Proizvodi za bebe i decu

ŠIROKA PALETA PROIZVODA ZA BEBE I DECU NA TRŽIŠTU SRBIJE

Srpski roditelji su odani brendovima koje vole, ali raste i tržišni udeo privatnih robnih marki u ovoj kategoriji. Zaštita od sunca je ključna briga za roditelje i skloni su kupovini proizvoda sa visokim zaštitnim faktorom, dok se proizvođači trude da obrazuju potrošače i pruže im relevantne informacije u obilju ponude.

Istraživanje Euromonitor International

Analiza Euromonitora iz aprila 2024. obuhvata trendove koji se tiču neprehrambenih proizvoda za bebe i decu na tržištu Srbije tokom prošle godine.

Negovanje lojalnosti brendu
Prema analizi Euromonitor Internationala, srpski kupci proizvoda namenjenih bebama i deci u 2023. godini bili su snažno odani brendovima koje vole. Umesto da ‘žongliraju’ između različitih brendova ili da podlegnu privlačnosti jeftinijih alternativa, srpski roditelji su pokazali jasnu sklonost ka kupovini proizvoda koji su ‘skrojeni’ baš tako da zadovolje potrebe njihovih mališana.
Ali, uprkos ovoj lojalnosti, raste i potražnja za ponudom privatnih robnih marki što ukazuje na to da je deo potrošača, takođe, osetljiv na cenu. Ovi proizvodi privatnih marki nude ravnotežu između pristupačnosti i kvaliteta, targetirajući roditelje koji traže optimalnu vrednost.
Rasprostranjenost promocija dovela je do značajnog porasta u obimu kupljenih proizvoda za negu beba i dece, što je dodatno podstaklo rastući tržišni udeo privatnih robnih marki u ovoj kategoriji.

Naglasak na zaštiti od sunca i na osetljivoj koži
Zaštita od sunca se pojavljuje kao ključna briga za potrošače u Srbiji, sa izraženom sklonošću ka proizvodima za bebe i decu sa visokim zaštitnim faktorom, posebno SPF 50.
Imajući u vidu produženo izlaganje suncu, potrošači pokazuju povećanu opreznost i predostrožnost u pogledu sastojaka od kojih su napravljeni ovi proizvodi, sa uočljivim naglaskom na kvalitet.
Kako sve više raste broj dece sa osetljivom kožom, roditelji su veoma posvećeni vrhunskom kvalitetu koji nude farmaceutski brendovi. Čak i u odsustvu specifičnih problema sa kožom, poverenje koje ovi brendovi ulivaju naglašava širu posvećenost roditelja obezbeđivanju optimalne nege i zaštite za njihovu decu.

Pravljenje izbora u obilju ponude
Široka paleta proizvoda za bebe i decu u Srbiji otežava izbor roditeljima, koji se trude da izvrše razuman proces selekcije. Suočeni sa izazovima užurbanog načina života i preopterećeni ogromnom količinom informacija, roditelji se bore sa zadatkom da razaznaju koji su to najprikladniji proizvodi za njihovo potomstvo. Kao odgovor na ovu nevolju, proizvođači se upuštaju u obrazovne inicijative koje imaju za cilj da pruže roditeljima relevantne informacije i potrebno znanje o značaju prirodnih sastojaka i potencijalnim štetnim efektima u vezi sa hemijskim formulacijama u dečijoj kozmetici.
Ovaj zajednički napor ka obrazovanju potrošača služi tome da se demistifikuje proces potrošnje, omogućavajući roditeljima da donose informisane odluke u skladu sa njihovim preferencijama i prioritetima.

TRENDOVI U KATEGORIJI PROIZVODA ZA BEBE

Ključni faktori koji pokreću rast tržišta uključuju pomeranje preferencija potrošača ka visokokvalitetnim i premijum proizvodima za bebe. Pored toga, značajno povećanje svesti među roditeljima o zdravlju i higijeni beba/dece takođe pokreće širenje tržišta, pokazuje izveštaj kompanije Grand View Research.

Istraživanje Grand View Research

Veličina globalnog tržišta proizvoda za bebe procenjena je na 320,65 milijardi dolara u 2023. godini i očekuje se da će rasti kombinovanom godišnjom stopom rasta (CAGR) od 5,9% od 2024. do 2030. Jedan od primarnih faktora koji podstiču širenje tržišta je promena u preferencijama potrošača ka visokokvalitetnim i premijum proizvodima za bebe. Pored toga, značajno povećanje svesti među roditeljima o zdravlju i higijeni beba takođe pokreće širenje tržišta. Mnogi lekari preporučuju roditeljima da redovno koriste proizvode za ličnu negu beba kako bi nahranili bebinu kožu, što takođe podstiče rast tržišta.

Potrošači spremni da plate više
Roditelji širom sveta postali su oprezniji kada biraju proizvode za bebe, kao što su hrana za bebe, kozmetika i toaletne potrepštine (pelene, vlažne maramice…) ili proizvodi koji garantuju bezbednost i udobnost bebama. Potražnja za higijenskim proizvodima bez hemikalija i bezopasnim proizvodima za negu beba raste zbog rastuće svesti o zdravstvenim problemima, kao što su gljivične i bakterijske infekcije izazvane sintetičkim produktima i toaletnim potrepštinama za bebe. To je dovelo do povećanja potražnje za proizvodima za kožu, kupanje i drugim toaletnim proizvodima, za koje su potrošači spremni da plate premijum cene u zavisnosti od njihovog kvaliteta. Pored toga, inovativno pakovanje i korišćenje specifičnih organskih sastojaka sa višestrukim zdravstvenim benefitima verovatno će podstaći rast tržišta.
Porast populacije zaposlenih žena, posebno u zemljama u razvoju, doprinosi rastu kategorije proizvoda za negu beba. Potražnja je značajno porasla zbog povećanog raspoloživog prihoda i potrošačke moći što je usmerilo fokus na proizvode premijum kvaliteta. Rastuća svest o zdravstvenim prednostima konzumiranja hrane za bebe koja je posebno formulisana za odojčad pa sve do mlađe dece, otprilike između šest meseci i dve godine starosti, takođe podstiče potražnju za ovim proizvodima.
Odojčad i deca do dve godine starosti su skloniji bolestima koje se prenose hranom, jer njihov imuni sistem nije u potpunosti razvijen za borbu protiv infekcija. Stoga su faktori kao što su vrhunski kvalitet proizvoda i njegova bezbednost među najvažnijim kriterijumima koji utiču na odluku kupca. Štaviše, rastuća potražnja za verzijama proizvoda za bebe bez glutena podstiče rast industrije.

Raste uticaj onlajn platformi
Onlajn dostupnost proizvoda za negu beba i povećanje penetracije interneta konsoliduju širenje tržišta širom sveta. Predviđa se da će sve veći broj korisnika pametnih telefona, lak pristup internet konekciji i porast korišćenja sistema elektronskog bankarstva pomoći u prodaji proizvoda za bebe putem onlajn platformi. Zbog užurbanog načina života, potrošači se odlučuju za pogodnost kupovine na mreži umesto da posećuju fizičke prodavnice, dobijajući trenutnu isporuku do vrata, ali i više popusta i ponuda istovremeno.

Značajne inovacije
Industrija proizvoda za bebe je doživela značajne inovacije poslednjih godina, vođene faktorima kao što su povećana svest o bezbednosti i zdravlju, napredak u tehnologijama i promene preferencija potrošača. Inovacije u materijalima, kao što je upotreba plastike bez BPA i organskih tkanina, bile su ključni fokus u industriji.

Spajanja i akvizicije
Aktivnosti spajanja i akvizicija (M&A) bile su zapažene na tržištu proizvoda za bebe, sa kompanijama koje traže strateška partnerstva i akvizicije kako bi ojačale svoje tržišne pozicije. Poznati proizvođači proizvoda za bebe često preuzimaju kompanije u razvoju specijalizovane za nišne tehnologije ili inovativni dizajn. Ove aktivnosti imaju za cilj proširenje portfolija proizvoda, uključivanje u nove segmente potrošača i isticanje komplementarne ekspertize.

Kanali distribucije
Hipermarketi i supermarketi su imali udeo od 36,8% u 2023. kada je reč o ovoj kategoriji. Ti maloprodajni formati nude širok spektar proizvoda za bebe, koji zadovoljavaju različite potrebe roditelja. Oni pružaju praktično iskustvo kupovine, omogućavajući roditeljima da pronađu sve što im je potrebno na jednom mestu. Štaviše, hipermarketi i supermarketi često nude konkurentne cene, čineći proizvode za bebe pristupačnijim potrošačima. Oni imaju prednost u pogledu ekonomije obima, što im omogućava da pregovaraju o nižim cenama sa dobavljačima i prenesu uštede u troškovima na kupce.
Očekuje se da će prodaja proizvoda za bebe putem onlajn kanala rasti po CAGR stopi od 7,7% od 2024. do 2030. Kupovina na mreži omogućava roditeljima da pretražuju i pazare proizvode za bebe iz udobnosti svojih domova, eliminišući potrebu da putuju do fizičkih prodavnica. Štaviše, onlajn prodavci nude širok izbor proizvoda za bebe, pružajući roditeljima pristup čitavom spektru brendova, stilova i opcija. Ovo im omogućava da upoređuju proizvode, čitaju recenzije i donose informisane odluke o kupovini. Ti faktori bi mogli da dovedu do rasta prodaje proizvoda za bebe putem onlajn kanala tokom prognoziranog perioda. Na primer, u aprilu 2022, brend Kane Quinn je objavio da je njihova strategija prodaje proizvoda za bebe direktno kupcima samo putem onlajn kanala pomogla da smanje cene proizvoda za bebe i rezultirala povećanjem prihoda za brend.

Hrana za bebe i mlađu decu
Hrana za bebe i decu do dve godine starosti imala je udeo od 25,3% u 2023. na tržištu. Očekuje se da će segment hrane za bebe dalje rasti po CAGR stopi od 6,5% od 2024. do 2030. Hrana za bebe je formulisana na takav način da je lako mogu konzumirati i variti odojčad i mala deca. Dostupna je u više varijanti, ukusa i oblika.
Brzorastuća urbanizacija, užurbani radni rasporedi i promenljivi načini života podstiču potražnju za pakovanom hranom za bebe. Povećanje zabrinutosti roditelja u vezi sa ishranom beba je primarni aspekt pokretanja rasta ovog segmenta.
Nove prehrambene tehnologije omogućavaju proizvođačima prehrambenih proizvoda da obezbede proizvode dobrog kvaliteta sa nutritivnim prednostima. Sve veća potražnja, posebno za formulama za dojenčad, pokreće rast tržišta. Hranjive materije koje se koriste za jačanje hrane za bebe uključuju kalcijum, gvožđe, cink i više vitamina, kao što su A, B, E, K, C i B. Pošto je nedostatak gvožđa najčešći nedostatak u ishrani dece u nekim zemljama, proizvođači uvode nove proizvode na tržište koji su bogati gvožđem i folnom kiselinom za fizički i mentalni rast beba.

Kozmetika, pelene i vlažne maramice
Kozmetika i toaletne potrepštine za bebe imali su udeo od 33,5% u 2023. Očekuje se da će pelene i maramice za bebe rasti po CAGR stopi od 6,1% od 2024. do 2030. Prema statistikama koje je objavio National Diaper Bank Network u septembru 2022. godine bebe u SAD-u ‘troše’ između 6 i 12 pelena dnevno tokom prve godine. Pored toga, Američka akademija za pedijatriju izveštava da porodice u SAD-u troše u proseku 936 dolara godišnje na pelene, otprilike 18 dolara nedeljno. Gore navedeni statistički podaci naglašavaju potražnju na tržištu za pelenama, a značajni troškovi koje porodice prave prilikom kupovine će dalje pokretati tržište tokom prognoziranog perioda.

Ekonomični vs. premijum proizvodi za bebe
‘Masovni’ proizvodi za bebe imali su udeo od 76% u 2023. ‘Masovni’ proizvodi odnose se na pristupačne proizvode orijentisane na vrednost koji su dostupni većoj bazi potrošača. Pristupačnost ovih proizvoda je ključni pokretač njihove potrošnje. Imaju konkurentne cene, privlačni su potrošačima osetljivim na cene koji daju prioritet i kvalitetu i isplativosti. Štaviše, ‘masovni’ proizvodi za bebe su široko dostupni u supermarketima, diskontnim prodavnicama i na onlajn maloprodajnim platformama, obezbeđujući laku dostupnost roditeljima. Walmart je u julu 2022. predstavio novu liniju ekonomičnih proizvoda za bebe, uključujući pelene proizvedene u SAD-u. Ove pelene koriste materijale prvenstveno iz domaće proizvodnje, koji čine do 75% ukupnog sastava proizvoda. U avgustu 2021, Pipette brend za bebe je smanjio svoje cene i promenio pozicioniranje svog brenda kako bi dostigao veću, masovniju bazu kupaca.
Očekuje se da će premijum proizvodi za bebe rasti po CAGR stopi od 7% od 2024. do 2030. Sa povećanjem raspoloživog prihoda, mnogi roditelji su spremni da troše više na premijum proizvode za bebe. Oni daju prioritet kvalitetu, naprednim karakteristikama i superiornim materijalima u odnosu na uštedu troškova, tražeći najbolje moguće proizvode za svoje bebe. Premijum proizvodi za bebe često naglašavaju vrhunski kvalitet, sigurnost, udobnost i inovativne karakteristike. Oni mogu da sadrže napredne materijale, ekološki prihvatljive opcije, specijalizovan dizajn i poboljšanu funkcionalnost, privlačni su potrošačima koji cene ove atribute i na taj način pokreću segment premijum proizvoda za bebe tokom prognoziranog perioda.

Dobri primeri
Proizvođači proizvoda za bebe ulažu u istraživanje i razvoj kako bi razvili nove i inovativne proizvode. Ovo uključuje proizvode koji su efikasniji, bezbedniji i pogodniji za upotrebu za roditelje. Štaviše, proizvođači lansiraju nove linije proizvoda kako bi zadovoljili promenljive potrebe roditelja. Ovo uključuje proizvode koji su dizajnirani za specifične faze razvoja bebe, kao što su novorođenčad, bebe i mlađa deca. Evo nekih primera.
U februaru 2023. Walmart je najavio lansiranje ekskluzivne linije meke i organske odeće za bebe pod nazivom M + A. Odeća je napravljena od 100% organskog pamuka i ima mekani, udobni dizajn za bebe uzrasta od novorođenčeta do 24 meseca. Odeća je dostupna onlajn i u više od 1.100 Walmart prodavnica u SAD-u.
U oktobru 2022, Nature’s One je dodao organsku formulu za bebe u svoj asortiman Baby’s Only Formula, što ga čini prvom te vrste. Organska premijum formula za bebe je specijalno formulisana da ispuni sve zahteve FDA hranljivih materija, ispunjavajući nutritivne potrebe odojčadi kao potpuni izvor ishrane ili kao dodatak uz dojenje.
U julu 2022, Danone, francuska multinacionalna korporacija za prehrambene proizvode sa sedištem u Parizu, lansirao je novu formulu za bebe pod nazivom Aptamil, koja je mešavina mlečnih i biljnih sastojaka. Formula sadrži sojine proteine i biljna ulja, poput suncokreta, kokosa i uljane repice. Takođe sadrži vlakna dobijena iz korena cikorije.
U aprilu 2022, Gerber, brend Nestléa, lansirao je svoju prvu liniju biljne hrane za bebe pod nazivom Plant-Tastic. Linija sadrži čitav niz organske biljne hrane za mališane, od kesica preko grickalica do činija. Proizvodi su napravljeni korišćenjem pasulja koji je bogat hranljivim sastojcima, celih žitarica i povrća kako bi se obezbedio adekvatan izvor biljnih proteina.
U septembru 2021, kompanija Johnson&Johnson je lansirala svoju novu paletu proizvoda za negu beba Cottontouch, koja uključuje losion, ulje, kupku i kremu i koja doživljava povećanu potražnju na tržištu. Kompanija planira da prodaje ove proizvode preko više kanala, kao što su prodavnice i multi-brend platforme za e-trgovinu.

Preuzeto sa:
www.grandviewresearch.com