NAJVIŠE SE KUPUJU U TRADICIONALNIM PRODAVNICAMA I MINIMARKETIMA
Ova dva maloprodajna formata generišu po 29% ukupne količine kategorije, dok supermarketi imaju 20%, diskontni lanci 12%, a hipermarketi 5% udela.
(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 220, septembar 2024)
Istraživanje GfK
Ana Kovačević,
Junior Research Consultant, Consumer Panel Services
GfK
U fokusu ovog istraživanja je kupovina smeša za kolače (filovi za torte i kolače, smeše za mafine, trileće i slično) i deserata u prahu (ledeni deserti, puding, šlag krem i šlag pena i slično) u domaćinstvima u Srbiji u periodu od aprila do jula 2024. godine. Podaci se odnose na pakovane proizvode, ali ne i na rinfuznu robu (robu na meru).
Proizvode iz analizirane kategorije je bar jednom kupilo 60% domaćinstava tokom posmatranog četvoromesečnog perioda. Uz to, zabeležen je pad penetracije u odnosu na isti period prethodne godine. Frekvencija kupovine takođe blago opada i iznosi nešto manje od tri puta.
Prosečna cena koju su domaćinstva plaćala po kilogramu opada za 5% i iznosi 777 dinara u analiziranom periodu. Sa druge strane, svako domaćinstvo je u proseku kupovalo 820 grama proizvoda iz navedene kategorije, što predstavlja rast u odnosu na isti period 2023. godine.
Po kanalima prodaje
Smeše za kolače i deserti u prahu se najviše kupuju u tradicionalnim prodavnicama i minimarketima, pri čemu ova dva maloprodajna formata generišu po 29% ukupne količine kategorije. Dok tradicionalne prodavnice beleže pad količinskog učešća, minimarketi ostvaruju rast. Supermarketi imaju 20%, diskontni lanci 12%, a hipermarketi 5% udela.
Vodeći igrači
Top tri brenda odnose 46% ukupne kupljene količine pakovanih proizvoda iz posmatrane kategorije, a to su, abecednim redosledom: C, Dr. Oetker i Joker.
Promocije i trgovačke marke
Trgovačke marke imaju manji značaj u odnosu na period april-jul 2023. godine i u analiziranom periodu ostvaruju količinsko učešće od 15%. Smeše za kolače i deserti u prahu kupljeni na promociji odnose 17% ukupne kupljene količine kategorije.