Vlažne maramice

Foto: Freepik

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 220, septembar 2024)

KLJUČNI TRENDOVI I PRILIKE ZA INOVACIJE VLAŽNIH MARAMICA NA SRPSKOM TRŽIŠTU

Količinski najprodavanija pakovanja su ona od 72 maramice (32,3%), zatim od 80 (13,5%), pa 60 (6,7%) i 192 maramice (6,4%), pokazuju podaci NIQ-a.

Istraživanje NIQ

U savremenom svetu, gde praktičnost i higijena igraju ključne uloge u svakodnevnom životu, vlažne maramice su postale nezamenljiv deo potrošačkih navika. Ovaj segment tržišta doživljava značajan rast zahvaljujući svojoj svestranosti i komforu koji pruža korisnicima. U ovom članku ćemo istražiti trenutne trendove na tržištu vlažnih maramica i prilike koje se nude za dalji razvoj i inovacije.
U periodu od septembra 2023. do avgusta 2024. godine, vrednosna prodaja u Srbiji beleži snažniji rast od količinske, sa povećanjem od 8% u poređenju sa istim prethodnim periodom, dok količinska prodaja raste 7,3%. Zanimljivo je da su i količinska i komadna prodaja u porastu u svim regionima Srbije, što ukazuje na kontinuiranu potražnju širom zemlje.

Po kanalima prodaje
Prema kanalima prodaje, kiosci i veliki marketi zajedno sa drogerijama su zabeležili znatan rast (veći od 15%) i uvećali svoje učešće u vrednosnoj prodaji u odnosu na isti period godinu dana ranije. Nasuprot tome, male prodavnice i hipermarketi beleže pad, dok ostali kanali beleže pozitivan trend rasta.

Po regionima
Kada je reč o vrednosnoj prodaji po regionima, Beograd je zaslužan za 32,8% udela, Vojvodina 26,9%, jugoistočna Srbija ima 20,4% udela, a zapadna Srbija 19,9%.
Ukoliko pogledamo količinsko učešće, Beograd beleži 31,3%, Vojvodina 26,3%, jugoistočna Srbija 22,3%, a zapadna Srbija 20,1%.

Preferencije potrošača
Kada se posmatraju preferencije potrošača, neparfemisane vlažne maramice dominiraju sa 67,6% vrednosnog udela. Maramice sa kamilicom beleže 20,8%, dok aloe vera proizvodi imaju udeo od 7,4%. Ostale mirisne varijante čine manje od 5% tržišta.

Po veličini pakovanja
Količinski najprodavanija pakovanja su ona od 72 maramice (32,3% udela u prodaji), zatim 80 (13,5%), pa 60 (6,7%) i 192 maramice (6,4%).
Potrošači i dalje traže proizvode koji pružaju visok nivo udobnosti i praktičnosti. Vlažne maramice koje su lako prenosive i dostupne u različitim veličinama i pakovanjima postaju sve traženije zbog njihove jednostavne upotrebe.

Vodeći igrači
Top pet proizvođača koji na tržištu ostvaruju 74,9% vrednosne prodaje, poređani po abecednom redu, su: Alkaloid, Lomax Company, Piramida 72, Procter&Gamble i Violeta, uključujući i privatne robne marke.

Proizvodi koji nude dodatne benefite
U Srbiji, tržište vlažnih maramica beleži konstantan rast, sa sve većim interesovanjem za proizvode koji kombinuju kvalitet i pristupačnost. Potrošači su sve više zainteresovani za proizvode koji nude dodatne benefite poput antibakterijskih svojstava ili ekoloških prednosti. Analizom trenutnog stanja tržišta može se primetiti da postoji značajan potencijal za razvoj novih proizvoda i proširenje postojeće ponude.

PROSEČNA POTROŠNJA PO DOMAĆINSTVU OSTVARUJE RAST

Supermarketi su se izdvojili kao maloprodajni format sa najvećim vrednosnim učešćem – oni generišu četvrtinu ukupne vrednosti kategorije. Slede drogerije, čiji udeo raste i dostiže 20%.

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 220, septembar 2024)

Istraživanje GfK

Ana Kovačević,
Junior Research Consultant, Consumer Panel Services
GfK

U fokusu ovog istraživanja je kupovina vlažnih maramica u domaćinstvima u Srbiji u periodu od februara do jula 2024. godine (analiza ne obuhvata vlažne maramice za domaćinstvo, uklanjanje šminke, negu lica i intimnu negu).
Vlažne maramice su u posmatranom periodu zabeležile rast penetracije od 3,2 pp u odnosu na isti period prethodne godine, pri čemu je ovaj KPI dostigao 73%. To znači da je analiziranu kategoriju barem jednom kupilo skoro tri četvrtine domaćinstava u periodu februar-jul 2024. godine. Frekvencija kupovine takođe raste i iznosi nešto manje od pet puta.
Prosečna potrošnja po domaćinstvu ostvaruje rast od 10% i iznosi 723 dinara, dok se po kupovini u proseku potroši 154 dinara na proizvode iz analizirane kategorije.

Po kanalima prodaje
Supermarketi su se izdvojili kao maloprodajni format sa najvećim vrednosnim učešćem – oni generišu četvrtinu ukupne vrednosti kategorije. Slede drogerije, čiji udeo raste i dostiže 20%. Minimarketi i tradicionalne prodavnice odnose po 15%, diskontni lanci 12%, a hipermarketi 9%.

Vodeći igrači
Na tržištu vlažnih maramica, top pet brendova ostvaruje u zbiru 43% vrednosnog udela, a to su, po abecednom redu: Fresh, Kosili, Lumpi, Lupilu i Nevena.

Promocije i trgovačke marke
Trgovačke marke odnose nešto više od trećine ukupno generisane vrednosti kategorije, pri čemu ostvaruju blagi rast udela u odnosu na period februar-jul 2023. godine. Vlažne maramice kupljene na promociji imaju vrednosno učešće od 40%.