BRENDOVI I LJUDI UVEK U FOKUSU
(Tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 210, septembar 2023)
“U ovim zahtevnim vremenima gde energetsko pitanje, inflacija i porast cena sirovina i transporta diktiraju tempo, trudimo se i uspevamo da sve poteškoće pretvorimo u prilike, da se prilagođavamo, pratimo potrebe biznisa, ukuse i potrebe naših potrošača”
Razgovarale: Dragana Vraneš i Marija F. Šmit
Apatinska pivara je najstarija aktivna pivara na ovim prostorima. Ima više od 650 zaposlenih – u sedištu kompanije u Apatinu, komercijalnom centru u Beogradu i u distributivnim centrima širom Srbije – Novom Sadu, Inđiji, Čačku, Nišu. Godišnji operativni kapacitet Apatinske pivare iznosi četiri miliona hektolitara. Kako u Apatinskoj pivari vole da kažu, u toku jednog dana se u pivari proizvede onoliko piva koliko je u drugoj polovini 19. veka bila ukupna godišnja proizvodnja. O trendovima u proizvodnji i konzumaciji piva, poslednjim investicijama i aktivnostima Apatinske pivare razgovarali smo sa Igorom Vukašinovićem, generalnim direktorom.
Kakve rezultate je Apatinska pivara postigla ove poslovne godine?
Na nivou celog evropskog tržišta primetan je blagi pad volumena u odnosu na prethodnu godinu, ali imamo zaista dobro izbalansiran set rezultata za protekli period. Tokom poslednjih godina svaka sezona je imala neki svoj izazov, kako za pivarsku, tako i za celokupnu FMCG industriju. U ovim zahtevnim vremenima gde energetsko pitanje, inflacija i porast cena sirovina i transporta diktiraju tempo, trudimo se i uspevamo da sve poteškoće pretvorimo u prilike, da se prilagođavamo, pratimo potrebe biznisa, ukuse i potrebe naših potrošača, kao i da najkvalitetnije pivo pravovremeno dostavimo do naših kupaca i potrošača.
Na čemu je bio fokus u prethodnom periodu u Apatinskoj pivari, da li je bilo nekih značajnih investicija?
Nama su uvek u fokusu naši brendovi i naši ljudi. U ovim izazovnim vremenima nastojimo da budemo mudri u upravljanju troškovima i napravimo strateška i pametna ulaganja. Krajem ove i početkom prošle godine, uspeli smo da zaokružimo jednu veliku investiciju koja se odnosi na potpuno novu tehnologiju proizvodnje bezalkoholnog piva koje prozivodimo u našoj pivari u Apatinu i izvozimo u zemlje naših poslovnih jedinica širom Evrope.
Apatin je postao centralni hub Molson Coorsa za Evropu za proizvodnju bezalkoholnog piva. Kakva se prodaja piva sa 0,0% alkohola beleži na našem tržištu, kako su ga naši ljudi prihvatili, kolike količine bezalkoholnog piva proizvedenog u Apatinu se prodaju kod nas a koliki deo
se izvozi?
Bezalkoholno pivo je svakako rastući trend u svetu. Sve više potrošača želi da konzumira svoje omiljeno pivo koje nema alkohol i koje je zadržalo originalni ukus. Drago nam je da naše znanje i iskustvo možemo da upotrebimo kako bismo izašli u susret sve većim zahtevima savremenog tržišta, jer kategorija piva sa 0,0% alkohola tokom poslednjih godina ostvaruje značajan rast svuda u svetu. Ujedno sve više raste svest kod potrošača da odgovorno konzumiraju svoje omiljene pivske brendove. U Srbiji je ovo mala kategorija u odnosu na tradicionalna alkoholna piva, ali svakako kategorija koja će rasti i koju ćemo još više promovisati. Najveći deo naših volumena ide u izvoz i možemo da se pohvalimo da je potražnja za ovim pivima sve veća.
Kada je reč o izvozu, u koje zemlje Apatinska pivara izvozi piva iz svog portfolija, proizvedena u Srbiji? Da li je u planu širenje na neka nova tržišta?
Najveći izvoz ostvarujemo u zemlje regiona gde se pije naš Jelen. Inače naša piva stižu do svojih obožavalaca širom sveta. U Molson Coorsu imamo organizacionu jedinicu Export & Licence koja širom sveta distribuira sve Molson Coors pivske brendove gde god to potrošači traže.
Kakvi su trendovi danas u Srbiji prisutni po pitanju konzumacije piva i da li su u skladu sa globalnim trendovima?
Na tržištu je svake godine sve više različitih pivskih brendova ili njihovih ekstenzija. Ponuda je bogata jer igrači na tržištu prate svetske trendove, ali su svakako kod nas i dalje najdominantnija lager piva. Uvek se trudimo da prepoznamo potrebe tržišta, da se prilagođavamo i odgovorimo svim ukusima, te tako i pored našeg bogatog pivskog portfolija polako ulazimo u kategoriju koju nazivamo ‘Beyond Beer’. Širenje na ovaj segment značajan je i logičan iskorak za našu kompaniju Molson Coors, jer tu prepoznajemo priliku za dalji rast i razvoj, to jest ulazak u nove kategorije pića.
Nedavno ste predstavili drugi po redu izveštaj o održivom razvoju ‘Dali smo održivu reč’. Koji su najznačajniji rezultati u domenu održivosti koje je Apatinska pivara ostvarila tokom protekle godine?
Imamo dosta značajnih rezultata, ali bih svakako izdvojio uvođenje procesa kogeneracije u pivari uz pomoć kojeg dobijamo zelenu električnu energiju. Kada je reč o upotrebi energije, usmereni smo na stalno poboljšanje energetske efikasnosti kroz smanjenje i optimizaciju potrošnje toplotne energije, struje i vode. Možemo se pohvaliti da smo racionalnim trošenjem u poslednjih pet godina za čak 22% smanjili potrošnju energije. Uzimajući u obzir sve urgentnije globalne izazove u oblasti životne sredine, nastojimo da postavljamo sve ambicioznije ciljeve kada su u pitanju naš vodeni, klimatski i ambalažni pečat, kao i da uvodimo nove projekte koji će predstavljati cirkularnu ekonomiju na delu.
Molim vas da sumirate ovogodišnje rezultate kada je reč o odgovornoj konzumaciji i kampanji ‘Kad pijem ne vozim’ – kakve ste sve aktivnosti sprovodili?
Apatinska pivara je već 17. godina posvećena kampanji ‘Kad pijem ne vozim’. U partnerstvu sa Upravom saobraćajne policije i Agencijom za bezbednost saobraćaja promovišemo odgovornu konzumaciju i apelujemo na vozače da brinu o svojoj bezbednosti. Tokom svih ovih godina u okviru programa sprečavanja prekomerne konzumacije alkohola Apatinska pivara donirala je 175 alkometara. Ove godine smo zajednički sa našim partnerima bili prisutni na svim većim letnjim festivalima – na Belgrade Beer Festu, Danima piva u Zrenjaninu, kao i prvi put na Drinskoj regati. Veoma je važno da svake godine novim generacijama vozača podižemo svest o odgovornoj konzumaciji alkohola i iznova apelujemo na sve učesnike u saobraćaju.
Ove godine Apatinska pivara je dobila prestižni sertifikat Top Employer. Šta to znači za vas kao kompaniju, kakav odnos prema zaposlenima negujete, po čemu se ističete u odnosu na druge poslodavce?
Dobijanje ovog značajnog sertifikata znači da smo globalno priznati po svojoj izvrsnoj praksi sa zaposlenima. Stvaranje okruženja za rast naših zaposlenih i razvoj zajednice u kojoj poslujemo su vrednosti koje su ugrađene u našu kulturu poslovanja. Pored priznanja dobijenog na lokalnom nivou, evropski logo na nivou Molson Coorsa potvrđuje da u našoj celoj kompaniji negujemo kulturu u kojoj cenimo i poštujemo naše razlike i verujemo da su različitost i inkluzija ključ za promovisanje pobedničke timske kulture.
Već treću godinu zaredom ste i Family Friendly kompanija, šta to konkretno znači?
Jedna od ključnih vrednosti Apatinske pivare je ‘Ljudi su na prvom mestu’. Podrška porodici, odnosno ravnoteži između privatnog i poslovnog života je veoma važna, tako da je pivara nosilac prestižnog Family Friendly sertifikata, i to kao prva kompanija u Srbiji u sektoru robe široke potrošnje. U protekloj godini uveli smo i nove benefite za kolege, kao što su više slobodnih dana za zaposlene čija deca polaze u prvi razred osnovne škole ili po prvi put u vrtić, širok koncept rada na daljinu, ‘letnji petak’, više slobodnih dana za novopečene tate ili briga o majkama koje se vraćaju na posao nakon porodiljskog – sve su to mere koje su odabrali naši zaposleni i koje su u ovom izazovnom vremenu potrebne jednoj modernoj porodici.
Trudimo se da uživaju u pogodnostima koje će im omogućiti dobar balans između posla i porodičnog života.
Kakvi su planovi Apatinske pivare za naredni period?
Svi se slažu da nas u sledećoj godini očekuje još izazovnije poslovno okruženje. Mi smo već zaokružili svoje planove za 2024. godinu, a naša vodilja je svakako naša desetogodišnja strategija koja nam je neprocenjiva mapa za ceo naš biznis. U fokusu su nam svakako naši ključni brendovi Jelen i Nikšićko, dalja ekspanzija naših premijum piva, kao i projekti koji predstavljaju iskorak van kategorije piva. Jedan od ključnih stubova naše strategije je i da želimo da kreiramo svet vredan slavljenja i iskreno verujem da ćemo u tome uspeti i tokom ove i narednih godina.