2018. godine, u potkategoriji fermentisanih suvih kobasica, medalje za kvalitet su dobili i sudžuk, goveđa salama, lord salama, pileća delikates salama, hot čili salama i kraljevska salama.
Suočena sa savremenim tendencijama u pristupu ispunjavanja zahteva potrošača, kompanija Zlatiborac ostaje posvećena izgradnji koncepta primene inovativnih tehnologija, dostizanju najviših standarda kvaliteta i bezbednosti proizvoda, uz serviranje tradicije i brižljivo osmišljenog dizajna, u jednom pakovanju.
¹Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za segment Trajne mesne prerađevine (kategorije Mesnih prerađevina), izveštavano količinsko učešće za proizvođača Zlatiborac d.o.o. u Srbiji u segmentu Trajne mesne prerađevine u periodu MAT_JJ18 jeste 23,8%. Izveštavano vrednosno učešće proizvođača Zlatiborac d.o.o. u istom periodu jeste 27,5%. Prema ostvarenom vrednosnom tržišnom učešću na tržištu Srbije u poslednjih šest dvomesecnih perioda (AS17-JJ18), proizvođač Zlatiborac d.o.o. je rangiran kao prvi, u prodaji u segmentu Trajne mesne prerađevine.
²Prema podacima iz panela maloprodaje koje Nielsen prati u Srbiji na reprezentativnom uzorku maloprodajnih objekata za podsegment Fermentisana suva kobasica (deo segmenta Trajne mesne prerađevine, kategorije Mesnih prerađevina), izveštavano količinsko učešće za proizvođača Zlatiborac d.o.o. u Srbiji u podsegmentu Fermentisana suva kobasica u periodu MAT_JJ18 jeste 25,3%. Izveštavano vrednosno učešće proizvođača Zlatiborac d.o.o. u istom periodu jeste 28,7%. Prema ostvarenom vrednosnom tržišnom učešću na tržištu Srbije u poslednjih šest dvomesečnih perioda (AS17-JJ18), proizvođač Zlatiborac d.o.o. je rangiran kao prvi, u prodaji u podsegmentu Fermentisana suva kobasica.