NAPITAK KOJI OPUŠTA I LEČI
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.42, novembar 2007.)
Najprodavaniji su biljni čajevi, čije je vrednosno učešće, po istraživanju agencije MEMRB, u periodu jun/jul 2006-jun/jul 2007. neznatno opalo, slede zeleni i crni, pa zatim voćni čajevi.
Danas je čaj piće najviše konzumirano posle vode. Tehnologije razvijene tokom devetnaestog veka rezultirale su brojnim vrstama čaja, a njegovoj opštoj popularnosti doprineli su pronalasci kao što je čaj u kesici i ledeni čaj. Na našem podneblju upotreba čaja često se vezuje pre svega za zimski period i za stanje bolesti. Ipak, čini se da se u poslednje vreme slika postepeno menja. Deo populacije okreće se zdravom načinu života, pa time u svoju ishranu uvodi i redovno konzumiranje čaja – za prevenciju mnogih bolesti, smanjenje telesne težine, čišćenje organizma od toksina, ali i za uživanje i relaksaciju.
Centroproizvod:
Uskoro novi, voćni ukusi
Prema poslednjim podacima kojima u Centroproizvodu raspolažu, učešće ove kompanije na tržištu čajeva, prema istraživanju agencije MEMRB, u periodu od juna 2006. do maja 2007. godine iznosi oko 11 odsto. Od 12 vrsta čajeva koje Centroproizvod ima u svom proizvodom asortimanu, najprodavaniji ukusi C čaja su nana, kamilica, hibiskus, šipak, i zeleni čaj. Po rečima Ivane Marković, menadžera za odnose sa javnošću kompanije, trend konzumacije čajeva u Srbiji je u stalnom porastu. Čaj postaje sve popularniji napitak, i naročito je povećana tražnja za voćnim ukusima. “Kao kompanija koja osluškuje potrebe potrošača i prati trendove, mi ćemo početkom 2008. godine lansirati na tržište paletu C čajeva obogaćenu novim, voćnim ukusima. U pitanju su: jagoda, divlja trešnja i šumsko voće, a u prodaji će se ponovo naći i nekada veoma popularan Dečji čaj. Početkom 2008. godine kompanija Centrproizvod će potrošače obradovati i porodičnim pakovanjem, sa 40 kesica u kutiji, i to sa ukusima nane, kamilice, hibiskusa i šipka”, kaže Marković. Celokupan asortiman, više od 200 proizvoda, naša kompanija izvozi u zemlje regiona, a u bliskoj budućnosti planiramo da izvozimo i na ostala tržišta. Trenutno se izvozi gotovo polovina godišnje proizvodnje C čajeva. Konkurencija Centroproizvodu su ostali veći domaći proizvođači, ali i strani koji posluju na našem tržištu.
Fructus:
Zeleni čaj postaje vodeći
Svi proizvodi kompanije Fructus razvili su se, po rečima rukovodioca proizvodnje Ivane Poznanov, na temelju znanja i dugogodišnjeg iskustva u poznavanju lekovitog bilja, savremenih pravaca u tehnologiji i zahteva potrošača. “Fructus je HACCP i JUS ISO 9001:2000 sertifikovani proizvođač, što nas posebno obavezuje na to da kvalitet proizvoda i zadovoljstvo potrošača budu imperativi naše proizvodnje. Izborom samo najkvalitetnije sirovine, maksimalno automatizovanim procesom proizvodnje i vrhunskom ambalažom pružamo potrošaču upravo proizvod kakav želi, kvalitetan, lepo dizajniran i pristupačan”, kaže Poznanov. Proizvodni program čajeva Fructus obuhvata: klasične čajeve – zeleni čaj, crni čaj, Earl Grey, zeleni čaj sa limunom, zeleni čaj sa narandžom; biljne čajeve – nana, kamilica, hibiskus, šipak, majčina dušica, lipa i drugi; biljne mešavine – narodni, čaj za bebe; aromatizovane biljne mešavine – divlja trešnja, jagoda, malina, crna ribizla, karamel i čajeve kao dijetetske suplemente – Fitness, Taheebo, Ginko, Coffeeberry i drugi. Po rečima Svetozara Petrovića, direktora i vlasnika Fructusa, iz široke palete proizvoda posebno treba izdvojiti čajeve kao što su Nana, Šipak i Kamilica, koji su svoje visoko mesto na tržištu zauzeli isključivo zahvaljujući konstantnom kvalitetu i dobrom ukusu. “Pored toga, kada se spomene ime Fructus, odmah je tu asocijacija na mešavine biljnih čajeva sa vočnim ukusima, kao što su Divlja trešnja, Jagoda, Crna ribizla, Malina i specifičan ukus – Karamela, koje takođe predstavljaju veliki deo ukupne proizvodnje čaja. Ono što je posebno interesantno i neočekivano je da Zeleni čaj polako postaje vodeći proizvod na našem tržištu po broju prodatih jedinica. Podjednako dobro se prodaju Klasičan zeleni čaj, Zeleni čaj sa limunom i Zeleni čaj sa narandžom”, kaže Petrović i dodaje: “Fructus čajevi su dobro zastupljeni na čitavoj teritoriji Srbije. Radimo sa svim velikim trgovačkim lancima, veleprodajama zdrave hrane, veledrogerijama, a naše čajeve moguće je pronaći svuda: od apoteke, zdrave hrane, do malih prodavnica i megamarketa”. Fructus čajevi se izvoze u republike bivše Jugoslavije – Makedoniju, Bosnu i Crnu Goru, a mali deo ide i u Kanadu i Australiju.
Instant čaj, čaj od kafe i Čajonjera
Kako ljudi svakoga dana imaju sve manje vremena za sebe, svoje navike i rituale, a u želji da potrošačima ne uskrate zadovoljstvo uživanja u šolji toplog ili hladnog čaja bogatog ukusa, Fructus je u svoj proizvodni program uveo i liniju instant čajeva. U maju su se na tržištu pojavili instant čajevi Brusnica + C vitamin i Zeleni čaj sa narandžom, a u pripremi je i Earl Grey instant čaj. “Svi instant čajevi koje proizvodimo izrađeni su 100 odsto od biljnih ekstrakata vrhunskih svetskih prizvođača i zadovoljavaju ukus i onih najzahtevnijih potrošača. Pojedinačno pakovanje omogućava da se čaj na bilo kom mestu i u bilo kojoj situaciji vrlo lako i jednostavno pripremi. Na naše veliko zadovoljstvo ovakav vid proizvoda je odmah izuzetno dobro prihvaćen i prodaja instant čajeva iz dana u dan raste. Pored ove novine, zahvaljujući saradnji sa jednom američkom kućom, prvi u svetu smo proizveli čaj od integralnog ploda kafe – Coffeeberry. To je najmoćniji biljni antioksidans i u svetu postaje izuzetno popularan”, kaže direktor i vlasnik kompanije Fructus Svetozar Petrović. Osim čaja od integralnog ploda kafe i instant čajeva, Fructus za ljubitelje čaja sprema još jedno iznenađenje, a to je Čajonjera – kolekcija od devet vrsta najkvalitetnijih čajeva, upakovanih u luksuznu ambalažu. Ovako upakovani čajevi namenjeni su ugostiteljskim objektima, porodičnim ritualima ili se mogu poneti kao lep poklon.
Grand Prom:
Jedinstven koncept
Kompanija Grand Prom je svoje čajeve predstavila tržištu u martu 2007. u okviru brenda Grand Pleasure – linije toplih instant napitaka. Paleta Grand Pleasure čajeva obuhvata sledeće čajeve: Hibiskus, Kamilica, Nana, Šumski plodovi, Zeleni čaj, Crni čaj, Divlja trešnja i Jabuka cimet. Oni se, kako kažu iz ove kompanije, mogu naći u svim prodavnicama, a najveći favorit i hit je jabuka-cimet kombinacija. GP je jedinstven po tome što, pored proizvoda, nudi svež, drugačiji pristup životnim zadovoljstvima – poseban koncept uživanja namenjen svima koji neguju ‘svoj način’ uživanja. Grand Pleasure je namenjen onima koji žele zabavu, uzbuđenje, romansu i strast. Svima koji su mladi ili se tako osećaju, koji su radoznali i željni promena, bez obzira na godine. Osnovna poruka Grand Pleasurea je da ne postoji univerzalni koncept – svako ima ‘svoje uživanje’ i mogućnost da izrazi i kreira svoj sopstveni hedonistički svet. Novi hit koji Grand prom najavljuje je čaj Crvena pomorandža Đumbir (kao spicy ukus), jer opredeljenje kompanije Grand jeste da uvodi neobične ukuse poput jabuke-cimeta koji se na tržištu pokazao kao favorit. Novitet će biti i Zeleni čaj sa limunom – jer segment zelenih čajeva u našoj zemlji raste, zbog antioksidantnih svojstava.
Macval:
Proizvodnja sa integrisanom kontrolom
Kompanije Macval i Macval Tea, sa sedištem u Novom Sadu i proizvodnjom u Čoki, imaju dugu tradiciju proizvodnje lekovitog i aromatičnog bilja kao i filter čajeva, a od 2001. godine, na zahtev renomiranog kupca iz Nemačke – Martin Bauera iz Vestenbergsgreutha, koji je, kako navode iz ovih kompanija, najveći kupac lekovitog i aromatičnog bilja u Evropi, donele su odluku da će proizvoditi i otkupljivati isključivo sirovine proizvedene po određenim pravilima. Za ovakvu proizvodnju koristi se naziv ‘Kontroliert Integrierte Anbau’, skraćeno KIA (pominje se i pod nazivom ‘dobra poljoprivredna praksa’, ili ‘proizvodnja sa integrisanom kontrolom’, a njene specifičnosti dogovaraju se između proizvođača i kupca). Macval proizvodi lekovito i aromatično bilje na oko 450ha, a ostatak proizvode kooperanti. Ove godine se na oko 100ha proizvodi kamilica, na oko 100 pitoma nana, na 30 melisa, na 25 beli slez, na 20 timijan, na pet žalfija, a na preostalim površinama komorač. Kompanije vode Lazar Oluški, koji je zadužen za proizvodnju i preradu u Čoki, i njegov sin Mirko Oluški, koji obavlja komercijalne ali i sve ostale poslove u sedištu kompanije u Novom Sadu. Macval i Macval Tea imaju 35 stalno zaposlenih radnika, a u sezoni se po potrebi uzima i dodatna pomoć. Godišnja proizvodnja zavisi od klimatskih uslova. Prošle godine je u zemlji prodato oko 80t pitome nane i oko 30t kamilice. Izvezeno je oko 240t mente i oko 100t kamilice. Ostale robe proizvedeno je oko 160t, od čega je više od 80 odsto otišlo u izvoz. Koriste se samo u EU dozvoljena zaštitna sredstva i to samo ukoliko je primena neophodna. Roba se kontroliše kod domaćih akreditovanih institucija i u laboratorijama kupca. Nema nikakve mogućnosti da se proda, ili da do kupca dođe ono što je van unapred definisanih zahteva u pogledu kvaliteta i zdravstvene bezbednosti. Kompanija Macval obučava i kontroliše sve kooperante, a kontrola iz inostranstva (od strane kupca) sprovodi se tri puta u toku godine. Kako kaže Mirko Oluški, od pomenute proizvodnje u kompaniji Macval Tea pakuju se filter i klasični čajevi za domaće tržište. Od pre dve godine u kompaniji je uveden i HACCP standard kvaliteta, a Macval je i jedna od retkih kompanija u ovoj oblasti koja poseduje i FDA sertifikat, dobijen nakon ispunjavanja vrlo strogih kriterijuma za izvoz i prodaju prehrambenih proizvoda na tržištu Sjedinjenih Američkih Država. “Naši proizvodi su prisutni na celoj teritoriji Srbije, u svim bolje snabdevenim radnjama i prodavnicama zdrave hrane, a najveći kupci su veletrgovine koje imaju i svoje hipermarkete. Domaće tržište ne treba zanemariti, već negovati i stalno unapređivati prodaju. Ono je naše, i stabilno je, i pored svih drugih mišljenja. Pa ipak, dobar deo čajeva izvozi se u zemlje u okruženju, ali i na probirljiva strana tržišta, kao što su Sjedinjene Američke Države“, kaže Mirko Oluški.
Health Line i Exclusive Tea Collection
Macval u svom programu ima i Health Line Collection sa namenskim čajevima, kao što su Body Balance – mršavko original i Body Balance – mršavko sa zelenim čajem, kojima se reguliše telesna masa i potpomaže izbacivanje loših materija iz tela. Ovi proizvodi su ispitani i odobreni od strane VMA kao dijetetski proizvodi – dodaci ishrani. U okviru ove linije, do kraja godine tržištu će biti ponuđeni i namenski čajevi protiv stresa, antioksidant, čaj za čišćenje organizma i jačanje imuniteta, za poboljšanje koncentracije, kao i biljne mešavine za otklanjanje ženskih i muških problema. Pored standardnog programa filter čajeva, na tržištu će se u toku ovog meseca pojaviti i Exclusive Tea Collection. Pored ekskluzivne ambalaže, u kutijici će biti 25 filter kesica u aroma omotaču, što znači da će svaka kesica imati končić i vinjetu, ali će biti i posebno upakovana u aroma omotač, kojim se omogućava da se svi vredni sastojci iz lekovitog i aromatičnog bilja očuvaju i nakon otvaranja kutijice čaja. “U okviru ove linije potrošačima će biti ponuđen vrhunski kvalitet čajeva od Nane, Kamilice, Hibiskusa i Šipka, Zelenog čaja i Matičnjaka sa aromom limuna, i svi ovi čajevi će biti obogaćeni dodavanjem meda u granulama. U okviru kolekcije biće i Divlja Trešnja sa cimetom kao i Multivitaminski čaj, jedinstven na tržištu po tome što će u njemu biti isključivo prirodni vitamini i minerali iz lekovitog bilja i plodova bilja, a ne vitamini i minerali dobijeni hemijskim, to jest sintetičkim, putem“, najavljuje Mirko Oluški.
Unijapak:
Najprodavaniji – kamilica i nana
Privredno društvo za proizvodnju, pakovanje, unutrašnju i s poljnu trgovinu Unijapak d.o.o. Niš osnovano je 1990. godine i njegova osnovna delatnost je proizvodnja i pakovanje prehrambenih proizvoda. Proizvodi se po proizvođačkim specifikacijama, proizvodi su ekološki pakovani i testirani u Jugoinspektu – kompaniji za kontrolu kvaliteta. Sistem upravljanja bezbednošću hrane (FSMS) prema zahtevima Codex Alimentarius i Sistem upravljanja kvalitetom (QMS) su zvanično implementirani u poslovanje ove firme od decembra 2006. godine, a standard ISO 9001:2000 od maja 2007. Čajevi zauzimaju značajno mesto u proizvodnom programu Unijapaka. Njihova proizvodnja imala je prilično dinamičan razvoj, tako da ova firma danas u ponudi ima više od dvadeset vrsta čajeva. Čajevi ovog proizvođača osvojili su brojna priznanja – Novosadskog sajma, Festivala čaja u Nišu, a cene su, kažu u Unijapaku, prilagođene tržišnim uslovima. “Tokom sedamnaestogodišnjeg rada rast našeg učešća na tržišu postao je respektabilan. Danas, mi smo ponosni, ali ne i zadovoljni, iako imamo mnogo razloga da to budemo, i to zbog sledećih činjenica: pokriveno je celokupno tržište Srbije, Kosova, Crne Gore, Makedonije, Bosne i Hercegovine. Učešće prodaje čaja u ukupnoj prodaji iznosi cca 10 odsto. Izvozom se ostvaruje 20 odsto od ukupne prodaje čaja, a čak cca 45 odsto slanjem čajeva na područje KiM. Cilj je plasman na tržište Evropske unije. Najprodavaniji čajevi su kamilica i nana. Prošle godine izvršen je redizajn svih čajeva, a počelo se i sa proizvodnjom čajeva sa končićem, naročito traženih u ugostiteljstvu i hotelijerstvu (kamilica, nana, hibiskus i šipurak). U toku je proces proširenja asortimana čajeva sa končićem, i to: tropico, voćni-šumski plodovi, borovnica i jagoda”, kažu iz ove firme.
Bilje Borča:
Najprodavaniji Nana, Kamilica i Hibiskus
Bilje Borča je porodično preduzeće osnovano 1993. godine. Bavi se proizvodnjom, preradom i prodajom lekovitog bilja i proizvoda na bazi lekovitog bilja. Bilje Borča je ISO 9001:2000 i HACCP sertifikovan proizvođač. Jedna od osnovnih delatnosti ovog preduzeća je proizvodnja filter čajeva. “Svojim proizvodima pokrivamo oko 10 odsto tržišta u Srbiji. Među najprodavanijima su biljni čajevi od lista nane, cveta kamilice i cveta hibiskusa. Pored toga, za kompaniju Delta Maxi proizvodimo robnu marku filter čajeva Fedela”, kaže Sofija Bušić, direktor i vlasnik preduzeća Bilje Borča. Konkurenciju na domaćem tržištu u ovoj firmi vide, između ostalog, u firmama Fructus, Medical, Kirka, Yumis, ali je u svakom slučaju doživljavaju kao pozitivnu. Gotov proizvod se izvozi u Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu, u principu u zemlje bivše Jugoslavije. Pored filter čajeva, Bilje Borča proizvodi i rinfuzna pakovanja čajeva, ekstrakte i drugo. Sa tim proizvodima su prisutni preko veleprodaja u svim apotekama Srbije i Crne Gore.
Delta Maxi:
Trgovačka robna marka
Brend Delta Maxija u kategoriji čajeva je Fedela, koja u svom asortimanu trenutno ima: Hibiskus, Nanu, Kamilicu, Divlju trešnju, Zeleni čaj sa limunom, Šipurak i Jagodu. Najprodavanija pakovanja su filter kesice od 20 do 25 komada. “Plasirajući na tržište sedam artikala u ovoj grupi trenutno smo zaokružili asortiman. Međutim, i dalje analiziramo i pratimo situaciju, na našem i tržištu u regionu, kako bismo predvideli trend kretanja ovih proizvoda, izmene u navikama potrošača, trend rasta ove kategorije proizvoda. Jedan od ciljeva Delta Maxija jeste da u narednom periodu ojača celokupnu grupu artikala trgovačke robne marke, a među njima i Fedela čajeve”, kažu iz Delta Maxijevog odeljenja privatne robne marke. Fedela čajevi, kao i druge trgovačke robne marke Delta Maxija, su isključivo namenjeni prodaji u sistemu Delta Maxija i mogu se naći u svim formatima: Mini Maxi, Maxi i Tempo. Izlaskom u region nastojaće se da ovi proizvodi nađu mesto i na tim tržištima. Glavni konkurenti Fedeli su Fructus i C čajevi.
Yumis:
Više akcija i promocija – više kupaca
“Yumis je u godinama koje prethode postao jedan od vodećih proizvođača čaja u Srbiji. Po istraživanju agencije GfK, nalazi se među četiri najprodavanije robne marke u 2006. godini. Rezultati koje postižemo posledica su naše kvalitetne ponude, prisutnosti na celoj teritoriji Srbije, prisutnosti u lancima marketa i objektima kao što su Maxi, Tempo, Metro, Idea, Rodić, Mercator, Interex, Ziper, Univerexport, KTC, CBA trgovina, Zdrava alijansa i još mnogo drugih trgovina. Cene naših proizvoda su, smatramo, dobro izbalansirane. Poklanjamo pažnju marketinškim aktivnostima (akcione prodaje, promocije…) koje, uz već navedene aktivnosti, doprinose stalnom povećanju broja potrošača naših proizvoda”, kaže Miroslav Popović, direktor marketinga u Yumisu. Popović naglašava da se u Yumisu zaista vodi računa o kontroli kvaliteta. Već dve godine unazad, primenjuje se međunarodni standard ISO 9001:2000, kao i HACCP sistem upravljanja kvalitetom. Kriterijumi prema dobavljačima su strogi i od njih se zahteva kontrola i visok nivo kvaliteta, kao i primena međunarodnih standarda.
Novi dizajn
Paleta Yumisovih čajeva obuhvata biljne, voćne i neke egzotične čajeve: Nana, Kamilica, Kamilica s medom, Šipurak, Hibiskus, Zeleni čaj, Jagoda, Malina, Indijski, Tropikana, Mate. Svi čajevi su dostupni u dve varijante: filter kesica sa končićem i filter kesica bez končića. Kutijica sadrži 20 filter kesica i uglavnom je teška 30g, osim Šipurka koji ima 40g i Kamilice čija je masa 20g. Najprodavanije su četiri vrste čaja: Nana, Kamilica, Hibiskus i Šipurak, koji čine više od 85 odsto ukupne prodaje Yumisovih čajeva. “Ubedljivo je najprodavaniji čaj od lista nane čiji je udeo u ukupnom plasmanu 39 odsto. Što se tiče odnosa u plasmanu čajeva pakovanih u filter kesice sa končićem i pakovanja u kesice bez končića, značajno je veći plasman ovih drugih, koji čine 70 odsto ukupnog plasmana čajeva. Razlog vidimo u ceni, odnosno, znatno je jeftinije pakovanje bez končića”, kaže Miroslav Popović. Značajan deo Yumisovih proizvoda plasira se na inostrano tržište. Osim u susedne zemlje – zemlje bivše Jugoslavije: Makedonija, Bosna i Hercegovina, Hrvatska i Crna Gora, Yumis izvozi u Bugarsku, Albaniju, Grčku i u Australiju. U Yumisu se neprekidno radi na inovacijama. Nedavno je počela distribucija čajeva u novodizajniranoj ambalaži. Radi se o Nani, Kamilici, Hibiskusu, Šipurku i Jagodi.
Pripremila: Marija F. Šmit