voćni jogurti

02f2_VocniJogurt

 

I ZDRAVO I SLATKO

Na tržištu dominira domaći proizvodač Imlek. Slede strani konkurenti Zott, Campina i Erhmann, a zatim još jedan domaći proizvodač, Mlekara Subotica

02_2-gfkTržište Srbije i Crne Gore moglo bi biti mnogo bolje snabdeveno voćnim jogurtima. U prodajnim objektima, uglavnom u većim gradovima, mogu se kupili proizvodi domaćih kompanija, ali i stranih konkurenata, koji u narednoj godini očekuju povećanje prodaje. Zahvaljujući relativno kasnom ulasku na tržište kompanija kao što su Zott, Campina i Erhmann. Domaći proizvođač Imlek apsolutno dominira tržištem. Ipak, trenutni odnosi ne moraju biti odraz kvaliteta. Faktori distribucije, cena i marketinga možda, u ovoj fazi, uslovljavaju opredeljenje potrošača. Prema nekim prognozama, vodeći domaći proizvodač u narednoj godini posvetiće se modernizaciji programa i povećanju kapaciteta. Kako će na to reagovati strani konkurenti, željni da prigrabe svoj deo tržišta, ostaje da se vidi. Prema istraživanju Gfk Beograd, u protekloj 2003. godini, na tržištu Srbije i Crne Gore, najprodavaniji su bili voćni jogurti Imleka (56%), a slede Zott, Campina i Erhmann. Prema istom izvoru, omiljene robne marke su: lmlek, Fruchtegut, Fruttis i Yoginos.

Imlek
„U skladu sa pozicijom tržišnog lidera, najvećeg proizvođača mleka i mlečnih proizvoda u zemlji, Imlek je i najveći proizvođač mlečno-voćnih proizvoda: voćnih jogurta, voćnih dezerata, kombinacija mlečno-voćnih proizvoda sa cerea1ijama, a do kraja godine i specijalno koncipiranih voćnih jogurta za decu. Godišnja proizvodnja mlečno-voćnih proizvoda je oko 2,5 miliona litara, sa tendencijom povećanja, širenjem asortimana i povećanjem tržišnog učešća. Najpoznatiji proizvod je voćni jogurt sa rokom trajanja do tri nedelje, u režimu čuvanja na temperaturi od 4-8 stepeni Celzijusa. Postupak proizvodnje garantuje očuvanje svih darova prirode u mleku i voću, što osim izrazitog zadovoljenja hedonističkog motiva, potrošaču nudi i poželjan zdravstveni aspekt“, ističu u Imleku. Voćni jogurt se pakuje u Epsistem 0,33l, na bazi jogurta sa 3,2%mm sa ukusom: višnje, kajsije, jagode i šumskog voća. Dobre je konzistencije, a poseban užitak je u krupnim komadićima voća.
Mlečni dezert Voćko je desertna kombinacija gustog jogurta sa voćnom kašom maline, šumskog voća i breskve. Upakovan je u čašicu od 150 i 200 grama. U ovoj godini sa posebnim zadovoljstvom govori se o potpuno novom proizvodu – voćnom jogurtu sa ukusima jabuke i šljive i dodatkom suvog grožđa, lešnika, cimeta i četiri vrste zrna žitarica: pšenice, raža, ječma i ovsa, pod nazivom ActiVita. Konceptualno je ActiVita gotov obrok, a da bi konzumacija bila moguća u svako vreme i na svakom mestu, upakovan je u jedinstven paket Tetra Top big lid sa kašičicom. Mlečnovoćni proizvodi iz Imleka, kao sveži proizvodi nisu izvozno atraktivni za udaljenije zemlje, ali se izvoze u Makedoniju i Republiku Srpsku. Dostupnost proizvoda za potrošače u Srbiji i Crnoj Gori je veoma korektna, a čini se sve da bude još bolja, saznajemo iz Imleka od Dragane Dimitrijević.

Zott
Na tržištu SiCG. Zott je prisutan skoro čitavu deceniju, sa raznovrsnim dugotrajnim (termiziranim) voćnim jogurtima marke Mertingen (Fruchtegut i Sahnegut). Program dugotrajnog voćnog jogurta je otvaranjem srednje Evrope i istočnoevropskog tržišta, prvobitno bio koncipiran da kod potrošača stvori naviku za proizvodom koji je u Evropskoj uniji postao svakodnevica. Septembra 2002. Zott se, zajedno sa kompanijom Fruterra, svojim ekskluzivnim uvoznikom i distributerom za Srbiju odvažio da nastupi sa programima svežeg voćnog jogurta – bogatim asortimanom marke Jogobella (Classic, light, Exotic, Korn i Musli. Uprkos svesti da je svaki početak težak, krenulo se sa predpostavkom da će potrošači, tokom vremena znati da prepoznaju kvalitet koji se ogleda u visokokvalitetnom mleku i voću i izuzetnoj higijenskoj ispravnosti.
„Zott je uvoznik voća iz Srbije i jedna od retkih mlekara u svetu koja ima sopstvenu voćnu pripremu za mlečne proizvode. Za razliku od mnogih konkurenata, Zott nije bio opredeljen za skupe marketinške kampanje, već je svoj marketinški budžet ‘ulio’ u sadržaj proizvoda, računajući da će potrošač, možda ne u prvi mah, ali nakon konzumiranja, biti trajno pridobijen. Taj put je svakako dugotrajan, jer se voćni jogurt, kao proizvod na našem tržištu još uvek kupuje impulsivno. Važi za poslasticu, eventualno užinu, ali ne i kao deo svakodnevnog obroka“, kaže direktor Fruterre Slobodan Paunović. Ako treba pomenuti eventualne planove, može se samo napomenuti da strateški proizvod Zotta još nije uveden na naše tržište, ali će kampanja ubrzo početi.

Campina
“Tržište voćnih jogurta je u nas u poslednje dve do tri godine u velikoj ekspanziji. Ako pođemo od činjenice da je naša mesečna prodaja oko 85 – 90 tona, a ako uzmemo podatke o tržišnom učešću koje je Gfk Beograd izneo za period 01.01- 31.12.2003. (Imlek – 56%. Campina – 12.2%) – prosto su neverovatne promene koje su nastale na tržištu, uzimajući u obzir da imamo konstantan rast prodaje na mesečnom nivou od 6%. Treba imati u vidu da je preduslov za prodaju ove robe da objekat bude opremljen rashladnom tehnikom, što je slučaj sa vrlo malim brojem objekata u zemlji (uglavnom su to veliki trgovinski lanci i hipermarketi i mali broj STR-ova), i da je odnos prodaje po teritorijalnom principu, u korist severa zemlje”, kaže za Progressive magazin Goran Tadić, menadžer prodaje u kompaniji Silbo, distributeru Campininih proizvoda za Srbiju i Crnu Goru. Najpoznatije Campinine robne marke su: Campina Fruttis (voćni jogurti), Campina Puddis (deserti). Yazoo (čokoladno mleko) i Cessibon (šlag sprej u boci). Najpopularnija pakovanja voćnog jogurta su 4X125g, kao i čaše od 400g. Noviteti, koje kompanija upravo izbacuje na tržište, su Mix’it voćni jogurt sa dodatkom čokoladnog ili voćnog sadržaja – sličan proizvod kao što je Dannoneova Fantazija. Takođe, novitet je nova linija svežih voćnih jogurta sa rokom trajanja od 28 dana, koja je u pripremi i koju će kompanija izbaciti na tržište do kraja meseca.

Ehrmann
Radović, uvoznik proizvoda kompanije Ehrmann, ne smatra domaće proizvođače konkurentnima, jer oni po strukturi proizvoda i ceni spadaju u odvojenu kategoriju, ističe Marija Radović, direktor marketinga. Ovaj uvoznik distribuira proizvode Ehrmanna samo u gradskim sredinama u Srbiji, dok crnogorsko tržište, za sada, ostaje van njihovog fokusa. Vodeće robne marke Ehrmanna su Yoginos i Fruttagurt. Sto se pakovanja tiče, najpopularniji je četvoro pak 4X100. U Radoviću kažu da trenutno beleže rast prodaje od 70% u odnosu na decembar prošle godine. Kao razlog za to navode marketinšku kampanju koja je vođena krajem prošle i početkom ove godine. Radović trenutno uvodi na tržište Ehrmann Jogurt plus i to u manjim pakovanjima u nekoliko ukusnih varijanti.

Pripremila: Karolina Meilen