Sredstva za osetljivi veš

laundry-1024x808

ŠTITITE TKANINU I VAŠE RUKE

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.17, oktobar 2005.)

Lider na tržištu Saponia. Slede Henkel Merima, Henkel, Simchem i Albus.

Jedan od proizvoda koji se koristi za pranje veša i garderobe u najširem smislu reči je svakako i deterdžent za osetljive tkanine, vunu i fino rublje. Tržište Srbije i Crne Gore ne može baš da se pohvali nekom bogatom ponudom ovakvih deterdženata, ali sa druge strane, ni potražnja nije preterano velika. Jedan od razloga je možda i taj, što se ovi deterdženti koriste uglavnom za ručno pranje, a danas domaćice sve manje upražnjavaju taj način pranja. Ali, proizvođači se i dalje bore za privlačenje kupaca, stalnim inovacijama, uvođenjem novih programa i usavršavanjem postojećih proizvoda.

Saponia
Prvo mesto na tržištu sredstava za pranje osetljivog veša, prema rezultatima istraživanja agencije GfK, ima Saponia, čiji brend Nila soft drži 31,1 odsto. Kako ističe Dajana Mrčela, direktor marketinga i izvoza osječke kompanije, taj segment nije dovoljno razvijen, ali oni neprestano rade na osavremenjavanju ponude deterdženata za pranje vune, svile i finog rublja, i to u skladu sa kretanjima modne industrije. “Nila soft u ovom tržišnom segmentu ima dominantan položaj. Nudeći tržištu najsavremeniji oblik deterdženta za pranje vune, svile i finog rublja Saponia konstantno beleži značajan rast finansijskog i tržišnog udela”, kaže Mrčela. Ona dodaje da su tržištu dostupni praškasti i tečni deterdženti Nila soft, i to u dve mirisne varijante – Classic i Floral, a ponudu su obogatili specijalnim deterdžentom za pranje crnog i tamnog rublja Nila soft Black control. “Najpopularnija pakovanja su praškasta Nila soft (kartonska kutija 330g, refill 1,25kg) i tečna Nila soft (boca 1000ml).
Saponia je izvozno orijentisana kompanija, tako da udeo izvoza u ostvarenoj realizaciji beleži konstantno povećanje. “Cilj nam je da zadržimo postojeće pozicije na tržištu u Hrvatskoj, ali i da povećamo učešće izvoza u odnosu 60:40 odsto u korist izvoza. Naša najveća izvozna tržišta su zemlje bivše Jugoslavije, dok su naša očekivanja usmerena i na zemlje zapadne Evrope, ali i na Egipat i SAD”, ističe Mrčela. Ona dodaje da u ovoj godini tržište Srbije i Crne Gore već beleži značajan rast koji se zasniva na poboljšanju opštih uslova poslovanja i aktivnijem direktnom pristupu Saponia Commerca u Beogradu, kao i preko distributera ITM u Srbiji, AD Stadion u Crnoj Gori i Migros Commerca na Kosovu. Kada je reč o novitetima, Mrčela ukuzuje na Saponijin novi proizvod za pranje crnog i tamnog rublja – Nila Soft Black Control. “S Nilom Soft Black Control crne i tamne boje ostaju dugo kao nove, zahvaljujući posebnim supstancama i formulaciji”, ističe Mrčela, a kao najveće konkurente Mrčela navodi multinacionalne kompanije, kao što su Henkel i Reckitt Benckiser.

Henkel Merima
Drugo mesto pripada kompaniji Henkel Merima sa deterdžentom Merwool, koji ima učešće od 22,7 odsto na tržištu, a sledi brend kompanije Henkel – Perwoll, sa 19,2 odsto. “Specijalni deterdžent Perwoll pojavio se na našem tržištu krajem 2003. godine, i to u tri varijante: Perwoll Balsam Magic – za vunu i vunene tkanine, Perwoll Color Magic – za šarene tkanine, i Perwoll Black Magic – za crne i tamne tkanine”, navodi Henkel Brand Management. Kako ističu, od 2003. godine, količinsko i vrednosno tržišno učešće Perwolla je u stalnom porastu, a prema istraživanjima agencije MEMRB, Perwoll je tržišni lider u kategoriji specijalnih deterdženata – vrednosno tržišno učešće za maj-jun 2005. godine iznosi 42 odsto. “Merwool je drugi brend u kategoriji specijalnih deterdženata u asortimanu Henkel Merime, koji postoji već dugi niz godina, i to samo kao deterdžent za vunene tkanine”, dodaju iz kompanije. Oni ističu da je količinsko tržišno učešće Perwolla u stalnom porastu i da je u periodu maj-jun 2005. taj rast bio 32 odsto. Najprodavanije je pakovanje od 1l, s obzirom da su u kategoriji specijalnih deterdženata uglavnom pristuni deterdženti u gelu, ali je i prodaja praškastih specijalnih deterdženata u porastu. Kao novinu, najavljuju da će u septembru po prvi put biti u prodaji Perwoll deterdženti u pakovanju od 2l. “Perwoll se prodaje na celoj teritoriji Srbije i Crne Gore, a takođe se izvozi i u Makedoniju”, ističu iz Henkela.

Simchem
Na četvrtom mestu, sa 7,9 odsto količinskog tržišnog učešća, je proizvod Biobell, kompanije Simchem. “Prema našim istraživanjima deterdžent Biobell vuna roze za osetljive tkanine pokriva 25 odsto tržišta Srbije i Crne Gore, na kojem sarađujemo sa svim značajnim kupcima”, ističe Vojkan Aleksić, generalni direktor kompanije. Prema njegovim rečima, fizički i finansijski udeo na tržištu je u permanentnom porastu poslednjih pet godina. “Opravdano smatramo da će se ovakav trend rasta prodaje održati i u budućnosti, pošto se radi o najkvalitetnijem proizvodu na tržištu”, naglašava Aleksić. On dodaje da je najpoznatiji brend Biobell vuna, ali da Simchem proizvodi i deterdžent Axel vuna. Najpopularnije pakovanje je 1000ml. Kao novinu, Aleksić najavljuje osveženje ovog proizvoda u pogledu atraktivnije ambalaže i novih mirisa. “Takođe, neprestano radimo na poboljšanju ovako visokokvalitetnog proizvoda”, dodaje Aleksić. Kao najvećeg konkurenta na domaćem tržištu on navodi Henkel Merimu. Svoje proizvode Simchem izvozi u Republiku Srpsku, a prema rečima Aleksića, na tom tržištu beleže rast prodaje.

Albus
Među prvih pet na tržištu našla se i kompanija Albus, sa svojim deterdžentom Lama, koji ima 4,1 odsto tržišnog učešća. Kako ističu iz kompanije, Albus je renomirani proizvođač najpoznatijih srpskih brendova iz oblasti hemijske industrije. “Naši brendovi postali su sinonim za mnoge proizvode. Neki od njih nalaze se i među deterdžentima za pranje rublja. Na primer, iako već duže nije na tržištu, svi još dobro pamte Albusov Crni bik”, ističu iz Albusa. Jedan od takvih, prepoznatljivih proizvoda na tržištu, je i Lama, deterdžent za ručno pranje vune, svile i finih tkanina. “Lama je karakteristična po svom izuzetno blagom i neagresivnom hemijskom sastavu, sačinjenjenom da čuva vašu tkaninu, održavajući je na taj način uvek novom, ali brine i o koži vaših ruku. Ovaj deterdžent, prisutan na tržištu već više od 20 godina, i danas se bez ikakve reklame, nalazi među prvih pet najprodavanijih proizvoda te vrste”, na glašavaju iz kompanije. Kada su u pitanju ovi proizvodi, iz Albusa najavljuju uvođenje nove proizvodne linije deterdženata za pranje rublja – praškastih deterdženata. “Ovi proizvodi ući će u konkurentsku borbu, odnosno u osvajanje liderske pozicije na tržištu, kako svojim kvalitetom, tako i cenom. Naime, ovi proizvodi biće i po kvalitetu, i po ceni, atraktivniji od konkurentskih proizvoda istog ranga, i to, kako domaćih tako i stranih”, ističu iz kompanije Albus.

Pripremila: Ana Filipović