(tekst je objavljen u Progressive magazinu br. 192, novembar 2021)
UOČLJIV JE RAST PRODAJE SIRNIH NAMAZA U SRBIJI
Ako posmatramo kanale preko kojih sirni namazi stižu do potrošača, najviše ovih proizvoda prodato je u hiper/super marketima – vrednosno 51,4%, količinski 46,8% i komadno 49,4%, a slede velike prodavnice – vrednosno 37,5%, količinski 42,9% i komadno 38,4%.
Nielsen analiza tržišta
Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:
Na osnovu analize tržišta kojom je obuhvaćen period od oktobra 2020. do septembra 2021. godine u Srbiji je uočljiv rast prodaje sirnih namaza u odnosu na prethodno posmatrani period, i to po sva tri prodajna kriterijuma – vrednosno 5,4%, količinski 1,3% i komadno 3,7%.
Značajno je navesti da je u vezi sa kanalima preko kojih sirni namazi stižu do kupaca, a uključeni su objekti hiper/super marketa, velikih/srednjih prodavnica, malih prodavnica, paviljona i kiosaka, u odnosu na prethodno posmatrani period najveći rast zabeležio kanal velike/srednje prodavnice, i to 6,6% vrednosno i 5,7% komadno.
Po regionima
Posmatrano po regionima Srbije, vrednosna prodaja sirnih namaza najveća je u Beogradu (36,8%), u Vojvodini iznosi 26,3%, u jugoistočnoj Srbiji 19,3%, a u centralno-zapadnoj Srbiji 17,6%.
Po kanalima prodaje
Ako posmatramo kanale preko kojih sirni namazi stižu do potrošača, najviše ovih proizvoda prodato je u hiper/super marketima – vrednosno 51,4%, količinski 46,8% i komadno 49,4%, a slede velike prodavnice – vrednosno 37,5%, količinski 42,9% i komadno 38,4%.
Po dodatom ukusu
U analizu prodaje sirnih namaza uključena je i njihova podela po dodatom ukusu na: bez dodatog ukusa/sastojka (without extra flavour/ingredient), sa ukusom šunke (ham flavouring), sa biljkama itd. U Srbiji je u analiziranom periodu najviše prodato sirnih namaza bez dodatog ukusa/sastojka i na njih u ukupnoj prodaji ‘odlazi’ 76,3% vrednosnog i 66,1% količinskog udela, a sledi ukus šunka sa 2% učešća u ukupnoj prodaji.
Po procentu mlečne masti
Kada govorimo o procentu mlečne masti, važne za analizu prodaje ove kategorije mlečnih proizvoda, sirne namaze delimo na one sa više i manje masti. Na srpskom tržištu je u posmatranom periodu najviše prodato sirnih namaza sa 31% mlečne masti (22% vrednosno i 23,2% količinski).
Po veličini pakovanja
Takođe važna za analizu prodaje sirnih namaza jeste i podela po veličini pakovanja. Najviše proizvoda ove kategorije prodato je u pakovanju od 100g (vrednosno 17,9% i količinski 16,3%), slede pakovanja od 150g (vrednosno 17% i količinski 12,6%) i od 250g (vrednosno 16% i količinski 16,8%), zatim pakovanja od 140g i 200g. Sva ostala pakovanja sirnih namaza, veća i manja, imaju manji vrednosni i količinski udeo u ukupnoj prodaji ovih proizvoda na srpskom tržištu u posmatranom periodu.
Vodeći proizvođači
Kada govorimo o najvećim proizvođačima sirnih namaza, najzastupljeniji na srpskom tržištu (po abecednom redu) su: Belje, Imlek, Lactalis, Meggle, Mlekara Šabac i Savencia. Ovih šest proizvođača ‘zauzima’ 56,4% vrednosnog i 50,5% količinskog udela u ukupnoj prodaji sirnih namaza na srpskom tržištu.