SIRNI NAMAZI

(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 192, novembar 2021)

 

UOČLJIV JE RAST PRODAJE SIRNIH NAMAZA U SRBIJI

 

Ako posmatramo kanale preko kojih sirni namazi stižu do potrošača, najviše ovih proizvoda prodato je u hiper/super marketima – vrednosno 51,4%, količinski 46,8% i komadno 49,4%, a slede velike prodavnice – vrednosno 37,5%, količinski 42,9% i komadno 38,4%.

 

Nielsen analiza tržišta

Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od oktobra 2020. do septembra 2021. godine u Srbiji je uočljiv rast prodaje sirnih namaza u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma – vrednosno 5,4%, količinski 1,3% i komadno 3,7%.

Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih sirni namazi stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica, malih prodavnica, paviljona i kiosaka, u odnosu na prethodno posmatrani period najveći rast zabeležio kanal velike/srednje prodavnice, i to 6,6% vrednosno i 5,7% komadno.

Po regionima

Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja sirnih namaza najveća je u Beogradu (36,8%), u Vojvodini iznosi 26,3%, u jugoistočnoj Srbiji 19,3%, a u centralno-zapadnoj Srbiji 17,6%.

Po kanalima prodaje

Ako posmatramo kanale preko kojih sirni namazi stižu do potrošača, najviše ovih proizvoda prodato je u hiper/super marketima – vrednosno 51,4%, količinski 46,8% i komadno 49,4%, a slede velike prodavnice – vrednosno 37,5%, količinski 42,9% i komadno 38,4%.

Po dodatom ukusu

U analizu prodaje sirnih namaza uključena je i njihova podela po dodatom ukusu na: bez dodatog ukusa/sastojka (without extra flavour/ingredient), sa ukusom šunke (ham flavouring), sa biljkama itd. U Srbiji je u analiziranom periodu najviše prodato sirnih namaza bez dodatog ukusa/sastojka i na njih u ukupnoj prodaji ‘odlazi’ 76,3% vrednosnog i 66,1% količinskog udela, a sledi ukus šunka sa 2% učešća u ukupnoj prodaji.

Po procentu mlečne masti

Kada govorimo o procentu mlečne masti, važne za analizu prodaje ove kategorije mlečnih proizvoda, sirne namaze delimo na one sa više i manje masti. Na srpskom tržištu je u posmatranom periodu najviše prodato sirnih namaza sa 31% mlečne masti (22% vrednosno i 23,2% količinski).

Po veličini pakovanja

Takođe važna za analizu prodaje sirnih namaza jeste i podela po veličini pakovanja. Najviše proizvoda ove kategorije prodato je u pakovanju od 100g (vrednosno 17,9% i količinski 16,3%), slede pakovanja od 150g (vrednosno 17% i količinski 12,6%) i od 250g (vrednosno 16% i količinski 16,8%), zatim pakovanja od 140g i 200g. Sva ostala pakovanja sirnih namaza, veća i manja, imaju manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji ovih proizvoda na srpskom tržištu u posmatranom periodu.

Vodeći proizvođači

Kada govorimo o najvećim proizvođačima sirnih namaza, najzastupljeniji na srpskom tržištu (po abecednom redu) su: Belje, Imlek, Lactalis, Meggle, Mlekara Šabac i Savencia. Ovih šest proizvođača ‘zauzima’ 56,4% vrednosnog i 50,5% količinskog udela u ukupnoj prodaji sirnih namaza na srpskom tržištu.