sredstva za ručno pranje sudova

02-fokus1-SredstvaZaPranjePosudja

(Tekst objavljen u Progressive magazinu br.2, jun 2005.)

ZABORAVITE MASNO!

Ljutu bitku biju prvoplasirana Henkel-Merima i drugoplasirani Procter&Gamble, a zadovoljavajući udeo na tržištu imaju i Domaći proizvodači Albus, Beohemija i Delta M.

02_1-gfk

Ne prođe ni 15 minuta nekog filma niti serije da se naši TV preduzetnici ne sete da je pravi trenutak za blok reklama. A onda, jedno sredstvo za ručno pranje sudova, drugo sredstvo za ručno pranje sudova, treće sredstvo za ručno pranje sudova… “Ovo su sudovi oprani običnim sredstvom za pranje sudova (fokus na omanju gomilu), a ovo su sudovi oprani sredstvom za koje upravo gledate reklamu (fokus na fond tanjira nekog hotela sa hiljadu postelja). Svako bi primetio razliku.” Prema zastupljenosti reklama za sredstva za ručno pranje sudova u ukupnom reklamnom programu, neko bi pomislio da ovde, ko šta radi, ljudi samo peru sudove. Šalu na stranu, tržište sredstava za ručno pranje sudova u Srbiji i Crnoj Gori jedno jer od najživljih i svaki proizvođač, domaći ili strani, pokušava da proširi svoj udeo. Agresivne marketinške kampanje, izgleda, daju rezultate. Tri faktora utiču na ovo tržište: životni standard stanovništva, konkurentnost đomaće proizvodnje i odnos kvaliteta i cene. Stanovnici Srbije i Crne Gore imaju uglavnom bar dva obroka dnevno u kući. Procenat domaćinstava koja poseduju mašinu za pranje sudova je zanemarljiv. Još uvek ima domaćinstava, pogotovu u ruralnim sredinama, koja nemaju ni tekuću vodu. Dok se to ne promeni proizvođači sredstava za ručno pranje sudova imaće tržište iz snova. Trajanje i učestalost advertising programa ne čudi ako se zna da, recimo, Delta M, koja pokriva oko pet odsto ukupnog tržišta, ima fabriku sa proizvodnim kapacitetom od šest miliona litara tečnih deterdženata na godišnjem nivou.

Henkel-Merima
Smeštena u Kruševcu, sa preko 700 zaposlenih, Henkel-Merima svojim proizvodima snabdeva tržište Srbije i Crne Gore. Ambiciozni planovi razvoja Henkel-Merime imaju za cilj održanje vodeće pozicije na tržištu, ali i jačanje fabrike kao proizvodne lokacije sa strateškim značajem za ceo region Jugoistočne Evrope, objašnjava Markus Raunig, marketing menadžer Henkela. Kruševački proizvodač se trudi da robnim markama Mer i Sudomil ovlada tržištem Srbije i Crne Gore. Najpopularnija pakovanja su od 500ml i 1000ml. Henkel planira veliku letnju promociju Mera, odnosno Mer Extra i Mer Ultra, kojima će pokušati da potisnu glavne konkurente Fairy i Taš. Kompanija je nedavno počela da izvozi svoje proizvode u Makedoniju.
Akcionarsko društvo Henkel Merima AD osnovano je 31.oktobra 2002. godine stupanjem na snagu Ugovora o kupovini društvenog preduzeća Hemijska industrija Merima Kruševac od strane kompanije Henkel za centralnu i istočnu Evropu (Henkel CEE) sa sedištem u Beču. Kompanija Merima (ime datira od 1924.) osnovana je 1839. Godine kao radionica za proizvodnju sapuna i za 165 godina postojanja stekla je vodeću poziciju na domaćem tržištu. Matična kompanija, Henkel CEE, koordinira poslove 20 fabrika za tržište od 18 zemalja sa ukupno 350 miliona stanovnika. Kompaniju čine profitni centri: fabrika sapuna, fabrika kozmetike, fabrika deterdženata, fabrika kućne hemije i industrijskih deterdženata i nova fabrika građevinskih lepkova. Henkel-Merima godišnje proizvodi oko 40.000 tona deterdženata, tečnih deterdženata, sapuna, kozmetike i sl.

Procter&Gamble
“Fairy je najbolje prodavana robna marka deterdženta za pranje sudova u Evropi, a na tržištu Srbije i Crne Gore predstavljen je pre oko godinu dana, sa punom distribucijom na celom tržištu. Tokom ovog vremena Fairy je učio od srpskih potrošača i shvaćen je jedan od problema sa kojim se svakodnevno susrećemo – pranje masnog posuđa. Povremeno se potrošači susreću i sa neugodnim uslovima, kao što je hladna voda, koja može pretvoriti dnevnu rutinu u pravo mučenje. Specijalisti kompanije Procter&Gamble razvili su jedinstvenu formulu za Fairy, koja omogućava lako uklanjanje jakih masnoća – čak i u vodi hladnoj kao led. Fairy je tečnost za pranje posuđa bazirana na Procter&Gamble patentiranoj tehnologiji. Fairy deterdžent je prisutan u četiri mirisne varijante: Lemon, Pine, Apple i Berry. Od juna 2004. godine nova varijanta, Fairy Ultra, biće dostupna potrošačima u Srbiji i Crnoj Gori” saznajemo u P&G-u.

Albus
“Kompanija Albus ima tradiciju dugu 130 godina i jedan je od vodećih proizvođača sredstava za pranje posuđa na našem tržištu. Kao vodeća robna marka u toj grupi proizvoda istakao se Taš, koji je kroz decenije upotrebe i tehnološkog usavršavanja postao sinonim sredstva za pranje posuđa”, tvrde u Albusu. Pored ekonomičnog pakovanja Taš classic od 1000ml, novi proizvodi u grupi sredstava za pranje posuđa su – Taš Sensitive, namenjen osobama sa osetljivom kožom ruku, Taš Antibacterijal, koji se odlikuje dugotrajnom zaštitom površine opranog posuđa od negativnog uticaja mikroorganizama, Taš Koncentrat, izuzetno ekonomičan u upotrebi zbog visoke koncentracije aktivne materije, kao i Taš Balsam, koji kombinuje izuzetnu efikasnost u otklanjanju nečistoća sa posuđa i aktivnu negu i zaštitu ruku. Svi proizvodi iz grupe Taš odlikuju se prijatnim mirisom i dopadljivim vizuelnim identitetom. “Orijentacija ka zadovoljenju potreba potrošača za kvalitetnim i pristupačnim sredstvima za higijenu u domaćinstvu, kao i permanentan napor u inovacijama tehnoloških ostupaka i receptura jesu strateško opredeljenje naše kompanije. Praćenje svetskih trendova u dizajnu ambalaže i izlazak u susret posebnim potrebama potrošača doprineće da kompanija Albus ostane u vrhu domaćih proizvođača sredstava za kućnu higijenu” ističe Vesna Petković, direktor marketinga Albusa.

Delta M
Fabrika Delta M nalazi se u industrijskoj zoni Zrenjanina i prostire se na površini od 5.000 m2 sa ukupnom proizvodnom površinom od 3.000m2. Godišnji proizvodni kapacitet fabrike je 50.000 tona praškastih i 6 miliona litara tečnih deterdženata. Fabrika poseduje sopstvenu laboratoriju u kojoj se dnevno vrše ispitivanja, kako kvaliteta sirovina, tako i kvaliteta gotovih proizvoda, saznajemo od Vladimira Bažovica, izvršnog direktora programa za deterdžente. Glavne robne marke ovog proizvodača su Scala i Duel Fresh. Scala je deterdžent za ručno pranje posuđa koji se proizvodi u dve mirisne note: jabuka i limun. Karakteriše ga izuzetna moć pranja i veoma pristupačna cena. Pakuje se u boce od 1l. Početkom novembra 2003. Fabrika Delta M plasirala je na tržište četvrti u nizu proizvoda za pranje posuđa u okviru Duel Fresha. Na taj način je proširena paleta proizvoda iz kategorije tečnih deterdženata, a potrošačima ponuđen veći izbor.
Duel Fresh Extra Shine je novi deterdžent za ručno pranje posuđa obogaćen dodatkom voćnog sirćeta. Superiorna formula potpuno otklanja i najupornije mrlje, a posuđu daje izuzetan sjaj. Iz ove grupe tečnih deterdženata posebno se izdvaja Duel Fresh Balsam. Zahvaljujući izuzetnoj formuli, efikasno odmašćuje posuđe. Sadrži glicerin i prirodni ekstrakt biljke Aloe Vera, koji štite i neguju ruke. Duel Fresh AntibacteriaI sa mirisom jabuke je specifičan po antibakterijskom dejstvu koje omogućava da sudovi budu zaštićeni od svih vrsta bakterija 24h od upotrebe deterdženta (značajan je za domaćinstva sa decom ili bolesnim osobama, gde je sterilnost posuđa obavezna). Zrenjaninski proizvodač izvozi na tržišta Makedonije, Bosne i Hercegovine i Hrvatske.

Saponia
“Saponia, sa 110-ogodišnjom tradicijom, danas je snažna i stabilna kompanija, uvek spremna na nove tržišne izazove. Saponia je uspela da održi svoje proizvode uprkos snažnoj inostranoj konkurenciji, a zahvaljujući uspešnoj privatizaciji nije doživela sudbinu drugih, nekada poznatih preduzeća u Hrvatskoj. Svake godine provodimo brojne marketinške aktivnosti u svim medijima i na prodajnim mestima. Snažna izvozna orijentacija temelj je naše poslovne strategije. Osim Slovenije, Makedonije, Bosne i Hercegovine i Srbije i Crne Gore, dakle zemalja nastalih raspadom bivše Jugoslavije, izvozimo u Mađarsku, Slovačku, Češku, Rumuniju, Švedsku i Egipat. Potencijal tržišta Srbije i Crne Gore je veliki. Na ovom tržištu Saponijini su proizvodi poznati od pre te je naš cilj povratak na ranije tržišne pozicije. U asortimanu tečnih deterdženata za pranje sudova već dugo godina poverenje potrošača imaju brendovi Likvi i Tipso. Likvi power plus (Apple, Sensitive, Fresh, Premium, Antibacterial), linija proizvoda visokog kvaliteta i inoviranog sastava odstranjuje najtvrdokornija zaprljanja. Ništa manje značajan brend Tipso na tržištu je prisutan u tri varijante proizvoda (Herbal, Extra, Fruity)” navode stručnjaci Saponije.

Pripremila: Karolina Meilen