Prašak za pecivo i vanilin šećer

arfo094-prasak-vanilin

(tekst objavljen u Progressive magazinu br. 94, mart 2012.)

 

ZA TESTA I KOLAČE

 

Po istraživanju agencije Nielsen, prašak za pecivo i vanilin šećer najbolje se prodaju u hipermarketima i supermarketima. Značajno mesto u ovoj kategoriji zauzimaju i privatne robne marke. 

 

Prašak za pecivo i vanilin šećer su proizvodi koji se mogu pronaći u svakoj kuhinji i bez kojih bi danas pravljenje kolača, torti i peciva bilo nezamislivo. U skladu sa tim, neizostavan su deo ponude svakog trgovca. Proizvođači kažu da je konkurencija u kategoriji praška za pecivo i vanilin šećera velika i da se za mesto u korpi potrošača, osim kvalitetom proizvoda, bore gratis pakovanjima, promocijama, akcijama, dizajnom i različitim formatima pakovanja.

Nielsen analiza tržišta
Retail Audit se zasniva na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativna za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta se popisuju na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže obavljene nabavke u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje ovih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce. Uključeni kanali prodaje – jedinice prodaje relevantne za FMCG kategorije: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci i paviljoni. Kanali koji nisu uključeni: ostale jedinice prodaje proizvoda (npr. pijace), velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).
Terminologija: obim prodaje – količina robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u prodajnim jednicama mere (npr. kg) i količinski udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije. Vrednost prodaje – vrednost robe koja je prodata krajnjim kupcima u okviru posmatranih maloprodajnih kanala tokom perioda izveštavanja, prikazana u lokalnoj valuti i vrednosni udeo u odnosu na ukupnu prodatu količinu robe unutar posmatrane kategorije.

Prašak za pecivo
Ova kategorija se najvećim delom prodaje u hipermarketima i supermarketima – oni su zaslužni za oko 56% prodaje, slede velike prodavnice sa oko 22%, male prodavnice sa 23%, dok preostala prodaja ‘dolazi’ iz kioska. Prema veličini pakovanja, najprodavanije je ono od 12g, koje generiše oko 36% prodaje, sledi pakovanje od 72g (oko 35%), dok pakovanje od 10g generiše oko 15% prodaje.
Vodeći proizvođači praška za pecivo (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Aleva, Centroproizvod, Dr.Oetker, Yumis i sumirani proizvođači privatnih robnih marki. Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Aleva, C, Dr.Oetker, Yumis, a grupi vodećih pridružuju se i sumirani brendovi privatnih robnih marki.

Vanilin šećer
Ova kategorija se takođe najvećim delom prodaje u hipermarketima i supermarketima – oko 54%, slede velike prodavnice sa oko 24% i male prodavnice sa oko 22%. Prema veličini pakovanja, najprodavanije je ono od 10g, koje generiše oko 54% prodaje, sledi pakovanje od 60g (oko 32%), dok pakovanje od 50g generiše oko 6%, kao i pakovanje od 70g.
Vodeći proizvođači vanilin šećera (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Aleva, Centroproizvod, Dr.Oetker, Yumis i sumirani proizvođači privatnih robnih marki. Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu) su: Aleva, C, Dr.Oetker, Yumis, a grupi vodećih pridružuju se i sumirani brendovi privatnih robnih marki.

Napomena: podaci su za period decembar 2010-novembar 2011. i odnose se na količinsko učešće na tržištu Srbije, ukoliko nije drugačije naznačeno.

ALEVA
Kompanija Aleva iz Novog Kneževca na tržištu je prisutna sa Vanilin šećerom od 10g i Praškom za pecivo od 12g. Takođe, Aleva je za svoje potrošače spremila i promotivno pakovanje 5+1 gratis. “Vanilin šećer i Prašak za pecivo se nalaze u standardnom gramažnom rasponu 10-12g, kako kod nas, tako i kod konkurentata”, kaže Mirko Asanović, direktor marketinga ove kompanije. On dodaje da, kada je reč o ovim proizvodima, Aleva najveću prodaju ostvaruje u velikim radnjama, jer je u njima i posećenost najveća. “Naši potrošači su prepoznali kvalitet Aleva proizvoda, uz pomoć kojih mogu uspešno da pripreme ukusne deserte. To je rezultiralo da prodaja naših proizvoda iz kategorije praška za pecivo i vanilin šećera značajno poraste u prošloj godini, a trend rasta je nastavljen i u 2012. Uspešnim tržišnim prodorom našli
smo se u regionima i formatima u kojima do sada nismo bili adekvatno zastupljeni, čime smo omogućili potrošačima komfor u kupovini”, kaže Asanović.
Kompanija Aleva je redizajnirala kompletan portfolio i lansirala nove proizvode u svim kategorijama. I u ovoj kategoriji biće noviteta, usmerenih ka zadovoljenju potreba potrošača i razvoju prodajnog mesta. “Permanentno pratimo potrebe potrošača, aktivnosti konkurencije i razvoj tržišta, što nas motiviše da svakog dana budemo sve uspešniji i bolji”, dodaje direktor marketinga kompanije Aleva.

DR.OETKER
Dr.Oetker je prisutan u Srbiji, kao i u više od 40 zemalja sveta, sa širokim asortimanom proizvoda u kategoriji dodataka za pripremu kolača. Osim praška za pecivo i vanilin šećera, tu se ubrajaju i kvasac, želatini, kremfix, instant prelivi i mnogi drugi proizvodi koji čine ovu kategoriju značajnom sa aspekta potrošača i trgovaca. “Dr.Oetker Original Backin prašak za pecivo je nastao davne 1891, kada je dr August Oetker prvi upakovao u kesicu određenu količinu praška za pecivo dovoljnu za pripremu testa od 500g brašna. Na kesicu je, kao garanciju kvaliteta, stavio svoje ime i time započeo revoluciju u oblasti brendirane hrane, a takođe i stekao pravo na naziv ‘original’. Dr.Oetker prašak za pecivo garantuje uspeh već više od 121 godinu. Prva proizvedena kesica se i danas čuva u muzeju kompanije u Bielefeldu”, kaže Olga Spasić, iz službe marketinga kompanije Dr.Oetker Srbija. Na našem tržištu, ovaj proizvod se prodaje u pojedinačnom, promotivnom i gratis pakovanju, kao i u dozeru u praktičnoj kutijici od 100g.
Dr.Oetker Vanilin šećer se na tržištu pojavio 1894. godine i od tada je nezamenjiv dodatak raznim poslasticama. U Srbiji se ovaj proizvod može pronaći u pojedinačnom, promotivnom gratis pakovanju, kao i u dozeru u praktičnoj kutijici od 100g sa dodatkom za posipanje. Takođe, u asortimanu se nalazi i premijum Dr. Oetker Burbon vanilin šećer koji sadrži komadiće prave Burbon vanile i, kako kaže Olga Spasić, izuzetno je popularan kod potrošača.
“Najprodavaniji proizvodi iz kategorije dodataka za kolače su svakako prašak za pecivo i vanilin šećer u pojedinačnom pakovanju. Takođe, akcijska gratis pakovanja uvek nailaze na odličan prijem kod potrošača. Sa velikim distributerima i trgovinskim lancima imamo dobru saradnju, a naši proizvodi mogu se naći i u manjim prodavnicama. Dr.Oetker proizvodi su veoma tražena robna marka, prodaja raste i podjednako se dobro prodaju u svim trgovinskim formatima”, kaže Olga Spasić i dodaje da će kompanija Dr.Oetker nastaviti da prati potrebe potrošača, odgovara na njihove zahteve i svake godine proširuje portfolio novim proizvodima, kao što je to činila i do sada. I ove godine će nastaviti tradiciju uskršnje promotivne aktivnosti u kategoriji dodataka za kolače, kroz akcijska pakovanja i brojne promotivne aktivnosti.
“Kvalitet proizvoda i zadovoljstvo kupaca su nam na prvom mestu. Trudimo se da inovativnim pristupom, razvojem novih, originalnih receptura, ali i planskim komuniciranjem ka kupcima, kroz stalne promocije, gratis proizvode i inovacije, približimo naše proizvode kupcima uz isticanje glavnih artikala koji su im interesantni. Dokazani kvalitet će uvek naći svog kupca i to nam je jedino merilo u poslovanju”, ističe Olga Spasić.

C brend
C Prašak za pecivo i Vanilin šećer se na tržištu mogu pronaći u pojedinačnom i u akcijskim pakovanjima koja su veoma atraktivna za potrošače. “Poverenje koje potrošači ukazuju ovim proizvodima proizilazi iz njihovog kvaliteta i dugogodišnjeg prisustva na tržištu”, kažu iz Marketing tima ove kompanije. Uz pojedinačna pakovanja C Praška za pecivo i C Vanilin šećera koja su najprodavanija, takođe se dobro prodaju i akcijska pakovanja. Distributivna mreža pokriva veliki broj prodajnih objekata različitih formata. Najvažniji kanali prodaje su tradicionalne prodavnice, a za njima slede supermarketi i hipermarketi. Prodaja C Praška za pecivo i C Vanilin šećera, kako kažu iz marketinga kompanije, je stabilna dugi niz godina.
Kada je o novitetima reč, kompanija se trudi da svakodnevno opravda poverenje koje joj potrošači ukazuju već više od 60 godina. Prate tehnička i tehnološka dostignuća i nastoje da primene svetske standarde u proizvodnji i kontroli proizvoda. “Kvalitet proizvoda nam je veoma bitan, pa nastojimo da ponudimo dobar balans između kvaliteta i cene proizvoda. Konkurencija je velika i načini borbe iziskuju sve veća angažovanja u domenu promocija. Trudimo se da se, pored jake konkurencije koja postoji, probijemo konstantnim praćenjem trendova, ulaganjima i osluškivanjem potreba potrošača uz marketinšku podršku”, kažu iz marketing tima kompanije.

YUMIS
Kompanija Yumis na tržištu je prisutna sa brendom Yumis prašak za pecivo i vanilin šećer, i to u pakovanjima od 10g, 6x10g, 1kg i 5kg. Pakovanja 1kg i 5kg su namenjena HoReCa sektoru. Yumis proizvodi prašak za pecivo i vanilin šećer za Delhaize, Ideu, kao i Florida Bel robne marke i to u pakovanjima od 10g, kaže Milan Marković, direktor prodaje ove kompanije. On dodaje da su Yumis prašak za pecivo i vanilin šećer proizvodi standardnog kvaliteta, pripremljeni od sirovina sa najboljim karakteristikama sigurnog porekla. “Kombinacija visokokvalitetnih sirovina i savremene tehnologije proizvodnje čine ove proizvode prepoznatljivim na tržištu i izdvajaju ih od konkurenata”. kaže Marković. Direktor prodaje Yumisa ističe i da prašak za pecivo beleži bolju prodaju od vanilin šećera. Najprodavanije pakovanje je Prašak za pecivo
od 10g. Ovi proizvodi se, kako kaže Marković, podjednako dobro prodaju u svim trgovinskim formatima, kako u velikim sistemima – supermarketima, tako i u TT kanalu – klasičnim STR-ovima. Pored domaćih, kvalitet ovih proizvoda prepoznali su i inostrani kupci u BiH, Makedoniji, Crnoj Gori, Albaniji, Nemačkoj. “Prodaja Yumis praška za pecivo i vanilin šećera beleži rastući trend istovremeno u KA i TT kanalu, kako na domaćem tako i na inostranom tržištu”, ističe direktor prodaje kompanije Yumis i dodaje da iako su mogućnosti za primenu noviteta u vezi sa pakovanjem i recepturama ovih proizvoda ograničene, ipak planiraju unapređenje pakovanja koja su namenjena HoReCa sektoru. “Mehanizmi za borbu protiv konkurencije i unapređenje prodaje su: bolji kvalitet proizvoda u smislu recepture i pakovanja, gratis pakovanja (5+1 gratis) gde je šesto pakovanje zaista gratis za potrošača, kao i kontinuirane akcije i promotivne aktivnosti, naročito u sezoni”, kaže Milan Marković.

Pripremila: Marija F. Šmit