Pakovanja za hranu i kese za smeće

kitchen-garbage-bags

DA HRANA OSTANE ZDRAVA

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.41, oktobar 2007.)

Na tržištima Srbije i Crne Gore najviše se prodaju aluminijumska folija, kese za zamrzivač i za smeće. Međutim, u Srbiji, najveće učešće u ukupnoj prodaji ostvareno je u segmentu kesa za zamrzivač, 52,4 odsto u periodu maj/jun 2007, dok u Crnoj Gori kese za smeće učestvuju u ukupnoj prodaji sa 31,7 odsto.

Prvi fleksibilni oblik pakovanja za hranu je papir. Najpre su Kinezi koristili koru drveta u 1. i 2. veku p.n.e. Zatim je tehnologija prerade napredovala na Bliskom istoku, da bi papir stigao i do Evrope 1310, prvo u Britaniju, a odatle i u ostale zemlje. Nasuprot papiru, plastika je najmlađa u grupi pakovanja za hranu. Otkrivena je u 19. veku i od tada se konstantno radi na njenom unapređenju i pronalaženju novih i fleksibilnijih oblika.

Deta:
Prepoznatljivi po kesama za smeće i zamrzivač

Deta svojim proizvodima pokriva tržište Vojvodine, Beograda i deo centralne Srbije do Užica, Čačka i Požarevca. “Po mom mišljenju, prepoznatljivi smo po našim kesama za smeće i zamrzivač, ali o brendu ne mogu da govorim, jer ga još uvek nemamo u klasičnom smislu. Najpopularnije su kese za smeće – od onih za male kućne kante, do onih za velike dvorišne”, kaže Dejan Švonja, direktor preduzeća. Iz Dete kažu da za 2008. godinu ima planova, ali da je još rano o tome pričati.

Foka:
Promena izgleda rolni i transportnih pakovanja

Proizvodni program firme Foka, kada su u pitanju pakovanja za hranu i kese za đubre, je prerada polietilena odnosno proizvodnja sledećih proizvoda: kesa za zamrzivač pakovanih na rolni, kesa za smeće pakovanih na rolni, sintetičkog papira za uvijanje mesa, džakova za pakovanje hrane u mesnoj industriji, kao i u industriji za preradu smrznutog voća i povrća. Kada je reč o programu koji se prodaje u prodavnicama robe široke potrošnje, Foka je prisutna sa kesama za smeće i kesama za zamrzivač i to na celom području Srbije, a posebno u velikim sistemima poput M-Rodića, Tempa, Idee, Univerexporta, Angroprometa i skoro svih članica CBA. Po rečima Miroslava Radovanovića, direktora preduzeća, najpoznatiji Fokini proizvodi su kese za zamrzivač: 16×24/120 kom od 1l, 20×28/100 kom od 2l, 24×32/90 kom od 3l, 24×40/70 kom od 5l, kese za smeće 50×55/10 kom od 20l, 50×55/40 kom od 20l, 60×72/10 kom od 60l, 70×110/10 kom od 100l. Najpopularnija pakovanja su kese za zamrzivač 20×28/100 kom od 2l, 24×32/90 kom od 3l, zatim kese za smeće 60×72/10kom od 60l i 70×110/10 kom od 100l. “Značajniji izvoz imamo u Crnu Goru, a prisutni smo i na području Bosne i Hercegovine”, kaže Miroslav Radovanović, direktor preduzeća. Od noviteta, iz Foke najavljuju da će u toku ove godine promeniti izgled pakovanja rolni, kao i ambalažu transportnih pakovanja, a od novih proizvoda u asortiman će biti uvrštena nova kesa za smeće od 40l. Glavni Fokin konkurent je, po rečima direktora ovog preduzeća, Fino.

Polipak:
U planu reklamna kampanja

Preduzeće PoliPaK je, po rečima Viktora Grujića, komercijalnog direktora, jedan od vodećih proizvođača PE kesa u zemlji. Proizvodni kapaciteti su cca 60.000.000 raznih PE kesa mesečno, a iskorišćenost proizvodnih kapaciteta kreće se u rasponu od 70 do 80 odsto. Kada su u pitanju pakovanja za hranu, PoliPaK u svom asortimanu ima kese za zamrzavanje hrane u domaćinstvu, odnosno kese za zamrzivač. Osnovno pakovanje je od po 30 i 50 kesica, a postoje kesice za 1, 2, 3 i 4kg. Kesice su upakovane u upadljivu ambalažu izrađenu od PP folije, štampanu sa jasno navedenim uputstvom za upotrebu. “Mesečni obim prodaje kesa za zamrzivač je cca 300.000 setova upakovanih po 30 odnosno 50 kesica. To znači da do krajnih korisnika dođe 10.000.000 kesica mesečno, to jest, 120 miliona godišnje, upakovanih u ambalažu preduzeća PoliPaK d.o.o. Batočina”, kaže Grujić. Kese za zamrzivač su po vrednosti prodaje na drugom mestu u preduzeću PoliPaK, odmah posle treger kesa. Sledeći proizvod u asortimanu PoliPaKa su kese za smeće. Proizvode se u nekoliko varijanti i to: u pakovanju po pet komada, u veličinama 450×600; 550×800 i 650×1000. Kese za smeće od 40, 70, 120 i 150l, pakovane su u rolni, u količini od osam do petnaest kesa, zavisno od vrste i veličine. Proizvode se u varijanti sa i bez trake za zatvaranje. Glavni PoliPaKovi konkurenti u ovoj oblasti su strani proizvođači Fino Grčka i Alu fix Nemačka. “Proizvodi Fino su za sada jedina robna marka koja se reklamira i na taj način su uspeli da se približe potrošaču. Mi nameravamo da u bliskoj budućnosti pokrenemo reklamnu kampanju upravo za ove vrste proizvoda – kese za domaćinstvo i kese za smeće. Teritorijalna pokrivenost tržišta ovim artiklima je cca 70 odsto, a prisutnost preduzeća PoliPaK je nužna u još nekoliko velikih trgovačkih lanaca, kako bi reklamna kampanja imala odgovarajući efekat”, kaže komercijalni direktor ovog preduzeća.
Uskoro izlazak u Sloveniju i Nemačku
PoliPaK takođe proizvodi i različite kese, vreće i džakove za pakovanje hrane. Ovde je pre svega reč o transportnoj ambalaži, na primer o kesama koje se koriste u hladnjačama za pakovanje voća ili u konditorskoj industriji – za pakovanje keksa od 1kg, zatim za pakovanje soli u ambalaži od 1 do 50kg. Ovi proizvodi se distribuiraju kroz mrežu od 400 veleprodaja mešovite robe i na taj način pokrivaju celokupnu teritoriju Srbije. U ovom preduzeću kažu da imaju mogućnost da u narednom vemenskom periodu, a najkasnije za godinu dana izađu i na evropsko tržište, pri čemu su ciljana tržišta Nemačke i Slovenije. Plasman robe u Sloveniji bi se, po rečima Viktora Grujića, ostvarivao kroz direktan izvoz najvećim trgovačkim kućama, a u Nemačkoj kroz saradnju sa usko specijalizovanim veleprodajama ove vrste robe. PoliPaK u narednom periodu planira novo uvećanje proizvodnih kapacitea, a takođe će pokušati da na jednom mestu skupi sve vrste folija za pakovanje hrane. “To znači da ćemo uskoro kupcima moći da ponudimo i ono što mi ne proizvodimo, a reč je o uvoznim proizvodima, kao što su ‘strech’ folija, folija za vakuumiranje, PP folija, tkani džakovi od PP i slično”, kažu iz PoliPaKa.

Sarantis:
U pripremi nova linija proizvoda

Sarantis je na tržištu pakovanja za hranu prisutan sa Fino programom, koji je, kako kažu iz ove kompanije, sa kompletnim asortimanom jedan od lidera u ovoj oblasti. “Po podacima MEMRB-a za maj/jun 2007. godine Fino proizvodi na tržištu Srbije zauzimaju sledeća količinska učešća: Fino FW Plastick Wrap 12 odsto; Fino FW Aluminium Foil 13,5 odsto; Fino Baking Products 39,1 odsto; Fino PW Baking Paper 24,8 odsto; Fino SF Roasting Tube 100 odsto; Fino SF Roasting Bag 71,1 odsto; Fino PW Sandwich Bag 100 odsto; Fino HSB Freezer Bag 1,9 odsto; Fino HSB Ice Cube Bag 53,4 odsto; Fino Trash Bag 38,6 odsto; Fino TB HDPE 46,4 odsto i Fino TB LDPE 34,3 odsto”, kažu iz Odeljenja za marketing Sarantisa. Najprodavanije su aluminijumske i providne folije, kese i papir za pečenje, kese za led i zamrzivač, kese za sendviče, kao i kese za smeće. Od novih proizoda, Sarantis priprema Fino alu folije od 30m, Fino kese za smeće LD od 90l i 160l, kao i Grosik, kompletno novu liniju proizvoda za pakovanje hrane izuzetnog kvaliteta, koja je lider na tržištu Grčke. “Da bismo dodatno poboljšali premium kvalitet naših proizvoda očekuje nas promena koje se tiče providnih folija rađenih od polietilena, koje će se od sada proizvoditi od PVC-a”, kažu iz marketinga Sarantisa. Kao glavne konkurente na domaćem tržištu u ovoj kompaniji navode sledeće firme: Alu Fix, SZR Nit, Celeja, Mibra, Melitta, PoliPaK, Foka, Deta i Sisma. Fino proizvodi se mogu naći na tržistima Grčke (koja im je matična zemlja), Poljske, Bugarske, Turske, Makedonije, Mađarske, Češke, Rusije, Ukrajine, Rumunije, odnosno u svim zemljama u kojima firma Sarantis ima svoje filijale.

Pripremila: Marija F. Šmit