Ivaylo Naydenov, SCE HUB

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 162, oktobar 2018)

POVEŠĆEMO POTROŠAČE U BUDUĆNOST GRICKANJA

 

Širom sveta linija između ‘pravih’ obroka i grickalica postaje sve manje vidljiva i sve prisutniji je holistički pristup kada je reč o navikama potrošača u vezi sa grickanjem. Kako naši životi postaju sve ubrzaniji, trenuci u kojima se između obroka poseže za nekim ukusnim zalogajem su u porastu. Isto je i sa srpskim potrošačima.
Razgovarala: Marija F. Šmit

 

Misija kompanije Mondelēz je da u toku narednih nekoliko godina potrošačima ponudi zdravije grickalice, reformulišući postojeće i uvodeći potpuno nove proizvode na tržište, kao i da uoči i iskoristi nove prilike za konzumaciju. Kompanija ima cilj da što veći procenat sirovina koje koristi dobije iz održivih izvora. O ovim temama, trendovima na srpskom i svetskom tržištu, kao i poslednjim novitetima koje je Mondelēz ponudio našim potrošačima, za Progressive magazin govorio je Ivaylo Naydenov, General Manager SCE Hub.

Nova globalna strategija kompanije Mondēlez je nedavno predstavljena. Možete li nam reći nešto više o tome?

Nakon devetomesečnog preispitivanja strategije, predstavili smo novi korporativni cilj i strateški plan koji će usmeravati naša delovanja u narednim godinama i omogućiti dalji rast kompanije. Mondelēz International će povesti potrošače u budućnost grickanja. Naša svrha kao organizacije, razlog što postojimo kao kompanija, je da omogućimo ljudima da konzumiraju grickalice na pravi način. Ono što planiramo jeste da ponudimo prave grickalice, za pravi trenutak, napravljene na pravi način. To znači ponuditi širi asortiman ukusnih grickalica visokog kvaliteta, napravljenih od održivih sastojaka, i ambalaže koja će naići na odobravanje potrošača.

U prošlom intervjuu koji ste nam dali rekli ste nam da je cilj Mondēleza da do 2020. postane globalni lider kada je reč o zdravim grickalicama, između ostalog da ćete pojednostaviti i poboljšati nutritivni profil vaših brendova, ukloniti veštačke boje i arome. Kakav napredak ste zabeležili?

Pre svega, hajde da definišemo ‘trenutke grickanja’, jer oni mogu biti različiti – jutarnje punjenje energijom, popodnevno obnavljanje energije ili večernja poslastica (‘guilty pleasure’) – različiti proizvodi imaju svoje mesto u različitim trenucima kod različitih ljudi. Iz tog razloga smo našu strategiju nazvali ‘Snacking made right’. Prave grickalice u pravo vreme na pravi način. Mi konstantno istražujemo interesovanja potrošača kada je reč o grickalicama i prilagođavamo im se. Poverenje potrošača u kvalitet naših proizvoda je naš prioritet. Neki od naših najpoznatijih proizvoda koji su voljeni od strane potrošača već godinama, sada su unapređeni – na primer dodato im je više vlakana, a takođe imamo i neke nove proizvode, koje smo razvili u skladu sa preferencijama potrošača. Naravno, nove formulacije nisu dovele do menjanja autentičnog ukusa naših proizvoda. Na primer, kada je reč o Milki, neznatno smo modifikovali formulu kako bismo zadovoljili zahteve potrošača za proizvodima bez aditiva, kao što su veštačke boje, konzervansi i veštački ukusi. Umesto vanilina, koji se uglavnom koristi u industriji, sada koristimo prirodne ukuse za baznu smešu Milka čokolade. Takođe, dizajn Milka čokolade je nedavno blago izmenjen. I folija i logo su tako redizajnirani da proizvodu daju vanvremenski i autentičan izgled, a neuporedivi ukus Milka čokolade ostao je jednako nezamenjiv kao što je i bio.

Da li je u poslednje vreme bilo promena u ponašanju i preferencijama potrošača u Srbiji i regionu?

Širom sveta linija između ‘pravih’ obroka i grickalica postaje sve manje vidljiva i sve prisutniji je holistički pristup kada je reč o navikama potrošača u vezi sa grickanjem. Kako naši životi postaju sve ubrzaniji, trenuci u kojima se između obroka poseže za nekim ukusnim zalogajem su u porastu. Isto je i sa srpskim potrošačima. Svesni smo da zbog toga što postaju sve zauzetiji, potrošači traže zgodne poslastice veličine zalogaja od kojih se neće ugojiti. Kako moderni životni stilovi diktiraju novi ritam života, trend da tokom dana imamo pet obroka se menja. Takođe raste interesovanje potrošača za nutritivne profile proizvoda koje konzumiraju – oni žele proizvode sa dobrim nutritivnim balansom, uključujući šećer, so i masti, kao i pravu količinu kalorija. Interesuje ih i kako se ‘ponašaju’ brendovi, zanimaju ih održivi sastojci i sertifikati. Važna je i kontrola porcije, jer to pomaže potrošačima da bolje upravljaju dnevnim unosom, to jest da isplaniraju koliko će čega uneti u svoj organizam ishranom.

Kako reagujete na brze promene tržišnih i potrošačkih trendova?

Ljudi ne žele da biraju između grickanja i obroka. Ovo je kulturološka promena koja pruža jedinstvenu priliku našoj kompaniji u godinama koje su pred nama. Iako je na potrošačima da sami izaberu kako žele da žive, prehrambene kompanije su te koje bi trebalo da preduzimaju inicijative i da u svakom trenutku ‘osećaju’ tržište. Naši potrošači znaju kakvu vrstu hrane žele, a na nama kao kompaniji je da im obezbedimo prave informacije i da ih edukujemo. Takođe, tehnologija menja način interakcije potrošača sa proizvodima, menja način na koji traže i kupuju proizvode. Kompanije iz FMCG industrije, kao što je Mondēlez, trude se da pruže odgovor na potrebe potrošača nudeći im inovativna rešenja.

Čuli smo da ćete srpsko tržište uskoro obradovati nekim novim proizvodima. O čemu se radi? Po čemu će se ti proizvodi razlikovati od već postojećih iz te kategorije na tržištu?

Ulazimo na tržište sa našim brendom Halls, koji je dobro poznat potrošačima širom sveta. Lansiraćemo oba segmenta – i žvake i bombone i verujemo da će Halls zadovoljiti potrebe potrošača u ovom regionu, jer ga potrošači širom planete već vole. Ono što im se najviše sviđa kod bombona je njihov ukus, koji opisuju kao jedinstven. Takođe je od strane potrošača prepoznata i tvrda teksutra, koja pruža duže osvežavajuće iskustvo, jedostavan i jasan dizajn i mnoštvo različitih ukusa. Što se tiče žvaka, u pitanju je potpuno nov segment pod brendom Halls, ali istraživanja potvrđuju da se potrošačima apsolutno dopada, naročito zato što osećaj osveženja traje dugo, a to se postiže pomoću nove tehnologije koju koristimo u proizvodnji žvaka gde je jezgro žvake punjeno kristalima koji se otpuštaju tokom vremena. Tržište žvaka i bombona predstavlja veliko tržište u Evropi, pri čemu 2/3 pripada segmentu žvaka, a 1/3 segmentu bombona. Mondēlez je dugo prisutan širom sveta, kao proizvođač raznih brendova u kategoriji osvežavajućih proizvoda, i zauzima veoma jaku poziciju u ovoj kategoriji.

Koji su bili poslednji noviteti koje ste već lansirali na srpskom tržištu i kakve su bile reakcije potrošača?

Kao što sam već naveo, došlo je do promena u navikama potrošača, a kao odgovor na to jedno od lansiranja Mondelēz Internationala je bio prozivod Joyfills u Srbiji, Hrvatskoj i Sloveniji, novi proizvod koji ima za cilj da zadovolji potrebe potrošača za ukusnim i zgodnim poslasticama. U pitanju su lagani, hrskavi zalogaji sa kremastim punjenjem i donose nešto istinski inovativno na tržište biskvita, posebno su dizajnirani da zadovolje potrebe potrošača. Poslovni cilj kada je reč o ovom proizvodu je da stvorimo novu priliku za konzumaciju – ‘grickanje’ (‘munching’) i da osvojimo nove ciljne grupe, pre svega odrasle, sa glavnim fokusom na milenijalce koji već vole Milku i Oreo. Ovo je naša prva inicijativa da se proširimo u segment ‘grickanja’ i da oslobodimo njegov veliki potencijal za budući rast sa ljubiteljima biskvita, ali i sa svim potrošačima koji obožavaju da grickaju.

Pored toga, kao što sam već pomenuo, od ove jeseni lansiramo i Halls – potpuno novu kategoriju. Do sada, nismo bili prisutni u kategoriji osvežavajućih proizvoda u regionu sa celokupnim paketom naše ponude, ali ove godine doneli smo odluku da se oprobamo i u ovoj kategoriji, najviše iz dva razloga:

– Potrošnja po glavi stanovnika na našim tržištima je niža u odnosu na razvijenije zemlje zapadne Evrope, stoga postoji prostor za rast ove kategorije,

– Do sada, ponuda u nekim segmentima osvežavajućih proizvoda bila je ograničena i potrošači su u aktivnoj potrazi za novitetima.

U ovom trenutku, lansirali smo samo pojedinačna pakovanja, što je takođe u skladu sa veličinom tržišta, na kome su pojedinačna pakovanja i dalje zaslužna za više od 80% prodaje cele kategorije, na većini tržišta. Ovo je nešto drugačije nego u zapadnoj Evropi, gde je udeo pojedinačnih pakovanja manji, a velika pakovanja, posebno bočice kad je reč o žvakama imaju mnogo veći udeo, a takođe predstavljaju jedan od segmenata sa najvećim rastom u poslednjih nekoliko godina.

Što se tiče ukusa, imamo dva mint/herb ukusa po segmentu (žvake i bombone), a takođe smo sve više fokusirani i na voćne arome, tako da smo ponudili i dva voćna ukusa u oba segmenta.

Znamo da vi, kao kompanija, podržavate različite programe posvećene održivosti. Možete li nas informisati o najnovijim rezultatima postignutim na ovom polju?

‘Harmony’ i ‘Cocoa Life’ su autentični programi koji odlično oslikavaju posvećenost Mondēlez Internationala zaštiti dobrobiti i blagostanja naše planete. U oba slučaja, radimo direktno na terenu i ulažemo u programe u zonama gde je naš uticaj najveći. ‘Harmony’ je program Mondēlez Internationala koji propagira menjanje načina na koji se pšenica gaji u Evropi, jer smo potpuno svesni namene pšenice, kao glavnog sastojka naših biskvita, i svesni smo da pšenica nije samo sirovina, već najzastupljeniji prehrambeni usev na svetu i prvi koji je čovečanstvo kultivisalo. Istovremeno, poljoprivreda je pod uticajem klimatskih promena: kako raste oskudica izvora vode, upotreba hemijskih tretmana i emisija ugljenika se povećavaju. ‘Harmony’ je naš program uzgajanja pšenice na održiv način, uz pozitivan uticaj na ekološki footprint, koji pomaže sprečavanju upotrebe pesticida i đubriva, očuvanju vode i zemljišta i redukovanju emisije ugljenika, a istovremeno uključuje i određene prakse povećanja biodiverziteta.

Mi ulažemo u podršku i razvoj zajednice poljoprivrednika koji će primeniti najbolje prakse uzgajanja pšenice na održiv način, sa ciljem da ona do 2022. godine pokriva 100% naših evropskih potreba za pšenicom.

Misija programa ‘Cocoa Life’ je da kreira stabilan lanac snabdevanja kakaom, istovremeno preobražavajući živote i sredstva za život, radeći na rešavanju problema deforestacije i izgradnji otpornosti na klimatske promene u šest zemalja iz kojih kakao potiče: Gana, Obala Slonovače, Indonezija, Dominikanska Republika, Indija i Brazil. ‘Cocoa Life’ ima za cilj stvaranje snažnih i naprednih poljoprivrednih zajednica za proizvodnju kakaa i u navedenih šest zemalja ovim programom će biti obuhvaćeno 200.000 farmera, a broj ljudi koji ima koristi od poslova u vezi sa proizvodnjom kakaa će do 2022. godine biti veći od milion. Krajnji cilj Mondelēza je da sve potrebne količine kakaa nabavlja iz održivih izvora, najvećim delom kroz program ‘Cocoa Life’. ‘Cocoa Life’ se sprovodi u partnerstvu sa poljoprivrednicima, nevladinim organizacijama, dobavljačima i vladinim institucijama i deo je programa ‘Mondelēz International’s Impact For Growth’, koji se odnosi na posvećenost postizanju rasta biznisa uz pozitivan uticaj na svet.

Da li planirate novogodišnja iznenađenja za srpske potrošače?

Uvek planiramo da potrošačima koji vole naše brendove ponudimo nešto novo i osvežavajuće. Uživamo u tome da ih iznenadimo i razveselimo, i zavisno od sezone, imamo različite setove proizvoda, obično tematske ili u ograničenim serijama.

Kakvi su planovi i očekivanja kada je reč o narednoj godini, gde vidite nove prilike?

Ono što je sigurno je da imamo ogroman portfolio na internacionalnom nivou i da pružamo potrošačima mogućnost izbora. Mondēlez konstantno ulaže u istraživanje i razvoj kako bi ponudio nove proizvode koji će moći da odgovore na buduće trendove i preferencije. Širimo biznis uvodeći nove proizvode, uklapajući se u nove prilike za konzumaciju i regrutujući nove grupe potrošača sa kojima planiramo da budemo u bliskom, stalnom kontaktu.