MESNE PRERAĐEVINE

FokusMesnePreradjevine

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 150, jul  2017)

Gozba na tanjiru: fino naseckani zalogaji

Ako posmatramo količinsko učešće mesnih proizvoda za period jun 2016
- maj 2017, kupci se najčešće odlučuju da se neka od salama nađe u njihovoj potrošačkoj korpi. Slede šunka i pečenica, dok ostale mesne prerađevine imaju manje učešće.

Nielsen analiza tržišta: mesni proizvodi spremni za jelo

Jelena Despotović, Retailer Services Account Executive:

Kada posmatramo kategoriju mesni proizvodi spremni za jelo za period jun 2016 – maj 2017, možemo reći da kategorija beleži rast od 10% vrednosno
u odnosu na isti period prethodne godine. Količinski rast iznosi 7%.
Po količinskom učešću kanala prodaje, hipermarketi/ supermarketi su dominantni kada je reč o mesnim proizvodima spremnim za jelo – nešto više od polovine kategorije se proda kroz pomenuti kanal (objekti > 300m²), slede ih velike radnje (100-300m²), dok kanal malih radnji ima učešće u kategoriji nešto veće od 10%. Ako posmatramo količinsko učešće mesnih proizvoda
za period jun 2016 – maj 2017, kupci se najčešće odlučuju da se neka od salama nađe u njihovoj potrošačkoj korpi. Slede šunka i pečenica, dok ostale
mesne prerađevine imaju manje učešće. Vodeći proizvođači, po abecednom redu a ne prema tržišnom učešću, su: Carnex, Neoplanta, Perutnina
Ptuj Group, Yuhor i Private Label proizvođači. Vodeći brendovi, po abecednom redu a ne prema tržišnom učešću, su: Carnex, Neoplanta, Yuhor, Zlatiborac i PL brendovi.

GfK analiza tržišta

Jelena Milutinović, Research Assistant, Consumer Panel Services:

Analiza tržišta mesnih prerađevina u Srbiji odnosi se na podatke GfK
panela domaćinstava za period od juna 2016. do marta 2017. godine.
Vrednost prodatih mesnih prerađevina u posmatranom periodu je
porasla 5%, a uzrok se može naći u povećanoj učestalosti kupovina i
nešto višim cenama nego u prethodnom periodu. Broj domaćinstava koja
su bar jednom kupila ove proizvode nije se promenio u odnosu na prethodnu
godinu i iznosio je čak 94% od ukupnog broja domaćinstava. U ovu kategoriju su uključeni raznovrsni proizvodi: polutrajne kobasice, trajne kobasice, delikatesi, paštete, viršle i šunke. Najpopularnije su polutrajne kobasice, koje je kupilo 88% kupaca mesnih prerađevina i one ‘pokrivaju’ 27% tržišta. Sledeće po učešću su trajne kobasice sa 24% tržišnog udela koje je, uprkos višoj ceni, kupilo 73% kupaca mesnih pre- rađevina. Delikatesi ‘pokrivaju’ 14%, pašteta 13%, viršle 12% i šunke 10%. Pri kupovini mesnih prerađevina kupci imaju mogućnost izbora između više od 150 proizvođača i nekog od njihovih dvestotinak brendova. Pet vodećih ‘zauzima’ 41% tržišta. To su, abecednim redosledom: Carnex, Matijević, Neoplanta,

Yuhor i Zlatiborac. 

Mesne prerađevine se najviše kupuju u supermarketima, čak 29%. Za njima slede minimarketi sa 26% tržišnog učešća. Tradicionalne prodavnice
‘pokrivaju’ 18% tržišta, a specijalizovane 16%. Najveći formati, hipermarketi
i cash&carry objekti, ‘pokrivaju’ 7%, dok je preostalih 4% prodato putem ostalih formata. Trgovačke marke, kao i prethodne godine, imaju 7% tržišnog učešća. Došlo je do rasta prodaje na promocijama i akcijama za 3 procentna poena i jihovo učešće je u periodu od juna
2016. do marta 2017. iznosilo 24%.

Carnex

Carnex je jedan od lidera na tržištu mesnih prerađevina* i kao omiljeni brend potrošača već skoro 60 godina predstavlja sinonim pouzdanosti, kvaliteta i tradicije. Na tržištu Srbije, osim u kategorijama pašteta i gotovih jela, Carnex
je prisutan u kategorijama fermentisanih proizvoda, šunki, viršli, salama,
suvomesnatih i dimljenih proizvoda od mesa. Carnex je kompanija koja, zahvaljujući vertikalno integrisanom procesu, osigurava potpunu kontrolu kvaliteta svakog dela proizvodnje mesnih prerađevina: od proizvodnje stočne hrane, mesa kao osnovne sirovine, proizvodnog procesa, pa sve do gotovog proizvoda na polici u maloprodajnom objektu. To je suština pravog Carnex kvaliteta po kom su brend i proizvodi poznati i prepoznati i u drugim zemljama. Način proizvodnje i tehnologija mogu da poboljšaju strukturu proizvoda, ali pravi kvalitet je u strogom odabiru sirovina od kojih se prave Carnex proizvodi. Među mnogim nagradama za kvalitet koje Carnex proizvodi nose, posebno se ističe oznaka ‘Srpski kvalitet’, koju je dobila Domaća mesnata slanina. ‘Srpski kvalitet’ je oznaka koja garantuje kvalitet
proizvoda specifi čnih karakteristika, pre svega proizvedenih od sirovina
isključivo sa teritorije Republike Srbije i dokazano višeg kvaliteta u odnosu
na proizvode iste kategorije na tržištu. ’Srpski kvalitet’ dobili su i Selection
pašteta sa komadićima mesa, Selection pašteta sa dimljenom slaninom i
Domaća sarma. Svoju lidersku poziciju na tržištu Carnex potvrđuje konstantnim unapređenjem na polju tehnologije, receptura i brige o
potrošačima. Asortiman Carnex proizvoda je veoma širok i obuhvata veliki
broj artikala, kako bi zadovoljio rastuće potrebe potrošača. Zahvaljujući izuzetnom kvalitetu i dugoj tradiciji, Carnex proizvodi predstavljaju deo obaveznog asortimana svih tipova objekata, od najvećih hipermarketa do najmanjih radnji. Proizvodi poput Carnex stišnjene šunke, Carnex deli kates viršle i Carnex special šunke predstavljaju simbole svojih kategorija.
Potrošač je u centru svega što radimo, zbog njega uvodimo nove proizvode
i prilagođavamo ih različitim životnim navikama potrošača. U 2016. godini
Carnex je lansirao kokošiju paštetu od mesa bataka i grudi, uveo nove ukuse
gotovih jela, a u junu 2017. širi asortiman u okviru jedinstvene dečje linije Smazalice sa uvođenjem viršli namenjenih deci. Konstantno pratimo trendove tržišta i stalnim inovacijama trudimo se da potrošačima ponudimo nove ukuse garantovanog kvaliteta. Imamo ambiciozne planove za učvršćivanje pozicije kako na domaćem, tako i na inostranim tržištima na kojima smo prisutni, ali i za osvajanje novih tržišta u narednim godinama.

Neoplanta

Andrea Mrvošević, brend menadžer:

U našem portfoliju trenutno se nalazi preko 100 delikatesnih proizvoda. Naši ključni brendovi su svakako Neoplanta Delikates, Pipi i Gudi, Patelina i Prego. Posvećeni smo unapređenju proizvodnog procesa i primeni inovacija, jer je to jedan od načina da se diferenciramo u odnosu na konkurenciju
i očuvamo poziciju lidera na tržištu mesnih prerađevina*. Naše Pipi salame i viršle jedinstvene su jer se prave od sirovina dobijenih BAADER tehnologijom koja omogućava da se meso i masnoće slabim pritiskom kroz
rupice odvoje od tvrdih delova. Rezultat je proizvod savršeno glatke teksture što je vrlo važno pri izboru salame jer je upravo fi noća teksture jedan od načina prepoznavanja kvalitetne salame. Naše opredeljenje ostaje ulaganje u inovacije kroz unapređenje kvaliteta i ukusa proizvoda, pripreme sirovina, kao i dizajna ambalaže i promotivnih aktivnosti. Svi vodeći brendovi našeg portfolija beleže rast, pri čemo smo lider na tržištu u kategoriji polutrajnih kobasica i šunki*. Naši proizvodi iz Pipi asortimana beleže povećanje prodaje na lokalnom i regionalnom nivou. To je rezultat naših ulaganja u kvalitet u nameri da ponudimo proizvod koji se razlikuje upravo po ovom atributu. Cela kampanja za Pipi postigla je neverovatan uspeh jer smo kroz slogan
‘Tekstura znači kvalitet’ komunicirali kvalitet kao imperativ. I ne samo to, kroz kampanju smo naše potrošače edukovali da sami prepoznaju
salamu savršeno glatke teksture napravljenu od kvalitetnijih sirovina.
Vrhunski kvalitet naših proizvoda ostaje prioritet. Trudićemo se da zadovoljimo potrebe i želje naših potrošača kada su u pitanju različite
kategorije proizvoda, da im ponudimo nove ukuse, još kvalitetnije i bolje proizvode, ali i lakšu i funkcionalniju ambalažu. Pored garancije kvaliteta, stalno pratimo očekivanja naših potrošača i motive prilikom kupovine. Neoplanta Delikates čajna kobasica je, prema istraživanju koje je sprovela GfK agencija za istraživanje tržišta u martu 2017. pod nazivom ‘Blind test trajne kobasice’, od strane potrošača drugi put za redom ocenjena kao najbolja u svojoj kategoriji. U direktnom poređenju sa glavnim konkurentima
na tržištu, pokazala se kao najpreferiraniji i najbolje rangiran proizvod u svojoj kategoriji. Prema istraživanju međunarodne organizacije ICERTIAS, Gudi viršla ocenjena je kao viršla sa najboljim odnosom cene i kvaliteta na domaćem tržištu, čime je postala nosilac oznake Best Buy Award 2017/2018.

Perutnina Ptuj

Ana Minić Gaić, Senior Marketing Executive:

Perutnina Ptuj je svoju tržišnu poziciju izgradila tokom prisustva na regionalnom tržištu dužem od jednog veka. Od nas, kao regionalnog
lidera u segmentu proizvodnje i prerade živinskog mesa, očekuje se da u svakom trenutku na tržištu imamo inovativne i atraktivne proizvode vrhunskog kvaliteta. Pažljivo osluškujemo želje i potrebe potrošača i u
skladu sa time kontinuirano prilagođavamo i unapređujemo asortiman naših proizvoda. Današnji potrošači su znatno samouvereniji i značajno bolje informisani u odnosu na prethodne generacije. Oni aktivno prate svetske prehrambene trendove, sve više ih zanimaju nutritivna svojstva hrane i
veoma im je bitno da za svoj novac dobiju odgovarajući kvalitet proizvoda. Poverenje domaćih potrošača se sve teže stiče i podjednako teško održava. Samo kroz stalni kontakt i dvosmernu komunikaciju možemo biti sigurni da smo u potpunosti uskladili našu ponudu sa njihovim željama. Poli je naš najpoznatiji brend, prva pileća barena kobasica na tržištu, omiljena i obožavana više od četiri decenije kao prirodna, zdrava i ukusna. Na tržištu je zastupljena u tri različita ukusa: klasik, lajt i sa dodatkom sira. Nakon detaljnih analiza i razmišljanja doneli smo odluku da brend Poli obogatimo – ove godine na tržište je plasirana Poli viršla. Proizvod za koji kažemo da i nije viršla, već kategorija za sebe, deo našeg najznačajnijeg brenda Poli. Činjenica da se u Poli viršli nalazi čak 90% čistog pilećeg mesa čini nas zaista ponosnim i reakcije naših potrošača pokazuju da smo u potpunosti izašli u susret njihovim željama. Vrhunskim kvalitetom, blagim i prefi njenim ukusom rušimo davno ukorenjene mitove o viršlama. Svojim kupcima pod brendom PP nudimo bogat izbor kobasica, viršli i pašteta od pilećeg mesa koje zadovoljavaju potrebe svakog, pa i najzahtevnijeg potrošača. Poznati smo kao
kompanija koja se zalaže za razvoj zdravih i sigurnih prehrambenih navika, upravo zato smo lansirali liniju šunki sa manjim udelom masti i niže kalorijske vrednosti ali punog ukusa. Dimljena pileća prsa i Šink predstavljaju
pravi odgovor na savremene potrebe za laganom i energetski efi kasnom hranom. Naši potrošači su navikli da svojim inovacijama pratimo svetske trendove i od nas uvek imaju velika očekivanja. Ni ubuduće ih nećemo izneveriti, služba razvoja konstantno radi na novim proizvodima koji će pripremu zdravih i ukusnih jela učiniti još lakšom i zabavnijom.

Yuhor

Vesna Stanković, direktor marketinga:

Yuhor je jedna od vodećih mesnih industrija u Srbiji sa najdužom tradicijom
u proizvodnji mesa i mesnih prerađevina, koja datira od 1902. godine. Ključni imperativi u našem poslovanju su proizvodnja kvalitetnih, zdravstveno bezbednih i nutritivno vrednih proizvoda. Konstantno ulaganje u razvoj i inovacije presudno su uticali na visok standard i vrhunski kvalitet proizvoda koji obezbeđujemo svojim potrošačima. Rezultat uspešnog stogodišnjeg poslovanja jeste bogat asortiman od preko 100 proizvoda kojima Yuhor ispunjava zahteve i zadovoljava ukuse i najprobirljivijih potrošača, kako na domaćem tako i na inostranim tržištima. Yuhor ima širok portfolio proizvoda
koji čine: sendvič program, šunke, viršle, delikates (fermentisani, dimljeni,
suvomesnati proizvodi), kao i konzervisani program. Pored tradicionalnog
asortimana karakterističnog za ovo podneblje, u našem portfoliju zastupljeni
su proizvodi španskog i italijanskog porekla, proizvedeni po originalnim recepturama koji su jedinstveni na tržištu (fuet, montania, cabanossi, ungherese, milano salama). Celokupan asortiman Yuhorovih
proizvoda, dostupan je na tržištu Srbije u svim kanalima prodaje od hipermarketa, preko supermarketa do tradicionalnih komšijskih radnji.
Takođe, nastavili smo sa razvojem sopstvene mreže specijalizovanih
maloprodajnih objekata Yuhor Dućan. Reč je o novom i jedinstvenom konceptu maloprodajnih objekata, a trenutno u okviru naše mreže posluje 36
objekata u 21 gradu. I pored toga što je tržište mesnih prerađevina
izuzetno dinamično i diversifi kovano, nije bilo većih promena u strukturi prodaje kao i učešću pojedinih segmenata u ukupnom tržištu u odnosu na prethodni period. Veliki izazov sa kojim se svi tržišni igrači suočavaju u uslovima ograničene kupovne moći stanovništva je izgradnja i očuvanje lojalnosti postojećih, kao i privlačenje novih potrošača. U narednom periodu akcenat će biti na razvoju novih segmenata, proizvoda, pakovanja i modifi kaciji asortimana u skladu sa potrebama potrošača i aktuelnim tržišnim trendovima. Potrošači traže kvalitet, inovacije, ekonomičnost i funkcionalnost
i to su smernice kojima ćemo se i dalje rukovoditi u svom tržišnom nastupu.

Zlatiborac

Sektor marketinga i razvoja:

U Zlatiborcu, porodičnoj kompaniji koja je modernizacijom prešla put od male manufakturne proizvodnje do lidera u proizvodnji trajnih suvomesnatih proizvoda*, kvalitet ponosno ističemo kao temelj svog poslovanja. Ono što naše proizvode čini jedinstvenim jesu geografsko područje, tradicionalne recepture koje su transformacijom podignute na nivo industrijske proizvodnje, uz očuvanje izvornih postulata, ali i sušenje mesa na
dimu suve bukovine. Na tržištu smo zastupljeni posredstvom dve različite kategorije proizvoda, trajni i polutrajni suvomesnati proizvodi. Bogat asortiman trajnih suvomesnatih proizvoda čine četiri osnovne grupe: pršute i pečenice, kobasice i salame, tanka slanina i čvarci i mast. Protekle godine završili smo veliki investicioni projekat, te smo na tržište plasirali potpuno novu kategoriju – polutrajne suvomesnate proizvode. Ova kategorija objedinjuje čak 30 proizvoda, a čine je sledeće grupe proizvoda: viršle, šunke i parizeri, kobasice za pečenje i kuvanje, kao i dimljeni polutrajni proizvodi.
Ponosno ističemo da smo jedinstveni i po proizvodnji pileće čajne kobasice,
koja je autentičan proizvod na tržištu. Ovoj grupi jedinstvenih proizvoda
priprada i Pileća delikates salama, koja je pored Kraljevske salame, nedavno
postala nosilac oznake ‘Srpski kvalitet’. Kao omiljeni srpski brend u svojoj
kategoriji, najsavremeniju tehniku ukrštamo s tradicionalnim metodama
i na taj način dobijamo fi nalni proizvod koji je lako prepoznatljiv po specifi
čnom mirisu i ukusu. Našu porodicu čini više od 150 promotera, koji kroz direktne promocije na mestima prodaje komuniciraju sa potrošačima i predstavljaju naše najbolje brend ambasadore. Trudimo se da potrošačima priđemo na najneposredniji način, pomno posmatrajući i osluškujući njihove potrebe i kretanja na tržištu. Pored toga, činimo sve da stvorimo krajnji proizvod karakterističnog i prepoznatljivog ukusa koji je upakovan u kvalitetnu ambalažu, sa izraženim visokim estetskim standardima.
Konstanto smo okrenuti inovacijama i unapređenju našeg proizvodnog
portfolija, kako zbog zahteva potrošača, tako i zbog novih tržišta
kojima težimo kada je reč o izvozu. Poslovanje na izvoznim tržištima u
prethodnom periodu obeležilo je i otvaranje fi rme Zlatiborac Trade u
Ruskoj Federaciji, koja je naš zvanični uvoznik i distributer. Kao i do sada, i u
budućnosti ćemo se opredeljivati za kvalitet i inovacije u pogledu proizvodnog
asortimana, što skupa predstavlja okosnicu našeg poslovanja.