Sardine

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 53, oktobar 2008.)

 

KONZERVA PUNA ZDRAVIH SASTOJAKA

 

Prema podacima agencije MEMRB, sardine se najbolje prodaju u velikim bakalnicama. 

 

Sardine su veoma bogate omega 3 masnim kiselinama, koje su važne u sprečavanju bolesti srca, pomažu kod regulacije nivoa šećera u krvi, bogat su izvor vitamina D, B12, kalcijuma kao i proteina. Naziv sardine datira još iz perioda Rimskog carstva, kada je ova vrsta ribe i dobila ime prema ostrvu Sardinija.

MEMRB analiza tržišta
MEMRB se bavi praćenjem maloprodaje u segmentu proizvoda široke potrošnje. Kompanija pokriva maloprodajne kanale, koristeći klasičnu metodologiju maloprodajnog inventarisanja koja podrazumeva mesečne ili dvomesečne posete stalnom i reprezentativnom panelu (uzorku) maloprodajnih objekata, u cilju prikupljanja informacija o zalihama, nabavci, cenama kombinujući ih sa skeniranim podacima iz lanaca sa kojima sarađuje. U svoj portfolio proizvoda koje prati MEMRB uključuje i kategoriju sardina u konzervi. Analizom koja sledi obuhvaćeno je tržište Srbije u periodu avgust 2007 – jul 2008. godine.
Podaci o značaju pojedinih tipova maloprodajnih objekata u prodaji, u poslednjih godinu dana, ukazuju da su u tom periodu najveću količinu prodaje generisale velike bakalnice. U Srbiji, njihov doprinos prodatim količinama iznosio je 38,2 odsto. Sledile su male bakalnice sa 32,8 odsto i supermarketi sa 29,1 odsto ostvarene prodaje. Vrednosno učešće je u korelaciji sa količinskim. Naime, najveću vrednost prodaje od 38,1 odsto ostvarivale su velike bakalnice, na drugom mestu su bile male bakalnice sa 33,1 odsto ostvarene prodaje i na trećem mestu su se nalazili supermarketi sa 28,8 odsto ostvarene prodaje.
U ukupnoj kategoriji konzervirana riba, učešće sardina u konzervama, kao segmenta, je značajno. Interesantno je da količinsko učešće sardina u konzervama, na tržištu Srbije beleži pad od perioda februar/mart ’08. Količinsko učešće u pomenutom periodu je iznosilo 30,4 odsto, dok je u prethodnom periodu, decembar ’07/januar ’08, iznosilo 34 odsto. Vodeći proizvođači sardina u konzervama na teritoriji Srbije, poređani po abecednom redu, su: Mirna, Otto Franck i Podravka. U poslednjih godinu dana, prva tri proizvođača ostvarila su zbirno količinsko učešće od 66,1 odsto, dok je njihovo zbirno vrednosno učešće iznosilo 68,0 odsto.

MIRNA/TWINEX:
Mirna iz Rovinja je sa radom počela 1877, prošle godine je proslavila 130 godina postojanja. Ekskluzivni uvoznik i distributer Mirninih sardina za Srbiju je Twinex d.o.o. Po rečima Miodraga Sekulića, vlasnika Twinexa, Mirna je najveći proizvođač sardina u Hrvatskoj i zaslužna je za pet odsto ukupne evropske proizvodnje sardina. Sekulić ističe da je Twinex sa programom Mirne Rovinj zastupljen na celoj teritoriji Srbije. U ponudi su sardine Arena, Rovinj i Mirela. Arena i Rovinj su među prvim proizvodima Mirne, i kao takve zadržale su, kada je u pitanju ambalaža, svoj tradicionalni izgled. Kasnije je u asortiman Mirne ušla i Mirela, koja je danas tržištu dostupna u više varijanti: Mirela jadranska sardina u ulju, Sardina u ulju (poznatija kao ‘Žuta’), Sardina sa povrćem, Sardina sa paradajzom, Sardina sa limunom i Pikantna sardina.

U planu redizajn ambalaže
Najprodavanije su ‘Žuta’ Mirela sardina u ulju i Arena. Mirnine sardine su do skoro bile dostupne u pakovanju od 125g, ali se u poslednja dva meseca na tržište polako ubacuje stogramsko pakovanje. Po rečima vlasnika Twinexa, na tržištu će ostati ona ambalaža koja bude najbolje prihvaćena u prodaji. Od budućih planova, Sekulić izdvaja redizajn ambalaže. On ističe da je Mirna jedina među hrvatskim proizvođačima ribe od EU dobila dozvolu za izgradnju dva savremena broda, koji mogu da love ribu bez obzira na doba dana i vremenske prilike, i koji imaju opremu za hlađenje i trenutno smrzavanje ribe, što je vrlo bitno, jer se zbog globalnog otopljavanja riba povlači prema pučini, pa ju je mnogo teže loviti.

OTTO FRANCK/DUCLA TRADING:

Kompanija Otto Franck osnovana je još davne 1920. godine u Nemačkoj, a tržištu je poznata po brendu La Perla, čiji je ekskluzivni zastupnik za Srbiju kompanija Ducla trading. U svom bogatom asortimanu, La Perla, između ostalog, nudi i sardine. Na tržištu Srbije prisutna je deset godina, a najprodavaniji proizvod su upravo sardine. Na prvom mestu po prodaji je sardina u ulju od 125g, na drugom mestu sardina u paradjz sosu (tomatensouce) od 115g, a na trećem mestu sardina sa papričicom (piri-piri) od 115g. “Upravo ovih dana krećemo sa uvozom još dva nova ukusa – sardina sa limunom i sardina sa povrćem. Pratimo trendove, trudimo se da novim ukusima, novom ambalažom, kao i drugim novitetima zadovoljimo krajnjeg potrošača. Tako smo, na primer, prvi na našem tržištu uvezli sardinu sa ‘easy open’ sistemom. Naše količinsko učešće na tržištu je 46 odsto, po MEMRB analizi za 2007. godinu, i zato se smatramo liderom na tržištu”, kaže Sanja Lukić iz Ducla tradinga.

Odanost potrošača – rezultat kvaliteta
Lukić dodaje da potrošnja ribe svake godine raste i da postoji opšti trend konzumiranja ribe kao zdravije hrane. “Sardine La Perla su obogaćene omega 3 masnim kiselinama, što ih svrstava u proizvode zdrave i korisne za ljudsku ishranu. Sardina La Perla se još pre pet godina izborila za zavidno mesto na tržištu, koje i dalje drži, i čak beleži mala povećanja prodaje svake godine. Sve to ukazuje na odanost potrošača ovoj robnoj marki, koja je rezultat kvaliteta proizvoda”, kažu iz Ducla tradinga. Od kraja prošle godine, ovo preduzeće zastupa i sardine kompanije Giana, koja je, kako kažu u Ducli, već počela da zauzima solidno mesto na tržištu.

PODRAVKA:
“Nakon što je prepoznala potencijal kategorije ribljih konzervi Podravka je krajem 2006. godine kupila marku Eva od zadarske kompanije Adria. Danas su Eva riblje konzerve u novom redizajniranom pakovanju četvrtastog oblika, prepoznatljive plave boje. Na Eva asortimanu se konstantno radi, te su nakon redizajna ambalaže proizvoda, u pripremi još i proizvodi namenjeni potrošačima koji preferiraju mediteranski ukus vrhunskog kvaliteta i vode računa o zdravoj ishrani”, kaže Jasmina Ristić, direktor marketinga Podravke u Srbiji. Na području Srbije asortiman Eva sardina nudi sledeće proizvode: Sardina u biljnom ulju, Sardina pikant, Sardina u umaku od paradajza, Sardina s limunom i Sardina s povrćem u umaku. Najprodavaniji proizvod je Eva sardina u biljnom ulju od 115g. “Podravka je, kada se posmatra vrednost prodaje, sa Eva brendom u Srbiji neprikosnoveni lider u kategoriji sardina, jer prema panelima MEMRB-a za jun i jul ove godine, drži 37 odsto vrednosnog tržišnog učešća”, kažu iz ove kompanije. Eva riblje konzerve pripremaju se od najkvalitetnijih delova ribe, bogate su belančevinama koje sadrže esencijalne aminokiseline, kao i mineralima, i sadrže višestruko nezasićene masne kiseline, naročito omega 3 masne kiseline koje regulišu nivo holesterola, smanjuju krvni pritisak i sprečavaju bolesti srca i krvnih sudova. Ne sadrže aditive.

Synovate analiza tržišta
U junu 2008. godine, agencija Synovate je sprovela istraživanje upotrebe robe široke potrošnje među građanima Srbije. Jedan od ispitivanih artikala bile su sardine u konzervi. Istraživanje je sprovedeno telefonskim putem (CATI metodologija – Computer Assisted Telephone Interview) na nacionalno reprezentativnom uzorku od 600 ispitanika starosti 18-60 godina, koji su u svom domaćinstvu zaduženi za kupovinu, pri čemu su podjednako bili zastupljeni muškarci i žene. Sardine u konzervi makar jednom mesečno koristi 65 odsto stanovništva Srbije. Većina ljudi ih jede jednom nedeljno. Iako ne postoje razlike u učestalosti korišćenja, među ženama ima znatno više onih koji nikada nisu koristili sardine u konzervi. U najvećem procentu, omiljene sardine su obične u ulju (67 odsto), dok one sa dodacima (sa povrćem, u paradajz sosu, sa meksičkom, grčkom salatom, limunom itd) preferira 22 odsto ispitanika. Preferencija sardina sa dodacima je veća među mlađim stanovništvom u odnosu na one preko 45 godina.
Kada je u pitanju odnos snaga među pojedinim markama sardina u konzervi na srpskom tržištu, prvo što se može uočiti je da se u svesti ispitanika, a i kad govorimo o najčešće korišćenoj, javljaju četiri marke sardina u konzervi. Evu kao poznatu marku navodi 37 odsto ispitanika, La Perlu 16 odsto, Rio Mare 13 odsto, a Beograd 12 odsto. Što se tiče najčešće korišćene marke sardina u konzervi redosled je isti, samo se procenti razlikuju, tako da Evu najčešće koristi 35 odsto, La Perlu 15 odsto, a Rio Mare i Beograd po devet odsto korisnika. Sve druge marke imaju daleko niže rezultate na oba ova parametra. Interesantan je podatak da čak 36 odsto populacije ne može da se seti nijedne marke sardina u konzervi, kao i da 26 odsto korisnika ne zna koju marku sardina najčešće jede.
Detaljnija analiza podataka pokazala je da postoje značajne razlike među demografskim grupama u spontanoj poznatosti i najčešće korišćenoj marki sardina u konzervi. Iako je Eva najpoznatija marka među svim starosnim kategorijama, značajno više je spominju stanovnici starosti 31-45 godina. Mlađi stanovnici dosta manje poznaju marke sardina u odnosu na starije, ali ipak spominju Rio Mare znatno više nego ispitanici starosti preko 30 godina. Poznatost marke Beograd raste sa godinama ispitanika, a opada sa povećanjem prihoda. Poznatost svih marki sardina u konzervi raste sa povećanjem stručne spreme, kao i sa povećanjem mesečnih primanja domaćinstva. Poznatost marki Eva, La Perla i Rio Mare raste sa primanjima i povećanjem stepena stručne spreme. Stanovnici istočne i južne Srbije znatno manje poznaju marke sardina u konzervi u odnosu na stanovnike drugih regiona. Beograđani, u odnosu na stanovnike drugih regiona, u većem procentu navode marku Rio Mare, dok se Eva najviše spominje u Vojvodini. Marka Beograd najviše se spominje u zapadnoj i centralnoj Srbiji, a najmanje u Vojvodini i Beogradu. Studenti i domaćice Evu spominju značajno manje nego druge podgrupe, iako je to i među njima najpoznatija marka. Marku Rio Mare značajno više koriste ispitanici od 18-30 i 46-60 godina, u odnosu na one od 31-45 godina, kao i ispitanici sa višim primanjima u odnosu na one sa nižim. Evu značajno više koriste ispitanici starosti 31-45 godina u odnosu na ispitanike starosti 18-30 godina. Korišćenje marke Beograd raste sa godinama ispitanika. La Perlu značajno manje koriste ispitanici sa nižim stepenom stručne spreme, nezaposleni, penzioneri i studenti. Osoba koje ne znaju koju marku sardina najčešće koriste ima najviše među mlađim ispitanicima, penzionerima i studentima, i onima sa nižim obrazovanjem. Eva se značajno više koristi u Vojvodini, a La Perla i Beograd u zapadnoj Srbiji, u odnosu na druge regione.

Pripremila: Marija F. Šmit