Regeneratori za kosu

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 119, jun 2014.)

 

STALNE INOVACIJE

 

U posmatranom periodu regenerator za kosu je bar jednom kupilo oko 32% svih domaćinstava u Srbiji, navodi se u istraživanju GfK. Ako bismo u analizu uključili i korisnike 2u1 proizvoda (šampon i regenerator) ili čak 3u1 (šampon, regenerator i gel za tuširanje), verovatno bi broj kupaca bio i veći. 

 

Nielsen analiza tržišta

Stevan Cvetković, Account Executive:
Podaci agencije Nielsen se odnose na količinsko učešće na tržištu Srbije za period mart 2013-februar 2014. godine. Prema tim podacima, regeneratori za kosu se prodaju kroz kanal hipermarketa i supermarketa (42,8%), kroz velike radnje ‘odlazi’ 15,4%, kroz male radnje 12,2%, kroz drogerije 29,3%, a kroz kioske i paviljone 0,2% regeneratora za kosu.
U Beogradu je generisano 30,8% prodaje kategorije, u Vojvodini se proda 29% regeneratora za kosu, u centalnoj jugoistočnoj Srbiji 19%, dok preostala prodaja (21,2%) dolazi iz centralne zapadne Srbije.
Najviše regeneratora za kosu proda se u bocama (59,3%), a slede obrnuta boca (30,3%) i sprej-pumpa (7,1%). Najprodavaniji su regeneratori za kosu u pakovanju od 500g/ml (38,7%) i od 200g/ml (34,7%). Dalje, 4% regeneratora za kosu proda se kada su na promociji.
Prema formi proizvoda, najprodavaniji je regenerator za kosu u obliku krema (57%), pa balzam (34,7%). 94,9% kupljenih regeneratora se ispira, a 5,1% se ne ispira nakon nanošenja na kosu.
Vodeći proizvođači (po abecednom redu) su: Fairness, Henkel, L’Oréal i Stevan Still. Vodeće robne marke (po abecednom redu) su: Elseve, Genera, Gliss i Popart.

Fairness/Bevetti

Olivera Banjac, brand manager, Bevetti:
Na tržištu smo zastupljeni sa brendovima Genera, Cliven i Helenton (Top balzam), a prisutni smo u pakovanjima od 15ml, 60ml, 150ml, 360ml (Top balzam) i 500ml (Genera i Cliven). Ono što ove brendove izdvaja na tržištu je odličan odnos cene, kvaliteta i količine proizvoda. Najbolju prodaju beleže proizvodi u većim pakovanjima od 360ml i 500ml, kao i u pakovanjima namenjenim jednoj upotrebi poput Top balzama od 15ml. Najveću količinsku i finansijsku prodaju smo ostvarili u velikim trgovinskim formatima, a sa uvođenjem novih proizvoda i dalje realizujemo rast prodaje u okviru regeneratora za kosu.
Tokom aprila tržištu smo ponudili novi Generin balzam za kosu Latte di mandorla (miris badema), a u junu planiramo uvođenje još jednog Genera balzama sa maslinovim uljem.
Prodaju se trudimo da još više unapredimo kroz akcije sa sniženom cenom proizvoda, dodatna izlaganja u objektima i loyalty akcije gde kupcima pružamo priliku da probaju naše proizvode uz specijalne pogodnosti.

GfK analiza tržišta

Dalibor Minić, Research Assistant, Consumer Panel Services:
Analiza tržišta regeneratora za kosu u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od jula 2013. do marta 2014. godine.
U fokusu ovog istraživanja nalaze se regeneratori za kosu, koji su deo šireg tržišta sredstava za održavanje i negovanje kose. U posmatranom periodu regenerator za kosu je bar jednom kupilo oko 32% svih domaćinstava u Srbiji. Ukoliko bismo u analizu uključili i korisnike 2u1 proizvoda (šampon i regenerator) ili čak 3u1 (šampon, regenerator i gel za tuširanje), verovatno bi broj kupaca bio i veći.
Na domaćem tržištu prisutno je oko 35 proizvođača regeneratora za kosu, koji nude oko 45 različitih robnih marki ovog proizvoda. Tržište je prilično strukturirano, a kao vodeći proizvođači izdvajaju se (abecednim redosledom): Delhaize, Fairness, Henkel i Stevan Still. Zajedno, ove četiri kompanije ‘drže’ oko 49% učešća na tržištu. Još nekoliko kompanija ima nešto veće tržišno učešće od ostalih, dok ostali proizvođači imaju znatno manje udela u količinskom prometu ove kategorije proizvoda.
Najznačajniji kanali za prodaju regeneratora za kosu su supermarketi (32%), tradicionalne prodavnice (29%) i minimarketi (18%). Manje značajni su hipermarketi (8%) a od preostalih kanala potiče dodatnih 13% udela količine kategorije.
U posmatranom periodu trgovačke marke su bile zastupljene sa oko 9%, što je više nego duplo u odnosu na udeo koji ove marke zauzimaju na ukupnom tržištu robe široke potrošnje.
Prodaja proizvoda na promocijama zastupljena je sa oko 12%, što je takođe iznad proseka za robu široke potrošnje. Ostatak količinskog prometa potiče od prodaje po regularnim cenama. Kategorija regeneratora za kosu obuhvata više tipova proizvoda, od kojih su ubedljivo najzastupljeniji regeneratori za sve tipove kose (48%), za kojima slede regeneratori za oštećenu kosu (oko 20%), za osetljivu kosu (11%), za normalnu kosu (7%) i za ofarbanu kosu (5%), dok ostali tipovi regeneratora za kosu zbirno obuhvataju oko 10% količinskog prometa.
Najveću bazu kupaca kategorije izgradio je Henkel čije je proizvode u posmatranom periodu barem jednom kupilo oko 19% kupaca kategorije. Stevan Still je privukao 17% kupaca kategorije, Fairness 16%, a Delhaize 3% kupaca regeneratora za kosu.
Delhaize ima najlojalnije kupce koji 75% svojih količinskih potreba zadovoljavaju proizvodima pomenutog trgovca. Fairness je izgradio lojalnost kupaca od 64%, Steven Still od 52%, a Henkel od 44%. Ovo ukazuje na to da se korisnici ovih proizvoda ređe odlučuju da isprobaju regeneratore drugih proizvođača i da se radije drže već oprobanih marki.

Henkel

Bogdan Stojiljković, brand manager, Henkel Beauty Care:
U kompaniji Henkel balsame ne posmatramo kao dodatnu negu kose, već kao osnovnu negu koja je obavezna nakon svakog nanošenja šampona. Sa jedne strane, na tržištu smo pozicionirani sa Schwarzkopf brendom Schauma, koji je više orijentisan ka zadovoljenju potreba čitave porodice, dok sa druge strane imamo Schwarzkopf brend Gliss koji je specijalista za negu kose i ima posebne linije namenjene najčešćim problemima kose. U okviru tih brendova imamo dve vrste balsama: balsame koji se ispiraju, koje bismo mogli nazvati klasični, i posebne balsame u spreju, koji se ne ispiraju, i stoga pored toga što služe kao balsam najveća prednost im je što štede vreme korisnika. Kad pričamo o balsamima u spreju posebno bismo istakli Gliss dvokomponentne balsame u spreju, jedne od najprodavanijih vrsta na tržištu, koji zaokružuju imidž Gliss brenda kao specijaliste za negu kose. Na tržištu smo dostupni i sa Syoss brendom, koji prenosi profesionalne trendove u maloprodaju.
Ove godine smo posebno radili na svojim brendovima za negu kose. Pored lansiranja novih linija u prvoj polovini godine (Gliss Million Gloss za sjaj kose, Schauma Fresh it up koji je posebno namenjen specifičnostima kose tinejdžerki, Schauma Keratin Strong za jačanje kose i Syoss Keratin Hair Perfection, čime sa ponosom možemo reći da sada svi naši brendovi imaju u sebi najvažniji sastojak u negovanju kose – keratin), u drugoj polovini godine ćemo imati i unapređenja postojećih linija. Kompletan Gliss će uskoro biti dostupan na celom tržištu u redizajniranom pakovanju i sa unapređenom formulom, a Syoss je od maja dostupan u novoj veličini balsama i šampona od 300ml, za sada samo za najprodavanije linije Syoss asortimana.
U našem asortimana najviše balsama se prodaje preko drogerija, pa nam je u tom lancu i asortiman najveći. Ovo je posebno bitno za Gliss i Syoss, dok je Schauma podjednako zastupljena i u drugim prodajnim lancima. Za balsame se više fokusiramo na modernu trgovinu, radeći najčešće kombinovane ponude sniženja cena balsama i šampona, kao komplementarnih proizvoda, osim kod brenda Gliss, gde pored takvih ponuda imamo slične ponude sniženja cena na balsamima u spreju i tretmana u teglicama.

Fascinantna istorija proizvoda za negu kose

Dobar izgled i izražavanje jedinstvenog ličnog stila je sastavni deo ljudske prirode, a tako je bilo kroz celokupnu istoriju. Bez obzira na tip kose ljudi su uvek težili ka tome da njihova kosa izgleda zdravo i privlačno.

Drevna vremena
Prve tragove o nezi kose nalazimo još u periodu 4000 godina pre nove ere, među drevnim Egipćanima koji su koristili češljeve načinjene od suvih ribljih kostiju. Do 2000 godine p.n.e. oni su upotrebljavali i neku vrstu šampona za kosu, napravljenog od mešavine limunovog soka i vode. Čak i u tom periodu oni su posle pranja koristili ‘regeneratore za kosu’ odnosno smesu nastalu od životinjske masnoće i biljnih ulja. Vavilonski muškarci su posipali svoju kosu zlatnim prahom, oko 1500 godine p.n.e, dok su pripadnicima kraljevskih porodica asirski robovi kovrdžali kosu uz pomoć vrućih gvozdenih šipki.

Srednji vek
Ako mislite da preparati za kosu danas ne mirišu lepo, setite se samo evropskih dama koje su živele u 14. veku. One su upotrebljavale ‘regeneratore za kosu’ načinjene od smese koja se dobijala kada se mrtvi gušteri skuvaju u vrelom maslinovom ulju. Prvi ženski frizerski salon otvoren je u Parizu 1635. godine, pod nazivom ‘Champagne’.

Moderno doba
Krajem 18. veka razvili su se proizvodi za negu kose, a uključivali su i veoma snažan gel za učvršćivanje kose koji je postao ključan u održavanju pompadur frizure (kosa je češljana uvis, sa kovrdžavim šiškama koje su padale preko čela). ‘Puderisanje’ kose u teget, žutu, ljubičastu ili roze boju otpočelo je pre jednog veka. Promene kada je reč o proizvodima za negu kose doživele su revoluciju u 20. veku, a prvu hemijsku formulu za bojenje kose pod nazivom Aureole izumeo je Eugene Schuller 1907. godine.
Trenutno, svedoci smo brojnih inovacija u industriji proizvoda za negu kose, koje predstavljaju idealnu kombinaciju nauke i prirode. Aktuelni trendovi obuhvataju proizvode načinjene od isključivo biljnih ekstrakata, bez štetnih sastojaka, uz korišćenje moderne tehnologije, kako bi se dobili raznovrsni šamponi, regeneratori i sprejevi.