Čvrsti sapuni

PRE I POSLE JELA TREBA RUKE PRATI

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.43, decembar 2007.)

Najznačajnije za prodaju čvrstih sapuna u Srbiji su velike i male prodavnice, pri čemu se najbolje prodaju sapuni od 100g.

Sapun je verovatno jedan od prvih proizvoda sa kojima se u životu susretnemo, a koji do kraja ostaje naša dnevna potreba. Legenda kaže da su sapun otkrile žene koje su prale rublje na reci Tibar, u podnožju brda Sapo. Primetile su da ovde veš postaje čist uz znatno manje napora. Uzrok ove pojave je bilo to što su se pepeo i životinjska mast iz hrama na vrhu brda Sapo mešali sa kišom praveći sapun koji je zajedno sa kišnicom tekao niz padine.

Beiersdorf:
Najuspešniji sapuni od 100g

Po rečima Ane Milićević, Junior Product Managera kompanije Beiersdorf Beograd, u okviru Nivea brenda i brend grupe sapuni najuspešnija su pakovanja sapuna od 100g među kojima su najpopularniji: Kremasti sapun, Vitamini i nega, Med i ulje, Lotos i lepota piling sapun, Trenuci sreće, Avena kremasti sapun. “Pripremamo inovacije koje, kao i uvek, prate najnovije trendove. Novi proizvodi će i dalje biti bazirani na prirodnim sastojcima koji kožu čine lepom i negovanom”, kaže Ana Milićević. Najveći konkurenti brendu Nivea na domaćem tržištu su Dove i Palmolive. Svi Nivea sapuni se proizvode u inostranstvu, a poslovnica u Beogradu je zadužena za tržišta Srbije, Kosova i Crne Gore.

Colgate Palmolive:
Prisutan u celoj Srbiji i u Crnoj Gori

“Kompanija Colgate Palmolive, preko svojih ekskluzivnih distributera, AWT za teritoriju Srbije i EXPO Commerce za teritoriju Crne Gore, pokriva celokupnu teritoriju Srbije i Crne Gore obuhvatajući tako različite kanale i formate prodaje. Na tržištu Srbije i Crne Gore, najpoznatiji brend sapuna kompanije Colgate Palmolive je Palmolive”, kaže Jasna Novak, menadžer za razvoj tržišta Srbije i Crne Gore. Palmolive sapuni se međusobno razlikuju po svojim svojstvima i pakovanju. U skladu sa potrebama potrošača, Colgate Palmolive u svojoj ponudi ima sledeće sapune: Palmolive Naturals – veoma popularne sapune kao što su, na primer: Milk&Honey, Milk&Olive, Milk&Rose, Camomille&Vitamine E; Palmolive Skin Essentials (Cashmere), koji sadrže ekstrakte 100 odsto prirodnog kašmira, a njiihova formula je u skladu sa prirodnim balansom kože i pomaže u očuvanju njene prirodne vlažnosti; Palmolive Aromatherapy, sa esencijalnim uljima koja imaju blagotvorno i umirujuće dejstvo; Palmolive SPA, poznat po svojoj formuli za negu koja sadrži termalne minerale; Palmolive Aroma Creme sa esencijalnim uljima koja posebno neguju kožu. Pored Palmolive sapuna, Colgate Palmolive je svojim potrošačima ponudio i Protex sapun: Protex Action 12 (Deo 12) – Antibakterijski toaletni sapun sa dezodoransom koji širi dugotrajan miris i pruža osećaj čistoće i samopouzdanja. Najpopularnija su pakovanja od 100g. Glavni konkurenti Colgate Palmolivea na domaćem tržištu su, po rečima Jasne Novak, Nivea, Henkel i Unilever.

Evyap/Kimby Co/Piramida – NIT:
Prepoznatljivi po odnosu cena-kvalitet

Kimby Co d.o.o. bavi se distribucijom proizvoda jedne od vodećih turskih firmi u proizvodnji toaletnih sapuna – Evyap. Kao vodeće brendove u ovoj firmi pre svega izdvajaju Arko i Savoy koji su duži niz godina pozicionirani na našem tržištu i prepoznatljivi po odnosu cena-kvalitet. Savoy toaletni sapuni od ove godine dostupni su u novoj redizajniranoj ambalaži (Fresh, Cool, Floral). Arko sapuni raspoloživi su u velikom broju mirisa: cvetnih,voćnih, dostupnih u varijanti od 100 i 75g. Miodrag Stepanović, izvršni direktor Kimbyja, posebno ističe kremastu formulu sapuna i sadržaj mleka, meda i aloje, koji koži omogućavaju neophodnu hidrataciju i negu, kao i prijatan osećaj čistoće. “Zastupljeni smo u svim trgovinskim lancima, C&C radnjama širom Srbije, kao i veleprodajama, i u velikom broju velikih i malih radnji. Za sledeću godinu je predviđen niz marketinških aktivnosti, kao i pojačana promotivna aktivnost u svim većim radnjama”, kaže Stepanović. Najveći konkurenti brendovima Arko i Savoy su Palmolive i Fa.
Rast prodaje iz godine u godinu
Uvoznik čvrstih sapuna Fax i Duru iz asortimana turske fabrike Evyap je firma Piramida – 72 sa sedištem u Šapcu, a distributer je firma Piramida – Nit, a obe firme su na tržištu prisutne poslednje četiri godine. U kategoriji čvrstih sapuna u svom asortimanu nude voćne, krem i glicerinske sapune u gramažama 75, 100 i 125g, pakovane pojedinačno u kutijici, kesici ili na blisterima u varijantama 3/1 i 5/1, u više od 20 različitih mirisnih nota. Kako kažu Rade Petrović i Aleksandar Ličanin, komercijalni direktori Piramide – Nit, odnosno Piramide – 72, najprodavaniji su sapuni u kutijici (Fax Aloe Vera 75g, Jojoba 75g, Duru nourishing 100g, Duru exfoliating 100g, Duru refreshing 100g), glicerinski (Duru Maslina 100g, Badem 100g), i sapuni u kesici (Fax Jabuka 75g, Fax Lavanda 75g). “Iz godine u godinu beležimo rast prodaje, a nova strategija predviđa još veći rast i agresivniji marketinški pristup. Prisutni smo u svim većim lancima, kao što su: Delta Maxi, Tempo, M-Rodić, Dis, Interex, CBA, Univerexport, KTC i drugi, kao i u velikom broju maloprodaja širom Srbije. Konkurencija na tržištu je izuzetno jaka, a ponuda proizvoda velika, ali pošto ono raste i razvija se daje nam dodatnu motivaciju da širimo asortiman proizvoda da bude interesantan našim kupcima i krajnjem potrošaču”, kažu Ličanin i Petrović i dodaju da u planu imaju dosta interesantnih projekata.

Henkel/Henkel Merima:
Fa – oblik i postojanost

Na tržištu Srbije, u okviru kategorije čvrstih sapuna, kozmetička divizija kompanije Henkel prisutna je sa brendom Fa. U svom asortimanu čvrstih sapuna Fa trenutno ima 11 mirisnih nota koje se u osnovi mogu podeliti na Fresh i Care. Fresh varijante pružaju svežinu tokom korišćenja, dok Care varijante pored svežine imaju i negujuća svojstva. Od linija tu su Classic linija (Sensitive, Energizing, Vitalizing i Refreshing), Asia Spa (Cherry Blossom i Lotus Blossom), Yoghurt (Aloe Vera, Vanilla Honey i Coconut), Natural (Lemongrass&Olive Oil i Rose&Almond Milk). Ono što je, po rečima Ive Zeljković, Junior Brand Managera Henkel Cosmeticsa, karakteristično za Fa čvrste sapune je njihov oblik i postojanost tokom korišćenja. “Kao što je slučaj i sa ostalim kategorijama, Fa će i sa čvrstim sapunima nastaviti da prati aktuelne trendove i izlazi u susret potrebama potrošača osvežavajući svoj asortiman novim proizvodima”, najavljuje Iva Zeljković.
88 godina Dečijeg sapuna
Najpoznatiji brend u asortimanu čvrstih sapuna Henkel Merime je svakako Dečiji sapun sa tradicijom dugom 88 godina, koji je po rečima Dragane Đorđević, Brand Managera Detergentsa, i lider na tržištu čvrstih sapuna (Izvor: MEMRB, jul/avgust 2007). Slede ga Ten San sapun i linija toaletnih Meri sapuna. Najpopularnije pakovanje je Dečiji sapun veličine 87g, sledeći je Ten San sapun u pakovanju od 120g, zatim Meri sapuni u pakovanju od 100g. “Ove godine, Henkel Merima proslavlja 88 godina postojanja Dečijeg sapuna i to slavlje dodatno uveličava lansiranjem dve nove mirisne note: Dečiji sapun Med i mleko i Dečiji sapun Badem i mleko. Takođe, lansirali smo i dve nove varijante Ten San sapuna, a do kraja godine želimo da modernizujemo i unapredimo pakovanje svih naših sapuna”, kaže Đorđević i najavljuje iznenađenja u narednoj godini. Glavni konkurenti Henkel Merime na domaćem tržištu su Unilever (Dove), Colgate Palmolive (Palmolive), BDF (Nivea), P&G (Camay, Safeguard). Celokupan asortiman svojih sapuna Henkel Merima izvozi u Crnu Goru i Makedoniju.

Unilever:
Dove – drugačiji od običnog sapuna

Dove krem sapun, još od 1955. kada se prvi put pojavio, nudi potrošačima revolucionarnu formulu po kojoj je i danas poznat – ¼ hidratantne kreme koja daje koži neophodnu vlažnost i čini je mekom i posebno glatkom na dodir. Danas je Dove prisutan u više od 80 zemalja sveta i priznat kao vrhunski kozmetološki proizvod koji preporučuju i stručnjaci. Ove godine, nakon više od pedeset godina postojanja, Dove krem sapun je predstavljen korisnicima u potpuno novom izdanju, sa još blažom formulom, poboljšanim mirisom, novim oblikom i modernim i praktičnim pakovanjem. “Zahvaljujući izuzetno nežnim agensima za čišćenje kože, Dove sapuni su sada još blaži. Studije su pokazale da je upravo zbog toga Dove u širokoj upotrebi za čišćenje lica. Klinička ispitivanja su pokazala da Dove mogu koristiti i osobe sa problematičnom kožom obolelom od akni, rozacee i dermatitisa ili osobe koje su imale hemijski piling kože”, kaže Marko Andrić iz marketinga Unilevera. Dove krem sapun sada ima novi, delikatniji miris, koji je izabran nakon detaljnog ispitivanja tržišta. Sapun je takođe obliji i blažih ivica, a pakovanje sa novim sistemom otvaranja je izuzetno praktično, dok istovremeno izgleda moderno i luksuzno.
Kvalitet i jedinstvenost
Dove Beauty krem sapun linija sadrži sapune: Dove Beauty krem sapun Original, Dove Beauty krem sapun Fresh Touch, Dove Beauty krem sapun Cream Oil i Dove Beauty krem sapun Exfoliating. Dove Beauty krem sapun Original – sa ¼ hidratantne kreme pomaže koži da održi prirodni nivo vlažnosti. Dove Beauty krem sapun Fresh Touch sadrži kombinaciju ¼ hidratantne kreme i osvežavajućih mirisa krastavca i zelenog čaja koja pruža koži osećaj čistoće, svežine i hidriranosti. Nežna formula Dove Cream Oil krem sapuna sa ¼ hidratantne kreme i hranljivim uljem pruža intenzivnu negu suvoj koži čineći je nežnom i svilenkastom na dodir. Dove Beauty krem sapun Exfoliating je specijalno prilagođen dnevnoj upotrebi, koristi se za nežni piling kože i podstiče obnavljanje kože. Veoma sitna piling zrnca nežno uklanjaju mrtve ćelije, dok ¼ hidratantne kreme neguje kožu i čini je glatkom i svilenkastom tokom celog dana. “Kvalitet i jedinstvenost proizvoda, kao i brižljivo izgrađen odnos poverenja sa potrošačima rezultiraju time da Dove krem sapuni zauzimaju jednu od liderskih pozicija na tržištima Srbije i Crne Gore (izvor Nielsen, 2007, vrednosno učešće na tržištu)”, ističe Andrić. Informacije o Dove proizvodima na srpskom jeziku moguće je pronaći na www.dove-srbija.com. Distributeri za Srbiju su Slavijacoop d.o.o, Standard AVD d.o.o. Uvoznik i distributer za Crnu Goru je NALL International.

Albus:
Duga tradicija

“Albus a.d. ima izuzetnu tradiciju proizvodnje sapuna, budući da je ova fabrika još davne 1871. osnovana pod imenom ‘Prvo novosadsko sapundžijsko društvo’, koje je za 136 godina stasalo u jednog od lidera na domaćem tržištu, i to ne samo po proizvodnji čvrstih sapuna. Kako bi opravdao svoje prvo ime, Albus a.d. se poslednjih godina trudi da ide u korak sa trendovima kada je u pitanju proizvodnja čvrstih, toaletnih sapuna”, kažu iz marketing službe Albusa. Jedan od prepoznatljivih brendova ove hemijske industrije je 120-gramski Glicerin sapun (Bor i Rubin – sa palminim uljem) koji je ove godine obogaćen novom mirisnom notom – Glicerin orange, ali i novom formulom popularnog Bora pod nazivom Glicerin specijal. Tajna Glicerin sapuna je u njegovoj tradicionalnoj tehnologiji proizvodnje koja se karakteriše kao ‘hand made’. Kako kažu iz Albusa, zanimljivo je još i to što na tržištu Evrope ne postoji nijedan sličan proizvod u serijskoj proizvodnji, a da se svrstava u prave i prirodne glicerin sapune. Linija Palmira sa svojih šest mirisnih nota – Breskva, Đurđevak, Jorgovan, Zelena jabuka, Kupina i Ruža, popularnog pakovanja od 120g, odlikuje se veoma konkurentnom cenom ali i kvalitetom. Kada su u pitanju namenski sapuni, svojim sastavom izdvaja se Palmira medicinski sapun – Antibacterial, Sumpor i medicinski sapun Borax. Albusov Baltik sapun koji je bio dostupan samo u varijanti od 150g, ove godine je počeo da se proizvodi i u duplo manjoj gramaži – 75g, koja se veoma dobro pokazala sudeći po potražnji na tržištu.
Nova linija ‘Every day’
Kao pravu inovaciju kada su u pitanju toaletni sapuni, Albus a.d. izdvaja svoju novu liniju 100-gramskih Every Day sapuna, koja je plasirana ove godine i čine je četiri mirisne note: Every Day Sensitive (sa mlekom i jojoba uljem – za osetljivu kožu), Every Day Fresh (sa maslinovim uljem), Every Day Aqua (sa morskim mineralima) i Every Day Spa (sa eteričnim uljima). Radi se o toaletnim sapunima atraktivnog i modernog dizajna, dok kombinacije posebno biranih sirovina i dodataka daju specijalan efekat pri nezi kože. Albusov Pega Baby sapun od 100g je deo Pega Baby kolekcije, koja je osvojila Zlatnu medalju za kvalitet na 74. međunarodnom novosadskom poljoprivrednom sajmu. Specijalan dodatak ovom sapunu je jojoba ulje, kao i posebni dodaci namenjeni nezi mlade i osetljive bebine kože. Kao glavne konkurente po pitanju toaletnih sapuna na domaćem tržištu u marketing službi Albusa izdvajaju Merimine sapune (Ten San i Mery), Palmolive, Duru, LMX i Luxol. Međutim, zdrava konkurencija je ono što Albus a.d. koristi kako bi proizvodi ove fabrike bili što bolji, kvalitetniji, a samim tim i traženiji. Albusovi sapuni se izvoze na tržište Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Makedonije, dok je u planu i izvoz u Hrvatsku i Sloveniju.

Lomax:
U planu nova tržišta

Kompanija Lomax je, u kategoriji tvrdih sapuna, prisutna na tržištu sa svojim brendom LMX. LMX tvrdi sapuni se po svom sastavu svrstavaju u grupu organskih sapuna, sirovine koje ulaze u njihov sastav su brižljivo odabrane, poseduju konstantan kvalitet i postoje u prirodi. LMX paleta sadrži osam različitih vrsta sapuna: Ocean Blue, Aloe Vera&Honey, Almond Extract&Milk, Honey& Milk, Vitamin E&Carrot, Cucumber Extract&Milk, Vitamin C&Cherry, Vitamin C&Orange u komercijalnom pakovanju od 100g. Po rečima Mile Pršić, direktora marketinga, najprodavaniji LMX sapun je Ocean Blue, koji ima i antibakterijsko dejstvo. Kompanija Lomax izvozi celokupnu paletu tvrdih sapuna u zemlje u okruženju: Crnu Goru, BIH, Hrvatsku, Makedoniju i Bugarsku. “Za naredni period planiramo osvajanje novih tržišta. Posmatrajući tržište Srbije, LMX tvrdi sapuni imaju količinsko učešće od 5,8 odsto (AC Nielsen, jul/avgust 2007). Beležimo rast prodaje izražen i količinskim i vrednosnim pokazateljima. Ako posmatramo distribuciju po regionima i po tipovima objekata, pokrivenost tržišta dostiže cifru od 56 odsto. Cilj nam je da se taj procenat u narednom periodu poveća”, kaže Pršić i dodaje da s obzirom da je konkurencija na domaćem tržištu veoma oštra – Palmolive, Fa, Nivea, Camay, Ten San, u Lomaxu smatraju da su navedeni pokazatelji uspeha zadovoljavajući.

Pripremila: Marija F. Šmit