Pržena kafa

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.3, jul 2004.)

Dođite na kafu!

Na tržištu naše zemlje iskristalisala su se dva najveća takmaca: Grand i DonCafe, dok C kafa, Intermezzo i Zlatno zvono drastično zaostaju

Naš čovek, izgleda, ne može bez kafe. ‘Komšinice, zašto ne svratite na kafu?’ ‘Hoćemo li da odemo negde na kafu?’ ‘Evo, ja častim kafom.’ Da ne govorimo da je najčešći poklon prilikom odlaska u posetu – kafa. Mnogi bez šoljice kafe ujutru ne mogu oči da otvore. Tu našu sklonost odlično su primetiti i primenili stvaraoci televizijskih reklama koji su sve moguće situacije na ovu temu stavili u službu dva najveća rivala – Grand kafe i DonCafea. Nacija sa interesovanjem prati nove podvige junaka reklama, za koje su angažovani vrhunski glumci i reditelji. Zanimljiv je podatak da je za šest godina jedan od naših proizvođača kafe snimio čak 100 različitih reklama, a tu su i brojne akcije i sponzorstva.
Grand Prom
Kompanija Grand Prom, proizvođač najpopularije Grand Kafe, sa svojim proizvodima prisutna je na našem tržištu od 1998. Tokom godina razvoja ostvarivano je sve veće tržišno učešće, koje je rezultiralo time da je u ovom trenutku Grand kafa lider u segmentu tzv. ‘turske’ kafe na domaćem tržištu sa oko 43% tržišnog udela. Proizvodi su prisutni u skoro 90% prodajnih objekata, od velikih sistema do manjih lanaca i pojedinačnih prodavnica, kaže direktor marketinga ove kompanije, Milan Slavinski. Konstantan rast prodaje i distribucije zasnovan je na opredeljenju ka kvalitetu samog proizvoda, ali i na ostalim segmentima kao što su savremena tehnologija, kvalitetna ambalaža, i konstantan kontakt sa potrošačima na samom mestu prodaje i kroz zapažene reklamne kampanje. Kao rezultat ovakve orijentacije Grand Prom je potrošačima uvek nudio nešto novo. Posle prvog, najprodavanijeg brenda kafe, Grand Gold – mešavine najkvalitetnijih vrsta kafe, Grand kafe Rio, namenjene ljubiteljima kafe koji cene istinsku jačinu ukusa, uvođeni su novi proizvodi: Grand deluxe, mešavina izuzetnih vrsta južnoameričke arabike, i Grand Aroma, nova mešavina kvalitetnih vrsta kafe koja, pored vakuuma i kvalitetne ambalaže sa duplim zidom, kao novitet uvodi i sistem za lako otvaranja (easy open sistem) koji omogućava jednostavno i brzo otvaranje kesice sa kafom.
Tendecija uvođenja noviteta nastavljena je: pored prošlogodišnjih veoma popularnih limenki za kafu, ove godine se na tržištu pojavilo i set pakovanje sa šoljicom i 400g kafe, koje je odlično prihvaćeno od potrošača. Ovih dana na tržištu će se pojaviti i novi član Grand porodice – Grand Espresso, proizvod koji izlazi van segmenta tzv. ‘turskih’ kafa, i koji sledi prepoznatljivu razvojnu liniju kompanije u pogledu kvaliteta i ambalaže. Početkom 2003. Grand Prom je krenuo u realizaciju planova za regionalno širenje. Tokom marta 2004. započeo je sa radom i novootvoreni pogon za proizvodnju u Bosni i Hercegovini. Nastup na tržištu BiH je zasnovan na poznatoj strategiji kompanije, kojom je Grand kafa zauzela tidersku poziciju i u našoj zemlji. Rezultati ovakvog opredeljenja su već vidljivi kako kroz odličnu zastup ljenost/numeričku distribuciju, tako i kroz ostvareno značajno učešće u ukupnoj prodaji ostvarenoj za samo nekoliko prvih meseci, kaže Milan Slavinski, direktor marketinga kompanije Grand Prom.
DonCafe
Kompanija DonCafe Group na tržištu Srbije i Crne Gore posluje 12 godina. Brend DonCafe stvoren je pre četiri godine od kada beleži konstantan rast tržišnog udela. Ova kompanija tržišno prisustvo ostavaruje preko tri proizvoda, a to su Minas DonCafe, DonCafe Classic i DonCafe Royal. Prema poslednjim procenama tržišta, udeo DonCafe proizvoda iznosi oko 35% ukupnog tržišta domaće crne kafe, kaže Milica Stefanović, PR kompanije. Zahvaljujući stalnom unapređenju proizvodnog programa, izgradnji brendova kroz kvalitetne marketinške kampanje i praćenje visokih standarda poslovanja, DonCafe beleži konstantan rast tržišnog udela od samog svog nastanka do danas. Taj rast se vidi najbolje kroz rast udela na tržištu (market share) kafe, koji je dostigao oko 35%, sa oko 11% krajem 2000. godine. Takođe, DonCafe je jedan od najvećih oglašivača u SCG (najoglašavaniji brend u 2002. i konstantno na listi 10 najvećih oglašivača u našoj zemlji), te na taj način igra značajnu ulogu i na medijskom tržištu, kaže za Progressive magazin Stefan Ivanović, direktor marketinga.
DonCafe Classic je brend koji je za godinu dana postojanja na tržištu uspeo da postane deo života mnogih potrošača. Za to su delom zaslužna mnoga istraživanja sprovedena pre stvaranja ove mešavine finih sorti kafe, kako bi se ukus DonCafe Classic kafe što više približio ukusu domaćeg potrošača. Inovativna marketinška kampanja ‘DonCafe porodica’ sa doajenima naše glumačke scene doprinela je da ovaj proizvod brzo postane svakodnevni deo života mnogih uživalaca u kafi. Svi proizvodi se pakuju u tehnološki usavršenu, savremeno dizajniranu ambalažu koja u potpunosti čuva svežinu, a time i sva aromatična svojstva sveže pržene kafe, za šta su nagrađeni Velikim Šampionskim peharom za ambalažu Poljoprivrednog Sajma u Novom Sadu, navodi Milica Stefanović. Na pitanje koja su pakovanja najpopularnija, ona navodi da se domaći potrošači tradicionalno opredeljuju za pakovanje od 200 grama koje u proseku kupuju svaki drugi dan. Ova frekvencija kupovine svrstava SCG u sam vrh zemalja po potrošnji ovog napitka po glavi stanovnika. Od nas više kafe popiju samo Skandinavci.
“Veliko interesovanje potrošača izazvalo je pojavljivanje poklon pakovanja sa 400 grama DonCafe Classic kafe i dve originalne DonCafe crvene šoljice. Takođe, s obzirom da je kafa specifičan proizvod koji zahteva poseban način pakovanja radi očuvanja svežine koja direktno utiče na ukus i aromu napitka, potošači su vrlo brzo prepoznali prednosti vakuum pakovanja koje na najbolji način čuva svežinu i ukus. Prati nas imidž inovativne kompanije, što nije bez osnova. Tokom ove godine ostvarili smo veliki broj značajnih aktivnosti, što se najbolje vidi na permanentom radu na usavršavanju kvaliteta proizvoda i ambalaže. Ti rezultati prikazani su i kroz osvajanje Velikog Sampionskog pehara za izuzetan kvalitet i širok asortiman proizvoda na ocenjivanju kvaliteta kafe pri Poljoprivrednom Sajmu u Novom Sadu, već dve godine za redom, kao i osvajanjem Velikog Šampionskog pehara za ambalažu, takođe na ocenjivanju kvaliteta pri Poljoprivrednom Sajmu u Novom Sadu”, kažu u kompaniji.
Nedavno je završena Velika nagradna igra kojom su se potrudili da nagrade svoje potrošače, ali i druge saradnike u lancu prodaje – samostalne trgovinske radnje, veleprodajne kuće, lance maloprodaja… Ovakav pristup dao je više nego zavidne rezultate, i svakako je da će i dalje nastaviti da nagrađuju i motivišu svoje saradnike i potrošače kroz ralizičite promotivne aktivnosti. Na pitanje koga smatraju glavnim konkurentom na domaćem tržištu, Stefan Ivanović, direktor marketinga DonCafe Group objašnjava: “Crna kafa je veoma specifičan proizvod, jer se u samom procesu proizvodnje mora imati kao cilj specifičan ukus prilagođen domaćem potošaču. Stoga je logično i da se kao najuspešniji na ovom polju delovanja pokazuju domaći proizvođači koji su potpuno upoznati sa potrošačem i tržištem. Naš cilj je i širenje na okolna tržišta. Do sada je izvoz naših proizvoda uspostavljen na teritoriji Makedonije, u iznosu od oko 5% od ukupne proizvodnje”.
Intermezzo Caffe
“Proizvodnim programom robne marke Intermezzo Caffe pokriveno je celo tržište Srbije i Crne Gore. Imajući u vidu da se naša paleta proizvoda sastoji od velikog broja proizvoda namenjenih različitim segmentima tržišta i naš tržišni udeo mogao bi se na osnovu njih utvrditi. U segmentu tradicionalne kafe nalazimo se na trećem mestu, dok smo u proizvodnji specijal kafe (espresso, filter i kafa bez kofeina) apsolutni lider, a i jedini domaći proizvođač sa ovakvim asortimanom”, kaže Svetlana Starčević, direktor odseka trgovine u kompaniji IDT System. Iz proizvodnog programa Intermezzo Caffe na tržištu su najpoznatiji proizvodi: Intermezzo Forte, espresso mešavina najfinijih arabika Centralne i Latinske Amerike, Indije i Azije. Zatim Intermezzo Forte – dekofeinizirana espresso mešavina, Intermezzo Allegro i Intermezzo Vivace.
Proces dekofeinizacije kafe Intermezzo Forte urađen je u Italiji najsavremenijim metodama tako da se održi i očuva njena aroma i ukus. Sve suštinske karakteristike kafe su očuvane osim kofeina, koga ima samo 0,01% što je ispod dozvoljenih granica. Intermezzo Allegro, tradicionalna kafa sadrži oba botanička tipa – arabiku i robustu. Glavni sastojak mešavine je Rio Minas, brazilska arabika sa specifičnim ukusom koji daje jedinstvenu aromu prilikom pripreme takozvane ‘turske’ ili ‘grčke’ kafe. Prepoznatljiv ukus tradicionalne kafe je poboljšan izvesnim procentom ‘prane kafe’, koju smo uveli na ovo tršište, objašnjava Svetlana Starčević. Intermezzo Vivace, Filter coffee blend je mešavina 100% finih arabika. Ona je dostupna i u dekofeiniziranoj verziji pod imenom Intermezzo Vivace, dekofeinizirana filter mešavina. “Ubrzo nakon pojavljivanja naše robne marke na tržištu 2000. godine uveli smo vakuum pakovanja za sve naše proizvode. Na ovaj način najbolje se očuva aroma delikatnih specijal kafa, a ubacivanjem specijalnog ventila koji omogućava izlazak štetnih gasova iz kesice omogućili smo potpunu zaštitu svežine proizvoda”, kaže gospođa Starčević.
Imajući u vidu segmente tržišta koje pokrivaju svojom paletom proizvoda trenutno nemaju konkurenta u kompaniji koja se sa istim ili sličnim proizvodnim programom pojavljuje na našem tržištu. Svakako da se u pojedinačnim segmentima tržišta sreću sa velikim domaćim pržioničarima (tradicionalna kafa), a na tržištu specijalitenih kafa jedina konkurencija su im strani proizvođači. Na pitanje da li izvoze svoje proizvode i na koja tržišta, Svetlana Starčević dodaje: “Kao kompanija čiji je cilj da svoj proizvodni program ustanovi kao regionalnu robnu marku koja će biti lako prepoznatljiva po svom kvalitetu i izgledu u svim zemljama Evrope, paralelno sa plasmanom i pozicioniranjem na domaćem tržištu intenzivno smo radili i na razvijanju stranih tržišta. Već nekoliko godina prisutni smo na tržištima zemalja u regionu. Pored Bugarske, Grčke, Makedonije, Bosne i Hercegovine i Rumunije, naša kompanija već beleži zavidne rezultate na polju izvoza u SAD, Kanadu, Švedsku, Veliku Britaniju, Nemačku … Povratne informacije koje smo dobili iz ovih zemalja su više nego zadovoljavajuće, a ukus i kvalitet široko prihvaćeni i prepoznatljivi”.
Sinex Zlatno zvono
Kafa Zlatno zvono, proizvod kompanije Sinex, zahvaljujući pre svega visokom kvalitetu uspela je da zauzme značajno mesto na tržištu kafe kod nas. Proizvodi se u Soko Banji, u fabrici koju su projektovali italijanski stručnjaci. Savremena tehnologija, kompjuterski kontrolisan proizvodni proces i uvek isti sirovinski sastav garantuju vrhunski kvalitet kafe. Uz to, jednostavan, neagresivan i originalan marketinški nastup, oblikovan po meri domaćeg potrošača, uspeo je da od ove kafe stvori dobro poznat brend. Kafa Zlatno zvono, srpska kafa, pravi se od pet vrsta sirove kafe, po originalnoj recepturi prilagođenoj ukusu domaćeg potrošača. Zbog toga i nosi naziv srpska kafa, čime se uklapa u trenutno aktuelne trendove poklanjanja pažnje domaćim proizvodima i proizvođačima sa tendencijom približavanja tradiciji. Naravno, sve to prilagođavajući se zahtevima modernog tržišta. Tako se u asortimanu Zlatnog zvona ravnopravno nalaze tradicionalna i espreso kafa, koja je od skora u proizvodnom programu kompanije.
Još jedan od noviteta je pakovanje kafe u zrnu, proizvod koji će krenuti u osvajanje tržišta tokom leta. Mešavina kafe u zrnu istog je sastava i ukusa kao mlevena kafa Zlatno zvono. U toku je priprema za izlazak na tržište pakovanja mlevene kafe sa lakim otvaranjem, pakovanja sa šoljom, originalne mešavine za filter kafu. Strategije razvoja firme usmerene su ka proširenju tržišta, pre svega na teritoriji Crne Gore, pojačanju prodajne mreže i obogaćivanju asortimana. Sve to, naravno, vodeći računa o ukusu, kvalitetu i konkurentnoj ceni proizvoda. Planira se i izvozni program pre svega u bivše jugoslovenske republike, kako kafe, tako i ostalih proizvada Sinexa. Radi se o orasima, lešnicima, jabukama i čajevima čime će ova firma još više učvrstiti svoju poziciju među uspešnima, rekla je Ivana Lazić, PR menadžer Sinex d.o.o.
Karolina Meilen