Toalet papir

9184b_highres

PROIZVOD BEZ KOGA JE ŽIVOT DANAS NEZAMISLIV

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.42, novembar 2007.)

Nešto manje od petine ukupne količine toalet papira proda se, po agenciji Nielsen, u Vojvodini, oko 30 odsto u Beogradu, dok se ostatak proda u centralnoj Srbiji.

Pravu vrednost toalet papira obično shvatimo tek u trenutku kada nam je potreban, a nedostaje. Da bismo uvideli značaj ovog proizvoda, trebalo bi da pokušamo da zamislimo život bez njega. U ne tako dalekoj prošlosti nije bila potrebna mašta, već svakodnevna domišljatost. Toalet papir za kakav mi danas znamo olakšao je život svima, a često umanjivanje značaja ovog artikla, bilo zbog asocijacije sa toaletom, ili činjenice da nismo iskusili život bez njega, ne sprečava nas da koristimo sve njegove pogodnosti.

Kartogroup/Versil Legno:
Očekivani rast – 100 odsto

Najpoznatiji brend Kartogroupa, jednog od najvećih proizvođača papirne konfekcije u Evropi, je Perla. Proizvodi pod tom robnom markom čine samo 30 odsto prometa kompanije, dok se ostalih 70 odsto proizvodnje odnosi na privatne robne marke za najveće trgovinske lance u svetu: Wal-Mart, Carrefour, Metro, Auchan, Rewe, Aldi, Lidl i druge. Proizvodni kapaciteti u 2007. godini će dostići 360.000 tona i očekuju se prihodi od 500 miliona evra na evropskom nivou. U toku 2008. je moguć i razvoj privatne robne marke za nekoliko srpskih maloprodavaca. Najpopularnija pakovanja su: toalet papir 4/1 dva sloja, toalet papir 10/1 dva sloja, toalet papir kamilica 8/1 tri sloja i kamilica 4/1 tri sloja. “U toku 2007. godine na srpskom i crnogorskom tržištu smo ostvarili rast prodaje od 85 odsto u odnosu na 2006. godinu, i pred nama su još novembar i decembar, dva meseca u kojima prodaja naših artikala ima značajan rast, tako da očekujemo rast prodaje od više od sto odsto u 2007. U 2008. godini ćemo predstaviti nekoliko inovativnih proizvoda u kategoriji troslojnih papira, a nova strategija predviđa još veći rast prodaje i agresivniji marketinški pristup ka našim potrošačima”, kaže Dušan Kaljević, General Manager Deputy firme Versil Legno, koja je ekskluzivni zastupnik brenda Perla za Srbiju.
Mogućnost greenfield investicije
“Na osnovu poslednjih istraživanja velikih svetskih konsultantskih kuća u oblasti proizvodnje papira, u narednih osam godina potrošnja toalet papira na prostorima Srbije i zemalja u okruženju će imati rast od više od 200 odsto. Trenutno prosečni Srbin troši 3,5kg papira na godišnjem nivou, a očekivanja su osam do deset kg po glavi stanovnika u 2015. U tom pravcu trenutno i radimo, i pokušavamo da edukujemo naše potrošače u korišćenju kvalitetnijih proizvoda i mikrobioloski ispravnih proizvoda. Kartogroup, zajedno sa našom kompanijom, razmatra i mogućnost ulaganja u greenfield investiciju. Trenutno se analiziraju sva potencijalna tržišta”, kaže Dušan Kaljević. On dodaje da su im kod ključnih kupaca glavni konkurenti u srednje-nižem rangu proizvoda po kvalitetu Perfex i Celex kojima su odgovorili sličnim cenama, a kvalitetnim proizvodom. U rangu proizvoda koji imaju srednje-viši kvalitet glavni konkurenti Perle su Paloma, Zewa i Kleenex. Tu je, po rečima Kaljevića, napravljen jedan kompromis cene i kvaliteta kad je u pitanju Perla i to potrošači prepoznaju sve više. “Perla se izvozi u Crnu Goru i trenutno je plasiramo preko našeg ovlašćenog distributera, a ujedno i jednog od vodećih maloprodavaca u Crnoj Gori, kompanije Mex marketi. U slučaju da Kartogroup realizuje u Srbiji greenfield investiciju, izvoz bi tada premašio nekoliko desetina miliona evra i odnosio bi se na sve zemlje jugoistočne Evrope, potencijalno tržište od više od 120 miliona stanovnika”, kaže Dušan Kaljević, General Manager Deputy firme Versil Legno.

Polipak:
Izvoz u Sloveniju

Jedna od oblasti proizvodnje preduzeća PoliPak je proizvodnja toalet papira. Postoji nekoliko oblasti proizvodnje koje mogu da se podele po vrstama proizvoda: proizvodnja toalet papira u listićima, gde su osnovni proizvodi toaletni listići 100/1 pod imenom mini od recikliranog papira, toaletni listići 100/1 pod imenom maxi od recikliranog papira i toaletni listići 80/1 pod imenom de luxe od dvoslojnog celuloznog papira; proizvodnja toaletnog papira u rolnama i to dve varijante – od recikliranog papira (pojedinačne rolne od 250, 500 i 800 listića), kao i zbirna pakovanja 8/1 i 10/1 od celuloznog papira (pojedinačne rolne od 250 i 500 listića), kao i porodična pakovanja 2/1, 4/1, 6/1, 8/1, 10/1 i 12/1. “U dosadašnjem radu smo delimično iskoristili mogućnosti izvoza, plasirajući toalet papir u listićima na slovenačko tržište. Kada je o konkurenciji reč, na domaćem tržištu kao jasno diferenciran brend izdvojilo se preduzeće Drenik sa markom Perfex. Glavni konkurent u oblasti proizvoda od papira je preduzeće PapirPak – Diva, a najznačajniji uvozni brend je Celex, za koji smatramo da ima najveći udeo u prodaji na tržištu Vojvodine”, kaže Viktor Grujić, komercijalni direktor PoliPaka.

SCA Hygeene/ITM:
Najprodavaniji 8+2 gratis

SCA je najveći proizvođač toalet papira i papirnih maramica u Evropi, izuzetnih tehničkih, tehnoloških i proizvodnih kapaciteta, a kada je toalet papir u pitanju na srpskom tržištu je prisutan sa brendom Zewa. U ponudi su dvoslojni, troslojni i četvoroslojni toalet papiri. “Slojevi Zewa toalet papira jedan za drugi spajaju se presom, dok neki drugi proizvođači to rade specijalnim lepkom. Svi proizvodi Zewa napravljeni su od čiste celuloze, a četvoroslojni Zewa toalet papir je jedini premium brend koji je napravljen od čiste pulpe celuloze (kaša od drveta – tehnički najprirodnija i najispravnija varijanta). Ono što takođe izdvaja Zewa toalet papire od konkurencije jeste njegova dužina i moć upijanja (Zewa toalet papir ima dužinu od 28m, kotur mu je manji nego kod većine drugih brendova)”, kaže Sanja Pešić, SCA Brand Manager. Najprodavaniji artikal je Zewa Peach parfimisani toalet papir 8+2/1 promo pakovanje (10 rolni po ceni 8), koji je obojen i parfimisan prirodnim materijama, zbog čega nema bojazni od infekcija. Ujedno su 8+2 gratis najprodavanija i najpopularnija pakovanja. “Konkurent po kvalitetu nam je Kleenex, dok se zbog cene moramo boriti i sa Palomom, Celexom i Perfexom”, kaže Sanja Pešić.

SHP Group:
Fabrika u Banja Luci

SHP Group u svom sastavu ima fabriku u Banja Luci, dve fabrike u Slovačkoj, jednu u Hrvatskoj, kao i niz predstavništava širom Evrope. Najveći deo proizvodnje za tržište Srbije iz objektivnih razloga se obavlja u fabrici SHP Celex u Banja Luci. Više od 80 odsto toalet papira koji se proizvede u ovoj fabrici se izvozi u zemlje bivše SFRJ. Brendovi toalet papira sa kojima je SHP Group prisutan na tržištu Srbije su Celex i Harmony, a Luka Macanović i Milenko Brajković, regionalni menadžeri za Srbiju, Crnu Goru, Makedoniju i Albaniju, ističu da se u fabrici u Banja Luci proizvodi i privatna robna marka Alba za najveći srpski trgovački lanac. “Prisutni smo u svim relevantnim objektima u Srbiji. U potpunosti pokrivamo Beograd i Vojvodinu, a južnije smo prisutni u svim velikim marketima i kod velikih lanaca”, kažu Macanović i Brajković. SHP u svom asortimanu ima beli i bojeni celulozni toalet papir, kao i jednu vrstu recikliranog toalet papira. U ponudi su horizontalna i vertikalna pakovanja od četiri, osam, deset, 12 i 24 rolne. Najpopularniji artikli su Celex Extra od četiri i deset rolni, Celex Family od 24 rolne i Harmony Special od četiri rolne, za koji Macanović kaže da je u ekspanziji na srpskom tržištu.
Prisutan od 1966. godine
“SHP je na tržištu Srbije i čitave bivše Jugoslavije prisutan od 1966. godine. Naš brend Celex već ima emotivnu vrednost u srcima građana Srbije, a u poslednjih pet godina nas na tržištu Srbije zastupa i distribuira naše proizvode jedna od vodećih distributerskih kuća u Srbiji u segmentu toalet papira – SCP d.o.o. Beograd”, kažu Macanović i Brajković. SHP, osim u bivšoj SFRJ, ima trgovačka predstavništva, a samim tim i izvoz, u Slovačkoj, Češkoj, Rumuniji, Bugarskoj, Poljskoj, Mađarskoj, Albaniji, kao i u zemljama zapadne Evrope poput Belgije, Holandije, Švajcarske, Danske i odličnu saradnju sa svim relevantnim međunarodnim trgovačkim lancima, uključujući i Ikeu, Tesco, Ahold, Lidl, Kaufland, Metro i Deltu. Luka Macanović ističe da je SHP proizvođač papira i proizvoda papirne higijene i da su u bivšoj Jugoslaviji to radili samo Celex i Paloma. “Zadovoljni potrošač je naša najbolja reklama, ali naravno moramo da napomenemo i da imamo ISO standard kvaliteta i upravljanja”, kažu oni. DistributerSHP Groupa za Crnu Goru je Conex iz Herceg Novog, a za tržište Makedonije Hartprom Skoplje.

Pripremila: Marija F. Šmit