Sirni i mlečni namazi

arfo0101-sirni-namazi

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 101, oktobar 2012.)

 

UKUSNI I LAGANI

 

Prema podacima agencije GfK, najznačajniji kanali za prodaju ove kategorije su supermarketi i minimarketi sa 28% i 27% količinskog učešća. Slede tradicionalne prodavnice (18%), pijace i cash&carry objekti (po 8%), i hipermarketi (5%). Preko ostalih kanala proda se 7% svih količina namaza. 

 

Sirni namazi su lagani i ukusni i sadrže visok procenat masnoće. Tradicionalno se pripremaju od neobranog mleka obogađenog dodatnim kremom. U SAD-u ovi namazi moraju da sadrže najmanje 33% mlečne masti, dok u drugim zemljama procenat mlečne masti može biti različit. U Evropi su počeli da se konzumiraju 1583. godine, prvo u Engleskoj. Danas se sirni i mlečni namazi široko upotrebljavaju. Oni su podloga sendviča, ali i važan sastojak prilikom spremanja različitih jela.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. kiosci, benzinske stanice, pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Sirni i mlečni namazi najvećim delom se prodaju u hipermarketima i supermarketima – oko 54% ove kategorije. Na velike radnje ‘odlazi’ 28% prodaje, a na male oko 18%.
U Beogradu je generisano oko 39% prodaje ove kategorije, u Vojvodini se proda oko 29% sirnih i mlečnih namaza, a preostale prodaje, oko 32%, ostvarene su u centralnoj Srbiji.
Razmatrajući prodaju prema tipu namaza, najveću prodaju ostvaruju sirni namazi, 80%, zatim mlečni namazi 15% i na kraju kajmak sa 5%.
Posmatrajući segmentaciju prema tipu pakovanja, najveće učešće ima pakovanje u vidu plastičnih tuba sa 96%, a slede druge vrste pakovanja sa 3% i plastične čaše sa 1%.
Podela prema veličini pakovanja pokazuje da najveću prodaju ostvaruju pakovanja 20-299g sa 44% i 100-199g sa 43% učešća.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu): Belje, Mlekara Subotica, Mlekara Šabac i Mlekoprodukt, a vodećim proizvođačima se pridružuju i proizvođači privatnih robnih marki.
Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu): A la kajmak, Biser Vajkrem, Ella, Kremsi, Sirko.
Napomena: podaci su za period jun 2011-avgust 2012. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije.

Belje
“ABC sir, kao važan izvozni proizvod Belja, može se pronaći na tržištima šireg regiona. Na tržištu Srbije prisutan je ABC sveži krem sir u pakovanjima od 100g i 200g, a kada je o ukusima reč – tu su ABC sir obogaćen komadićima šunke i ABC sir sa povrćem u pakovanjima od 100g”, kaže Blaženka Razumović, rukovodilac službe marketinga kompanije Belje. Ona dodaje da su bogat kremasti ukus i laka mazivost osigurali ABC siru mesto vrhunskog proizvoda omiljenog kod potrošača svih generacija. “Zbog svojih visokovrednih sastojaka, proteina, kalcijuma i vitamina, ABC sir je namenjen svim starosnim grupama, a kod dece je omiljen već u najranijem dobu. Paleta ukusa i pakovanja zadovoljava različite potrebe potrošača, a najveću prodaju beleži osnovni ukus – ABC sveži krem”, navode iz kompanije Belje.
ABC sir u svom sastavu ima samo tri sastojaka – mleko, pavlaku i malo morske soli. Nastaje jedinstvenim tehnološkim postupkom od pažljivo biranog i kontrolisanog mleka sa beljskih farmi. Od tog mleka priprema se i pavlaka za ABC sir, dok se sasvim mala količina morske soli dodaje prilikom proizvodnje. “Tajna svežine i punoće ukusa ABC sira je u pažljivo vođenom tehnološkom procesu, usavršavanom tokom poslednjih 30 godina, zbog čega je postignut izuzetan kvalitet i trajnost proizvoda, bez dodatka konzervansa i aditiva. Sopstvena proizvodnja mleka, kao i prirodnost ABC sira su dve najvažnije komparativne prednosti Belja, koje prepoznaju i potrošači”, dodaju iz službe marketinga kompanije Belje.
Kvalitet ABC sira potvrđuju brojne nagrade i priznanja za kvalitet. ABC sir osvojio je elitno priznanje na međunarodnom ocenjivanju ‘Superior Taste Award’ Međunarodnog instituta za degustaciju i kvalitet proizvoda iz Brisela, sa maksimalne tri zvezdice čime je svrstan u razred izuzetnih proizvoda. Na ocenjivanju u sklopu Novosadskog sajma, ABC siru je dodeljena šampionska titula dve godine zaredom, 2011. i 2012. ”ABC sveži krem sir je prirodan i lagan izbor za ukusne sendviče, zdrav doručak ili međuobrok od najranijeg doba, ali je i inspiracija za gurmanske čarolije. Brojne mogućnosti primene u kulinarstvu čine ga jednom od omiljenih porodičnih namirnica”, kažu iz kompanije Belje.

Mlekara Subotica
Kako ističu iz ove kompanije, Mlekara Subotica je počela sa proizvodnjom Kremsi Krem maslaca i Krem sira pre tačno 20 godina, kao prva na teritoriji ex-Yu. Od tada do danas, trend proizvodnje i prodaje Kremsi Krem maslaca i Krem sira prati kontinuirani rast. “Početkom 2011, dopunili smo asortiman ove grupe proizvoda i krenuli sa proizvodnjom Subotičkog zrelog kajmaka u ambalaži od 250g, čija je prosečna mesečna prodaja u ovoj godini duplo veća nego u prošloj”, kažu iz Mlekare Subotica. Pre nekoliko meseci su lansirani i Zdravo! sirni namazi u čašama od 200g. “Oba nova proizvoda su vrhunskog kvaliteta, proizvode se po najsavremenijoj tehnologiji, izuzetnih su senzornih svojstava i punog kremastog ukusa. Prodaja ovih proizvoda raste iz meseca u mesec”, navode iz subotičke mlekare, koja ovim proizvodom snabdeva celo tržište Srbije, a od prošle godine subotički Kremsi i Kajmak mogu da se nađu i u rashladnim vitrinama širom Evrope, gde su, kako ističu, veoma lepo prihvaćeni i traženi.
“Kako je Mlekara Subotica jedina mlekara u Srbiji sa dozvolom izvoza u zemlje EU, početkom 2011. ovi proizvodi su se našli na policama u Austriji, Sloveniji, Švedskoj, Francuskoj, Holandiji… Naravno, ovaj brend je dobro poznat i u zemljama regiona: Makedoniji, Crnoj Gori, Bosni… Svakog meseca raste izvoz i broj kupaca u zemljama EU, a Kremsi i Kajmak imaju sve više obožavatelja”, kažu iz Mlekare Subotica. Oni dodaju i da su Kremsi Krem maslac i Krem sir u pakovanju od 250g i 100g kombinacija visokokvalitetnih sirovina, koje se posebnim tehnološkim postupkom obrađuju, tako da se dobijaju proizvodi lako mazive konzistencije, prijatnog karakterističnog ukusa. Mogu da se koriste za pripremu sendviča, kao i mnogih toplih i hladnih jela. Bogat su izvor visokovrednih sastojaka mleka, belančevina mleka, mlečne masti i vitamina rastvorljivih u mastima. Kajmak je mlečni proizvod – kombinacija savremene tehnologije i visokog kvaliteta mleka sa vojvođanskih pašnjaka. Njegov ukus, izgled i sigurnost dugog roka čuvanja omogućavaju dostupnost i spremnost za sve kulinarske egzibicije.

Mlekara Šabac
“Naši sirni namazi zastupljeni na domaćem i inostranom tržištu su: Sirko, Sirko mirođija i krastavac, Sirko urnebes, Sirko vanila, Sirko tunjevina i povrće, dostupni u pakovanjima od 100g, kao i A la kajmak i A la kajmak sa ljutom paprikom u pakovanjima od 150g i 250g. Po kvalitetu oni spadaju u vrhunske proizvode, što dokazuje i činjenica da je Mlekara Šabac jedan od lidera na tržištu u kategoriji sirnih namaza”, kaže Zoran Matić, generalni direktor Mlekare Šabac. Prodaja, kako kaže Matić, raste iz godine u godinu, a najbolje se prodaje A la kajmak u pakovanju od 250g. Supermarketi su trgovinski format u kojima se sirni namazi Mlekare Šabac najbolje prodaju. Na tržište Ruske Federacije i Ukrajine već je plasiran, a uskoro bi trebalo da se pojavi i na domaćem tržištu novi proizvod iz ove kategorije. Reč je o krem siru pogodnom za upotrebu u kulinarstvu, za pripremu slatkih i slanih jela – sušija, čiz kejka, sendviča… “Rukovodeći se potrebama i zahtevima svojih klijenata i potrošača, Mlekara Šabac nastoji da neprekidno unapređuje kvalitet i asortiman proizvoda, uvodi najsavremenija tehnološka rešenja i širi paletu ukusa. Osim uvećanja prodaje na postojećem tržištu, učestvujemo na svim važnijim svetskim sajmovima, prezentujući svoje proizvode i ostvarujući kontakte sa novim kupcima i potencijalnim potrošačima”, kaže generalni direktor Mlekare Šabac.

Mlekoprodukt
Kompanija Mlekoprodukt je na tržištu namaza prisutna sa dve kategorije: mlečni namazi (Vajkrem) i sirni namazi (Mleksi) pod brendom Biser. Biser Vajkrem može se naći u četiri ukusa: Vajkrem natur (250g i 100g), Vajkrem sa paprikom (250g), Vajkrem sa belim lukom (250g) i Vajkrem sa feferonama (250g). Svi su upakovani u plastične čaše sa aluminijumskim poklopcem i svi, osim pakovanja od 100g, imaju providni plastični poklopac. Biser Mleksi postoji u natur varijanti u pakovanju od 150g. Upakovan je u plastičnu čašu sa aluminijumskim poklopcem. Najprodavaniji proizvod u ovoj kategoriji je Vajkrem natur u pakovanju od 250g, a najbolje se prodaje kroz supermarkete.
“Prodaja sirnih i mlečnih namaza beleži konstantan rast. Naša kompanija uvek osluškuje želje svojih potrošača i u skladu sa njima konstantno radi na imidžu svojih proizvoda i na lansiranju novih. Za narednu godinu planiramo veliko iznenađenje za naše potrošače u kategoriji sirnih namaza”, kaže Dragana Lazin, brend menadžer Mlekoprodukta. Ona dodaje i da će u narednom periodu kompanija biti okrenuta trade aktivnostima, mestu prodaje, a potrošače će iznenaditi jakim BTL aktivnostima.

GfK analiza tržišta
Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Srbiji neprekidno traje od novembra 2002. U centru pažnje je merenje potrošnje više od 70 proizvodnih kategorija u 1.500 domaćinstava Srbije (ono što se potroši van domaćinstva nije predmet ovog istraživanja). Analiza tržišta sirnih namaza u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od oktobra 2011. do marta 2012.
Sirni namazi su već dugo prisutni na domaćem tržištu. Ipak, u posmatranom periodu je oko 38% svih domaćinstava u Srbiji kupilo neki proizvod iz ove kategorije. Razloge nešto niže penetracije ovog proizvoda od očekivane možda možemo tražiti u činjenici da su supstituti sirnim namazima (kisela pavlaka, topljeni sir, kajmak, mileram…), takođe veoma rasprostranjeni na ovom tržištu.
Na domaćem tržištu prisutno je nešto više od 25 proizvođača koji nude oko 40 brendova. Tržištem dominiraju poznati proizvođači iz Srbije. Prva tri proizvođača (po abecednom redosledu) su: Mlekara Subotica, Mlekara Šabac i Mlekoprodukt i oni ‘drže’ 71% količinskog tržišnog udela.
Najznačajniji kanali za prodaju sirnih namaza su supermarketi i minimarketi sa 28% i 27% učešća u količinskom prometu ove kategorije. Slede tradicionalne prodavnice (18%), pijace i cash&carry objekti (po 8%), i hipermarketi (5%). Preko ostalih kanala proda se 7% svih količina sirnih namaza.
Trgovačke marke na ovom tržištu učestvuju sa 6% količinskog prometa, što je nešto više od proseka za ukupno tržište robe široke potrošnje. Čini se da su postojeći vlasnici trgovačkih marki na ovom tržištu uspeli da se pozicioniraju. Ipak, na tržištu sirnih namaza još nisu prisutni svi lanci koji generalno poseduju svoje trgovačke marke, pa ostaje da se vidi u kom pravcu će se dalje razvijati ovaj trend. Promotivne kupovine čine 8% prometa na tržištu sirnih namaza, što je neznatno manje od proseka za robu široke potrošnje.
U posmatranom šestomesečnom periodu oko 11% sirnih namaza kupljeno je ‘na meru’ (rinfuz), najčešće u prodavnicama mlečnh proizvoda i na pijacama, a ostalih 90% je kupljeno u nekom od regularnih industrijskih pakovanja. Uzimajući u obzir samo kupce sirnih namaza u posmatranom periodu, najveću bazu kupaca ima Mlekara Šabac, čije sirne namaze je kupilo 60% kupaca kategorije. Mlekara Subotica privukla je 23%, a Mlekoprodukt 19% kupaca kategorije. Što se tiče lojalnosti, kupci Mlekare Šabac su čak 70% svojih potreba za sirnim namazima u posmatranom periodu zadovoljili upravo proizvodima Mlekare Šabac. Što se tiče ostalih proizvođača, Mlekara Subotica dostigla je lojalnost od 53%, a Mlekoprodukt od 41%.
Pored klasičnih sirnih namaza bez dodataka, na tržištu su prisutni i namazi sa raznim dodacima (začinsko bilje, paprika, šunka, urnebes, šampinjoni…), ali je njihov značaj za sada još uvek simboličan i ostaje da se vidi kako će se tržište razvijati u narednom periodu.

Pripremila: Dragana Vraneš