SLATKA PORCIJA, TAMAN PO MERI
(tekst objavljen u Progressive magazinu br.septembar,2007.)
Proizvođači čokoladnih barova su poslednjih godina vrlo aktivni u proširivanju asortimana, inoviranju pakovanja i uvođenju novih ukusa. Popularne čokoladice se najviše prodaju u malim prodavnicama.
Pošto su se čokoladni barovi u 19. veku prvi put pojavili na tržištu, ubrzo su postali najtraženiji proizvod od čokolade. Dvadesete godine prošlog veka predstavljale su vrhunac industrije čokoladnih barova, kada se pojavilo više od 40.000 različitih vrsta proizvoda. U Srbiji se čokoladice mogu naći u gotovo svim objekatima u kojima se prodaju prehrambeni proizvodi, popularne su kako one domaćih proizvođača tako i stranih, a ljubitelji ‘barova’ uživaju u paleti različitih ukusa.
Mars:
Prisutni na tržištima širom sveta
“Kompanija Mars je globalni lider u čokoladnom programu, a u Srbiji lider u kategoriji čokoladica po vrednosnom učešću (izvor: MEMRB, 2007)”, kaže Vuk Mijanović, Brand Manager kompanije Mars Srbija. Najpoznatiji brendovi na domaćem tržištu, koji su ujedno i jedni od najpoznatijih svetskih brendova u segmentu čokoladica, su Snickers®, Twix®, Mars®, Bounty®, Milky Way®, M&M’s®. Po rečima Mijanovića, najprodavanija su jedinična pakovanja 23g-58g, a veoma omiljena su i pakovanja koja spadaju u Take Home asortiman – Minis ® i Miniatures® (pakovanja do 200g sa pojedinačnim manjim čokoladicama 10-20g). Mars kao globalna kompanija izvozi svoje proizvode na sva značajna tržišta širom sveta. Takođe, pripremaju i novitete za ovu i sledeću godinu. “U poziciji tržišnog lidera imamo obavezu uvođenja noviteta u segmentu čokoladica. Noviteti i iznenađenja se spremaju za kraj ove i početak 2008. godine”, kaže Brand Manager kompanije Mars Srbija.
Nestle:
Lavovski osećaj zadovoljstva
Prema podacima Nielsena (april/maj 2007. godine) Nestléovo vrednosno tržišno učešće u kategoriji čokoladnih barova je 12,3 odsto u Srbiji i 7,2 odsto u Crnoj Gori. Glavni brend Nestléa na domaćem tržištu je Kit Kat. On je u Srbiji prisutan od 2004, dok je Kit Kat Chunky prisutan od 2005. godine. “Svakih pet minuta u svetu se proizvede tolika količina Kit Kat čokoladica koja bi mogla da popuni Ajfelov toranj, a godišnja proizvodnja istih protezala bi se oko londonske podzemne železnice više od 350 puta”, kaže Slavica Lalović, Product Manager kompanije Nestlé za Srbiju. Drugi brend, podjednako poznat, je Lion, lagani snack, čokoladica usmerena prvenstveno ka mladim muškarcima. “Dok je Kit Kat simbol odmora od aktivnosti, odnosno ugodnog prekida trenutne aktivnosti, Lion pruža ‘lavovski’ osećaj zadovoljstva, osećaj samopouzdanja i pozitivne energije”, kaže Lalović. Najpopularnija pakovanja Nestlé-čokoladica, i na tržištu Srbije i na tržištu Crne Gore, su Kit Kat 3 finger, Kit Kat Chunky, Kit Kat Chunky White i Kit Kat Peanut Butter. Uz njih, Lalović izdvaja i Kit Kat Pop Choc – “neodoljivi ukus Kit Kata u malim zalogajima – kuglicama čokoladnog vafla u pakovanju od 30g i 140g, koji je idealan za trenutke predaha i druženja s prijateljima”.
Od jeseni – noviteti
Na jesen će Nestlé ponuditi našem tržištu dva nova proizvoda: Kit Kat kapućino – vafl proizvod, preliven kremom ukusa kapućina i mlečnom čokoladom i KK 4 finger – vafl proizvod sa mlečno-čokoladnim prelivom, koji se sastoji od četiri hrskava vafel prutića i Nestlé mlečne čokolade. “Od noviteta na tržištu imamo Lion White, još jedan opasno ukusan Lion koji pruža lavovsku snagu i samopouzdanje. Hrskavi vafel preliven belom čokoladom, karamelom i rižinim pahuljicama. Nismo zaboravili ni svoje najmlađe čokoljupce, pa tako uz Nesquik wafer 35g mogu pronaći i popularni slatkiš Smarties u obliku čokoladice od 30g. Kao i do sada, Nestlé će i dalje lansirati vrhunske proizvode za svoje potrošače”, kaže Lalović. Glavni konkurent Nestlé barovima na domaćem tržištu su Marsovi Snickers, Twix i Mars, i barovi domaćih proizvođača kao što su Štarkov Sweet i Pionirov Kidy.
Pionir:
Širok asortiman
“Pionir je jedan od vodećih proizvođača čokoladnih barova ili popularnih štanglica na tržištu Srbije. Brendovi poput Pere Petlića, Cica Mace, Kokos i Kesten deserta proizvode se već nekoliko decenija i nezaobilazna su poslastica svakog deteta. Grupu deserta čini veliki broj proizvoda namenjenih prvenstveno najmlađim potrošačima, ali i svima onima koji uživaju u ukusima penastih i fondan proizvoda. Kidy je takođe brend koji spada u čokoladne štanglice i nalazi se na tržištu od 2000. godine”, kaže Slavica Jovanović Kunji, Marketing Manager Pionira. Ona dodaje da proizvodni program čine različite vrste penastih proizvoda koji su proizvedeni od najkvalitetnijih sirovina: Kidy sa mnogo mleka, Kidy čokolada+karamela, Kidy kikiriki+karamela, Kidy kokos… Poslednji u nizu raznovrsnih ukusa je desert Kidy jagoda+jogurt koji je lansiran na tržište pre dve godine i za veoma kratko vreme je uspešno pronašao put do svojih potrošača. “Danas je Kidy brend koji se veoma visoko pozicionirao u svesti potrošača, postao prepoznatljiv i beleži odličnu prodaju uz stalnu tendeciju rasta”, kaže Jovanović Kunji. Iz ove kompanije ističu da se zbog svoje visoke energetske vrednosti ovi proizvodi preporučuju deci, sportistima i svim osobama koje su izložene većim fizičkim naporima. Pakovanje je atraktivno, praktično i pogodno za izlaganje u objektima, težine 25-30g u display kutiji. “Trudimo se da stalnim izmenama u dizajnu pratimo svetske trendove u ambalažiranju. Lojalnost naših potrošača kroz povećanu kupovinu proizvoda svakodnevno potvrđuje da smo na dobrom putu i da uspešno zadovoljavamo sve njihove potrebe”, kaže Slavica Jovanović Kunji.
Popularne u Hrvatskoj i Bosni
U Pioniru kažu da su takođe veoma popularne njihove čokoladne bananice i da imaju širok krug potrošača. Dostupne su u pakovanju od 20g – pojedinačno, i zbirno u pakovanju od 125 i 150g. Ovi proizvodi beleže značajan rast prodaje iz godine u godinu i veoma veliko učešće u izvozu koje iznosi i do 80 odsto. “Bananice od 20g su vodeći artikal na tržištu Hrvatske, dok su mini bananice u zbirnom pakovanju popularne u BiH. Ono što čini posebnim štanglice i bananice Pionira je činjenica da su prelivene pravom čokoladom”, kaže Marketing Manager Pionira. Tokom septembra Pionirovi potrošači imaće priliku da probaju novitete iz grupe penastih čokoladnih proizvoda: Choco Orange i Choco Strawberry deserte u popularnom stabilo bag pakovanju.
Soko Štark:
Bananica – lider
Asortiman Soko Štarka u ovoj kategoriji je veoma prisutan na tržištu i u njemu se nalaze dobro poznati proizvodi kao što su Bananica, Sweet, Za Za, Kokodu, Rum Bar i Citro. “Soko Štarkova Bananica je ubedljivi lider u kategoriji ovih proizvoda i nema prodavnice na našem tržištu gde se ona ne nalazi. Nedavna kampanja ‘Pola veka ime čeka’ je pokazala koliko su ljudi emotivno vezani za Soko Štarkovu Bananicu, i to ne samo na ovim prostorima već i u dijaspori. Rast prodaje od više od 22 odsto se nastavio i dalje”, kaže Aleksandar Mladenović, Brand Manager za Čokoladni program u kompaniji Soko Štark i dodaje da prema podacima MEMRB-a za april/maj 2007, ako se posmatra samo tržište bananica, Soko Štarkova Bananica ima učešće od 68 odsto, dok je učešće u odnosu na sve BARS proizvode 12 odsto.
Od sada i u multipacku
Najpopularnija su i dalje pojedinačna pakovanja što se, prema rečima Mladenovića, vezuje za navike potrošača koje se, između ostalog, sve više kreću ka ‘brzom životu’, i konzumaciji ‘u hodu’. Najatraktivniji BARS proizvod – Bananica – dobila je i ‘multipack’ to jest pakovanje od pet komada. Na taj način, kompanija je želela da omogući potrošačima da Bananicu mogu da odnesu i kao poklon. U planu su i brojne druge inovacije. Osim pokrivanja domaćeg tržišta, proizvodi Soko Štarka se izvoze i to, pre svega, u region ex-Jugoslavije. Izvozi se oko 25 odsto Soko Štarkove proizvodnje.
Swisslion-Takovo:
Konstantan rast prodaje
“Swisslion-Takovo je jedan od vodećih proizvođača na tržištu Srbije i Crne Gore, pre svega kada je u pitanju Choco banana i Eurokrem blok”, kažu iz službe prodaje ove kompanije i dodaju da konstantno beleže rast prodaje čokoladnih barova. Njihovi najpoznatiji brendovi su SL Choco banana i Eurokrem blok, kao i deserti Fino i Choco Uno. Dominantnu poziciju u bogatom portfoliju kompanije zauzima Choco banana. Uz već dobro prepoznatljiv čokoladni bar SL Choco Uno 20g, posebno ističu proizvod SL Fino 20g uz obrazloženje da je za kratko vreme na tržištu zabeležio odlične rezultate prodaje i dobru pozicioniranost. Osim domaćeg tržišta, proizvodi Swissliona se nalaze na svim tržištima bivše Jugoslavije (BiH, Makedonija, Hrvatska i Crna Gora), kao i na tržištu Kosova, ali i na tržištima Evropske unije (Nemačka, Slovačka, Mađarska, Slovenija, Skandinavske zemlje, Bugarska), Rusije, SAD-a, Kanade i Bliskog Istoka. Učešće izvoza u ukupnoj realizaciji kreće se oko 45 odsto. “Od izvoznih tržišta izdvajamo BiH, Makedoniju, Crnu Goru, Kosovo i Hrvatsku koja u ovoj godini ima najveću stopu rasta. Na ovim tržištima, naši proizvodi su zastupljeni u svim formatima prodaje: od velikih trgovačkih sistema i hipermarketa, preko supermarketa, pa sve do malih porodičnih radnji ‘na ćošku’ i dućana”, kažu iz službe prodaje Swisslion-Takova. Kada je o pakovanjima reč, iz Swissliona kažu da su najpopularnija pojedinačna pakovanja od 20g i zbirno od 280g kod Choco banane, a kod barova pojedinačna pakovanja Fino 20g i Choco Uno 20g.
Brojni noviteti
Govoreći o planovima kompanije, iz službe prodaje Swisslion-Takova najavljuju: “Poznati smo po novitetima koji se ogledaju kako u novim proizvodima, tako i u promeni načina pakovanja i redizajnu ambalaže, te stoga i za ovu godinu imamo pripremljene projekte. Jedan od noviteta je projekat mini Choco banane u zbirnom pakovanju, zatim noviteti kod čokoladnih barova, kao i potpuno nova ambalaža i način pakovanja kod postojećih proizvoda”. Iz Swisslion-Takova ističu da, iako su jedan od vodećih proizvođača, poštuju svoju konkurenciju, jer samo u svakodnevnoj utakmici na tržištu mogu da zadrže i jačaju poziciju. U programu choco banana, kao konkurenta vide kompaniju Štark, kada su u pitanju čokoladni barovi imaju i domaću i stranu konkurenciju, a u kategoriji čokoladnih blokova su među vodećim proizvođačima.
Pripremila: Marija F. Šmit