(tekst objavljen u Progressive magazinu br.41, oktobar 2007.)
Potrošači se za kupovinu smrznutog povrća najčešće odlučuju u velikim prodavnicama. U Srbiji, u okviru pojedinačnih pakovanja povrća, najprodavaniji su grašak, boranija, kukuruz, spanać i paprika.
Metod brzog smrzavanja svežih namirnica na vrlo niskim temperaturama čuva njihovu svežinu, miris, ukus, i nakon nekoliko meseci čuvanja u takvom stanju. Na tržištu su se najpre pojavili smrznuti grašak i spanać, a potom i drugo povrće. Vremenom, sa razvojem tehnologije, došlo je do inovacija u samom procesu zamrzavanja kao i modifikacija pakovanja koja dodatno pomažu očuvanju namirnica. Takođe, prati se koje povrće se može zamrznuti, a koje ne (na primer krastavac), vodi se računa da nedostaci ostaju vidljivi i nakon odmrzavanja, pa se uvek uzima povrće prve klase. Povrće se može blanširati pre samog procesa zamrzavanja, radi boljeg očuvanja.
Frikom:
Tradicija, kvalitet i poverenje
Iz kompanije Frikom kažu da, vodeći se tradicijom i iskustvom, više decenija uspešno proizvode zdravu hranu i vrhunski kvalitetne proizvode, prema zahtevima tržišta i potrebama potrošača. “Frikom a.d. svojim izborom najkvalitetnijeg semena proverenih sorti, adekvatnim uzgojem na njivi, preradom po tehnologiji koja maksimalno čuva prirodna svojstva povrća, potrošačima štedi vreme potrebno za konačnu pripremu obroka. Izborom naših proizvoda oni kupuju povrće najvišeg kvaliteta, zapakovano u najbolju ambalažu, na kojoj je uvek obeležen rok trajanja, način upotrebe i tablica nutritivnih vrednosti, što potrošaču omogućava pravilan izbor u kupovini”, kažu Anita Nikolić i Nada Lopur iz Službe marketinga i razvoja kompanije. Iz Frikoma preporučuju da se njihovo povrće bez prethodnog odmrzavanja kratko kuva u što je moguće manjoj količini vode, kako bi se što bolje sačuvali vitamini, minerali, biljna vlakna i biljne belančevine dragocene za zdravlje.
Trend zdrave ishrane
Trenutni trendovi zdrave ishrane povlače sa sobom sve veće potrebe tržišta za povrćem koje je izvor vitamina i minerala neophodnih u svakodnevnoj upotrebi u domaćinstvima. “Očuvanje neophodnih minerala i vitamina u namirnicama umnogome zavisi od sorti, načina proizvodnje, skladištenja i transporta do prodajnih objekata, gde na domaćem tržištu Frikom, kao velika kompanija i lider na tržištu, svojom proizvodnjom obezbeđuje sve te neophodne segmente”, kažu Nikolić i Lopur. One dodaju da je od Frikomovih proizvoda na jednostavan način, brzo i efikasno moguće pripremiti ukusan obrok ili prilog jelu i da je Frikom proizvodnjom smrznutog povrća izašao u susret domaćicama kojima najviše vremena oduzima seckanje paprike, pečuraka i drugih vrsta povrća, pa one sada mogu uživati u kratkim pripremama obroka. “Uspeli smo da ispratimo navike potrošača u potrebama za zdravom hranom, kvalitetom proizvoda i usluga. Izborom sorti i strogo kontrolisanim tehnološkim postupcima na tržište plasiramo proizvode potvrđenog kvaliteta i sjedinjujemo tradiciju, znanje i tehnologiju, što nas i čini liderom u proizvodnji smrznute hrane na domaćem tržištu”, kažu Nikolić i Lopur.
U planu proširenje asortimana
U širokoj ponudi Frikomovih proizvoda, osim jednokomponentnog povrća u čijem asortimanu su napoznatiji: Frikom Grašak, Žuta boranija i Kukuruz šećerac, na domaćem tržištu su učvršćene već dobro poznate mešavine smrznutog povrća: Frikom Ruska salata, Đuveč, Zlatna mešavina i još mešavina prilagođenih svakodnevnoj upotrebi u domaćinstvu. U nastojanju održanja trenda zdrave hrane, Frikom planira proširenje asortimana i ponude na tržištu u ovoj godini. Na tržište je već plasiran novi proizvod, Bela čorba. Mešavina povrća je pripremljena po recepturi i u duhu tradicionalne, na trpezama rado viđene, bele čorbe, sastojci su brižljivo izabrani i pomešani u takvom odnosu da daju pun ukus beloj čorbi, pripremljenoj kako na mesnoj supi, tako i barenoj na vodi. Proizvod je upakovan u modernu Frikom metalize ambalažu kao i sve Frikom povrće, koja obezbeđuje očuvanje kvaliteta proizvoda i prepoznatljivost samog brenda. “U svojoj praksi Frikom je brižljivim odabirom proizvoda i standardno dobrim kvalitetom dao veliki doprinos u stvaranju dobrih navika u ishrani naših potrošača. Planiramo da nastavimo sa ovom praksom i unapredimo je uvođenjem novih proizvoda, i za narednu sezonu iz Frikoma možete očekivati još lepih iznenađenja”, najavljuju iz Marketinga i razvoja kompanije Frikom.
Higlo:
Promovisanje i edukacija potrošača
Higlo je u relativno kratkom vremenskom periodu, od kada je kompanija privatizovana, zajedno sa poslovnim jedinicama i distributivnim centrima, ostvario pokrivenost celokupne teritorije. “Zahvaljujući kvalitetnoj ponudi, dobro izbalansiranoj ceni, prepoznatljivoj ambalaži i marketinškim aktivnostima, uspeli smo da se pozicioniramo u svesti potrošača, tako da danas ima sve više onih koji su lojalni našem brendu”, kaže Ana Mučibabić, brand manager u kompaniji Higlo. Pored komercijalnog pakovanja od 450g, ova kompanija značajan promet ostvaruje i prodajom pakovanja od 2,5kg kojim snabdeva hotele, restorane, mesne industrije, bolnice i veći broj tendera. “Važno je istaći da beležimo stabilnu prodaju i konstantan rast tržišnog učešća. Izbor sorti, kontrolisana proizvodnja i unapređena finalna obrada garantuju kvalitet, a kvalitet nam je na prvom mestu, jer ako on nije dobar ne postoji ambalaža koja proizvod može prodavati dugoročno”, kaže Ana Mučibabić. Upravo zato Higlo posebnu pažnju poklanja promovisanju svojih proizvoda i edukaciji potrošača, koji pre svega treba da znaju koje su prednosti trenutno zamrznutog povrća koje im je, pored toga što je ukusno, dostupno tokom cele godine, vrhunskog je kvaliteta, bez dodataka, brzo i jednostavno se priprema, a pri tom čuva sve hranljive vrednosti u sebi.
Potrebno je biti drugačiji
Kompanija Higlo svojim potrošačima nudi široku paletu proizvoda. Pored jednoobraznih proizvoda, ova kompanija je posebno prepoznatljiva po atraktivnim, nekonvencionalnim mešavinama koje su apsolutni hit u svetu, kao što su Kineski mix, Brokoli mix, Mexico mix, Minestrone mix i druge mešavine. “Snaga našeg brenda je u stalnom praćenju svetskih trendova i uvođenju autentičnih inovacija. Više nije dovoljno samo biti bolji, potrebno je biti drugačiji. U tom pravcu su usmereni i naši budući planovi”, kaže Ana Mučibabić. Ovih dana na tržištu će se pojaviti Higloov novi proizvod – pečena paprika (za belolučenje, pohovanje i pripremanje ajvara), a ova kompanija je za potrošače osmislila i akciju Dani graška (+ 15 odsto gratis). Higlo proizvode izvozi u Sloveniju, Mađarsku, Grčku, Tursku, na Kipar, u Crnu Goru, Albaniju, Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku i Makedoniju. Izvezena roba čini cca 60 odsto od ukupno proizvedene količine. Realizacijom novih ulaganja želimo značajnije da povećamo plasman naših proizvoda u komercijalnom pakovanju, i na domaćem, i na inostranom tržištu. Pozitivna pokretačka snaga su nam svi vodeći proizvođači. Različitim aktivnostima i bogatstvom asortimana najviše dobijaju potrošači, što i jeste cilj kompanije Higlo.
Sigma:
Naredne godine smrznuta blitva
U preduzeću Sigma-AZ navode da su njihovi najveći kupci Maxi, Tempo, Metro, Veropoulos, Interex, ali i drugi. Osim u trgovačke lance, Sigmini proizvodi se plasiraju u dečija obdaništa, gerontološke i kliničke centre, i kuhinje društvene ishrane velikih preduzeća. Najpoznatiji brend ove kompanije je smrznuti spanać, a osim spanaća, na srpskom i na crnogorskom tržištu poznati su po lepezi raznih mešavina od smrznutog povrća, kao što su Meksička salata, Mediteranska salata, Kajzer mix i druge. U asortimanu smrznutog povrća zastupljeni su još i grašak, žuta i zelena boranija, kukuruz šećerac, paprika, karfiol, brokoli i drugo povrće. Najpopularnija su pakovanja od 0,450kg, ali sve veću zastupljenost na tržištu imaju i pakovanja od 2kg. Po rečima Dušana Abadžina, vlasnika i direktora preduzeća Sigma AZ, ova kompanija nije ove godine za tržište pripremala novitete, ali se za narednu godinu sprema da osvoji proizvodnju smrznute blitve. Kada je konkurencija u pitanju, Dušan Abadžin kaže da je srpsko tržište smrznutog povrća dobro snabdeveno od strane Frikoma, Higla, Aretolaa, Flore, ABC-a, ITM-a i drugih, ali da Sigma njih ne smatra konkurentima nego saradnicima na zajedničkom zadatku da se srpskom tržištu pruži što kvalitetnija ponuda raznovrsnog smrznutog povrća. Sigma-AZ svoje proizvode izvozi u republike bivše SFRJ, a udeo izvoza u ukupnoj realizaciji iznosi 25 do 30 odsto.
Pripremila: Marija F. Šmit