ROBERT JENOVAI, NELT CO

IntervjuRobertJenovai

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 150, jul  2017)

Kultura kontinuiranog učenja – motor održivog razvoja

I nakon četvrt veka rada i dalje učimo i unapređujemo poslovanje koristeći sopstvena iskustva i znanja, savremena tehnološka rešenja i alate, kao i ekspertizu vlasnika brendova koji, integrisani sa našim poznavanjem lokalnog tržišta, daju izuzetne rezultate.

Kompanija Nelt svoje poslovanje zasniva na četiri ključne aktivnosti: distribucija robe široke potrošnje, duvanskih i farmaceutskih
proizvoda, pružanje kompletnih logističkih usluga, razvoj Nelt brenda, startup biznisi. U Srbiji trenutno ima 1.770 zaposlenih, dok je na nivou Nelt Grupe zaposleno više od 3.800 ljudi. Ove godine slavi vrlo značajan
jubilej – 25 godina postojanja, što je bio jedan od povoda za razgovor sa Robertom Jenovaiem, koji je od početka ove godine izvršni direktor kompanije Nelt Co.

Koje biste momente tokom protekle dve i po decenije opisali kao najznačajnije za kompaniju Nelt?

Postoji mnogo važnih događaja koji su u poslednjih četvrt veka uticali na razvoj Nelta u raznim oblastima, a kao najznačajnije izdvojio bih potpisivanje Ugovora o distribuciji sa kompanijom Procter&Gamble 1996. godine, kada je i počela nagla ekspanzija Nelta. U narednim godinama proširili smo poslovanje na Crnu Goru, Makedoniju, BiH, a potpisali smo ugovore i sa mnogim drugim vlasnicima brendova robe široke potrošnje, duvanskih, kao i farmaceutskih proizvoda, od kojih su mnogi lideri na globalnom nivou. Veliki iskorak je bila odluka da pored distribucije započnemo i proizvodnju 2007, kada smo akvizicijom kompanije Neoplanta ušli u segment mesne industrije.
Kroz dugogodišnju uspešnu saradnju sa kompanijom P&G dobili smo priliku da 2010. uspostavimo operacije i na tržištu Angole, čime smo započeli poslovanje Nelta u podsaharskoj Africi. Pored Angole, danas imamo kompanije u Zambiji i Mozambiku, dok Zimbabve i Malavi pokrivamo preko pod-distributera. U proteklih deset godina vrlo aktivno razvijamo i logističke usluge, Nelt brend, kao i određene startup biznise, kao što su fabrika za brendiranje i proizvodnju reklamnog materijala Banim, kao i Takolako Shop, zvanično najbolji portal za on-line kupovinu u 2016.

Kako vidite današnju situaciju na distributivnom tržištu Srbije?

Tržište se menja u kontinuitetu i velikom brzinom, što je izazov sam po sebi za sve ključne aktere koji su deo vrednosnog lanca, od proizvođača i distributera do veleprodaja i maloprodavaca. I pored značajnog stepena
konsolidacije, maloprodajno tržište Srbije je i dalje fragmentisano, sa više od 21.500 maloprodajnih objekata, uključujući apoteke i kioske. Trendovi među kanalima prodaje ne odstupaju mnogo od globalnih. Na primer, poznato je da koncept hipermarketa u svojoj tradicionalnoj formi nije više aktuelan. Da bi opstali u konkurentnom okruženju i prilagodili se očekivanjima i novijim navikama potrošača, hipermarketi će morati da prilagode svoj koncept i da se više specijalizuju u određenim destinacionim kategorijama, da ponude potrošačima drugačije kupovno iskustvo. Potrošači se više okreću nešto manjim formatima kao što su supermarketi, odnosno srednje i male radnje, od kojih istovremeno očekuju poprilično širok asortiman i konkurentne cene. Preko 55% potrošača odlazi u kupovinu 4-5 puta nedeljno ili češće, znači aktuelne su manje vrednosti potrošačke korpe i veća frekvencija kupovine. Svesni smo da će u Srbiji uskoro početi sa radom i jedan od vodećih hard-discountera u Evropi, što će značajno uticati na celokupnu situaciju na maloprodajnom tržištu. Paralelno raste i broj takozvanih hibridnih potrošača koji su istovremeno i kupci u trgovinama, ali redovno kupuju robu i on-line. Sve ove promene se direktno odražavaju i na način pokrivanja tržišta proizvođača i distributera, koji svoje poslovne procese moraju konstantno unapređivati kako bi zadržali konkurentnost i omogućili plasman robe na najefi kasniji način.

Kako je Nelt Srbija, po podacima kojima raspolažete, pozicioniran na srpskom tržištu u odnosu na druge distributivne kompanije?

Nelt je, iz ugla klijenata, na tržištu Srbije prepoznatljiv po svom načinu rada, konstantnim inovacijama, visokom profesionalizmu i transparentnosti. Vrlo ozbiljno pristupamo povratnim informacijama koje o našem radu dobijamo
od klijenata, kao i vlasnika brendova. Iz tih evaluacija svaki put proistekne konkretan plan unapređenja operacija u cilju povećanja zadovoljstva naših klijenata, kao i vlasnika brendova. U vezi sa tim, pre bilo kakve ocene u odnosu na konkurenciju, više volim da kažem da je po načinu rada i postignutim rezultatima Nelt postao benchmark u našoj industriji,
ne samo u Srbiji, nego i u regionu.

Koliko klijenata danas zastupa Nelt i šta je potrebno kako bi jedan distributer postao prvi izbor mnogih renomiranih svetskih kompanija?

Danas aktivno pokrivamo više od 18.000 objekata u Srbiji. Imamo mogućnost da pružimo kompletnu uslugu, odnosno da budemo Full Service Distributor. To, konkretno, znači da imamo kapacitet da obezbedimo brzu  distribuciju robe do polica naših kupaca i vrhunsku egzekuciju na terenu. Zatim, imamo fi nansijsku stabilnost da podržimo rast i razvoj, kao i ekspertizu za upravljanje
fondovima, mogućnost za kreiranje i implementaciju različitih marketinških rešenja, ekspertizu Category Managementa i menadžmenta odnosa sa kupcima, kompletna rešenja za logističke efi kasne usluge što uključuje planiranje zaliha, skladištenje po svim standardima, internacionalni i domaći transport, dodatne logističke usluge i slično, a i veliku podršku kroz sektore pravne službe, ljudskih resursa, ICT, sektor upravljanja kvalitetom itd.
Međutim, mi smo organizacija koja uči. I nakon četvrt veka rada i dalje učimo i unapređujemo naše poslovanje koristeći najsavremenija znanja, alate, kao i iskustvo i eksper tizu vlasnika brendova koji integrisani sa našim poznavanjem lokalnog tržišta daju izuzetne rezultate. Konstantno ulažemo u razvoj znanja i veština zaposlenih, što je ključ za održivost i dugoročni uspeh kompanije. Glavna načela kojima se rukovodimo tokom svakodnevnog rada mogla bi se svrstati u pet ključnih vrednosti koje živimo kao kompanija: profesionalnost, posvećenost, preuzimanje inicijative, timski rad i pobednički mentalitet.

Kakvi rezultati su postignuti u 2016. godini, da li je dostignut planirani rast? Za koliki procenat ukupnog prometa Nelt Grupe je bila zaslužna kompanija Nelt Srbija?

2016. godina je bila uspešna za Nelt, ostvarili smo postavljene ciljeve. Na nivou cele Nelt Grupe ostvaren je prihod od 890 miliona evra, što je rast od 27% u odnosu na prethodnu godinu. U okviru Nelt Grupe, Srbija je prošle
godine imala kontribuciju od 74% u ukupno ostvarenim prihodima.

Koliki prihod očekujete do kraja ove godine?

Ove godine očekujemo ukupan prihod Nelt Grupe od 950 miliona evra, što će biti u skladu sa očekivanjima i definisanim ciljevima.

Koja su najnovija partnerstva koja ste sklopili?

Izdvojio bih razvoj saradnje u oblasti distribucije i logističkih usluga sa kompanijom Philip Morris, kao i distribucije sa kompanijama Kneip, Hartman i Selpak. Osim toga, od velikog je značaja uspostavljanje intermodalnog železničkog terminala i partnerstva u oblasti logističkih usluga sa kompanijom Cosco, koja je jedna od najvećih brodarskih kompanija na svetu, kao i partnerstvo sa kompanijom Dachser.

Recite nam nešto više o uvođenju intermodalnog železničkog terminala kao novog servisa iz seta vaših logističkih usluga i koji su očekivani benefiti saradnje sa kineskom kompanijom Cosco?

Intermodalni železnički terminal, koji smo uspostavili u sklopu našeg distributivnog centra u Dobanovcima, je zapravo nadgradnja našeg postojećeg sistema integrisane logistike i namenjen je svim zainteresovanim klijentima. Tu, između ostalih, spadaju brodarske kompanije, železnički operateri, špediterske kuće, logistički provajderi, vlasnici brendova, ali i svi ostali distributeri. Terminal je prugom povezan sa svim evropskim lukama i kopnenim terminalima. Aerodrom Nikola Tesla je udaljen 10km, a raskrsnica autoputeva E-75 i E-70 svega 6km od terminala. Unutar našeg logističko-distributivnog centra imamo i carinsku ispostavu, kao i velike skladišne kapacitete za sve režime skladištenja. Cosco kao jedan od top 10 globalnih brodara svojim servisom približava tržište Dalekog istoka i Balkana preko luke Pirej, skraćenjem tranzitnog vremena. S obzirom na to da se transfer od i do luke Pirej ka Neltovom terminalu odvija železnicom, koristi se ogledaju u pozitivnom uticaju na cenu transporta i smanjenje emisije štetnih gasova u odnosu na sada primarni drumski transport. Roba dolazi na terminal koji je deo logističkog centra Nelta u Dobanovcima u kome se pružaju sve usluge – od špedicije, preko skladištenja, pakovanja i obeležavanja robe do dostave, pa na ovaj način uvoznici mogu robu u kraćem roku dostavit do krajnjih potrošača. Outsourcingom logistike povećavaju konkurentnost na tržištu i postižu niže cene svojih proizvoda
ka krajnjim potrošačima odnosno kupcima.

Šta će za Nelt i za tržište Srbije generalno značiti uključivanje u Evropsku mrežu zbirnog drumskog transporta hrane i partnerstvo sa kompanijom Dachser?

Ovo je vrlo značajno partnerstvo. Izvoznici i uvoznici prehrambenih proizvoda imaju mogućnost redovnog poručivanja tj. slanja manjih količina robe, jedna ili nekoliko paleta ili kutija. Ovo daje prostora za optimizaciju zaliha i troškova koji prate zalihe, počevši od angažovanog kapitala preko troškova skladištenja do smanjenja povrata robe usled isteklih ili kratkih rokova. Ovu saradnju smatram posebno korisnom za manje privredne subjekte koji se bave ekskluzivnijom robom manjeg volumena ali veće vrednosti.

Kakvi su najnoviji trendovi na polju distribucije i koliko je važno konstantno uvođenje najnovijih tehnologija?

Tehnologija se razvija brže nego ikada ranije. Samim tim, digitalizacija se nameće kao imperativ svakoj kompaniji koja želi da zadrži ili stekne konkurentnost. To se odnosi na sve segmente poslovanja. Od konkretnih B2B rešenja za digitalizaciju svih dokumenata sa kupcima, do npr. razvoja rešenja za analizu i unapređivanje promocija u objektima kupaca u cilju što pametnijih investicija. Kada pričamo o trendovima odnosa sa našim klijentima, ali i vlasnicima brendova, suština je u razvijanju jednog kolaborativnog odnosa, koji se zasniva na razmeni i razumevanju podataka i razradi zajedničkih poslovnih planova, sa jasnim ciljevima i definisanim aktivnostima za dostizanje tih ciljeva. Osim toga, postoje mnoga savremena tehnološka rešenja za unapređenje operacija i procesa u lancu snabdevanja,  kao što je već razvijeni sistem odvajanja robe pogledom, tzv. Pick-By-Vision koji funkcioniše po principu virtuelne stvarnosti i povećava produktivnost skladišnih radnika za oko 25%. Naravno, tu je ključno da se kompanije ne zaigraju, nego da prema svojim realnim potrebama i obimu posla odaberu alat koji najbolje služi svrsi.

Koje su poslednje inovacije koje ste implementirali i šta još je u planu na tom polju?

Izdvojio bih jednu od inovacija upravo u lancu snabdevanja, konkretno u skladištenju. Uveli smo sistem Pick-By- Voice, odnosno odvajanje robe glasovnim navođenjem. Ukratko, skladišni radnik koji je opremljen slušalicama sa mikrofonom prima konkretna uputstva od sistema sa koje
adrese u skladištu treba da odvoji određenu količinu robe, a sistem nakon toga dobija glasovnu potvrdu, zapravo povratnu informaciju, od radnika u skladištu nakon odvajanja robe. Na ovaj način smo postigli veliko unapređenje u produktivnosti, kao i još tačnije odvajanje robe, što je u praksi umanjilo mogućnost za grešku praktično do 0%.

U vašoj strategiji do 2020. godine stoji da ćete osim Neoplante pokrenuti još neku proizvodnju. Da li će to biti u Srbiji i da li će
takođe biti reč o prehrambenoj kompaniji?

Razvoj Nelt brendova jedan je od četiri glavna stuba naših poslovnih aktivnosti. Sa ponosom mogu da kažem da smo nedavno uspešno lansirali brend Helt, koji je značajna inovacija na tržištu. Tu se pojavljujemo u kategoriji proizvoda od orašastog i suvog voća kao odgovor na prepoznate potrebe potrošača koji vode ubrzan način života, a istovremeno
brinu o zdravlju i načinu ishrane. Asortiman se sastoji od 12 artikala u dve linije: kao pojedinačni plodovi kikirikija, badema, pistaća, lešnika, indijskog oraha i pekan oraha, ali i kao kreativne i zdrave mešavine orašastog i suvog voća u čijem sastavu se mogu naći i neki zaboravljeni tradicionalni proizvodi poput dudinja, drenjina, ali i egzotično voće kao što su peruanska jagoda ili godži bobice. Naši proizvodi ne sadrže ulje i so, a imaju odličan ukus. U sklopu naših planova da jačamo i širimo proizvodnju, imamo i određene nove kategorije koje razvijamo, ali ću to ostaviti kao iznenađenje do momenta samog lansiranja proizvoda.

Kako vidite kompaniju Nelt za 10 godina?

Za 10 godina vidim sva tržišta zapadnog Balkana u okviru EU. Nelt vidim kao uspešnu multinacionalnu kompaniju kotiranu na berzi, koja ima stabilan i održiv rast u oblasti distribucije, regionalni je lider u domenu pružanja kompletnih logističkih usluga i snažno se razvija u segmentu proizvodnje hrane i kreiranja brendova Očekujem da ćemo proširiti poslovne aktivnosti
na celu Adriatik regiju, kao i na određena nova tržišta podsaharske Afrike. Nastavljamo da promovišemo društveno odgovorno poslovanje i aktivno učestvujemo u stvaranju boljeg životnog okruženja za naše zaposlene, poslovne partnere i širu društvenu zajednicu. Da bismo to postigli vodićemo se sledećim strateškim prioritetima: sposobna, motivisana i angažovana organizacija, operativna i servisna izvrsnost, održivi i kontinuirani rast.