
(tekst je objavljenu Progressive magazinu br. 207, april 2023)
Drogerije se, iako su zabeležile blag pad vrednosnog učešća, i dalje izdvajaju kao najdominantniji format unutar kategorije šampona, sa 34% učešća. Zatim slede tradicionalne prodavnice sa 16% i supermarketi sa 15%, pokazuju podaci GfK.
GfK analiza tržišta
Slavica Kovačević, Junior Research Consultant, Consumer Panels & Services:
U fokusu ovog istraživanja je kupovina šampona za kosu u periodu od avgusta do decembra 2022. godine.
Šampon je u posmatranom razdoblju barem jednom kupilo 68% domaćinstava Srbije, pri čemu je zabeležen blag pad penetracije u odnosu na isti period prethodne godine. Prosečna frekvencija kupovine je 2,3 puta. Šamponi za bebe i decu doprinose sa 10% vrednosnog učešća, dok šamponi za odrasle učestvuju sa 90%.
Drogerije se, iako su zabeležile blag pad vrednosnog učešća, i dalje izdvajaju kao najdominantniji format unutar ove kategorije, sa 34% učešća. Zatim slede tradicionalne prodavnice sa 16% i supermarketi sa 15%. Minimarketi, hipermarketi i specijalizovane prodavnice ‘odnose’ 12%, 10% i 8% respektivno.
Vodeća tri proizvođača ostvaruju 35% vrednosnog učešća, i to su (abecednim redosledom): Afrodita, Henkel&Schwarzkopf i Procter&Gamble. Henkel&Schwarzkopf se izdvaja kao proizvođač sa najvišom lojalnošću kupca.
Lojalnost trgovačkim markama u ovoj kategoriji iznosi 78%, što znači da kupci šampona trgovačkih marki od svoje ukupne potrošnje na kategoriju šampona izdvoje malo više od 3/4 budžeta. S druge strane, ukupno vrednosno učešće PL-a u kategoriji iznosi 12%. Malo više od jedne četvrtine, odnosno 28% generisane vrednosti, potiče od proizvoda kupljenih na promociji.