Daniel Einhauser, Imperial Tobacco

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 101, oktobar 2012.)

 

Daniel Einhauser, regionalni direktor za istočnu evropu, Imperial Tobacco

 

U PLANU DALJI RAST

 

“U drugoj polovini naše fiskalne 2012. godine, koja se završava u septembru, u Srbiji očekujemo dvocifreno povećanje prodaje u odnosu na isti period prošle godine, a ponosni smo i na činjenicu da je u protekle tri godine kompanija Imperial Tobacco u Srbiji uspela dvostruko da poveća volumen prodaje.”

 

Imperial Tobacco Group je jedna od vodećih međunarodnih duvanskih kompanija u svetu, sa izbalansiranim portfolijom duvanskih proizvoda u svim kategorijama i svetski lider u proizvodnji fino rezanog duvana, papira za savijanje i cigara. Prisutan je na više od 160 tržišta, sa 49 fabrika u vodećim zemljama sveta i oko 40 hiljada zaposlenih. Imperial Tobacco je u Srbiji od 2003. godine, a samo u protekle tri godine u zemlju je doneo više od 140 miliona evra operativnog kapitala. Danas zapošljava 70 ljudi koji su angažovani na upravljačkim, administrativnim, komercijalnim i kontrolnim poslovima, uz više od 600 ljudi iz partnerskih kompanija sa kojima ima ugovorne obaveze. Desetogodišnjica poslovanja ove kompanije u našoj zemlji bila je povod za razgovor sa Danielom Einhauserom, regionalnim direktorom Imperial Tobaccoa za istočnu Evropu.

Kakav je portfolio Imperial Tobaccoa u svetu, a sa kojim sve proizvodima je kompanija zastupljena na našem tržištu?
Kompanija ima sveobuhvatan i raznovrstan portfolio brendova i proizvoda u kojem su zastupljeni svi duvanski proizvodi i svi cenovni segmenti. Postoje jaki međunarodni, regionalni i lokalni brendovi cigareta, dok strateški ključne brendove predstavljaju Davidoff, Gauloises Blondes, West i JPS. Proizvode poput fino rezanog duvana i papira za savijanje predvode poznati brendovi kao što su Golden Virginia, Drum i Rizla.
U Srbiji, od osnivanja do danas, kompanija je proširila svoj portfolio od samo nekoliko do 35 proizvoda i 6 brendova, od kojih neki predstavljaju vodeće svetske brendove kao što su Davidoff, Gauloises i West, uz Filter 57, Imperial Classic i Style. Takođe, u Srbiji je zastupljen i portfolio brendova iz domena sitno rezanog duvana i papira za zavijanje cigareta, kao što su Golden Virginia, Drum i Rizla, ali i vrhunske cigare Cohiba, Montecristo, Romeo y Juliette.

Kada se sumiraju rezultati desetogodišnjeg poslovanja da li ste zadovoljni postignutim?
Iako nije učestvovao u akvizicijama duvanskih kompanija u Srbiji, Imperial Tobacco je ostvario značajan tržišni udeo koji je od 2009. utrostručen. U protekle tri godine u Srbiju smo uneli više od 140 miliona evra operativnog kapitala i, što je najvažnije, kompanija je taj profit reinvestirala u povećanje početnog kapitala koji danas dostiže 25 miliona evra. Na taj način potvrdili smo ozbiljan i dugoročan strateški pristup tržištu Srbije.

Kakva je pozicija Imperial Tobaccoa na svetskom tržištu, a koliki udeo imate na regionalnom i na srpskom duvanskom tržištu?
U mnogim kategorijama duvanskih proizvoda imamo vodeću poziciju u zemljama EU. Takođe, poslujemo i na najrazličitijim tržištima koja ne pripadaju zemljama EU, u kojima vidimo mnogo mogućnosti za razvoj našeg poslovanja. Jedinstveni ‘total tobacco’ pristup omogućava nam kompetitivnu prednost kada je u pitanju raznovrsnost izbora za potrošača, kako u EU tako i na tržištima izvan EU. Na srpskom tržištu smo za nekoliko godina utrostručili svoj udeo i sada smo među najrelevantnijim tržišnim učesnicima.

Kakvi su rezultati ostvareni u 2011, a kakvi u prvoj polovini ove godine na srpskom i tržištu regiona u odnosu na isti period prethodne godine?
Prema našem najnovijem godišnjem izveštaju za 2011, kao grupacija smo povećali i prihod i operativni profit. Ukupan prihod u 2011. godini iznosio je oko 30 milijardi funti, što je za 3,7% više u odnosu na prethodnu godinu. Stvaramo vrednost za naše deoničare tako što smo fokusirani na održivu prodaju, optimizujemo troškove i efektivno upravljamo gotovinom. Naš portfolio koji obuhvata najširu paletu duvanskih proizvoda daje nam konkurentsku prednost u tome da odgovorimo na potrebe potrošača kako u državama EU tako i van njih. Prisutni smo na brojnim tržištima izvan Evropske unije, gde za nas ima mnoštvo prilika da unapredimo svoje poslovanje. Naročito smo fokusirani na to da unapredimo položaj naših strateških brendova cigareta na novim tržištima.
U drugoj polovini naše fiskalne 2012. godine, koja završava u septembru, u Srbiji očekujemo dvocifreno povećanje prodaje u odnosu na isti period prošle godine, a ponosni smo i na činjenicu da je u protekle tri godine kompanija Imperial Tobacco u Srbiji uspela dvostruko da poveća volumen prodaje.

Koji vaši brendovi su zaslužni za najveću prodaju na tržištu Srbije? Davidoff je na našem tržištu i ranije imao svoje verne potrošače. Da li se njihov broj povećao poslednjih godina i koliko ste daleko odmakli na putu da sa Westom, Filterom 57 i drugim brendovima postignete željenu penetraciju?
Poredeći 20 zemalja istočne Evrope, Srbija je među prve četiri kada je u pitanju prodaja Davidoffa. Davidoff u Srbiji ima dugu istoriju i dokazan dugoročni rast, što je rezultovalo značajnim rastom i vodećom pozicijom u premijum segmentu. Naš drugi najveći brend cigareta po volumenu je West, koji je u poslednjih nekoliko godina u Srbiji pokazao izvanredne rezultate, a danas je Srbija čak treće najveće istočnoevropsko tržište kada je u pitanju prodaja Westa. Odlične rezultate ostvaruju i brendovi Filter 57 i Imperial Classic, kao i Style koji je imao impresivan rast tokom ove godine.

Da li ste zadovoljni svojom distribucijom i pokrivenošću srpskog tržišta ili mislite da tu ima prostora za poboljšanja?
Naš uspeh na tržištu u Srbiji ne bi bio moguć bez našeg ključnog strateškog poslovnog partnera i jedinstvenog distributera našeg portfolia proizvoda, kompanije Veletabak. Još 2008. sa distributerom je potpisan ugovor o zajedničkim ulaganjima i pred nama je obnova tog ugovora. Počeli smo da gradimo partnerstvo pre četiri godine i danas se naša odlična saradnja ogleda u velikom poslovnom uspehu i trostrukom povećanju tržišnog udela portfolija Imperial Tobacco grupe.

Da li smatrate da ima prostora za unapređenje saradnje sa trgovcima i u kom domenu?
Prostora za poboljšanje saradnje, po mom mišljenju, ima u oblasti slobodnog pistupa maloprodaji, kao i u tome da omogućimo našim potrošačima da mogu da biraju gde žele da kupe proizvode. Sada to nije uvek slučaj.
U kojoj meri osećate posledice krize, da li potrošači prelaze na jeftinije brendove, na koji način se borite da ih zadržite?
Istina je da je tržište u padu. Ipak, mi smo uspeli da razvijemo svoje poslovanje i da očuvamo pozitivne rezultate u prodaji u fiskalnoj 2012. godini, uprkos otežavajućim okolnostima koje vladaju svetskom i lokalnim ekonomijama. Imperial Tobacco ima raznovrsni portfolio proizvoda što nam omogućava prisustvo u svim kategorijama duvanskih proizvoda i svim cenovnim segmentima. U Srbiji, kao i na drugim tržištima osetljivim na cenu, srednji cenovni segment je izuzetno značajan. Prelazak na cigarete niže cenovne kategorije je zabeležen u različitim segmentima. S druge strane, kupci premijum brendova, kao što je Davidoff, od ranije su bili spremni da odvoje koji dinar više za odličan kvalitet.

Kako se borite sa konkurencijom, da li smatrate da su brendovi Imperial Tobaccoa po nečemu specifični u odnosu na ostale brendove cigareta i drugih duvanskih proizvoda koji se nude srpskom potrošaču?
Uravnoteženo učešće na tržištu, izbalansiran i jedinstven portfolio brendova u različitim kategorijama je ono što nas izdvaja od konkurencije. Naš ‘total tobacco’ pristup podrazumeva širok asortiman u različitim kategorijama duvanskih proizvoda, a posebno želim da istaknem ‘Roll Your Own’ i ‘Make Your Own’ duvane koji su posebno zanimljivi za potrošače. Kroz efikasno upravljanje portfolijom izlazimo u susret raznovrsnim potrebama potrošača, uvažavajući različite navike i konstantno donoseći inovacije u svim kategorijama koje razvijamo.

Kako ocenjujete trenutnu situaciju na srpskom tržištu duvanskih proizvoda, koliko je ono važno za Imperial Tobacco?
Svesni smo da je Srbija pogođena svetskom ekonomskom krizom, kao i njeni potrošači, čija su raspoloživa primanja pod pritiskom. Uprkos tome, smatramo da je Srbija vrlo atraktivno tržište za razvoj u budućnosti. Cenimo činjenicu da sistem akciza obezbeđuje okruženje fer konkurencije za sve tržišne učesnike. Uprkos zahtevnom okruženju, imali smo sjajne rezultate u proteklih nekoliko godina i više nego duplo smo povećali obim prodaje. Imperial Tobacco prepoznaje potencijale lokalnog tržišta, nastavićemo da jačamo svoju poziciju i dalje unapređujemo poslovanje. Srbija je jedno od najvećih tržišta na Balkanu i opredeljeni smo da razvijamo taj potencijal.

Kakav je Vaš komentar na povećanje akciza na duvan i kakve mislite da bi mogle da budu posledice jedne ovakve odluke po kompaniju, tržište i potrošače? Da li je istina da se ovde puše najjeftinije cigarete u Evropi, izuzimajući Albaniju?
S obzirom na činjenicu da akcize na duvanske proizvode predstavljaju jedan od najvažnijih prihoda državnog budžeta Srbije, sa udelom od 14% u odnosu na ukupne prihode, kao i činjenicu da one imaju najveći uticaj na cenu proizvoda, verujemo da će Vlada Srbije voditi mudru politiku u ovoj oblasti, kako ne bi bio ugrožen ničiji interes – ni interes državnog budžeta, niti interes duvanske industrije ili kupaca. Zakon o akcizama, koje predstavljaju fiskalni prihod sa najvećim uticajem na cene duvanskih proizvoda, i, posledično, na poslovnu strategiju svih kompanija, trebalo bi, u pogledu potreba državnog budžeta, da bude dobar balans za sve zainteresovane strane: Vladu, industriju i potrošače. Znamo da se Srbija približava članstvu u Evropskoj uniji i da regulativa u oblasti akciza mora da bude usklađena sa evropskim zakonima. Međutim, verujemo da to treba da bude urađeno postepeno, na umeren način, kako bi se zaštitila dostupnost proizvoda, jer prihodi potrošača ne prate uvek rast cena u istom tempu.

Najavljuje se da će cene cigareta na srpskom tržištu dostići nivo cena u EU u narednim godinama, da li mislite da će to uticati da se broj pušača drastično smanji?
S obzirom na to da je Srbija na dobrom putu ka tome da postane članica EU, akcize će, kao što sam već naveo, s vremenom morati da budu usklađene sa zakonskim propisima EU, ali je važno je da se to učini odmereno. Osim toga, EU je dozvolila prethodnim kandidatima za članstvo jedan period odstupanja prilikom usklađivanja akciza, što može da znači da će Srbija odmah po ulasku imati period prilagođavanja zakonima EU.

Kakav uticaj na smanjenje broja pušača imaju kampanje o štetnosti pušenja?
Svetsko tržište cigareta je stabilno, sa globalnom potrošnjom od oko šest triliona cigareta godišnje, uključujući i Kinu u kojoj se ostvari oko trećine ukupne svetske potrošnje. Poslednju deceniju je karakterisalo donošenje sve više zakona, naročito na razvijenim zapadnim tržištima gde su propisi koji regulišu reklamiranje duvana, zdravstvena upozorenja i propisi o pušenju na javnim mestima postali opšte mesto. Takođe se može zapaziti i sve veći trend donošenja takvih propisa na novim tržištima kao što su Ukrajina i Rusija. Uvažavamo potrebu da se primene razumna zakonska ograničenja, kao što je na primer prodaja duvanskih proizvoda maloletnicima, ali postoji i dosta neadekvatnih mera. U većini tih oblasti Srbija ima uravnotežen pristup, gde je sa jedne strane uvela zakonske mere, ali je s druge strane uzela u obzir i prava potrošača, s obzirom na to da duvanski proizvodi jesu legalni.

Kakvi su planovi do kraja ove godine? Da li će biti nekih noviteta?
Istočna Evropa je uzbudljiv region za kompaniju Imperial Tobacco, koji kontinuirano raste i ima mnogo potencijala za budući razvoj. Srbija je, na primer, pokazala odličan rezultat rasta, a očekujem da će se takav trend nastaviti. Potrošači u Srbiji su otvoreni za inovacije i upravo zato je Srbija izabrana da bude među prvim zemljama u kojima je predstavljen Davidoff ID, zajedno sa najvećim tržištima poput Rusije, Ukrajine i Španije. Davidoff ID je jedan od najvažnijih brendova koji Imperial Tobacco pokreće u svetu u skladu sa našom strategijom pokretača rasta prodaje u kojoj inovacija ima značajnu ulogu.

Kako vidite Imperial Tobacco na srpskom tržištu u narednih 10 godina?
Zbog postignutih rezultata, kontinuiranog rasta poslovanja u Srbiji, kao i budućih potencijala ovog tržišta postoji dugoročno opredeljenje kompanije Imperial Tobacco da investira u Srbiju. Srbija se percipira kao tržište sa velikim potencijalom i, u poslovnom smislu, mi Srbiji dodeljujemo status kakav imaju mnogo veće i razvijenije evropske zemlje. Nastavićemo da jačamo našu poziciju i razvijamo naše poslovanje. Razlog za to nalazimo u rezultatima koje smo postigli u proteklih nekoliko godina, ali i u činjenici da je Srbija jedno od najvećih tržišta na Balkanu i, ukoliko iskoristi svoj potencijal, može da postane lider u regionu.

Marija F. Šmit