Četkice za zube

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 101, oktobar 2012.)

 

ZA SJAJAN OSMEH

 

Prema podacima agencije Nielsen, četkice za zube se najvećim delom prodaju u hipermarketima i supermarketima – u njima se proda oko polovine ove kategorije. Slede velike i male prodavnice i drogerije.

 

Stari Kinezi koristili su četkice za zube načinjene od svinjske dlake. Francuski zubari su bili prvi Evropljani koji su promovisali upotrebu četkica, u 17. i 18. veku. Prvu četkicu za zube namenjenu širokoj upotrebi dizajnirao je William Addis, a mnoge američke kompanije počele su da ih masovno plasiraju na tržište posle 1885. godine. Florence Manufacturing je bila prva kompanija koja je prodavala četkice pakovane u kutije. Prva električna četkica za zube datira iz 1939. godine, iz Švajcarske.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i o ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci/paviljoni, drogerije. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. benzinske stanice, pijace); velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.
Četkice za zube se najvećim delom prodaju u hipermarketima i supermarketima – u njima se proda oko 50% ove kategorije. U velikim prodavnicama proda se 15% četkica za zube, u malim prodavnicama 9%, a u drogerijama 26%.
U Beogradu se proda oko 35% četkica, u centralnoj Srbiji 36%, dok Vojvodina generiše 28% prodatih količina.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Colgate Palmolive, GlaxoSmithKline, Procter&Gamble i Unilever, a vodećim proizvođačima se pridružuju i proizvođači privatnih robnih marki.
Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Aquafresh, Colgate, Oral-B i Signal, a vodećim brendovima se pridružuju i sumirani brendovi PL-a.
Napomena: podaci su za period septembar 2011-avgust 2012. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije.

Colgate Palmolive
“Colgate kao prvorangirani brend sa 37,7% količinskog i 31,9% vrednosnog učešća za period januar-avgust 2012. (Nielsen, YTD TY) na tržištu četkica za zube u Srbiji potrošačima nudi proizvode visokog kvaliteta koji zadovoljavaju sve potrebe: čišćenje celih usta, interdentalno čišćenje, izbeljivanje i slično, i pri tom su ti proizvodi u različitim cenovnim nivoima. Colgate 360 predstavlja jednu od najnaprednijih linija četkica na tržištu i njegov unikatan dizajn pomaže u čišćenju ne samo zuba, već i jezika, obraza i desni, uklanjajući više bakterija iz usta u poređenju sa običnim četkicama za zube”, kažu iz kompanije Colgate Palmolive.
Colgate Extra Clean, kao četkica koja je na srpskom tržištu prva po rangu prodaje sa količinskim udelom od 17,2% za period januar-avgust 2012. (Nielsen, YTD TY), omogućava odlično čišćenje po pristupačnoj ceni. Ovaj proizvod je moguće pronaći u svim kanalima prodaje kao duopak u kome je jedna četkica gratis. “Kategorija četkica za zube u Srbiji raste i volumenski (9%) i vrednosno (15%) u periodu januar-avgust 2012. godine, uz porast prosečne prodajne cene po prodatoj četkici od 7% u poređenju sa periodom januar-avgust 2011”, navode iz Colgate Palmolivea. Ova kompanija će nastaviti da investira u razvoj novih proizvoda za oralnu higijenu i u tržište četkica za zube u Srbiji, predstavljajući nove proizvode i nove aktivnosti potrošačima. Kako kažu, Colgate je tržišni lider u ovoj kategoriji upravo zato što potrošačima često predstavlja adekvatne nove proizvode po pristupačnim cenama.

GlaxoSmithKline
“GSK na tržište Srbije donosi nekoliko vodećih globalnih brendova za oralnu higijenu. Pored Sensodyne linije za negu osetljivih zuba i Parodontax četkice koja pomaže u otklanjanju simptoma zapaljenja desni (krvarenje), tu je i Aquafresh, koji zadovoljava najšire potrebe oralne nege i nudi najširi spektar inovacija kada je reč o dizajnu četkica za zube. Dokaz ovoj tvrdnji je patentirani i zaštićeni sistem fleksibilnog vrata koji reguliše pritisak četkice na zube tokom pranja. Ovaj patent primenjen je na sve Aquafresh četkice, dok su pojedinačne ekstenzije razvijane u pravcu zadovoljenja specifičnijih potreba potrošača”, kaže Neda Lazić, GSK Category Activation Manager proizvoda za oralno zdravlje i negu na tržištima Srbije, Crne Gore i Makedonije.
Ona dodaje da je Aquafresh četkica – zbog svog širokog portfolija i stalnih inovacija – budućnost dentalne nege u Srbiji. “Dok tržište beleži blago rastući trend kada su u pitanju proizvodi za oralnu negu, GSK u fokus marketing i prodajne strategije postavlja Aquafresh zbog najboljeg odnosa cene i kvaliteta. Dosadašnja iskustva kažu da prodaju vode cenovno najpovoljniji artikli sa jedne strane, ali i oni koji su u premijum segmentu, sa druge. Tako je Aquafresh najpopularniji sa Family Pack i Promo Twin pack + 1 gratis ekstenzijama, kao cenovno najpovoljnijim. Tu su i Tooth&Tongue Soft i Medium, koji ima jedinstvene gumene lamele sa zadnje strane glave četkice, namenjene eliminisanju bakterija sa korena jezika. GSK je posebno ponosan na deo portfolija namenjen najmlađima, čiju prodaju vode Flex-o-Friends, specijalizovan za negu mlečnih zuba i Junior, namenjen kombinaciji mlečnih i stalnih zuba”, kaže Neda Lazić. Ostali članovi Aquafresh porodice, kao što su 3 Way Head sa separatnim delovima glave četkice koja deluje u više pravaca i Interdental, koja ima dodatni efekat konca za zube, upravo pronalaze svoj put do potrošača koji imaju specifične potrebe.
Za kompaniju GSK, Srbija je tržište sa velikim potencijalom. Tu upotreba četkice za zube traje mnogo duže od proseka zabeleženog na razvijenim tržištima. “Uz odgovarajuću edukaciju, baziranu na preporukama stomatologa koje kažu da upotrebno trajanje svake, pa i najkvalitetnije, četkice za zube ne bi trebalo da prelazi 3 meseca (200 pranja), Aquafresh ima za cilj da donese revoluciju u oralnoj higijeni u Srbiju i time se pridruži konkurentskim brendovima po prodajnim rezultatima”, navodi Neda Lazić.

Unilever
U kategoriji četkica za zube na tržištu Srbije i Crne Gore, Unilever je prisutan sa internacionalnim brendom Signal. Širok asortiman četkica za zube je namenjen kako različitim segmentima, tako i specifičnim zahtevima potrošača kada je reč o oralnoj higijeni. Najprodavanija četkica je White System, a zatim slede Signal Essential 2+1 i Signal Sensitive Expert. “Tokom 2012. godine, prema internim podacima, prodaja Signal četkica za zube beleži značajan rast u odnosu na isti period 2011. godine. Plan Unilevera je da ovakav trend održimo i još pojačamo”, kaže Slađana Tufegdžić, Customer Marketing Executive kompanije Unilever. Ona dodaje i da kompanija konstantno uvodi inovacije i unapređuje proizvode koji se prodaju pod brendom Signal. “U 2012. godini su lansirane Sensitive Expert pasta i četkica namenjene nezi osetljivih zuba, kao i Signal četkica Inside Precision posebno dizajnirana za temeljno pranje unutrašnje strane zuba. Do kraja godine su planirana još dva noviteta u segmentu oralne higijene”, kaže Slađana Tufegdžić.
Signal četkice za zube ostvaruju najveću prodaju u drogerijama, hipermarketima i supermaketima. “U skladu sa kretanjima na tržištu i potrebama korisnika Signal proizvoda, Unilever konstantno unapređuje svoje proizvode kako bi potrebe i najzahtevnijih potrošača bile zadovoljene. Na porast prodaje utičemo proširivanjem asortimana četkica za zube i povećanjem broja novih korisnika Signala. Signal četkica za zube ima najbolji efekat ako se koristi zajedno sa Signal pastom za zube”, navodi Customer Marketing Executive kompanije Unilever.

Pripremila: Dragana Vraneš