Suhomesnati proizvodi

Foto: Freepik

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 221, oktobar 2024)

GLAVNI LIDERI I KLJUČNI TRENDOVI U 2024.

U kategoriji suhomesnatih proizvoda, najveći udeo, posmatrano prema količini, zauzimaju: salama, šunka, prsa, pečenica i kulen, pri čemu se kulen posebno ističe sa povećanjem od 13,3%.

Analiza NIQ

Suhomesnati proizvodi koji se dobijaju preradom mesa postali su gotovo neizostavan deo svakodnevne ishrane i često se nađu u potrošačkim korpama. Koliko su ovi proizvodi popularni u Srbiji pokazuju podaci iz NielsenIQ RMS panela prodaje za period od septembra 2023. do avgusta 2024. godine.

Rast vrednosne prodaje suhomesnatih proizvoda
Na osnovu analize tržišta, kojom je obuhvaćen pomenuti period (septembar 2023 – avgust 2024), u Srbiji je uočljiv porast vrednosne prodaje suhomesnatih proizvoda od 9,4% u odnosu na prethodno posmatrani period, količinska prodaja beleži blagi pad od 0,3%, dok komadna prodaja prikazuje rast od 1,4%.
Posmatrano po kanalima prodaje, količinska prodaja povećana je u supermarketima i velikim prodavnicama za 3,6% i 1,1%, dok u hipermarketima, srednjim i malim prodavnicama beleži pad od 4%, 2,2%, 9,5%. Ukoliko posmatramo vrednosno, kategorija suhomesnatih proizvoda je zabeležila rast u svim formatima.
Vrednosna prodaja suhomesnatih proizvoda spremnih za jelo, u posmatranom periodu, zabeležila je najveći rast (13,1%) u Vojvodini, a najmanji u jugoistočnoj Srbiji (7,1%). Količinska prodaja je, takođe, ostvarila najveći rast u Vojvodini (3,4%), dok je u jugoistočnoj Srbiji zabeležen pad od 3,8%.

Po regionima
Podaci iz panela maloprodaje pokazuju da najveći udeo u vrednosnoj prodaji ima Beograd 32%, zatim Vojvodina sa 27,8%, dok je vrednosna prodaja nešto manja u jugoistočnoj 22,5% i u zapadnoj Srbiji 17,7%.
Kada posmatramo količinsku prodaju suhomesnatih proizvoda po regionima, podaci pokazuju da je u Vojvodini ostvareno 28,9% ukupne prodaje, u Beogradu 26,3%, u jugoistočnoj Srbiji 25,2%, dok je u zapadnoj Srbiji zabeleženo 19,7% ukupne količinske prodaje.

Po vrsti proizvoda
Kada govorimo o tržištu suhomesnatih proizvoda, najveći udeo, posmatrano prema količini, zauzimaju sledeće kategorije: salama, šunka, prsa, pečenica i kulen. Iako je kod salama zabeležen blagi pad u količinskoj prodaji, druge kategorije beleže rast, pri čemu se kulen posebno ističe sa povećanjem od 13,3% u odnosu na isti period godinu dana pre. Što se tiče
vrednosti, sve navedene vrste suhomesnatih proizvoda ostvaruju rast, gde kulen takođe prednjači sa 26,7% rasta.

Po veličini pakovanja
Posmatrano prema veličini pakovanja, vrednosno najprodavanija pakovanja suhomesnatih proizvoda su 1.000g (53,4%), 100g (12,2%) i 350g (8,3%).

Vodeći igrači
Top pet proizvođača suhomesnatih proizvoda ostvaruje 50,1% ukupne vrednosne prodaje na tržištu Srbije i 51,2% količinske prodaje.
Top pet proizvođača, poređanih abecednim redosledom, su: Carnex, Neoplanta, Perutnina Ptuj Group, Yuhor i Zlatiborac.