
SLANE GRICKALICE ZA SVAKU SITUACIJU
(Tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 210, septembar 2023)
Kao faktore koje razmatraju prilikom kupovine slanih grickalica, potrošači izdvajaju ukus (66%), kvalitet (47%), cenu (44%). Takođe, ako su na akciji ili popustu, u korpi se može naći i neka marka ili ukus koji inače nije prvi izbor.
Istraživanje Smart Plus Research
Svako druženje je propraćeno nekom vrstom grickalica. U prodavnicama, police sa ovom kategorijom su pune, a često se mogu videti u korpama kupaca. Koje grickalice kupujemo i koristimo, da li neka vrsta dominira ili svaka ima svoje prilike? Kako biramo brendove? U kojim situacijama ih koristimo? Istraživanje koje je agencija Smart Plus Research sprovela na teritoriji Srbije tokom jula 2023. godine imalo je za cilj da odgovori na ova pitanja. Istraživanjem je obuhvaćeno 1.000 punoletnih građana Srbije, a uzorak je reprezentativan prema polu, uzrastu i regionu u kom ispitanici žive.
Koje vrste slanih grickalica su najčešći izbor
Čips, a potom i flips su kategorije koje skoro polovina ispitanika redovno kupuje, odnosno koje su se u poslednja tri meseca našle u korpi. Oko trećine navodi orašaste plodove (kikiriki, badem, semenke, pistaće), kao i grisine, ribice, perece. Četvrtina je kupovala kokice, dok su krekeri i brusketi u odnosu na ovo ‘društvo’ manje zastupljeni, sa oko 20% kupaca.
Gledano prema polu, žene se češće nego muškarci opredeljuju za grisine, ribice i perece, kao i kokice (37% vs. 25%, tj. 29% vs. 19%). Uzrasne razlike se mogu i pretpostaviti – mladi (18-29 god) više od svih drugih grupa koriste i kupuju svaku navedenu kategoriju.
Među najstarijima, starijim od 60 godina, je najviše onih koji nisu redovni kupci i korisnici ovih kategorija, 2 od 5 navodi da nije kupilo ove proizvode u poslednje vreme.
Čips je kategorija koja je prvi izbor za trećinu, na drugom mestu su orašasti plodovi sa 22% kupaca, a na trećem flips sa 20%.
Muškarci, značajno više nego žene, navode čips i orašaste plodove, dok je čips najčešći izbor polovine najmlađih. S druge strane, stariji od 60 godina, više nego ostali navode da od svih slanih grickalica najčešće kupuju grisine, ribice, perece.
25% ne priznaje zdravije slane grickalice, niti zbog ukusa niti smatraju da su manje štetne po zdravlje, dok 26% smatra da iako su ovakve grickalice zdravije, žele da uživaju u punom ukusu (slano, masno, slasno) i one nikako nisu njihov izbor. 16% je neutralno, ne baš oduševljeno ukusom, ali kad nema drugih izbora mogu i zdravije opcije, dok je trećina pozitivna prema zdravijim opcijama, što zbog manjeg osećaja krivice/griže savesti, što jer im se dopada ukus.
Koje brendove kupci najradije biraju
Kada je čips u pitanju, 80% ispitanika je kupilo Chipsy, dok su druge marke manje zastupljene u korpama. Na drugom mestu je Chips Way za koji 40% navodi da ga je kupilo, zatim Doritos sa 28%, pa trgovinske marke – koje kupuje više od petine ispitanih kupaca čipsa.
Sa flipsevima je slična priča – 83% kupca flipseva je kupilo Smoki, a prvi sledeći je Clipsy koji kupuje 41% ispitanih kupaca kategorije. Nadalje, slede trgovinske marke, sa skoro petinom kupaca.
Čini se da su Vojvođani najodređeniji – u obe kategorije više nego ostali regioni biraju lidere, tj. Chipsy i Smoki. S druge strane, Beograđani manje od ostalih biraju trgovinske marke.
Orašasti plodovi su malo drugačija kategorija – pored brendova, mogu se kupiti na meru, i to ne samo u supermarketima, nego i u prodavnicama zdrave hrane i na pijacama.
Isto tako, specifičnost kategorije je i cena, koja je viša nego kod drugih grickalica, pa tako petina navodi da kupuje na meru, a ne brendove. Od brendova, polovina kupuje Gud, 40% Jumbo, a skoro 40% kupuje trgovinske marke.
Kod grisina, ribica i pereca je ozbiljna ‘borba’ – tri igrača imaju sličan broj kupaca – Pardon navodi 60% ispitanika, Prima 54%, a 41% kupuje Trik, a ni Josh! nije daleko sa 32%.
Interesantno je da su i ovde Vojvođani određeniji – njihov izbor pre nego za ostale je Trik. Takođe, u zapadnoj Srbiji više nego u ostalim regionima navodi se Hello, Swisslionove grisine, ribice, perece.
Clipsy kokice su najčešći brend upakovanih kokica, ali potrošači često kupuju i one za mikrotalasnu (sa slabim znanjem brendova), kao i na ulici, ili pak samo kokičar pa sami kokaju kod kuće.
Krekeri su, čini se, kategorija koja se malo manje doživljava kao grickalica, pa se ne kupuju tako često kao čips ili flips. Ipak, ponuda je raznovrsna, pa tako Tuc krekere, Pardon i Tak kupuje nešto manje od polovine kupaca kategorije, Bake Rolls trećina, Josh! četvrtina, a Slanu Plazmu svaki peti kupac kategorije.
Ukus je najvažniji
Kao faktore koje razmatraju prilikom kupovine slanih grickalica, potrošači izdvajaju ukus (66%), kvalitet (47%), cenu (44%). Takođe, ako su na akciji ili popustu, u korpi se može naći i neka marka ili ukus koji inače nije prvi izbor. Za 26% je svežina, tj. rok trajanja važan faktor, a u sličnom procentu i veličina pakovanja.
Ipak, kada treba da odrede šta je najvažniji faktor, 41% navodi ukus, a po 15% cene, akcije, kvalitet.
Interesantno je da ovde nema razlika po demografskim karakteristikama, sem što najmlađi više nego ostali ističu važnost ukusa.
Imajući u vidu visoku važnost ukusa, ne čudi što 37% navodi da nisu ljubitelji isprobavanja i stalnih novotarija na tržištu, te da prednost daju proverenim proizvodima koje vole. S druge strane 22% (a naročito mladi) voli da isprobava nove proizvode i ukuse i kažu da su među prvima koji će ih kupiti, dok 24% jeste otvoreno, ali ipak sačeka preporuku.
Gde je društvo, tu su i slane grickalice
Slane grickalice se koriste u mnogim situacijama, što je verovatno i tajna njihovog uspeha. Najčešće se koriste uz druženja kod kuće (ali i napolju), uz gledanje filmova, kada je dosadno. Često su užina između obroka, ali i sredstvo da se zavara glad. Takođe, na putovanjima, bilo da skrate vreme i zaposle ruke, bilo da se premosti dosada ili zavara glad.
Slane grickalice se koriste i uz rad i učenje, gledanje sportskih sadržaja, igranje igrica, uz alkohol, na zabavama, žurkama…
Žene će radije obrok zameniti slanim grickalicama, ili ih pak poslužiti kad im dođu gosti, dok ih muškarci najčešće konzumiraju uz sport, igrice, alkohol.
Najmlađi će grickalice koristiti na zabavama, na putovanju, usput, ali i uz igrice i učenje pre nego ostali (što je i do učestalijih prilika, ali i izbora da se grickalice koriste u tim situacijama), dok će Beograđani pre nego ostali grickati tokom vremena provedenog napolju/u prirodi.