Sredstva za pranje posuđa

washing-dishes

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.18, novembar 2005.)

Pranje posuđa sigurno nije jedan od omiljenih poslova u domaćinstvu. Za pranje posuđa koriste se specijalna sredstva – deterdženti za pranje posuđa, čija je osnovna funkcija da omoguće efikasno uklanjanje ostataka hrane i masnoće sa posuđa (čaša, tanjira, pribora za jelo, tiganja, i slično). Veoma je širok asortiman proizvoda koji omogućavaju efikasno čišćenje, tako da se teorijski, za pranje posuđa mogu koristiti i sapuni ili drugi deterdženti. Ipak, sapuni se uopšte ne upotrebljavaju za pranje posuđa, a mnoga univerzalna sredstva za čišćenje ili deterdženti za pranje veša ne proizvode optimalne rezultate. Ova sredstva ostavljaju fleke na posuđu, i ne mogu u potpunosti da se rastvore, i samim tim ne proizvode željeni efekat.

• Performanse deterdženta
Potrošačima je veoma lako da porede različite marke deterdženata za pranje posuđa, a na osnovu njihovih karakteristika procenjuju koja je marka najbolja. Sa aspekta potrošača, najvažnije karakteristike jednog deterdženta su: dobro uklanjanje masnoće, bogata i trajna pena, prijatan miris, ekonomičnost, lepo pakovanje, i naravno cena. Najvažnija karakteristika jednog deterdženta jeste njegova sposobnost uklanjanja masnoće sa posuđa. Površinski aktivne materije su glavni sastojak deterdženta za pranje posuđa i njihovom različitom kombinacijom postiže se efekat uklanjanja masnoće. Različitom koncentracijom površinsko aktivne materije i vode određuje se da li će deterdžent biti ‘običan’, koncentrovan ili dvostruko koncentrovan, popularno nazvan Ultra. Generalno, što je deterdžent više koncentrovan on je ekonomičniji za upotrebu i efikasnije uklanja masnoću. Takođe, važno je znati i da je uklanjanje masnoće sa posuđa efikasnije ako se koristi topla voda. Trenutno se u našoj zemlji može naći veliki broj koncentrovanih deterdženata, čak 94 odsto vrednosnog tržišnog učešća, dok dvostruko koncentrovani deterdženti, odnosno ultra deterdženti imaju oko šest odsto vrednosnog tržišnog učešća (podaci MEMBR, jul/avgust 2005).

• Mirisi i boje
Različiti parfemi i aditivi za boju se dodaju deterdžentima u maloj količini, i oni im daju finalan izgled ili ‘ličnost’. Na tržištu su najprisutniji deterdženti sa mirisom limuna i jabuke. Verovatno je jedan od razloga i taj što su, po pravilu, prvi deterdženti imali upravo ove mirise, i jer se limunska kiselina koristila da pruži dodatni sjaj opranom posuđu. Na tržištu preovladuju deterdženti voćnih mirisa: šumsko voće, mango, pomorandža, kivi, itd. Ako govorimo o bojama najprisutniji su deterdženti žute i zelene boje.

• Antibakterijska svojstva i balzami
Deterdžentima za pranje posuđa se često dodaju i antibakterijski sastojci koji pružaju antibakterijsku zaštitu rukama. Ukoliko deterdžent ima ove sastojke, oni su posebno navedeni na pakovanju. Na tržištu je sve veći broj deterdženata sa oznakom Balsam. Ovi deterdženti efikasno kombinuju visoku moć odmašćivanja, sa izvanrednom zaštitom ruku. Takvi deterdženti najčešće kao specijalni sastojak imaju Aloe veru, ili vitamin E. Ovakvi deterdženti su izuzetno nežni prema koži i ne oštećuju je tokom pranja posuđa.

• Različita pakovanja
Koncentrovani deterdženti najčešće se pakuju u boce od 500ml ili 1.000ml. Dvostruko koncentrovani deterdženti, odnosno Ultra deterdženti pakuju se u boce od 500ml. S obzirom da sa jednom bocom dvostruko koncentrovanog deterdženta može da se opere ista količina posuđa kao i sa bocom koncentrovanog deterdženta, oni su najčešće isto cenovno pozicionirani u okviru iste marke deterdženata. Boce su uglavnom providne tako da potrošači mogu već pri kupovini da ocene i boju i gustinu tečnosti, a anatomski oblikovane tako da ih mogu koristiti i levo ruki i desnoruku potrošači. I zatvarači na bocama omogućavaju lako doziranje tečnosti prilikom pranja posuđa.

Henkel-Merima