Čips

Photoxpress_811649

OMILJENA SLANA ZANIMACIJA

(tekst objavljen u Progressive magazinu br.15, avgust 2005.)

Broj jedan Marbo Product, slede PIK Čačak i Paraćinka.

I dok starije generacije čips pamte kao jedinstveni proizvod iz Čačka, danas je apsolutni primat na tom tržištu preuzeo Chipsy. Kao uostalom i u svim ostalim sferama života i ishrane, sa razvitkom tehnologije i ukusa potrošača razvile su se i različite vrste ovog proizvoda. Nekada dostupan samo u klasičnoj slanoj varijanti, a danas sa najrazličitijim ukusima, pa čak ne više ni u uobičajenom obliku i pakovanjima. Samim tim što je konkurencija postala veća, ni proizvođači ne smeju da se opuštaju, i stalno pronalaze nove varijante i osavremenjuju ambalaže, kako bi ostali verni starim i privukli nove potrošače, čiji ukusi su sve zahtevniji.

Marbo Product
Prema istraživanju agencije GfK, apsolutni lider na domaćem tržištu čipsa je Marbo Product, sa 86,9 odsto učešća. “Proizvodi Chipsy zauzimaju najveći udeo na tržištu SCG”, ističu iz Marba, dodajući da su najpopularniji proizvodi iz te porodice Chipsy rebrasti XL (100g), Chipsy happy gold (50g), Millenium (200g), Country (100g), Chipsy tzatziki (50g), Chipsy štapić sa ukusom kečapa (50g i 100g), Chipsy pizza (50g). “Svoje proizvode Marbo Product izvozi na tržišta Makedonije, Republike Srpske, Federacije BIH, Slovenije, Rumunije, Rusije, Bugarske, Mađarske i Grčke, i uspešno spaja lokalne i globalne trendove”, ističu iz kompanije. Novitet u ponudi iz porodice Chipsy je Chipsy Light. “Odgovarajući na zahteve tržišta i prateći nove trendove u proizvodnji čipsa Marbo Product je u februaru pustio u rad najsavremeniju liniju za proizvodnju čipsa sa specijalnim difeterom. Ovaj uređaj omogućava da novi proizvod u svom sastavu ima 30 odsto manje ulja, i samim tim 25 odsto manje kalorija, a da pri tome nije izgubio na kvalitetu ukusa”, navode iz kompanije i dodaju da potpuno novi koncept dizajna omogućuje lako prepoznavanje ovog proizvoda i njegovo razlikovanje od ostalih iz porodice Chipsy, a na tržištu se može naći u pakovanju od 65g.
Kako navode iz Marba, oni su najveći proizvođač snack proizvoda u jugoistočnoj Evropi. Sedište preduzeća je u Beogradu, a proizvodni pogon nalazi se u Bačkom Magliću, u blizini Novog Sada. “Kompanija je osnovana sa većinskim učešćem stranog kapitala, posluje po najvišim svetskim standardima, i postojano unapređuje proizvodnju. Važan smo član evropske i američke asocijacije snack proizvodača: European Snack Association (ESA) i Snack Food Association (S FA) “, navode iz kompanije.

PIK Čačak
Drugo mesto, sa sedam odsto učešća, pripada kompaniji PIK Čačak. Međutim, Srećko Martinović, komercijalni direktor ovog čačanskog preduzeća, kaže da, prema podacima kojima oni raspolažu, njihov proizvod zauzima oko 23 odsto tržišta u Srbiji i Crnoj Gori, a njihov finansijski i fizički udeo je u stalnom porastu. “Naši najpoznatiji brendovi su Čips običan (50g), zatim Čips super (50g), Čips kečap, Čips pizza, Čips paprika, Čips štapić kečap i Čips rebrasti”, kaže Martinović i dodaje da su najprodavanija, odnosno najpopularnija, pakovanja Čips običan od 50g i Čips maksi od 100g. Prema njegovim rečima, kompanija priprema novitete za ovu godinu, kada je u pitanju ovaj program proizvoda, ali nije precizirao o kakvim je novinama reč. Kao glavnog konkurenta Martinović navodi kompaniju Marbo Product. “Oko 35 odsto naše proizvodnje namenjeno je izvozu, a proizvode izvozimo na sva susedna tržišta u regionu”, ističe Martinović.

Paraćinka
Istraživanje agencije GfK pokazuje da je na trećem mestu, sa 3,3 odsto učešća, kompanija Paraćinka. Branko Petković, marketing menadžer te firme iz Paraćina, navodi da oni ne raspolažu preciznim podacima o tržišnom učešću. “Neke ranije analize marketinških agencija iz 2000. godine i pre, govore da se naš udeo na tržištu kretao od pet do 15 odsto. Na osnovu zvaničnih podataka Republičkog zavoda za statistiku, tržišno učešće Cornasa iznosilo je od 9,17 do 15,13 odsto, u periodu 2001. do 2002. godine, pri obimu proizvodnje čitave grane od 932 do 943 tone na godišnjem nivou. U prvih pet meseci ove godine tržišno učešće El famosa iznosi oko osam odsto”, ističe Petković i dodaje da je i finansijski i fizički udeo na tržištu u porastu, ali naglašava da je taj rast skroman, pre svega zbog niske platežne moći stanovništva. El Famoso je jedini brend Paraćinkine ćerke firme Cornas. Reč je o meksičkom tortilja čipsu od integralnog zrna kukuruza, koji se proizvodi u sedam ukusa i to: šunka, sir-luk, kečap, pizza, roštilj, paprika i natural. “Svi ovi ukusi, pakuju se u tri kesice: 30g, 50g i 200g, a najprodavanija su pakovanja od 50g”, navodi Petković, i dodaje da je paleta sedam ukusa, prema njihovim procenama, za sada dovoljno bogata ponuda za tržište i da iz tog razloga u toku ove godine ne planiraju da obogaćuju asortiman novim aromama ili pakovanjima. Glavne konkurente na domaćem tržištu Petković vidi u kompanijama Marbo Product i PIK Čačak, najstarijem proizvodaču čipsa kod nas, ali i dodaje da konkurenti proizvode prave od krompira, dok ih u Paraćinu proizvode od kukuruza. “Oko 30 odsto proizvodnje izvozimo i to najviše na tržište Makedonije, Slovačke, BiH , Austrije i Bugarske”, navodi Petković.

Pripremila: Ana Filipović