Kafa

OMILJENI NAPITAK NA NAŠIM PROSTORIMA

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.43, decembar 2007.)

Kafa se može naći u gotovo svim maloprodajnim objektima u kojima se prodaju prehrambeni proizvodi. Najveće učešće u prodaji kafe ostvarile su male i velike prodavnice.

Za zapadnu civilizaciju kafa je stara svega trista godina, dok je na Istoku napitak spravljen od ove biljke bio raširen mnogo ranije na svim društvenim nivoima. Prvi precizniji datumi vezani su za 800. godinu pre nove ere, a još su Homer i mnoge arapske legende ispričale priču o tajanstvenom, gorkom napitku koji daje energiju.

Doncafe:
‘Vrhunski kvalitet u vrhunskoj ambalaži’

Najpoznatiji brendovi kompanije Doncafé su Doncafé, Doncafé Minas, Strong, Maxima i C kafa, od 2005. godine. Doncafé Minas i C kafa su mešavine brazilskog Rio Minasa, arome karakteristične za većinu kafa koje se tradicionalno piju na našem podneblju i posebnih sorti robuste, koje doprinose jačini i punoći ukusa. Doncafé kafu karakteriše izbalansirani, blagi ukus, a čini je izuzetno fina mešavina brazilskog Rio Minasa i posebnih sorti robuste. Strong je brend sa povećanim sadržajem pažljivo odabranih sorti robuste različitog porekla i izuzetnog kvaliteta. Upotrebom kvalitetnih brazilskih arabika ostvarena je izuzetna aroma, a posebna tehnologija prženja doprinosi postizanju izuzetne jačine. Doncafé Maxima je vrlo aromatična mešavina kafa različitog porekla, bogatog ukusa i izuzetno prijatnog mirisa. Dominantna je aroma brazilske arabike prve kategorije. S obzirom da je već kraj godine, Doncafé priprema praznična iznenađenja, kojima će obradovati potrošače. Po rečima Olivere Jokić, PR Managera Doncaféa, ova kompanija će u narednoj godini imati dosta noviteta koji će upotpuniti njenu ponudu kafe. Glavni konkurenti Doncaféa su Grand Prom kao i lokalni proizvođači tradicionalne kafe. “U Bosni imamo svoju fabriku i lider smo na tržištu tradicionalne kafe. Doncafé za sada izvozi kafu u Sloveniju (distributer Arc Kranj) i Crnu Goru (distributer Nall International). Pored tržišta u regionu, kafu izvozimo i u Ameriku i zapadnu Evropu, ali u malim količinama. Naša kafa se na ovim tržištima može naći u takozvanim etno radnjama, gde robu kupuju doseljenici sa područja bivše Jugoslavije”, kaže Jokić.
Šesti proizvođač u svetu
Multinacionalna kompanija Strauss je u kompaniji Doncafé Group prisutna od 2002. godine sa 40 odsto udela, a od maja 2005. godine je i njen stoprocentni vlasnik. Od ulaska Straussa u Doncafé investirano je više od 50 miliona evra, što predstavlja jednu od najvećih investicija u Srbiji, a ujedno i najveću investiciju ove multinacionalne kompanije van Izraela. Kompanija Strauss ima 6.700 zaposlenih u 11 zemalja i 23 fabrike koje proizvode različite proizvode. U Brazilu, najvećem svetskom proizvođaču kafe, poseduje pet fabrika, i pozicioniran je odmah iza lidera. U planu je da Srbija bude centar proizvodnje za jugoistočnu Evropu, iz kojeg će se kafa distribuirati u ostale zemlje regiona u kojima posluje Strauss. Kompanija Strauss posluje u Brazilu, Ukrajini, Rusiji, Belorusiji, Moldaviji, Kazahstanu, Izraelu, Poljskoj, Rumuniji, Bosni i Hercegovini, Srbiji i Crnoj Gori, i zauzima šesto mesto u svetu po ukupnoj proizvodnji kafe. U novu Doncafé fabriku u Šimanovcima investirano je više od deset miliona evra, i ona je najsavremenija u ovom delu Evrope. “Slika o veličini ove fabrike stvara se kroz prerađivački kapacitet od 18.000 tona kafe koji će u sledećim fazama razvoja dostići impresivnih 30.000 tona, što je količina koja predstavlja ukupno tržište kafe u Srbiji”, kaže Olivera Jokić i dodaje da je plan Doncaféa da u budućnosti postane lider u regionu, uz uposlenost sto odsto kapaciteta nove fabrike. Kompanija Doncafé inače postoji od 1992. godine i danas u njoj radi 330 zaposlenih. “U poslednje dve i po godine, od kako je deo velike internacionalne kompanije Strauss, kompanija Doncafé je postigla mnogo. Potrošačima smo ponudili vrhunski i konstantan kvalitet proizvoda, a naredni korak je bio redizajn ambalaže. Nova komunikacija koja promoviše uživanje u malim, svakodnevnim i svima dostupnim stvarima je definitivno omogućila da se izdvojimo od konkurencije, a kreativne promocije i inspiracija na mestu prodaje su učinile da danas Doncafé mnogi nazivaju liderom na tržištu kafe. Naše opredeljenje je da postavimo nove standarde na svim poljima – od proizvoda do marketinga i da to činimo uvek u skladu sa očekivanjima potrošača, a ponekad i da budemo brži od zahteva tržišta. Na ovaj način uvereni smo da će naše ambicije da postanemo regionalni lider biti ispunjene u veoma skoroj budućnosti”, ističe PR kompanije Doncafé.

Grand prom:
Lider na domaćem tržištu

“Kompanija Grand Prom je prema svim relevantnim istraživanjima apsolutni lider na srpskom tržištu kafe. Ovakve navode potvrđuju i poslednja istraživanja PGM-a i MEMRB-a. Kompanija je sa svojim proizvodima prisutna i u zemljama regiona, pre svega Makedoniji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Prema istraživanjima koje je sproveo PGM i na regionalnom tržištu Grand je jedna od najjačih robnih marki. Tome je doprinela i strategija razvoja kompanije, koja nije bila usmerena samo na izvoz, već je pokrenula proizvodnju i na drugim tržištima u regionu, tako da Grand Prom ima pogone za proizvodnju kafe u Bosni i Hercegovini u Glavičicama, kao i u Makedoniji, u Skoplju”, kažu iz marketing službe Grand Proma. Na tržištu Srbije, u sektoru tradicionalne kafe najpoznatiji proizvodi kompanije su Grand Gold, Grand Aroma i Grand de Luxe. Najprodavaniji proizvod je Grand Gold, a posmatrano prema pakovanju, najprodavaniji su artikli od 100g i 200g, što je u skladu sa navikama domaćih potrošača prilikom kupovine. “Liderska pozicija obavezuje kompaniju da neprestano inovira svoju ponudu kako bi na što bolji način odgovorila savremenim trendovima na tržištu kafe i izašla u susret potrebama svojih potrošača”, kažu u Grand Promu. Samo u sektoru tradicionalne kafe, Grand Prom je u poslednjem kvartalu svojim potrošačima pripremio tri novosti u ponudi: u drugoj polovini ove godine Grand Prom je izvršio repozicioniranje brenda Aroma i u skladu sa novim vizuelnim identitetom na tržište je plasirao novu redizajniranu ambalažu za Grand Aromu i novi Aroma poklon set sa originalnom šoljicom; u želji da svoje kupce obraduje i tokom praznika, Grand je pripremio i posebnu novogodišnju seriju Aroma kafe, u pakovanju od 100 i 200g, i novogodišnji Aroma poklon set sa novogodišnjim verzijom šoljice; u skladu sa potrebama i željama potrošača, Grand je pripremio iznenađenja i za ljubitelje Grand De Luxe ukusa. Plasiran je novi ekskluzivni De Luxe set sa posebno dizajniranom šoljicom.
Pobednička strategija
“Odličnim poslovnim rezultatima u ovoj godini i ambicioznim planovima za narednu, Grand Prom je još jednom potvrdio svoju lidersku poziciju na tržištu. Poslujemo na tržištu koje se brzo razvija i menja. Grand dobro poznaje tržište i zna da iskoristi potencijale i prepozna trendove. Kompanija je uspešna pre svega zbog toga što ima strategiju koja je pobednička, koja u sebi sadrži četiri ključne komponente: optimizacija poslovanja, orijentisanost na potrošače, inovativnost i snažna distributivna mreža, koja omogućava da proizvodi kompanije budu dostupni kupcima na svakom mestu, u bilo kom delu zemlje”, ističu u Grandu i dodaju da je osnovna snaga kompanije u njenim brendovima, snažnom distributivnom lancu i vrhunskoj usluzi prema kupcima. Grand Prom je od 2005. u strateškom partnerstvu sa grupacijom Droga Kolinska. Menadžerski tim Granda, sklapanjem strateškogpartnerstva dve kompanije, preuzeo je rukovođenje poslovima razvoja, distribucije i pozicioniranja zajedničkih proizvoda Grupe u jugoistočnoj Evropi.

Pripremila: Marija F. Šmit