(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 119, jun 2014.)
ČUVAR TAJNI UKUSA METAXE
Konstantinos Raptis je peti Metaxa majstor od začetka kompanije i kreator Metaxe 12 zvezdica i Metaxa Private Reserve. Tokom svog prvog boravka u Srbiji, izdvojio je vreme za intervju u Progressive magazinu. Razgovarala: Dragana Vraneš
Poštovaoci Metaxe u Srbiji imali su priliku da u okviru ‘Meet the Master’ druženja održanog 8. maja u hotelu Square Nine u Beogradu koje je organizovano pod pokroviteljstvom kompanije Coca-Cola Hellenic upoznaju Konstantinosa Raptisa, petog Metaxa majstora od začetka kompanije krajem 19. veka. Povod je bilo prezentovanje i degustacija ekskluzivnog izdanja Metaxe 12 zvezdica, dostupne i kod nas, čiji je kreator upravo Raptis. Po završetku studija enologije i hemije u Atini, ceo svoj profesionalni život on je posvetio Metaxi. Prošao je godine obuke pod budnim okom prethodnih Metaxa majstora, dok nije stekao ovu titulu. Raptis je taj koji donosi finalnu odluku za sve faze u proizvodnji ovog izuzetnog pića i garantuje kontinuitet njegovog autentičnog karaktera. Tokom svog prvog boravka u Srbiji, Raptis je izdvojio vreme za intervju u Progressivu…
U čemu je tajna Metaxe, kako nastaje?
Metaxa se proizvodi od zrelog muskatnog vina, vrhunskih vinskih destilata i biljnih ekstrakata. Najvažniji sastojak, zbog koga se Metaxa razlikuje od ostalih obojenih alkoholnih pića, jeste muskatno vino. Metaxa majstor mora veoma dobro da poznaje proces pravljenja vina kako bi odabrao slatki i zreli Muskat koji dolazi iz određenih oblasti Grčke – konkretno sa egejskih ostrva Samos i Limnos. Drugi sastojak je vinski destilat. Majstor uzima destilat druge vrste vina, dakle ono koje nije muskatno. Na kraju se dodaju ekstrakti. Koristimo različite mediteranske biljke, voće i cveće poput latica ruže. Metaxa majstor bira i dozira ove sastojke, a o kojim je sve biljkama reč predstavlja tajnu… Konačan destilat se zatim ostavlja da odleži u hrastovim buradima, pa se hladi i filtrira, a rezultat svega toga je pitki, aromatični, specifičan ukus, čija svaka kap podseća na ono najlepše iz Grčke.
Šta izdvaja Metaxu 12 zvezdica?
Metaxa 12 zvezdica je luksuzno piće, boje meda, napravljeno od specijalno izabranog muskatnog vina sa ostrva Samos, starog dvanaest godina. Kreirana je u čast 115 godina kuće Metaxa.
Takođe, ono što je razlikuje je to što je destilat odležao u jako nadimljenim buradima. Naime, destilati koji se koriste za Metaxa piće sazrevaju u francuskim ručno pravljenim hrastovim buradima koja se prilikom izrade iznutra nadime, a u zavisnosti od toga koliko je taj proces dugo trajao razlikujemo burad koja su blago, srednje i veoma nadimljena. Za Metaxu se obično koriste srednje nadimljena, ali to ne važi za Metaxu 12 zvezdica koja je odležavala u veoma nadimljenim buradima.
Kada je reč o ukusu i organoleptičkim svojstvima, kod Metaxe 12 zvezdica do izražaja dolazi aroma kandiranog voća, suvog voća i čokolade, kako zbog dužeg trajanja destilacije, tako i zbog buradi, kao i specijalnog muskatnog grožđa uzgajanog isključivo na Samosu.
Šta je povod promovisanja Metaxe 12 zvezdica u Srbiji?
Pre svega, snažno verujemo u ovo piće. Ono ima jedinstven ‘karakter’ i predstavlja naš najnoviji varijetet. Zato smo ovde da je promovišemo.
Koji su sve varijeteti prisutni na srpskom tržištu? U kojim formatima?
Na ovdašnjem tržistu dostupni su Metaxa 5 zvezdica, 7 zvezdica, 12 zvezdica, kao i Metaxa Private Reserve. Prisutni smo u najvažnijim maloprodajnim lancima kada je reč o KA, u različitim formatima prodavnica. Takođe, pokrivamo male i tradicionalne radnje, uglavnom sa Metaxom 5 zvezdica.
Koliko je Metaxa popularna kod srpskih konzumenata?
Najpoznatija Metaxa, globalno posmatrano, jeste 5 zvezdica i ona čini više od 50% naše količinske prodaje. Potpuno sam siguran da će se potrošačima u Srbiji i Metaxa 12 zvezdica veoma dopasti.
Da li ćete u narednom periodu ponuditi nove varijetete na srpskom tržištu?
U bliskoj budućnosti planiramo da, na srpskom ali i na ostalim tržištima na kojima smo prisutni, unapredimo premijum segment. Na svim tim tržištima postoji potreba i potražnja za visoko kvalitetnim proizvodima.
Zašto bi trgovci na policama trebalo da imaju Metaxu?
To je brend koji pravi razliku na svakoj polici na kojoj se pojavi. Drugačiji je od domaće srpske rakije, viskija, votke ili bilo kog drugog pića, to je najpitkije obojeno alkoholno piće na svetu. Povezuje Srbiju sa Grčkom u kojoj je, u proseku, svaki stanovnik Srbije bar jednom letovao i tamo probao Metaxu, a sada sve to postoji i na domaćem tržištu da podseti ljude na njihove uspomene i emocije. Takođe, Metaxa je visoko kvalitetno piće. Jednostavno, to je brend koji je neizostavan na policama.
Kako je organizovana distribucija?
Na srpskom tržištu od avgusta 2012. radimo sa kompanijom Coca-Cola Hellenic i veoma smo zadovoljni saradnjom kada je reč o distribuciji, ali i o svim ostalim stvarima koje zajednički organizujemo. Coca-Cola Hellenic je jedini ekskluzivni distributer Metaxe u Srbiji, kao i ostalih Rémy-Cointreau brendova.
Možete li nam reći nešto više o samoj kompaniji i rezultatima koje postiže?
Istorija Metaxe počinje 1888. godine, kada je ovo piće počelo da se proizvodi prema originalnom receptu Spirosa Metaxe. Spiros, koji je bio sin trgovca, naučio je da gaji vinovu lozu, da prerađuje svoje najdraže voće, eksperimentiše sa ukusima, a 1888. kreirao je Metaxu. Novo alkoholno piće je doživelo veliki uspeh u Grčkoj, ali i širom sveta. Danas je Metaxa član Rémy-Cointreau portfolija i članica prestižne liste ‘50 najboljih alkoholnih brendova u svetu‘. Ovo piće prodajemo u više od 60 različitih zemalja. Metaxa je vodeći brend među premijum internacionalnim alkoholnim pićima, posebno u globalnoj ‘duty free’ prodaji.
Na kojim je tržištima Metaxa najpopularnija?
Glavno izvozno tržište za Metaxu je nemačko. Snažno smo prisutni i na većini ostalih evropskih tržišta, poput austrijskog, holandskog, češkog, slovačkog, mađarskog, poljskog, baltičkog, ruskog, rumunskog, italijanskog… Takođe, u Izraelu, SAD-u, Kanadi i drugim zemljama. Kada govorimo o količinskoj prodaji, rekao bih da konstantno poslujemo dobro na globalnom tržištu već više od 20 godina.
Da li je Metaxa namenjena nekoj specifičnoj ciljnoj grupi?
Rekao bih da je Metaxa podjednako popularna kod muškaraca i kod žena. Konzumira se čista, sa ili bez leda, a popularna je i u koktelima.
Šta je vaš cilj za ovu godinu?
Naš prvi cilj je da postignemo bolju snagu brenda u svesti srpskog potrošača, bolje prepoznavanje pića Metaxa. Takođe, cilj nam je da povećamo količinsku prodaju, ali pre svega da što više popularišemo ovo piće. Kada je reč o kanalu maloprodaje, planiramo da postignemo prisutnost u svakom važnom trgovačkom lancu, kao i da budemo prisutni na policama sa svim varijetetima Metaxe.