(tekst je objavljenu Progressive magazinu br. 206, april 2023)
Ako analiziramo formu proizvoda, najprodavanije su kreme koje ostvaruju 42,5% vrednosne i 36,8% količinske prodaje. Na drugom mestu su losioni za telo sa 19,6% vrednosne i 26,1% količinske prodaje, a na trećem mestu je mleko za telo (14% vrednosne i 19,7% količinske prodaje), pokazuju podaci NIQ.
NielsenIQ analiza tržišta
Adekvatna i kvalitetna nega kože tela, kao deo svakodnevne rutine, bitna je za postizanje lepog izgleda i osećaja zdrave kože, ali i za sveukupno zdravlje. Proizvodi za negu kože tela pomažu da je očistite, negujete i hidrirate, održite njenu prirodnu ravnotežu i zaštitite je od štetnih spoljnih uticaja poput sunčevih zraka.
Kada je reč o prodaji proizvoda za negu kože tela u Srbiji, podaci iz NIQ RMS panela prodaje za period od marta 2022. do februara 2023. godine pokazuju trend povećanja vrednosne prodaje od 8,4%, u odnosu na isti period godinu dana pre, dok količinska prodaja beleži pad od 2,3%.
Najveći udeo u vrednosnoj prodaji ima segment za negu kože tela (76,1%), dok ostatak čine proizvodi za negu ruku i anti-celulit i proizvodi za zatezanje kože.
Po regionima
U svim posmatranim regionima uočen je rast prodaje, izuzev Vojvodine gde je prodaja proizvoda za negu kože opala u odnosu na isti period godinu dana ranije. Najveći rast količinske prodaje ostvaren je u centralno-zapadnoj Srbiji, a zatim u jugoistočnoj Srbiji.
Od ukupne vrednosne prodaje na teritoriji cele Srbije, najveći udeo ima prodaja u Beogradu (41,3%), dok je najmanja vrednosna prodaja zabeležena u jugoistočnoj Srbiji (16,6%).
Po kanalima prodaje
Kod kanala prodaje koji se prate – hiper/super marketi, velike i srednje prodavnice uključujući i drogerijske lance, male prodavnice, kiosci i paviljoni – situacija je sledeća: najveće učešće u vrednosnoj prodaji imaju velike i srednje prodavnice uključujući i drogerije (83%), dok slede hiper/super marketi sa 13,6%. Ostatak prodaje ostvaruju male prodavnice, kiosci i paviljoni.
Najveći rast količinske prodaje imaju velike i srednje prodavnice uključujući i drogerije, od 2 procentna poena, dok hiper/super marketi beleže pad količinske prodaje u odnosu na isti period godinu dana ranije.
Po formi proizvoda
Ako analiziramo formu proizvoda, najprodavanije su kreme koje ostvaruju 42,5% vrednosne i 36,8% količinske prodaje. Na drugom mestu su losioni za telo sa 19,6% vrednosne i 26,1% količinske prodaje, a na trećem mestu je mleko za telo (14% vrednosne i 19,7% količinske prodaje).
Po veličini i tipu pakovanja
Kada posmatramo veličinu pakovanja, vrednosno najprodavaniji proizvodi za negu kože su oni od 400ml (18,7%), zatim od 250ml (12,26%), pa od 100ml (12,1%).
Tip pakovanja koji ostvaruje najveću količinsku prodaju su boce (28,8%), zatim sprej pumpe (20,1%), konzerve (19,3%) i tube (17,3%), a najmanje se prodaju proizvodi za negu kože tela u kutijama.
Vodeći igrači
Top pet proizvođača koji na tržištu ‘zauzimaju’ 50% vrednosne prodaje, poređani po abecednom redu su: Beiersdorf, DCP Hemigal, L’Oréal, Unilever i Ziaja.