Sredstva za čišćenje toaleta/šolje

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 122, oktobar 2014)

 

DA SVE BLISTA

 

Prema podacima Nielsena, sredstva za čišćenje toaleta se prodaju kroz kanal hipermarketa i supermarketa (49,8%), kroz velike radnje ‘odlazi’ 23,6%, a kroz male radnje 21,1% kategorije. Kroz kanal drogerija je generisano 5,6% prodaje kategorije. 

 

Nielsen analiza tržišta
Stevan Cvetković, Account Executive:
Podaci agencije Nielsen odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije za period jul 2013-jun 2014. godine. Prema tim podacima, sredstva za čišćenje toaleta se prodaju kroz kanal hipermarketa i supermarketa (49,8%), kroz velike radnje ‘odlazi’ 23,6%, a kroz male radnje 21,1% kategorije. Kroz kanal drogerija je generisano 5,6% prodaje kategorije.
U Beogradu se proda 23,5% sredstava za čišćenje toaleta, u Vojvodini 40,3%, u centalnoj jugoistočnoj Srbiji 19,7%, dok preostale prodaje (16,4%) ‘dolaze’ iz centralne zapadne Srbije.
Prema formi proizvoda, najprodavanija su sredstva za čišćenje toaleta u obliku tečnosti (84%), a slede sredstva u formi gela (15,9%). Kada je reč o veličini pakovanja, najprodavanija su sredstva od 750g/ml (66,6%), pa od 1.000g/ml (22,2%).
Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Beohemija Inhem, Henkel, Panonija, SC Johnson i proizvođači privatnih robnih marki. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Bref, Mer, Saniper, Scalla i WC Net.

Beohemija

Marketing služba Beohemije:
Na tržištu smo prisutni sa brendovima Pompa i Scalla. Imamo proizvode namenjene samo za higijenu WC šolje – Pompa WC sanitar gel 750ml, Scalla gel WC sanitar 750ml i Scalla regular WC sanitar 1.000ml, a takođe i proizvode za higijenu i osvežavanje WC šolje – Pompa čvrsti WC Fresh 1/1 i 3/1 i Scalla čvrsti WC Fresh 1/1 i 3/1. Naš najprodavaniji proizvod je Pompa čvrsti WC Fresh Green Forest 3/1.
Konstantno pratimo svetske trendove, kao i kretanje potreba potrošača na našim tržištima. Trudimo se da budemo aktuelni, da ponudimo kvalitetan proizvod po što prihvatljivijoj ceni, a u skladu sa specifičnim zahtevima naših potrošača.

Henkel Srbija

Marketing sektor Deterdženti i kućna hemija, Henkel Srbija:
Henkel je na tržištu u kategoriji sredstava za čišćenje WC šolja prisutan sa sledećim proizvodima: Bref 6xEffect (3 varijante: Total Protection, Anti-limescale i Rust&Stain) i Mer Sanit (3 varijante: Miris okeana, limuna i borovine). Bref 6xEffect Total Protection je proizvod koji ne sadrži izbeljivač u svom sastavu, ali je efikasan koliko i proizvodi sa izbeljivačem. Svi proizvodi i varijante su dostupni u veličini od 750ml, a pored toga na tržištu postoji i promotivno pakovanje varijante Bref 6xEffect Total Protection od 1l.
Najprodavaniji proizvod Henkela u ovom segmentu je Mer Sanit 750ml (Miris okeana). Mer Sanit je proizvod koji već godinama opravdava poverenje potrošača. Trgovinski format u kojem je ovaj proizvod najzastupljeniji je TT kanal, odnosno prodavnice manjeg i srednjeg formata.
Mer Sanit je početkom ove godine imao redizajn pakovanja, etikete i formule. Henkel uvek podržava inovacije i konstantno poboljšava svoje proizvode, sve u cilju boljeg zadovoljenja potreba potrošača. Takođe, unapređenjem kvaliteta proizvoda i atraktivnim ponudama za potrošače Henkel se trudi da unapredi prodaju u ovoj kategoriji.

Panonija

Marketing služba, AD HI Panonija:
Hemijska industrija Panonija Pančevo prisutna je na domaćem tržištu sa sredstvima za čišćenje WC šolje: WC Saniper 1l, WC Saniper 530ml, WC Saniper mentha 750ml, WC Saniper pine 750ml, WC Saniper gel 750ml i WC Fresh korpica 1+1.
WC Saniper je proizvod sa kojim smo zastupljeni preko 50 godina na tržištu, a početkom ove godine smo modernizovali ambalažu. Ove jeseni smo lansirali na tržište prepoznatljivi kvalitet WC Sanipera u novom pakovanju od 750ml, veoma efikasno tečno sredstvo za postizanje besprekorne čistoće WC šolja: WC Saniper mentha, WC Saniper pine i WC Saniper gel. WC fresh korpica 1+1 je sredstvo u stiku, koji osvežava, čisti, dezodoriše WC šolje sa dve mirisne note – pine i citrus.
Naši proizvodi su dostupni na teritoriji cele Srbije. Izvozimo na teritoriju Bosne i Hercegovine i Crne Gore, a u planu je proširenje na ostala tržišta u regionu. Iako je na ovom tržištu konkurencija jaka i brojna, smatramo da ćemo uvođenjem novih proizvoda, modernizacijom ambalaže i pristupačnim cenama poboljšati poziciju na kojoj se danas nalazimo.

SC Johnson

Predstavništvo SC Johnson Beograd:
Kada je reč o kategoriji sredstava za čišćenje WC šolje, kompanija SC Johnson je na tržištu Srbije i Crne Gore prisutna sa brendovima Duck i Mr Muscle. Duck proizvodi se na našem trižištu nalaze već 15 godina i dobro su poznati potrošačima. Karakteriše ih specifičan zakrivljeni vrat boce, koji omogućava da tečnost za čišćenje dopre tačno ispod ruba WC školjke, gde se nakupljaju bakterije i prljavština. Duck tečnosti dostupne su u dve mirisne note: Marine i Mint, u ambalaži od 750ml koju smo nedavno redizajnom osvežili. Od prošle godine SC Johnson je svoj portfolio sredstava za čišćenje WC školjki obogatio Mr Muscle tečnostima koje karakteriše visok stepen efikasnosti. U ponudi su: Mr Muscle Lavanda sredstvo za čišćenje i dezinfekciju, Mr Muscle sredstvo za izbeljivanje WC školjke sa mirisom eukaliptusa, kao i Mr Muscle Original sredstvo za uklanjanje kamenca iz WC školjke. Sve boce Duck i Mr Muscle tečnosti imaju i sigurnosni čep, koji onemogućuje deci da otvore bocu i dođu u kontakt sa sadržajem.
Duck i Mr Muscle proizvodi imaju široku distribuciju na celoj teritoriji Srbije, dok je prodaja u hipermarketima i supermarketima ipak najznačajnija. Lansiranjem Mr Muscle tečnosti prodaja beleži stabilan rast iz perioda u period i polako Mr Muscle tečnosti zauzimaju vodeću poziciju u našoj prodaji. Kroz kontinuirano prisustvo u akcijskim prodajama/sniženjima trudimo se da učvrstimo i uvećamo naše prisustvo u segmentu.

GfK analiza tržišta
Dalibor Minić, Research Assistant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta sredstava za čišćenje WC šolje u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od jula 2013. do maja 2014. godine.
Sredstva za čišćenje WC šolje potpadaju pod širu kategoriju sredstava za čišćenje koja, pored navedenog, obuhvataju i ostale hemijske preparate za čišćenje u domaćinstvu: sredstva za čišćenje kuhinje, staklenih površina, za uklanjanje rđe i kamenca, sredstva univerzalne ili višestruke namene itd. Važno je napomenuti da sredstva za čišćenje WC šolje ne uključuju osveživače za WC šolje – takozvane WC-blokove, koji se smatraju kao posebna kategorija.
Proizvode iz ove potkategorije u posmatranom periodu kupilo je 44% domaćinstava u Srbiji, što implicira da veliki broj domaćinstava za čišćenje WC šolja ne upotrebljava sredstva usko prilagođena ovoj nameni već koristi univerzalna ili višenamenska sredstva za čišćenje, kao i alternative poput sone kiseline i slično.
Na domaćem tržištu prisutno je oko 30 proizvođača sredstava za čišćenje WC šolja, sa oko 40 brendova. Međutim, preko 75% količinskog tržišnog učešća čine proizvodi 4 najveća proizvođača, a to su (abecednim redosledom): Beohemija, Brixol, Henkel i Panonija.
Najznačajniji kanal za prodaju sredstava za čišćenje WC šolje su tradicionalne prodavnice u kojima se proda 40% ukupnih količina ovog proizvoda, a za njima slede supermarketi sa 26% i minimarketi sa 20% količinskog udela. U hipermarketima se proda 9% sredstava za čišćenje WC šolje, a putem ostalih prodajnih kanala u domaćinstva ode ukupno 5% količina.
Trgovačke marke su u ovoj potkategoriji sa 8% količinskog učešća solidno zastupljene u odnosu na republički prosek za robu široke potrošnje (koji iznosi oko 4%), dok je učešće prodaje sredstava za čišćenje WC šolja na promocijama sa 9% bezmalo na nivou republičkog proseka.
Najveći deo – 91% – prodatih sredstava za čišćenje WC šolja je u tečnom obliku, od čega 2% ide na koncentrovane tečne preparate, dok 9% količina čine sredstva u vidu gela.
Među najzastupljenijim brendovima, najveći broj kupaca je privukao brend Mer koji se našao u korpama 57% kupaca sredstava za čišćenje WC šolje, dok je brend WC Saniper u posmatranom periodu kupilo 26%, a brend Scalla 11% kupaca kategorije.
I lojalnost kupaca je najizraženija kod brenda Mer, čiji kupci zadovoljavaju ovom robnom markom 65% svojih potreba za sredstvima za čišćenje WC šolje. Slede WC Saniper sa lojalnošću od 56% i Scalla sa 39%.
S obzirom na relativno nisku penetraciju sredstava za čišćenje WC šolja i slabu segmentiranost tržišta kada su u pitanju proizvodi iz ove kategorije, postoji dosta prostora za rast postojećih, ali i ulazak novih igrača na domaće tržište u narednom periodu.